۱.۹۹- تا ۱-

 

 

 

خشکسالی متوسط

 

۲.۹۹– تا ۲-

 

 

 

خشکسالی شدید

 

۳.۹۹- تا ۳-

 

 

 

خشکسالی بسیار شدید

 

۴- و کمتر

 

 

 

۲-۵-۲- روش­هایمبتنی بر تحلیل جریان
این گونه تحلیلها که بطور کلی بر رویجریانهای سطحی، مخازن آب، دریاچه ها و سفره های آب زیرزمینی صورت می­گیرد، تحتعنوان خشکسالی هیدرولوژیک قلمداد شده و مورد مطالعه قرار می­گیرد . به همین جهتداده­های مربوط به کمیت جریان رودخانه­ها دراین مطالعات از اهمیت اساسی برخوردار است. داده های مورد نیاز، سطح و جریان رودخانه و تداوم دوره های بدون جریان را شاملمی شود.
درکل مطالعات خشکسالی هیدرولوژیک بر روی رواناب سالیانه، حداکثرجریان سالانه یا دوره جریان حداقل متمرکز می شود . مهمترین تحلیلها دراین رابطه،تحلیل طول دوره ای است که جریان، زیر یک آستانه مشخص باقی مانده و حجم کسری روانابزیرآستانه را ایجاد کرده است، درشرایطی که آب یک رودخانه برای آبیاری یا تهیه آببدون استفاده از هرگونه مخزن ذخیره، کافی نباشد، تحلیلهای جریان حداقل، مهمترینعامل به شمار می آید.
دانلود پایان نامه
قبل از هرگونه تحلیل سریهای مربوط به مقادیر هیدرولوژیکمانند حداکثر جریان سالانه یا میانگین جریان سالانه، بررسی کیفیت داده ها و استفادهازهمه اطلاعات قابل دسترس، ضرورت دارد. درصورتی که بنا به عللی سریها دارای نقصباشند.باید به استفاده از روش­های مربوطه، داده های گم شده را بازسازی نمود(فرج زاده اصل،۱۳۷۴).
۲-۵-۳- روش های مبتنی بر تحلیل داده ­های بارندگی
اینگونه روش ها جزء عمومی­ترین روش­های تحلیل خشکسالی به شمار می­رود .علت این امر دسترسی راحتروآسانتر به انواع داده ­های بارندگی در بخش­های مختلف کره خاکی است. از طرفی در میان متغیرهای آب و هوایی، مقادیر بارندگی جزء بی ثبات­ترین آنها مخصوصاً در مناطق خشک محسوب می­ شود و از این جهت می ­تواند شاخص خوبی برای مطالعه خشکسالی باشد. از طرف دیگر بارش­های جوی در واقع مهمترین متغیری است که تغییرات آن بطورمستقیم در رطوبت خاک و جریان های سطحی، مخازن زیرزمینی و … منعکس شده و بنابراین اولین برداری است که می ­تواند در مطالعه هر حالتی از خشکسالی مورد توجه قرار بگیرد(فرج زاده اصل،۱۳۷۴). در مطالب ذیل مهمترین شاخص­ هایی که با بهره گرفتن از داده ­های بارندگی برای تحلیل خشکسالی عنوان شده است ارائه می گردد:
۲-۵-۳-۱- شاخص درصدی از نرمال ( PN: Percent of Normal)
شاخص درصد نرمال شاخصی است که بیشتر برای درک عموم مردم جامعه استفاده می­ شود.این شاخص یکی از ساده­ترین روش­های اندازه ­گیری بارش برای یک منطقه می­باشدوبه پیشنهاد مهندسین مشاورکوانتا در ایران ساده­ترین ومؤثرترین روش آگاهی از وضع خشکسالی تعیین درصد بارندگی نسبت به نرمال بصورت ماهانه معرفی شده است.استفاده از شاخص آنالیز بارش نرمال زمانی خیلی مفید است که از آن تنها برای یک ناحیه یا یک فصل استفاده شود.بارش نرمال بوسیله تقسیم بارش واقعی به بارش نرمال(دریک بازه زمانی)،ضرب در ۱۰۰ محاسبه می­ شود ومعمولاً‌در مقیاسهای زمانی ماهانه مثلاً از یک تا چندماه که معرف یک فصل ویژه است ویا مقیاسهای ماهانه که معرف یکسال یا یکسال آبی متغیر است بکار می­رود.رابطه( ۳-۱) طریقه به دست آوردن شاخص درصد نرمال نشان می­دهد.
رابطه (۳-۱)
مجموع بارندگی ماهانه ( میلی متر)
میانگین بارندگی ماهانه بلند مدت به میلی متر
یکی از نقاط ضعف استفاده از بارش نرمال آن است که متوسط یا میانگین بارش با میانه یکی نیستند.دلیل این امرآن است که بارش در مقیاس­های ماهانه وسالانه توزیع نرمالی نداردو استفاده از درصد بارش نرمال درجائی به توزیع نرمال بطور ضمنی شباهت داردکه میانه ومیانگین یکسان فرض شده باشند. به علت تغییرات زمانی و مکانی در بارش­های ثبت شده هیچ راهی برای تعیین فراوانی انحراف از نرمال و همچنین مقایسه مکان های مختلف وجود ندارد. جدول(۲-۲) طبقات خشکسالی با شاخص PN را نشان می­دهد(آسیایی،۱۳۸۵).
جدول (۲- ۲ )طبقات خشکسالی با شاخص PN(آسیایی،۱۳۸۵ )

 

 

طبقه بندی خشکسالی

 

در صد نرمال

 

 

 

خشکسالی خفیف

 

۷۰تا ۸۰ درصد

 

 

 

خشکسالی متوسط

 

۵۵ تا۷۰ درصد

 

 

 

خشکسالی شدید

 

۴۰ تا ۵۵ درصد

 

 

 

خشکسالی بسیار شدید

 

کمتر از ۴۰ درصد

 

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...