%۱۳٫۴

 

 

 

شکل شماره (۳-۳) وضعیت فعالیت ساکنین محله
۳-۳-۲- بررسی وضعیت فعالیت ساکنین محله
وضعیت شغلی ساکنین محله سورو نیز نشان می دهد بیشترین سهم شاغلین در گروه طبقات شغلی مربوط به کارکنان مستقل و حقوق بگیران خصوصی به ترتیب با ۳۵ و۳۳درصد بوده است. این مسئله به دلیل سطح تحصیلات پایینتر ساکنین نسبت به سایر محلات، وجود مشاغل مستقل و مرتبط با فعالیت های دریایی و ساختار فرهنگی اجتماعی در محله سورو بوده است. همچنین سهم بسیار پایین کارفرما در میان شاغلین نشان دهنده سهم بالاتر مشاغل رده پایین در میان ساکنیناست.
شکل شماره (۳-۴) وضعیت شغلی ساکنین محله
ترکیب شاغلان در محله در گروه های عمده فعالیت و وضع شغلی آنها با سایر شاخصهای نیروی انسانی مورد سنجش در محله تناسب دارد. بر اساس نتایج بدست آمده از پیمایش بیشترین سهم ساکنین را رانندگان وسایل نقلیه (به ویژه دریایی)
و پس از آن کارکنان بخش کشاورزی و ماهیگیری به ترتیب با ۲۰ و ۱۲ درصد تشکیل می دهند. وضعیت ساکنان نشان فعالیت ساکنین در فعالیتهای مرتبط با دریا محور به دلیل سابقه و موقعیت محله است.
چهارمین بخش از مطالعات وضع موجود محدوده طرح این پروژه، اختصاص به مطالعات کالبدی دارد که بخش های همچون بررسی سازمان فضایی وضع موجود، سیما و منظر شهری، کاربری اراضی وضع موجود کیفیت ابنیه، کیفیت زیر ساخت ها و تأسیسات شهری، سیستم حمل ونقل و شبکه معابر و… را در بر می گیرد. در ادامه خلاصه ای از مطالعات وضع موجود هر یک از عوامل مختلف کالبدی سورو ارائه می گردد.
۳-۳-۳- الگوی اقتصادی زمین و مسکن محله سورو
قیمت املاک مسکونی در محله سورو به طور متوسط تقریبأ جزء مناطق با ارزش شهر محسوب می شود و می توان پهنه های
این محله را یکی از مناطق شهر با ارزش بالا از نظر قیمت املاک مسکونی برشمرد. همچنین در برخی مناطق به ویژه اراضی ساحلی قیمت واحدهای مسکونی از ارزش پایینی برخودار است. این مسئله البته به دلیل تحولات و شرایطی است که سبب فرسودگی کالبدی، نوع مالکیت اراضی و افت کیقیت سکونت در محله شده است. نتیجه این تحولات سبب شده است که متوسط قیمت املاک مسکونی در برخی پهنه های محله سورو از پایین قیمت های مناطق همجوار خود نیز پایین تر باشد.
بالاترین قیمت املاک مسکونی در محله سورو مربوط به اراضی شمالی محله همجواربا پاسداران و دانشمندان با حداکثر قیمت هر متر مربع ۸۰۰ هزار تومان است که به دلیل موقعیت استقرار و وضعیت کالبدی و هویت محله ای شان با ارزش ترین املاک مسکونی محدود را تشکیل می دهند. از دلایل اصلی بالا بودن قیمت این محدوده همچنین می توان به همجواری آن با بافت منظم و نوسازی و محورهای تجاری پهنه های همجوار اشاره نمود. با حرکت از پهنه های شمالی محله به سمت لبه های جنوب و ساحلی و همچنین اراضی غربی محله از قیمت اراضی کاسته شده و نازل ترین قیمت اراضی به ازای هر متر مربع ۴۰۰ هزار تومان در غربی ترین نقاط و جنوب شرقی محله است. این املاک بدلیل مالکیت و کیفیت کالبدی از ارزش پایینی برخوردارند.
الگوی کلی حاکم بر اجاره بهای واحدهای مسکونی در سطح محله تا حد قابل توجهی با الگوی قیمت املاک مسکونی متفاوت است و عوامل مؤثر بر ارزش املاک، بر اجاره بها نیز تأثیر گذار نبوده اند. چنان که در نقشه اجاره بهای املاک مسکونی مشخص است بالاترین اجاره بهای مربوط به پهنه غربی همجوار با محورجهانگردی( برخلاف قیمت اراضی) است که به ازای هر متر مربع اجاره واحد مسکونی در حدود ۳۰۰ تومان می باشد. با دور شدن از لبه غربی و نزدیک شدن به پهنه مرکزی از قیمت اجاره کاسته می شود. کمترین قیمت اجاره بها نیز مربوط به اراضی شرقی محله به ازای هر متر مربع ۶۰۰ تومان است.
۳-۴- مطالعات کالبدی
چهارمین بخش از مطالعات وضع موجود محدوده طرح این پروژه، اختصاص به مطالعات کالبدی دارد که بخش های همچون بررسی سازمان فضایی وضع موجود، سیما و منظر شهری، کاربری اراضی وضع موجود کیفیت ابنیه، کیفیت زیر ساخت ها و تأسیسات شهری، سیستم حمل ونقل و شبکه معابر و… را در بر می گیرد. در ادامه خلاصه ای از مطالعات وضع موجود هر یک از عوامل مختلف کالبدی سورو ارائه می گردد.
۳-۴-۱- کاربری اراضی
این بخش از مطالعات به منظور بررسی نحوه استفاده از زمین و فضای موجود در محله سورو صورت گرفته است. در این راستا اطلاعات مربوط به فعالیت ها و عملکرد های موجود در مقیاس پارسل و بر طبق الگوی استاندارد طبقه بندی کاربری اراضی مورد استفاده قرار گرفته است. نتایج بدست آمده حاکی از این است که عمده کاربری های موجود در این محله مسکونی (۸۵درصد) و (۱۸٫۷درصد) می باشد. در کنار این کاربری اصلی نحوه دسترسی به قطعات مسکونی و برعکس به خدمات مورد نیاز سکونت مطرح می شود. براساس داده های پایگاه اطلاعاتی ۳۰درصد از مساحت منطقه به شبکه معابر اختصاص یافته است. وجود راه های اصلی در اطراف محدوده و خیابان عریض درنی آن در کنار کوچه های پر پیچ وخم و طویل سرانه این کاربری را تا ۴۵ متر مربع بالا برده است. عملکردهای اداری و جهانگردی سایر کاربری های عمده و شاخص در سطح محله هستند که هر چند به لحاظ فراوانی سهم بسیار اندکی دارند اما قطعات درشت دانه ای هستند که در حدود ۱۷درصد از سطح محله را به خود اختصاص داده اند. نکته قابل تأمل وجود درصد قابل توجه اراضی بایر در محله می باشد. (حدود۶درصد). وجود اراضی بایر و بلا استفاده در یک محله مسکونی علاوه بر سیما و منظر نا مناسب، کانون شکل گیری و رواج ناهنجاری های محیطی بشمار می رود که با توجه به تقاضای فزاینده برای مسکن چنانچه مورد توجه و برنامه ریزی قرار نگیرند در آینده ای نه چندان دور آنها نیز به طریق غیر رسمی و قانونی مورد تفکیک واقع شده و به زیر ساخت و ساز خواهند رفت.
پایان نامه - مقاله - پروژه

شکل(۳-۵) کاربری وضع موجود محله
جدول شماره (۳-۷) سطوح سرانه های کاربری وضع موجود محله سورو

 

 

سرانه

 

مساحت

 

فراوانی

 

کاربری

 

 

 

سهم

 

مساحت

 

درصد

 

تعداد

 

 

 

۴۶٫۱۴۳۱

 

۳۱٫۲۵

 

۴۳۶۱۲۲۵

 

%۸۵٫۸۸۵٫۸%

 

۱۶۷۷۱۶۶

 

مسکونی

 

 

 

۱۳٫۵۹

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...