دانلود پایان نامه های آماده | ۳-۱- طرح تحقیق، بیان متغیرها و نحوه ی تغییر یا کنترل آن ها – 3 |
فصل سوم
روش پژوهش
مقدمه
در این فصل روش تحقیق، جامعهآماری، حجم نمونه و روش نمونه گیری، ابزار اندازهگیری، محاسبه روایی و پایایی ابزار اندازهگیری، روشهای آماری جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات تحقیق گزارش میشود.
۳-۱- طرح تحقیق، بیان متغیرها و نحوه ی تغییر یا کنترل آن ها
با توجه به اینکه در تحقیق حاضر به بررسی رابطه بین نوع ساختار سازمانی با عدالت سازمانی و خود کارآمدی حرفه ای اعضای هیئت علمی دانشگاه یاسوج پرداخته شده است. روش تحقیق حاضر توصیفی و از نوع همبستگی است. متغیرهای این تحقیق شامل: نوع ساختار سازمانی دانشگاه متغیر پیش بین و نوع عدالت سازمانی به عنوان متغیر وابسته و احساس خودکارآمدی حرفهای اساتید به عنوان متغیر مستقل میباشد.
۳-۲- جامعه آماری، نمونه و روش نمونه گیری
جامعه آماری پژوهش شامل تمامی اعضای هیئت علمی است که در سال تحصیلی ۹۰- ۹۱ در دانشگاه یاسوج مشغول فعالیت بوده اند. تعداد این افراد ۱۶۰ نفر بوده است که از این تعداد ۱۵۳ نفر مرد و ۷ نفر زن بوده اند. روش نمونهگیری در این پژوهش، نمونهگیری طبقه ای تصادفی بود و آزمودنیها به طور تصادفی با توجه به ویژگی های جمعیت شناختی (مرتبه علمی و حوزه تخصصی) جامعه مورد پژوهش انتخاب شدند.
با بهره گرفتن از فرمول کوکران، حجم نمونه پژوهش ۱۱۳ نفر برآورده شده است. از این تعداد، ۵ نفر از آزمودنی ها زن و ۱۰۸ نفر از آن ها مرد بوده است.
جدول شماره ۲: توزیع نمونه بر اساس حوزه تخصصی و مرتبه علمی
جنسیت
حوزه تخصصی
مربی
استادیار
دانشیار به بالا
جمع کل فراوانی
فراوانی
درصد
فراوانی
درصد
فراوانی
درصد
فنی و مهندسی
۳
۷۵/۱۸
۱۶
۴/۱۷
–
–
۱۹
علوم پایه
۳
۷۵/۱۸
۲۷
۴۰/۲۹
–
–
۳۰
علوم انسانی
۵
۲۵/۳۱
۲۹
۵۵/۳۱
۵
۱۰۰
۳۹
علوم کشاورزی
۵
۲۵/۳۱
۲۰
۷۵/۲۱
–
–
۲۵
جمع کل
۱۶
۱۰۰
۹۲
۱۰۰
۵
۱۰۰
۱۱۳
۳-۳- ابزار پژوهش
۳-۳-۱- پرسشنامه نوع ساختار سازمانی
به منظور ارزیابی ساختار سازمانی از مقیاس نوع ساختار سازمانی (ترکزاده و محترم، ۱۳۸۹) که بر اساس چارچوب مفهومی هوی و میسکل (۲۰۰۸) تهیه شده است، استفاده شده است. این مقیاس که به صورت طیف پنج گزینهای لیکرت میباشد، دارای دو بعد تواناساز و بازدارنده میباشد. مقیاس نوع ساختار سازمانی (ترکزاده و محترم، ۱۳۹۰) نخستین بار در بین اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه شیراز توزیع و جمع آوری گردید. روایی و پایایی آن مقیاس به ترتیب با بهره گرفتن از روشهای تحلیلگویه (۸۷/۰- ۳۹/۰ در سطح معنیداری ۰۰۰۱/۰) و آلفای کرونباخ (۸۱/۰) محاسبه شد. این مقیاس برای دومین بار در بین کارکنان ستادی دانشگاه شیراز توزیع و جمع آوری گردید. روایی و پایایی این مقیاس به ترتیب با بهره گرفتن از روش های تحلیل گویه (۷۸/۰-۴۱/۰ در سطح معنی داری ۰۰۰۱/۰) و آلفای کرونباخ (۷۹/۰) محاسبه شد.
با توجه به تغییر در جامعه آماری، روایی مقیاس از طریق روش «تحلیلگویه» و پایایی آن از طریق محاسبه «ضریب آلفای کرونباخ» محاسبه گردید، همچنان که در جدول شماره (۳) قابل مشاهده است این مقیاس از روایی بالا و پایایی نسبتاً بالایی برخوردار بوده است.
جدول شماره ۳: محاسبه روایی و پایایی مقیاس نوع ساختار سازمانی
زیرمقیاس
روایی
پایایی
ساختار تواناساز
۰۰۰۱/۰ ۷۲/۰- ۳۰/۰
۷۷/۰
ساختار بازدارنده
۰۰۰۱/۰ ۷۰/۰- ۳۰/۰
۷۸/۰
نمره کل
۰۰۰۱/۰ ۷۱/۰- ۳۰/۰
۷۷/۰
۳-۳-۲- مقیاس عدالت سازمانی:
به منظور ارزیابی عدالت سازمانی نیز از مقیاس عدالت سازمانی مورمان و نیهوف (۱۹۹۳) استفاده شده است. این مقیاس دارای ۲۰ گویه میباشد، که عدالت رویه ای را با ۶ گویه ، عدالت تعاملی را با ۹ گویه و عدالت توزیعی را با ۵ گویه اندازه گیری می کند. برای محاسبه روایی مقیاس عدالت سازمانی، از روش تحلیل گویه و برای محاسبه پایایی آن نیز از روش آلفای کرونباخ استفاده شده که مطابق با نتایج گزارش شده در جدول شماره ۴، هر سه بعد عدالت سازمانی از روایی و پایایی بالایی برخوردار بوده است.
جدول شماره ۴: روایی و پایایی مقیاس عدالت سازمانی
زیر مقیاس
طیف ضرایب همبستگی و سطح معناداری
آلفای کرونباخ
عدالت رویهای
٨٣ /٠ – ۶۴/٠
٠٠٠١/٠
٩١/٠
عدالتمراودهای
٨٣/٠ – ۶۴/٠
٠٠٠١/٠
٩۴/٠
عدالت توزیعی
٧٧/٠-٧٢/٠
٠٠٠١/٠
٨٩/٠
۳-۳-۳- مقیاس خودکارآمدی حرفهای:
به منظور ارزیابی خودکارامدی اعضای هیئت علمی نیز از مقیاس خودکارامدی حرفهای ریگس و همکاران (۱۹۹۴) استفاده شده است. این مقیاس نیز دارای طیف هفت گزینهای از کاملا مخالف تا کاملا موافقم میباشد که برای محاسبه روایی آن از روش تحلیل گویه و برای سنجش پایایی آن نیز از روش آلفای کرونباخ استفاده شده است که مطابق با نتایج گزارش شده در جدول شماره ۵ از پایایی بالایی برخوردار بوده است.
جدول شماره ۵: روایی و پایایی مقیاس خودکارآمدی حرفه ای
آلفای کرونباخ
طیف ضرایب همبستگی و سطح معناداری
خودکارآمدی حرفهای
٨٠/٠
۵٢/٠- ٠۵/٠
٠٠٠١/٠
۳-۴- روش اجرا
به منظور انجام تحقیق حاضر، داده های میدانی به صورت پیمایشی با بهره گرفتن از سه پرسشنامه معرفی شده، گردآوری شده است پس از انتخاب نمونه، پرسشنامه های پژوهش بین اعضای هیئت علمی توزیع و بعد از سه روز با مراجعه حضوری جمع آوری شد.
٣-۵- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات
برای تجزیه و تحلیل داده ها از بسته نرم افزاری spss16 استفاده شده است. روش های آماری مورد استفاده برای هر سؤال به شرح زیر است:
۱- نوع ساختار سازمانی غالب دانشگاه یاسوج چیست؟ (آزمون تی وابسته)
۲- اعضای هیئت علمی چه نگرشی نسبت به عدالت سازمانی دانشگاه یاسوج دارند؟ (آزمون تی تک نمونه ای)
۳- احساس خودکار آمدی حرفه ای اعضای هیئت علمی دانشگاه یاسوج به چه میزان است؟ (آزمون تی تک نمونه ای)
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1401-09-28] [ 04:10:00 ب.ظ ]
|