دانشگاه آزاد اسلامی واحد نکا پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) رشته: تحقیقات آموزشی |
جدول شماره(4-2): توزیع فراوانی برنامهسازان برحسب تحصیلات……………………………………………………….. 59
جدول شماره (4-3): توزیع فراوانی و درصد فراوانی برنامهسازان برحسب سابقه کار………………………………. 60
جدول شماره(4-4):توزیع فراوانی برنامهسازان برحسب وضعیت استخدامی……………………………………………. 61
جدول شماره(4-5):توزیع فراوانی برنامهسازان برحسب گذراندن دوره آموزشی……………………………………… 62
جدول شماره (4-6): توزیع فراوانی نیازهای آموزشی تهیه کنندگان رادیو و رتبه بندی نیازها
بر اساس آزمون فریدمن…………………………………………………………………………………………………………………….. 63
جدول شماره(4- 7): توزیع فراوانی نیازهای آموزشی گزارشگران رادیو و رتبه بندی نیازها
بر اساس آزمون فریدمن…………………………………………………………………………………………………………………….. 64
جدول شماره(4-8 ): توزیع فراوانی نیازهای آموزشی تهیهکنندگان سیما و رتبه بندی نیازها
بر اساس آزمون فریدمن………………………………………………………………………………………………………………………. 65
جدول شماره (4-9): توزیع فراوانی نیازهای آموزشی کارگردان سیما و رتبه بندی نیازها
بر اساس آزمون فریدمن…………………………………………………………………………………………………………………….. 67
جدول شماره (4-10): توزیع فراوانی نیازهای آموزشی کارگردان نقاشی متحرک و رتبه بندی
نیازها بر اساس آزمون فریدمن…………………………………………………………………………………………………………….. 68
جدول شماره (4-11): توزیع فراوانی نیازهای آموزشی کارگردان ویدئویی و رتبه بندی نیازها
بر اساس آزمون فریدمن………………………………………………………………………………………………………………………. 69
جدول شماره(4- 12): توزیع فراوانی نیازهای آموزشی تهیه کنندگان گفتگوی ویژه خبری و
رتبه بندی نیازها بر اساس آزمون فریدمن……………………………………………………………………………………………… 70
فهرست نمودار
عنوان صفحه
نمودار شماره (4-1): توزیع فراوانی برنامهسازان برحسب جنسیت……………………………………………………… 58
نمودار شماره(4-2): توزیع درصد فراوانی برنامهسازان بر حسب تحصیلات………………………………………. 59
نمودار شماره(4-3): توزیع فراوانی برنامهسازان برحسب سابقه کار…………………………………………………….. 60
نمودار شماره (4-4): توزیع فراوانی برنامه سازان برحسب وضعیت استخدامی……………………………………. 61
نمودار شماره(4-5): توزیع فراوانی برنامهسازان برحسب گذراندن دوره آموزشی………………………………… 62
نمودار شماره (4-6):نمایش میانگین رتبه های نیازهای آموزشی تهیه کنندگان رادیو……………………………… 63
نمودار شماره(4- 7): نمایش میانگین رتبه های نیازهای آموزشی گزارشگران رادیو………………………………. 64
نمودار شماره(4- 8): نمایش میانگین رتبه های نیازهای آموزشی تهیه کنندگان سیما……………………………… 66
نمودار شماره(4-9): نمایش میانگین رتبه های نیازهای آموزشی کارگردان فیلم…………………………………….. 67
نمودار شماره(4-10): نمایش میانگین رتبه های نیازهای آموزشی کارگردان نقاشی متحرک………………….. 68
نمودار شماره(4-11): نمایش میانگین رتبه های نیازهای آموزشی کارگردان ویدئویی…………………………… 69
نمودار شماره(4- 12): نمایش میانگین رتبه های نیازهای آموزشی تهیه کنندگی ویژه خبری………………… 70
این مطلب را هم اگر خواستید بخوانید :
چکیده
این پژوهش با هدف مطالعه نیازسنجی آموزشی برنامهسازان صداوسیمای مرکز مازندران انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش 75نفر از برنامه سازان صدا وسیمای مرکز مازندران که 60 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای می باشد.،روش پژوهش توصیفی کتابخانهای و پیمایشی و ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته که شامل 6 سوال میباشد. در بخش آماری از جداول و نمودارها جهت توصیف، در بخش آمار استنباطی از آزمون فریدمن و برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرمافزارspss استفاده شده است پایایی پرسشنامه با انتخاب 30 پرسشنامه و با بهره گرفتن از آزمون آلفای کرانباخ محاسبه و ضریب آلفا084/0 تعیین شد.روایی پرسشنامه با بررسی که استاد راهنما و مشاور و کارشناسان تحقیق کردند مورد تایید قرارگرفت نتایج این پژوهش حاکی از آن است که بیشترین نیاز آموزشی برنامهسازان صدا، آموزش تکنیکهای جدید برنامه سازی رادیویی و شناخت نرم افزارهای آن است. گزارشگران رادیو هم نحوه برقراری ارتباط با مردم را اصلیترین نیاز آموزشی خود دانسته اند. در بخش سیما نیز به تفکیک، تهیهکنندگان، یادگیری تکنیکهای ساخت مستند، کارگردانی ویدئو، برنامه ریزی و دوره های استودیو مجازی، کارگردانها، تمام دوره های معرفی شده در تحقیق و کارگردانهای نقاشی متحرک، دوره های انیمه استودیو و تردی مکس را به عنوان مهمترین نیازهای آموزشی خود مطرح کردند. در بخش خبر هم به ترتیب، تحلیل اخبار، کار با رایانه و خبرشناسی و شناخت ارزش خبری از نیازهای آموزشی کارکنان این بخش عنوان شده است .
فصل اول
کـلیـــات پـــژوهش
مقدمه
در دنیایی که مدیران وکارکنان شاهد تغییرات زودگذر هستند کاراصلی به گونه ای اجرا در
می آید که کارکنان همواره باید نوآوری های روزمره داشته باشند. بنابراین کارکنان واعضای سازمان باید پیوسته چیزهای تازه ای فراگیرند، مهارتهای جدید بیاموزند وپیوسته بازآموزی شوند. امروزه آموزش و بهسازی منابع انسانی بعنوان یکی از استراتژی های اصلی دستیابی به سرمایه انسانی وسازگاری مثبت با شرایط تغییر بعنوان دو مزیت رقابتی سازمانها قلمداد می شوند و از اینرو جایگاه و اهمیت راهبردی آن در بقاء وتوسعه سازمان نمایان شده است. ارائه آموزش اثر بخش دریک سازمان مدرن مستلزم تفکر جدید ، مدلهای جدید، رویکرد جدید وابزار ومکانیزم های جدید است. از اینرو شناخت و تحلیل اثر بخش نیازهای آموزشی پیش نیاز یک سیستم آموزشی موفق است.
تعیین نیازهای آموزشی اولین گام برنامه ریزی آموزشی کارکنان ودر واقع نخستین عامل ایجاد تضمین اثر بخش کارکرد آموزش وبهسازی است. که اگر بدرستی انجام شود مبنای عینی تری برای برنامه ریزان بعنوان نقشه اثر بخشی وطبعاً سایر فعالیتها ، فراهم خواهد شد واحتمال تطابق آن با نیازهای سازمان ، حوزه های شغلی وکارکنان ودر نهایت اثر بخشی آن افزایش خواهد یافت.
نیازسنجی با شناسایی نیازهای مهم، مبنایی برای تعیین اهداف و طبعاً بستر مناسبی برای سازماندهی سایر عناصر مهم حول محور نیازهای اولویت یافته فراهم می سازد. بنابراین کلیه تصمیمات در خصوص تدارک اهداف خاص ، محتوی آموزشی مناسب واستفاده موثر ومناسب از سایر منابع و امکانات محدود (انسانی، مالی، مادی) تابعی از مطالعات نیازسنجی است .پس تشخیص نیاز اولین قدم در آموزش است. تشخیص نیاز باید متکی بر اصول صحیح وعلمی باشد تا برنامه ریزان با اطمینان کامل نسبت به تامین نیاز اقدام نمایند .نیاز آموزشی پدیده ای است مربوط به تحولات بنیانی جامعه ودر ارتباط با مسائل اقتصادی آن ونیازی که هر جامعه به تعداد معینی افراد تحصیل کرده با معلومات تخصصی ویژه وبه میزان های مختلف ودر سطح مختلف وبه مقیاس آرمانهای آینده دارد. آنچه در آموزش مدیران مهم است در نظر گرفتن نیازهای آموزشی است که مطابق آن نیازها ، برنامه ریزان آموزشی باید جهت رفع آن نیازها اقدام به تهیه وتدوین برنامه های آموزشی مطلوب کنند. نیازسنجی آموزشی فعالیتی حیاتی ومهم برای آموزش وبهسازی عملکرد مدیران وکارکنان است. نتیجه اینکه تعیین نیازهای آموزشی نقطه آغاز هر نوع آموزشی است ، که نقش وتاثیر فراوان در اثر بخشی ونیز فراهم آوردن مبنایی برای ارزیابی وتصمیم گیری در زمینه های آموزشی دارد(عباس زادگان و ترک زاده ،1381، ص،56).
بیان مساله
اولین و اساسی ترین گام درتدوین و اجرای برنامه آموزشی ،اجرای صحیح و مبتنی برواقعیت فرایند نیازسنجـی است .نیازسنجی درحقیقت، سنگ زیرین ساختمان آموزش است و هر قدر این سنگ زیرین، بنیانی تر و مستحکم تر باشد بنای روی آن محکم تر و آسیب ناپذیر خواهد بود.نیازسنجی عبارت است از شناسایی نیازها (فاصله میان آنچه هست و آنچه باید باشد) و درجه بندی آنها به ترتیب اولویت و انتخاب نیازهایی که باید کاهش یافته و حذف شود (مشایخ و بازرگان، 1383، ص 163).
تعاریف مختلفی از نیازسنجی ارائه شده است که نقش این مهم را در فرایند بهسازی و بالابردن مهارتها وبهروه وری بیشتر برای حصول به اهداف سازمانی نشان می دهد: با این تعریف در سازمانی مانند سازمان صدا و سیما، نیاز سنجی آموزشی مهمترین و بنیادی ترین اصل در حصول به اهداف تعیین شده رسانه ایست با توجه به اینکه هر نظام آموزشی در صورتی در انجام رسالت خود موفق خواهد شد که عوامل آموزشی آن برخوردار از صلاحیت های علمی و آشنا به روش های آموزشی و مجهز به مهارت های آموزشی و شغلی و حرفه ای باشند. نظام آموزش رسانههایی مانند رادیو و تلویزیون در زمینه کاری خود مسئولیتی خطیر دارد، زیرا که از یک سو فنآوری رسانه پیوسته در حال تغییر و تحول است و از سوی دیگر ماهیت کار سازمان علیالخصوص برنامه سازی و مشاغل مربوط به آن با بهره گرفتن از فنآوری های جدید باید همگام با تحولات دیگر با موضوعات و مسائل جدید مواجه شده و مأموریتهای رسانه را در مسیر تحول و پیشرفت به انجام برساند. بنابراین آموزش باید همواره همگام با تحولات پاسخگوی نیازهایی که مدام در حال تغییر و تحول است باشد. (پاپیان، 1384، ص15)
آموزش حرفه که به طور عمده باید توسط حرفهایها صورت بگیرد از یکسو خود نیازمند بهروز کردن مهارتهای آموزشی خود میباشد و از سوی دیگر همواره نیروهای حرفهای سازمان را برای عرضه آموزش مورد لزوم سازمان به نیازمندان آماده سازد. با توجه به اینکه صدا و سیمای مرکز مازندران از اولویتهای تولیدی به سزایی در سازمان صدا و سیما جهت انعکاس وقایع و تاثیر روی افکار عمومی برخورداراست نیازسنجی آموزشی ضروری به نظر میرسد در حالیکه تاکنون با توجه به واکاویهای انجام شده، این مهم در صدا و سیمای مرکز محقق نشده و با توجه به تغییر ذائقه مخاطبان مازنی، نیازسنجی آموزشی هم ضروری به نظر میرسد بنابراین در این پژوهش به شناسایی نیازهای آموزشی برنامهسازان تولید سیما، صدا و خبر میپردازیم تا راهگشایی برای کیفیت
برنامهسازی برنامه سازان وبرنامه ریزان سازمان قرار گیرد .
با توجه به مطالب فوق این تحقیق با هدف بررسی نیازسنجی آموزشی برنامهسازان صداوسیمای مرکز مازندران انجام میگیرد.
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1399-07-04] [ 08:36:00 ب.ظ ]
|