شاخص
مقادیر برازش

 

Chi-Square/Df
۸۱/۲

 

NFI
۹۱/۰

 

CFI
۹۰/۰

 

GFI
۹۲/۰

 

IFI
۸۹/۰

 

 

همچنین نتایج تحلیل عامل تاییدی برای هر یک از مضامین پایه در مدل سلامت سازمانی نشان داد که مضمونهای پنداره شناختی موجود با بار عاملی ۴۹/۰؛ ارزشهای اساسی پاسخگویی با بار عاملی ۵۳/۰؛ الزامات پاسخگویی به محیط با بار عاملی ۵۱/۰؛ درک رویکردهای پاسخگویی با بار عاملی ۴۷/۰؛ ملاحظات ضروری در جهت پاسخگویی با بار عاملی ۴۷/۰ و درک مشترک از ضرورت پاسخگویی نیز با بار عاملی ۷۱/۰ تبیین کننده بعد مفهومی پاسخگویی می باشند. در بعد ساختاری تعیین مامویتهای و مطلوبیتهای اساسی با بار عاملی ۶۲/۰ دارای بیشترین قدرت در جهت تبیین بعد ساختاری می باشد. همچنین ایجاد جهت گیری راهبردی با بار عاملی ۵۶/۰؛ ایجاد طرح سازمانی مناسب با بار عاملی ۵۴/۰؛ توسعه ی بستر فرهنگی با بار عاملی ۳۴/۰ و در نهایت پشتیبانی و هدایت نیز با بار عاملی ۴۶/۰ تبیین کننده ی بعد ساختاری می باشند. در بعد ساختاری ابعاد اتخاذ سازوکارهای مناسب با بار عاملی ۱۸/۰ و تعیین سیستم ارزیابی با بار عاملی ۲۶/۰ تبیین کننده این مضمون نبوده و در نتیجه از مدل سلامت سازمانی حذف شدند.
پایان نامه - مقاله - پروژه
در بعد عملکردی مضمون حمایت مدیریت ارشد سازمان با بار عاملی ۶۹/۰ دارای بیشترین قدرت در جهت تبیین این بعد می باشد. هدفگذاری با بار عاملی ۴۳/۰؛ بهسازی حرفه ای با بار عاملی ۶۷/۰؛ وجود الگوی سیستمی با بار عاملی ۶۰/۰؛ انتشار نتایج حاصل از پاسخگویی با بار عاملی ۳۱/۰ نیز تبیین کننده ی این بعد می باشند. همچنین ابعاد ترغیب به نوآوری با بار عاملی ۱۲/۰ و نیز توجه به شرایط فرهنگی با بار عاملی ۱۹/۰ تبیین کننده این مضمون نبوده و در نتیجه از مدل سلامت سازمانی حذف شدند.
در بعد عاطفی انسجام سازمانی وجود رضایت ناشی از مشارکت با بار عاملی ۶۸/۰ دارای بیشترین قدرت در جهت تبیین این بعد می باشد. همچنین بعد یکپارچگی و همنوایی افراد با بار عاملی ۵۳/۰؛ بعد وجود انگیزهای مشترک با بار عاملی ۴۴/۰ و حمایت از مشارکت با بار عاملی ۳۱/۰ تبیین کننده ی این بعد می باشند. در این بعد نیز توانایی مقابله افراد با مشکلات با بار عاملی ۱۷/۰ تبیین کننده این مضمون نبوده و در نتیجه از مدل سلامت سازمانی حذف شدند.
در بعد ابزاری انسجام نیز شفاف سازی مرتب اهداف با بار عاملی ۷۱/۰ دارای بیشترین قدرت در جهت تبیین این بعد بود. بعد اتخاذ جهت گیری راهبردی با بار عاملی ۶۷/۰؛ ایجاد و تقویت بستر فرهنگی با بار عاملی ۴۶/۰؛ اتخاذ ترتیبات و سازوکارهای مقتضی با بار عاملی ۴۳/۰ و شکل گیری و تقویت مفروضات اساسی با بار عاملی ۳۵/۰ تبیین کننده ی این بعد می باشند. همچنین تشکیل گروه های کاری با بار عاملی ۱۳/۰ تبیین کننده این مضمون نبوده و حذف گردید.
در بعد اثربخشی درونی تحقق اهداف سازمان با بار عاملی ۵۲/۰؛ توجه به کیفیت با بار عاملی ۶۰/۰؛ تحقق اهداف کمی سازمان با بار عاملی ۷۳/۰ و بهبود مستمر منابع انسانی نیز با بار عاملی ۴۵/۰ مضمونهای تبیین کننده ی این بعد می باشند که تحقق اهداف کمی دارای بیشترین بار عاملی بود.
در بعد اثربخشی بیرونی ایجاد تغییرات در رفتار با بار عاملی ۶۴/۰ دارای بیشترین قدرت تبیین در این بعد می باشد. همچنین بهبود کارکردها با بار عاملی ۵۶/۰؛ تسهیل انطابق با اهداف با بار عاملی ۵۳/۰ و درجه کاربردپذیری خروجی ها با بار عاملی ۵۱/۰ عوامل تبیین کننده ی اثربخشی بیرونی می باشد.
در خصوص اثربخشی نهادی نیز ایفای نقش شایسته ی سازمان با بار عاملی ۷۸/۰؛ انطباق اهداف درونی و بیرونی سازمان با بار عاملی ۶۲/۰؛ شکل گیری تغییرات مثبت با بار عاملی ۵۴/۰ و نیز تحقق فسلفه وجودی سازمان با بار عاملی ۳۴/۰ تبیین کننده ی اثربخشی نهادی می باشند.
در بعد ارتباطات رهبری توسعه تصویر بیرونی مطلوب با بار عاملی ۹۱/۰ دارای بیشترین قدرت در جهت تبیین ارتباطات می باشد. همچنین استفاده از حداکثر ظرفیتهای محیطی با بار عاملی ۸۷/۰؛ توسعه ی ارتباطات راهبردی با بار عاملی ۶۲/۰ و توانمندی اتخاذ سبک های ارتباطی نیز با بار عاملی ۴۹/۰ تبیین کننده ی این بعد می باشد.
در بعد تصمیم گیری توسعه ی بینش و بصیرت با بار عاملی ۷۱/۰ دارای بیشترین قدرت در جهت تبیین این بعد می باشد. همچنین توان عملی تصمیم گیری با بار عاملی ۶۱/۰؛ توانمندی تصمیم گیری راهبردی با بار عاملی ۶۵/۰ و میزان اثربخشی و کارایی با بار عاملی ۳۶/۰ دارای بار عاملی مناسب در جهت تبیین این بعد می باشند.
در بعد تشخیص – جهت گیری برخورداری از مهارتهای اساسی رهبری با بار عاملی ۶۴/۰؛ تشخیص به موقع فرصتهای محیطی با بار عاملی ۴۳/۰؛ توانمندی تصمیم گیری راهبردی با بار عاملی ۳۷/۰ دارای بار عاملی مناسب در جهت تبیین این بعد می باشد. همچنین توسعه ی طرح های راهبردی مناسب نیز با با بار عاملی ۲۶/۰ نیز دارای توان لازم در جهت تبیین این بعد نبوده و در نتیجه حذف شد.
در خصوص بعد سازواری نیز باید گفت میزان چالاکی سازمان با بار عاملی ۷۱/۰؛ گزینش بهترین راه ها با بار عاملی ۵۱/۰؛ توانمندی تاثیرگذاری بر محیط با بار عاملی ۴۷/۰ و در نهایت توانمندی ایجاد تغییر در سازمان نیز با بار عاملی ۴۶/۰ نیز تبیین کننده ی این بعد بودند اما بعد توانمندی برخورداری از فرصتهای محیطی با بار عاملی ۲۹ /۰ فاقد روایی لازم بوده و در نتیجه حذف گردید. در نهایت مضامین و شاخصهای سلامت سازمانی با حذف گویه های غیر معنادار در شکل زیر آمده است.
پنداره شناختی موجود

 

۷۴/۰

 

 

 

 

ارزشهای اساسی پاسخگویی

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...