متغیر وابسته بازده آتی ماهانه سهام با میانگین ۰۲۶/۰ و انحراف معیار ۱۴۹/۰، متغیر قیمت با میانگین ۴۰۸/۴۸۹۶ و انحراف معیار ۰۷۱/۵۶۹۶ و متغیر اندازه شرکت با میانگین ۶۹۲/۱۲ و انحراف معیار ۵۳۲/۱ دارای چولگی و کشیدگی مثبت هستند. متغیر نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار شرکت با میانگین ۴۹۱/۰- و انحراف معیار ۷۲۳/۰ دارای چولگی منفی و کشیدگی مثبت است. ضرایب چولگی از تقسیم مقادیر چولگی بر خطای چولگی و ضرایب کشیدگی از تقسیم کشیدگی بر خطای کشیدگی محاسبه شده است. قدر مطلق مقادیر ضرایب چولگی و کشیدگی محاسبه‌شده برای همه متغیرها (به استثنای ضریب کشیدگی اندازه) بزرگ‌تر از ۹۶/۱ است که نشان‌دهنده نامتقارن بودن توزیع همه متغیرهای مورد مطالعه است. چولگی‌های مثبت در متغیرها بیانگر این است که در همه متغیرها داده‌های انتهایی در دنباله راست مقیاس قرار گرفته است و کشیدگی مثبت در همه متغیرها نشان‌دهنده این است که افراشتگی توزیع داده‌ها نسبت به توزیع نرمال بیشتر است. علاوه بر این جدول ۴-۴ نشان می‌دهد که بازده ماهانه شرکت‌های بورسی بین ۶۶۳/۰- و ۱۳۹/۳ (۳/۶۶-% و ۹/۳۱۳%) در دامنه سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۰ در نوسان بوده است. متوسط بازده ماهانه در این دوره ۶/۲% بوده که بالاتر از متوسط سود ماهانه سپرده‌های سرمایه‌گذاری بلند‌مدت بانک‌ها و اوراق مشارکت است. البته حداقل بازده‌ی ماهانه‌ای که بیش‌ترین فراوانی را در این دوره داشته ۰% بوده است. همچنین نتایج آمار توصیفی نشان می‌دهد قیمت ماهانه سهام شرکت‌ها بر خلاف سایر متغیر‌های ماهانه از انحراف معیار بسیار بزرگ‌تری برخوردار است که نشان‌دهنده پراکنش و گستردگی بیشتر قیمت ماهانه سهام شرکت‌ها است.
پایان نامه - مقاله - پروژه

آمار توصیفی متغیرهای مورد مطالعه در پرتفوی‌های تشکیل‌شده
برای آزمون فرضیه سوم و این که شاخص کیفیت اقلام تعهدی معرف خطرپذیری است یا خیر، همان طور که در فصل سوم بیان شد از روش رگرسیون مقطعی دو مرحله‏ای برای پرتفویی از شرکت‌ها استفاده شده است که در مرحله اول بتاهای عوامل (RM-RF, SMB, HML, AQFactor) و در مرحله دوم صرف خطرپذیری عوامل را محاسبه می‌شود.
هر یک از متغیرهای RM-RF، SMB، HML و AQFactor بر اساس نمونه‌ای شامل ۷۲ مشاهده (پرتفوی) که از داده‌های ماهانه (۷۲۸۷ مشاهده) ۱۸۴ شرکت پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران مربوط به سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۰ استخراج شده است، محاسبه شده‌اند.
جدول شماره (۴-۵) شاخص‌های گرایش مرکزی و پراکندگی متغیرهای RM-RF، SMB، HML و AQFactor و جدول ۴-۶ شاخص‌های گرایش مرکزی و پراکندگی بازده‌های اضافی پرتفوی‌های تشکیل‌شده را نشان می‌دهد.
جدول شماره ۴-۵: شاخص‌های توصیفی متغیرهای مورد مطالعه در پرتفوی‌های تشکیل‌شده

 

نام شاخص RM-RF SMB HML AQfactor
تعداد ۷۲ ۷۲ ۷۲ ۷۲
داده‌های گمشده ۰ ۰ ۰ ۰
میانگین ۰۱۹/۰ ۰۱۲/۰ ۰۰۶/۰ ۰۰۶/۰-
میانه ۰۱۵/۰ ۰۱۳/۰ ۰۰۵/۰ ۰۰۷/۰-
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...