دانلود متن کامل پایان نامه ارشد – بند اول: ماهیت رهن دریایی – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
![]() |
وانگهی، چون مدیون حق ندارد در وثیقه تصرفی کند که به زیان طلبکار باشد، محل وصول طلب همیشه محفوظ میماند و طلبکار میتواند آن را در دست هرکس بیابد، توقیف کند[۳۹].با ذکر این مقدمه کوتاه به بررسی ماهیت رهن و اوصاف آن در رهن دریایی خواهیم پرداخت.
بند اول: ماهیت رهن دریایی
همان طور که قبلاً اشاره شد، قانون دریایی تعریفی از عقد رهن ارائه ننموده و با توجه به اینکه رهن دریایی از حیث اصول اساسی و ماهیت و ذات با رهن مدنی هماهنگی دارد و به عبارت بهتر، دارای یک ذات و ماهیت است، میتوان از تعریف رهن مدنی استفاده نمود. علاوهبر آن برای روشنتر شدن موضوع میتوان رهن دریایی را این چنین تعریف نمود: رهن دریایی «عقدی» است که به موجب آن کشتی یا کرایهی حمل یا بار وثیقهی طلب در امور دریایی قرار میگیرد.
پرواضح است که همه حقوقدانان و فقهاء بر «عقد» بودن ماهیت رهن اتفاق نظر دارند؛ زیرا،در انعقاد این عمل حقوقی دو اراده آزاد مؤثر است و با ایجاب و قبول منعقد میشود. هرچند که در برخی از اقسام رهن دریایی، بنا به ضرورت و درحالت اضطرار راهن به عقد رهن روی میآورد،اما، باز هم ماهیت یکسان است و راهن با اراده معاملی خود تن به انعقاد قرارداد داده است؛ بنابرین، هیچگاه نمیتوان بنا به اراده یک طرف رهن دریایی را محقق و واجد آثار بدانیم.
در نهایت باید پذیرفت که رهن دریائی صورت خاصی از عقدرهن به عنوان یکی از عقود معین است که به لحاظ مقتضیات خاص حمل و نقل دریائی تحت حاکمیت مقررات خاص نیز قرار گرفته است.
برای بررسی دقیقتر ماهیت عقد رهن، در ادامه باید اوصاف آن را شناسایی کنیم.
بند دوم: اوصاف رهن دریائی
با ملاحظه متون فقهی و قانونی، میتوان اوصاف عقد رهن را بدینگونه خلاصه کرد و در شناسایی ماهیت آن مورد استفاده قرار داد.
الف. عقدی تجاری است
به موجب بند ۱۰ ماده ۲ قانون تجارت، یک سلسله عملیات معمول در تجارت دریایی، عمل تجاری تلقی شده است و به خرید و فروش کشتی،کشتیرانی داخلی و خارجی و معاملات مربوط به آن ها نیز اشاره شده است. هرچند این اعمال تجاری قلمداد میشوند، اما، مقررات خاصی در قانون تجارت برای آن پیشبینی نشده است و به قانون دریایی واگذار شده است. رهن دریایی از پراهمیتترین معاملات دریایی است که به دلیل هدف سودآوری و کسب منفعت که طرفین دنبال مینمایند، جنبه تجاری یافته و به همین دلیل از معنای رهن مدنی فاصله گرفته است. بدین ترتیب، ملاک تجاری شمرده شدن کشتیرانی و معاملات راجعبه آن و در نتیجه شمول قوانین دریایی نسبت به آن ها، قصد انتفاع است.[۴۰]
ب. عقدی تبعی است
بدین معنی که پیش از رهن، باید دینی وجود داشته باشد تا برای تضمین آن، مالی به وثیقه داده شود. وثیقهدادن برای دین آینده در حقوق ما امکان ندارد.
مسأله بحث برانگیز در اینجا این است که آیا دینی را که سبب آن به وجود آمده و هنوز بر ذمه قرار نگرفته، میتوان به وسیله رهن تضمین کرد یا در زمرهی دیون آینده است؟
هرچند که تعریفهای متفاوتی از سبب شده،اما، لازم است ابتدا تعریفی مختصر آورده شود. در علم حقوق، هرگاه قانونگذار وضع خاصی را منشأ آثاری قرار میدهد، آن وضع را سبب آن آثار مینامند. خواه ایجاد آن وضع ارادی باشد یا قهری. چنانکه در امور ارادی، عقد بیع سبب انتقال مبیع و ثمن و قتل سبب مجازات است. برخلاف آنچه حکیمان از سبب اراده میکنند، در حقوق، بین سبب و مسبب ملازمهی عقلی وجود ندارد و ارتباط بین آن دو را با «علت» و «معلول» در امور طبیعی نمیتوان قیاس کرد. ولی ارتباط و تناسبی که بین سبب و آثار برقرار میشود، نوعی ملازمهی قانونی و عرفی را ایجاد میکند،به گونهای که میتوان گفت برحسب معمول، فلان سبب در این نظام حقوقی به فلان نتیجه منتهی میشود.
با این تعریف اجمالی از سبب باید متذکر شد که وجود دین ناتمام و دینی که سبب آن ایجاد شده اما، هنوز ثابت در ذمه نشده است، دارای آثار حقوقی است، به گونهای که میتوان از آن ضمانت کرد. حال، باید دید آیا برای تضمین پرداخت چنین دینی میتوان عقد رهن منعقد نمود؟ عدهای اعتقاد دارند که در رهن، دین باید ثابت در ذمه باشد و رهن در برابر دینی که تنها سبب آن ایجاد شده باطل است.[۴۱]
این عقیده بر مبنای سه استدلال گوناگون ایجاد شده است:
اولاً،درستی ضمان از دینی که سبب آن ایجاد شده، متکی بر نص ماده ۶۹۱ ق. م است که درخصوص رهن وجود ندارد.
ثانیاًً،از مفاد ماده ۷۷۵ ق. م چنین برمیآید که دین باید ثابت در ذمه باشد؛ زیرا، نمیتوان ادعا کرد که با تحقق سبب دین، مالی در ذمه قرار گرفته است.
ثالثاً، فقهای امامیه درباره لزوم ثبوت دین اتفاقنظر دارند و اجماع آنان بایستی الهامبخش مفسران قانون مدنی قرار گیرد.
لیکن، از هر سه مبنا میتوان انتقاد کرد. همان گونه که دکتر کاتوزیان در راستای صحت رهن برای دینی که فقط سبب آن ایجاد شده، اینگونه میفرمایند: «نخست اینکه اگر پذیرفته شود که دین معلق وجود خارجی و مؤثر دارد، دیگر نباید ماده ۶۹۱ را حکمی استثنایی پنداشت؛ چرا که مبتنی بر این واقعیت است که پس از تحقق سبب دین، رابطه حقوقی یا حقی به وجود میآید که تضمینشدنی است. دوم اینکه دینی که میتواند موضوع ضمان قرار گیرد، ناچار در ذمه است. سرانجام، با نگاه اجمالی به کتب فقهای امامیه نشان میدهد که آنچه در برابر آن استناد به اجماع شده، رهن برای دینی است که سبب آن هم هنوز ایجاد نشده و درباره دیونی که سبب آن به وجود آمده، اتفاق نظر وجود ندارد. اما، جامعه کنونی نیز به نفوذ چنین رهنهایی نیاز دارد. چنانکه مخالفان با استناد به ماده ۱۰ قانون مدنی اینگونه رهن را نافذ شمردهاند.اما، بهتر است هر عقد در قالب مخصوص خود جای گیرد و آثار آن و روابط طرفین دچار ابهام نشود.»[۴۲]
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1401-09-28] [ 05:16:00 ب.ظ ]
|