۲۲۷/۰

 

۵۱۸/۱-

 

۴۴۶/۰-

 

 

 

RC

 

۱۲۸/۰

 

۰۵۹/۰

 

**۱۸۲/۲

 

۳۶۲/۰

 

 

 

AS

 

۵۲۹/۰

 

۰۶۲/۰

 

*۶۰۰/۸

 

۹۵۴/۲

 

 

 

مقدار ثابت

 

۷۹۷/۸-

 

۲۸۲/۱

 

۸۶۵/۶-

 

۲۰۸/۳-

 

 

 

* معنی­دار در سطح یک درصد آماری.
** معنی­دار در سطح پنج درصد آماری.

 

 

 

مأخذ: یافته­های پژوهش.
علامت ضریب رگرسیون متغیر پیوسته قیمت پیشنهادی (BID) بیانگر اثر منفی و معکوس آن بر احتمال پذیرش مبالغ پیشنهادی برای پرداخت بیشتر برای برنج ارگانیک نسبت به برنج معمولی دارد. با توجه به مقدار آماره tاین متغیر، اثر منفی و معکوس آن به لحاظ آماری در سطح یک درصد معنی دار بوده و قابلیت تعمیم به جامعه مصرف کنندگان شهری کل استان گیلان را دارد. مقدار کشش وزنی تجمعی متغیر توضیحی یادشده نشان داد که افزایش یک درصدی مقدار آن، با فرض ثابت بودن سایر شرایط، منجر به کاهش یک درصدی احتمال پذیرش مبالغ پیشنهادی از سوی خریداران را دارد.
پایان نامه - مقاله
علامت ضریب رگرسیون متغیر رتبه‌ای سطح تحصیلات مصرف کنندگان (EDU) بیانگر اثر مثبت آن بر احتمال پذیرش مبالغ پیشنهادی پرداخت بیشتر برای برنج ارگانیک نسبت به برنج معمولی است. با توجه به مقدار آماره t این متغیر، اثر مثبت و معنی داری به لحاظ آماری در سطح یک درصد معنی دار بوده و قابلیت تعمیم به جامعه مصرف کنندگان شهری کل استان گیلان را دارد. مقدار کشش وزنی تجمعی متغیر توضیحی یاد شده نشان داد که افزایش یک درصدی مقدار آن، با فرض ثابت بودن سایر شرایط، منجر به افزایش ۴۱/۰ درصدی احتمال پذیرش مبالغ پیشنهادی از سوی مصرف کنندگان برنج ارگانیک می­ شود.
علامت ضریب رگرسیون متغیر توضیحی رتبه‌ای درآمد ماهیانه فرد (REV) بیانگر اثر مثبت آن بر احتمال پذیرش مبالغ پیشنهادی برای خرید برنج ارگانیک است. با توجه به مقدار آماره tاین متغیر، اثر مثبت آن به لحاظ آماری در سطح یک درصد معنی دار بوده و قابلیت تعمیم به جامعه مصرف کنندگان شهری کل استان گیلان را دارد. . مقدار کشش وزنی تجمعی متغیر توضیحی یادشده نشان داد که افزایش ده درصدی مقدار آن، با فرض ثابت بودن سایر شرایط، منجر به افزایش۸۸/۱درصدی احتمال پذیرش مبالغ پیشنهادی از سوی خریداران برنج ارگانیک را دارد.
علامت ضریب رگرسیون برای متغیر توضیحی موهومی شناخت فواید برنج ارگانیک (OK) بیانگر اثر مثبت آن بر احتمال پذیرش درصد پیشنهادی برای خرید برنج ارگانیک است. با توجه به مقدار آماره t این متغیر، اثر مثبت آن به لحاظ آماری در سطح یک درصد معنی‌دار بوده و قابلیت تعمیم به جامعه مصرف کنندگان شهری کل استان گیلان را دارد.
علامت ضریب رگرسیون متغیر توضیحی موهومی نگرش فرد نسبت به محصولات ارگانیک (AS) بیانگر اثر مثبت آن بر احتمال پذیرش درصد پیشنهادی دارد. با توجه به مقدار آماره tاین متغیر، اثر مثبت آن به لحاظ آماری در سطح یک درصد معنی‌دار بوده و قابلیت تعمیم به به جامعه مصرف کنندگان شهری کل استان گیلان را دارد. مقدار کشش وزنی تجمعی متغیر توضیحی یاد شده نشان داد که افزایش یک درصدی مقدار آن، با فرض ثابت بودن سایر شرایط، منجر به افزایش ۹۵/۲ درصدی احتمال پذیرش مبالغ پیشنهادی از سوی خریداران برنج ارگانیک دارد.
علامت ضریب رگرسیون متغیر توضیحی مصرف برنج در هفته (RC) بیانگر اثر مثبت آن بر احتمال پذیرش درصد پیشنهادی برای خرید برنج ارگانیک را دارد. با توجه به مقدار آماره tاین متغیر، اثر مثبت آن به لحاظ آماری در سطح ۵ درصد معنی‌دار بوده و قابلیت تعمیم به به جامعه مصرف کنندگان شهری کل استان گیلان را دارد. مقدار کشش وزنی تجمعی متغیر توضیحی یاد شده نشان داد که افزایش یک درصدی مقدار آن، با فرض ثابت بودن سایر شرایط، منجر به افزایش ۳۶/۰ درصدی احتمال پذیرش مبالغ پیشنهادی از سوی خریداران برنج ارگانیک دارد.
پارامترهای الگوی لاجیت ازطریق روش حداکثردرست‌نمایی با بهره گرفتن از نرم‌افزار Shazamبرآورد شد. ضرایب تخمینی مدل لاجیت تفسیر اقتصادی مستقیمی ندارد، بلکه ضریبی که بیشتر بین اقتصاددانان مشهور است، اثرات نهایی[۱۰۷] است. اگر متغیر توضیحی کمی‌باشد، اثر نهایی تغییر در درصد احتمال موفقیت متغیر وابسته (Yi =1) بر اثر تغییر یک واحد متغیر کمی را نشان می‌دهد. اگر متغیر توضیحی کیفی باشد، اثر نهایی برای این متغیر عبارت است از درصد تغییر در احتمال موفقیت متغیر وابسته (Yi =1) در نتیجه تغییر متغیر کیفی از صفر به یک در حالی است که مقدار سایر متغیرها ثابت نگه داشته شود(ملایوسفی و حیاتی، ۱۳۸۹).تفسیر نتایج اثر نهایی براساس محاسبات انجام شده در جدول زیر، مدنظر قرار گرفت.
جدول۴-۶- محاسبه اثر نهایی الگوی لاجیت

 

 

متغیر توضیحی

 

نوع متغیر

 

اثر نهایی

 

 

 

BID

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...