۳-۷-۳ روایی پرسشنامه (اعتبار)[۵۸]
مقصود از روایی آن است که وسیله اندازه گیری، بتواند خصیصه و ویژگی مورد نظر را اندازه بگیرد. اهمیت رواین از آن جهت است که اندازه گیری های نامناسب و ناکامی، می تواند هر پژوهش علمی را بی ارزش و ناروا سازد. اعتبار در اصل به درستی وصحت اندازه گیری محقق بر می گردد (خاکی، ۱۳۸۳: ۵۲)
روایی تحقیق، میزان سازگاری پرسشنامه را به اهداف نشان می دهد. در خصوص روایی پرسشنامه این تحقیق، ابتدا با جمع آوری نظریات کارشناسان و استادان محترم راهنما و مشاور و چند نفر از مدیران و کارشناسان بازاریابی مورد بازنگری قرار گرفته و با حذف برخی از سوالات و تغییرو اصلاحات انجام شده در نهایت به پرسشنامه نهایی آن در پیوست آورده ایم، دست پیدا نمودیم.
۳-۷-۴ پایایی پرسشنامه (اعتماد)[۵۹]
قابلیت اعتماد (پایایی):یکی از ویژگی های فنی ابزار اندازه گیری است، مفهوم یادشده با این سروکاردارد که ابزار اندازه گیری در شرایط یکسان، تا چه اندازه نتایج یکسان بدست می دهد.
ضریب قابلیت اعتماد (ضریب پایایی)نشانگر آن است که تا چه اندازه ابزار اندازه گیری ویژگی های با ثبات آزمودنی و یا ویژگی های متغیر و موقتی آن را می سنجد. برای محاسبه قابلیت اعتماد ابزار اندازه گیری شیوه های مختلفی بکار برده می شود. از ان جمله می توان به روش های زیر اشاره کرد:
دانلود پایان نامه
الف)اجرای دوباره (روش بازآزمایی)، ب)روش موازی (همتا)، ج)روش تنصیف (دونیمه کردن)، د)روش کودر ریچاردسون، ه) آلفای کرونباخ
کسانیکه برای تحلیل داده های خود از نرم افزار spssاستفاده می کنند می توانند پایایی ابزار اندازه گیری خود را باروش آلفای کرو نباخ محاسبه نمایند که فرمول آن به شرح زیر است :
G: تعداد زیر مجموعه سوالهای پرسشنامه
Si2: واریانس زیر آزمون
S2: واریانس کل آزمون
ra=()()
هرچه درصد بدست آمده به ۱۰۰%نزدیکتر باشد بیانگر قابلیت اعتماد بیشتر پرسشنامه است.
نظر به اینکه حداقل ضریب پایایی لازم برای پرسشنامه‌های پژوهشی ۷/۰ می‌باشد و همانطور که ملاحظه می‌گردد در پرسشنامه طراحی شده ضریب آلفای محاسبه شده از ۸۱۱/۰ از ۷/۰ بالاتر است، لذا می‌توان نتیجه گرفت پرسشنامه مورد استفاده از پایایی لازم برخوردار می‌باشد.
جدول ۳-۳- آلفای کرونباخ پرسشنامه

 

 

متغیر

 

تعداد سوالات

 

سطح قابل قبول

 

ضریب آلفای کرونباخ

 

 

 

استفاده از شبکه ها

 

۷ سوال

 

۷/۰

 

۷۴۹/۰

 

 

 

کارآفرینی بین المللی

 

۸ سوال

 

۷/۰

 

۸۸۴/۰

 

 

 

کاهش عدم اطمینان استراتژی بازاریابی

 

۶ سوال

 

۷/۰

 

۷۰۴/۰

 

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...