برای بررسی آماری، داده‌های به دست آمده از شاخص‌های آمار توصیفی از قبیل فراوانی، میانگین، نمودار و غیره استفاده شده­است. سپس برای بررسی فرضیه ­ها و پاسخ به سؤالات پژوهش، از روش استنباطی ضریب همبستگی پیرسون با بهره گرفتن از ویرایش شانزدهم نرم افزار SPSS (و همبستگی تفکیکی/ رگرسیون) و تحلیل مسیر با بهره گرفتن از لیزرل، استفاده شده­است. برای تحلیل داده‌های این پژوهش، هر یک از فرضیه‌ها و سئوالات را ارائه کرده، سپس شاخص‌های توصیفی و استنباطی مربوط به آن را در زیر عنوان همان سئوال می‌آوریم.

 

 

 

 

۴-۱- تحلیل توصیفی داده ­های پژوهش

 

 

 

۴-۱-۱- جنسیت

 

جدول۴-۱- جنسیت

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  فراوانی درصد فراوانی درصد فراوانی تجمعی
جنسیت مرد ۱۱۶ ۵۸٫۰ ۵۸٫۳
زن ۸۳ ۴۱٫۵ ۹۹٫۵
بدون پاسخ ۱ ۰٫۵ ۱۰۰٫۰
کل ۲۰۰ ۱۰۰٫۰  

 

 

 

همانطور که جدول ۴-۱ نشان می­دهد، آزمودنی­های این پژوهش شامل ۲۰۰ نفر بودند که از این تعداد، ۱۱۶ مرد و ۸۳ نفر زن بودند و یک نفر نیز بخش اطلاعات جمعیت­شناختی خود را تکمیل نکرده­بود.

 

 

 

۴-۱-۲- سن

 

جدول ۴-۲- سن آزمودنی­های پژوهش به تفکیک جنسیت

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

جنسیت تعداد میانگین سنی انحراف معیار نما
زن ۸۳ ۰۸/۱۹ ۴۱/۳ ۱۷
مرد ۱۱۶ ۹۰/۲۲ ۹۱/۴ ۲۲

 

 

 

همانطور که جدول ۴-۲ نشان می­دهد، میانگین سنی زنان ۰۸/۱۹ (SD=41/3) و میانگین سنی مردان ۹۰/۲۲
(SD= 4/91) بود (جدول ۴-۲).

 

 

 

۴-۱-۳- تحصیلات

 

۴-۳- تحصیلات آزمودنی­های پژوهش به تفکیک جنسیت

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

جنسیت سیکل دیپلم کارشناسی کارشناسی ارشد مشخص نشده کل
زن ۲۲ ۳۲ ۲۶ ۲ ۱ ۸۳
مرد ۱۵ ۴۶ ۵۲ ۳ ۱۱۶
کل ۳۷ ۷۸ ۷۹ ۵ ۱ ۱۹۹

 

 

 

همانطور که جدول ۴-۳ نشان می­دهد، سی و هفت نفر از افراد مورد بررسی در این پژوهش دارای تحصیلات سیکل، هفتاد و هشت نفر دارای مدرک دیپلم، هفتاد و نه نفر دارای تحصیلات کارشناسی و پنج نفر نیز دارای درجه کارشناسی ارشد بودند. جدول ۴-۳  تحصیلات آزمودنی­ها را به تفکیک جنسیت نشان می­دهد.

 

 

 

۴-۱-۴- سابقه ورزشی

 

جدول ۴-۴- سابقه فعالیت ورزشی آزمودنی­های پژوهش به تفکیک جنسیت

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

جنسیت میانگین انحراف معیار نما
زن ۲۶/۶ ۱۷/۳ ۳
مرد ۰۴/۹ ۲۸/۴ ۸

 

 

 

همانطور که در جدول ۴-۴ مشاهده می­شود، میانگین سال­های فعالیت زنان ورزشکار ۲۶/۶ سال و میانگین سال­های فعالیت مردان ورزشکار در این پژوهش۰۴/۹ سال بود.

 

 

 

۴-۱-۵- رشته ورزشی

 

­­­­­جدول ۴-۵- فراوانی رشته­های ورزشی به تفکیک جنسیت

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

رشته تخصصی زن مرد کل درصد
بدمینتون ۹ ۹ ۴٫۵
بسکتبال ۱ ۱ ۰٫۵
بولینگ ۱ ۷ ۸ ۴
دو و میدانی ۱ ۱ ۰٫۵
والیبال ۱۲ ۱۲ ۶
اسکیت ۱۱ ۱۱ ۵٫۵
قایقرانی ۹ ۱ ۱۰ ۵
گلف ۱ ۳ ۴ ۲
هاکی ۱۸ ۱۸ ۹
جودو ۱۳ ۱۳ ۶٫۵
کبدی ۱۲ ۱۲ ۶
کشتی ۳ ۳ ۱٫۵
راگبی ۱۷ ۱۷ ۸٫۵
سه گانه ۱ ۸ ۹ ۴٫۵
شنا ۱۳ ۱۳ ۶٫۵
تکواندو ۴ ۲ ۶ ۳
تنیس روی میز ۶ ۴ ۱۰ ۵
ووشو ۲ ۴ ۶ ۳
تیراندازی ۱۰ ۸ ۱۸ ۹
فوتبال ۶ ۱۳ ۱۹ ۹٫۵
کل ۸۳ ۱۱۶ ۱۹۹ ۱۰۰

 

 

 

جدول ۴-۵ فراوانی رشته­های ورزشی ورزشکاران شرکت­کننده در این پژوهش را به همراه درصد آنها، به تفکیک جنسیت نشان می­دهد.

 

 

 

۴-۱-۶- مقام ورزشی

 

جدول۴-۶- مقام ورزشی ورزشکاران شرکت کننده در پژوهش

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مقام ورزشی فراوانی درصد فراوانی درصد فراوانی معتبر درصد فراوانی تجمعی
مقام ورزشی قهرمان  جهان ۱۲ ۲۶٫۵ ۲۶٫۵ ۲۶٫۵
قهرمان آسیا ۵۳ ۶ ۶ ۳۲٫۵
قهرمان کشور ۶۰ ۳۰ ۳۰ ۶۲٫۵
قهرمان لیگ ۱۷ ۸٫۵ ۸٫۵ ۷۱
قهرمان استان ۹ ۴٫۵ ۴٫۵ ۷۵٫۵
تیم ملی ۴۹ ۲۴٫۵ ۲۴٫۵ ۱۰۰
مجموع ۲۰۰ ۱۰۰ ۱۰۰  

 

 

 

جدول ۴-۶ فراوانی مقام­های ورزشی ورزشکاران شرکت­کننده در این پژوهش را نشان می­دهد.

 

 

 

۴-۱-۷- مقام ورزشی به تفکیک جنسیت

 

۴- ۷- مقام ورزشی آزمودنی­های پژوهش به تفکیک جنسیت

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

       مقام ورزشی

 

 

جنسیت

قهرمان آسیا قهرمان  جهان قهرمان کشور قهرمان لیگ قهرمان استان تیم ملی کل
زن ۲۱ ۵ ۲۰ ۵ ۷ ۲۵ ۸۳
مرد ۳۲ ۷ ۴۰ ۱۲ ۲ ۲۳ ۱۱۶
کل ۵۳ ۱۲ ۶۰ ۱۷ ۹ ۴۸ ۱۹۹

 

 

 

جدول ۴-۷ فراوانی مقام­های ورزشی ورزشکاران شرکت­کننده در این پژوهش را به تفکیک جنسیت نشان می­دهد. با توجه به اینکه یک نفر از شرکت­کنندگان جنسیت خود را مشخص نکرده­است تعداد کل پاسخ ­دهندگان به تفکیک جنسیت کمتر از تعداد کل پاسخ­دهندگانی است که مقام ورزشی خود را ذکر کرده­اند.

 

۴-۱-۱- متغیرهای پژوهش

 

۴-۸- شاخص­های آماری نمرات آزمودنی­ها در متغیرهای پژوهش

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

شاخص آماری کمال گرایی مثبت کمال گرایی منفی فرسودگی ورزشی خستگی ورزشی بیش تمرینی
بالاترین نمره ۲۵ ۲۵ ۶۷ ۶۴ ۷۰
پایین ترین نمره ۱۳ ۵ ۱۵ ۱۴ ۱۵
نما ۲۵ ۱۳ ۲۸ ۲۷ ۲۵
میانه ۲۳ ۱۵ ۲۹ ۳۰ ۳۴
میانگین ۲۲٫۴۴ ۱۴٫۹۵ ۳۱٫۰۶ ۳۱٫۸۴ ۳۵٫۳۳
بدون پاسخ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰
فراوانی پاسخ دهندگان ۲۰۰ ۲۰۰ ۲۰۰ ۲۰۰ ۲۰۰

 

 

 

جدول ۴-۸ شاخص­های آماری نمرات آزمودنی­ها در متغیرهای پژوهش (کمال­گرایی مثبت، کمال­گرایی منفی، فرسودگی ورزشی، خستگی ورزشی و بیش­تمرینی) را نشان می­دهد.

 

 

 

۴-۲- آزمون فرضیات تحقیق

 

۴-۲-۱- آزمون فرضیات اصلی تحقیق:

 

فرضیه اول : فرضیه اول- بین کمال­گرایی مثبت و خستگی ورزشی، در ورزشکاران حرفه­ای، رابطه­ منفی وجود دارد.

 

جدول ۴-۹- محاسبه همبستگی پیرسون بین کمال گرایی مثبت و خستگی ورزشی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  کمال گرایی مثبت خستگی ورزشی
کمال گرایی مثبت مقدارضریب همبستگی ۱ -۰٫۲۷۵
سطح معنی داری(یک سویه) ۰٫۰۰۰
تعداد ۲۰۰ ۲۰۰

 

 

 

 

 

به منظور آزمون این فرضیه از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. همانطور که در جدول فوق ملاحظه می­شود، مقدار ضریب همبستگی بدست آمده ۰٫۲۷۵- است. لذا بین کمال­گرایی مثبت و خستگی ورزشی همبستگی منفی معنادار وجود دارد

 

( p< 0/001 و۰۵/۰= α).

 

فرضیه دوم- بین کمال­گرایی منفی و خستگی ورزشی، در ورزشکاران حرفه­ای، رابطه­ مثبت وجود دارد.

 

جدول ۴-۱۰- محاسبه همبستگی پیرسون بین کمال گرایی منفی و خستگی ورزشی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  کمال گرایی منفی خستگی ورزشی
کمال گرایی منفی مقدار ضریب همبستگی ۱ ۰٫۲۶۹
سطح معنی داری(یک سویه) ۰٫۰۰۰
تعداد ۲۰۰ ۲۰۰

 

جدول ۴-۱۰ مربوط به ضریب همبستگی پیرسون بدست آمده برای این فرضیه است. همانطور که در جدول فوق ملاحظه می­شود، مقدار ضریب همبستگی بدست آمده در سطح ۰۵/۰= α و ۰۰۱/۰<p ، ۰٫۲۶۹ است. بدین ترتیب می توان گفت: بین کمال­گرایی منفی و خستگی ورزشی، در ورزشکاران حرفه­ای، رابطه­ مثبت وجود دارد.

 

فرضیه سوم- بین کمال­گرایی مثبت و فرسودگی ورزشی، در ورزشکاران حرفه­ای، رابطه­ منفی وجود دارد.

 

جدول ۴-۱۱- محاسبه ضریب همبستگی پیرسون بین کمال­گرایی مثبت و فرسودگی ورزشی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  کمال گرایی مثبت فرسودگی ورزشی
کمال گرایی مثبت مقدار ضریب همبستگی ۱ -۰٫۲۸۳
سطح معنی داری(یک سویه) ۰٫۰۰۰
تعداد ۲۰۰ ۲۰۰

 

جدول ۴-۱۱ مربوط به ضریب همبستگی پیرسون بدست آمده برای این فرضیه است. همانطور که در جدول فوق ملاحظه می­شود، مقدار ضریب همبستگی بدست آمده ۰٫۲۸۳- است. لذا همبستگی منفی وجود دارد و از طرف دیگرسطح معنی­داری رابطه بین کمال­گرایی مثبت و فرسودگی ورزشی از مقدار ۰٫۰۰۱ کمتر بوده و لذا فرض صفر در سطح ۰۵/۰= α رد شده و فرض مقابل مورد قبول واقع می­شود؛ که نشان­دهنده وجود رابطه بین آنها است. بدین ترتیب می­توان گفت: بین کمال­گرایی مثبت و فرسودگی ورزشی، در ورزشکاران حرفه­ای، رابطه­ منفی وجود دارد.

 

فرضیه چهارم- بین کمال­گرایی منفی و فرسودگی ورزشی، در ورزشکاران حرفه­ای، رابطه مثبت وجود دارد.

 

جدول ۴-۱۲- محاسبه همبستگی پیرسون بین کمال­گرایی منفی و فرسودگی ورزشی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  کمال گرایی منفی فرسودگی ورزشی
کمال گرایی منفی مقدار ضریب همبستگی ۱ ۰٫۳۷۱
سطح معنی داری(یک سویه) ۰٫۰۰۰
تعداد ۲۰۰ ۲۰۰

 

همانطور که جدول ۴-۱۲ نشان می­دهد، محاسبه ضریب همبستگی پیرسون بدست آمده برای این فرضیه بیانگر این بود که بین کمال­گرایی منفی و فرسودگی ورزشی رابطه مثبت معنادار۳۷۱/۰ وجود داشت (۰۰۱/۰>p و ۰۰۵= α).

 

فرضیه پنجم- بین بیش­تمرینی ادراک­ شده و خستگی ورزشی، در ورزشکاران حرفه­ای، رابطه­ مثبت وجود دارد.

 

جدول ۴-۱۳- محاسبه همبستگی پیرسون بین بیش­تمرینی ادراک شده و خستگی ورزشی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  بیش تمرینی خستگی ورزشی
بیش تمرینی مقدار ضریب همبستگی ۱ ۰٫۸۱۷
سطح معنی داری(یک سویه) ۰٫۰۰۰
تعداد ۲۰۰ ۲۰۰

 

جدول مربوط به ضریب همبستگی پیرسون بدست آمده برای این فرضیه در بالا آورده شده­است. همانطور که در جدول فوق ملاحظه می­شود، مقدار ضریب همبستگی بدست آمده ۰٫۸۱۷ است. از طرف دیگرسطح معنی­داری رابطه بین بیش­تمرینی و خستگی ورزشی از مقدار ۰٫۰۰۱ کمتر بوده و لذا فرض صفر رد شده و فرض مقابل در سطح ۰۵/۰= α مورد قبول واقع می­شود. بدین ترتیب می­توان گفت که بین بیش­تمرینی و خستگی ورزشی در ورزشکاران حرفه­ای، رابطه­ مثبت وجود دارد.

 

 فرضیه ششم- بین بیش­تمرینی ادارک­شده و فرسودگی ورزشی، در ورزشکاران حرفه­ای، رابطه­ مثبت وجود دارد.

 

جدول ۴-۱۴- محاسبه همبستگی پیرسون بین بیش تمرینی ادراک شده و فرسودگی ورزشی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  بیش تمرینی فرسودگی ورزشی
بیش تمرینی مقدار ضریب همبستگی ۱ ۰٫۷۴۰
سطح معنی داری(یک سویه) ۰٫۰۰۰
تعداد ۲۰۰ ۲۰۰

 

در جدول ۴-۱۴ همبستگی پیرسون بین بیش­تمرینی ادراک­ شده و فرسودگی ورزشی نشان داده­شده­است. همانطور که در جدول مشاهده می­شود، مقدار ضریب همبستگی بدست آمده برای این رابطه ۷۴/۰ بو د(۰۰۱/۰>p و ۰۵/۰= α). بنابراین فرضیه فوق تأیید می­شود.

 

 

 

۴-۳- آزمون سوالات تحقیق

 

به منظور پاسخ­گویی به سوالات پژوهش از روش معادلات ساختاری (لیزرل) استفاده­ شده است که در ادامه توضیح داده می شود.

 

 پرسش اول- آیا بیش­تمرینی ادراک­ شده در رابطه بین کمال­گرایی و خستگی ورزشی ورزشکاران حرفه­ای، نقش تعدیل کننده دارد؟

 

پرسش دوم- آیا بیش­تمرینی ادراک­ شده در رابطه بین کمال­گرایی و فرسودگی ورزشی ورزشکاران حرفه­ای، نقش تعدیل­کننده دارد؟

 

جهت پاسخگویی به سؤالات یک و دو از تحلیل مسیر به روش بیشینه احتمال[۱] (ML) استفاده شد. این تحلیل در نرم افزار لیزرل نسخه ۵۴/۸ انجام گرفت. در شکل ۴-۱ مدل آزمون شده مربوط به کمال­گرایی مثبت و در شکل ۴-۲ مدل آزمون­شده کمال­گرایی منفی گزارش شده­است. همچنین در جدول ۴-۱۵ شاخص­های برازش مدل مربوط به کمال­گرایی مثبت و در جدول ۴-۱۶ نیز شاخص­های برازش مدل کمال­گرایی منفی گزارش شده ­اند. در پژوهش حاضر از شاخص­هایی که گیفن[۲]، استراب[۳] و بادرو[۴] (۲۰۰۰) برای بررسی برازش مدل مطرح نموده ­اند، استفاده شده­است. این شاخص­ها شامل موارد زیر هستند. شاخص نیکویی برازش (GFI)، شاخص برازش تطبیقی (CFI) که مقادیر بیشتر از ۹/۰ نشانگر برازش مناسب الگو هستند، شاخص نیکویی برازش تعدیل یافته (AGFI) که مقادیر بیشتر از ۸/۰ قابل قبول هستند. با توجه به ملاک­های ذکر شده توسط گیفن و همکاران (۲۰۰۰)، نتیجه­گیری می­شود که دو مدل آزمون شده برازش مناسبی با داده ­های گردآوری شده دارند. همچنین در جداول ۴-۱۷ و ۴-۱۸ نیز اثرات مستقیم، غیرمستقیم، کل و میزان واریانس تبیین شده متغیرها گزارش شده ­اند.

 

[۱]. Maximum Likelihood

 

[۲]. Gefen, D.

 

[۳]. Straub, D.W.

 

[۴]. Boudreau, M.

 

[۵]. Goodness of Fit Index

 

[۶]. Comparative Fit Index

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...