فیلتر۱

 

شرکتهای که قبل از سال۱۳۸۷در بورس اوراق بهادار حضور نداشته اند

 

۹۳

 

 

 

فیلتر۲

 

شرکتهای که توقف معامله سهام آنها بیش از ۲ ماه بوده است

 

۱۰۷

 

 

 

فیلتر۳

 

شرکتهای که سال مالی آنها منتهی به ۲۹ اسفند نمی باشند

 

۶۹

 

 

 

فیلتر ۴

 

شرکتهای که جزء سرمایه گذاری لیزینگ و واسطه گری مالی بوده اند

 

۸۶

 

 

 

فیلتر ۵

 

شرکتهای که دسترسی به اطلاعات مالی آنها موجود نیست

 

۱۳۸

 

 

 

نمونه انتخابی

 

شرکتهای که دارای شرایط انتخاب بوده اند

 

۶۷

 

 

 

۳-۵- روش گردآوری داده‌ها:
مرحلۀ گردآوری داده‌ها، آغاز فرآیندی است که طی آن پژوهشگر یافته ‌های میدانی و کتابخانه‌ای را گرد آوری می‌کند و سپس به خلاصه سازی یافته‌ها از طریق طبقه‌بندی و سپس تجزیه و تحلیل آنها می‌پردازد و فرضیه‌های تدوین شده خود را مورد ارزیابی قرار می‌دهد و در نهایت نتیجه گیری می‌کند و پاسخ مسأله پژوهش را به اتکای آنها می‌یابد (حافظ نیا، ۱۳۸۵). در این پژوهش برای جمع‌ آوری داده‌ها و اطلاعات، از روش کتابخانه‌ای استفاده می‌شود. در بخش کتابخانه‌ای، مبانی نظری و مفاهیم اساسی پژوهش و موضوع تحقیق ازمنابع و مجلات تخصصی لاتین و فارسی موجود در کتابخانه ها و پایگاه های اطلاعاتی الکترونیکی گردآوری و استفاده شده است و داده ها و متغیرهای مورد نیاز پژوهش از طریق بانک های اطلاعاتی مانند نرم افزارهای اطلاعات بورس اوراق بهادار(ره آورد نوین ،تدبیرپرداز) و مراجعه به صورت‌‌های مالی حسابرسی شده شرکت های مورد بررسی، انجام می‌شود.
دانلود پایان نامه
۳-۶- ابزار گرد آوری داده ها
در این تحقیق جهت محاسبه و آماده سازی متغیرها از نرم افزارExcel استفاده شده است. برای تخمین مدل های اقتصاد سنجی از نرم افزار Eviews استفاده شده است، دلیل انتخاب این نرم افزار آن است که آزمون های مربوط به فرضیه ها را به سادگی امکان پذیر می‏سازد. همچنین امکان آزمون های مربوط به مدل های برآورده شده را فراهم می‏آورد و متغیرهای مستقل عبارت بودند از ریسک اقتصادی و ریسک بازار ؛ متغیر وابسته نیز نسبت بدهی می باشد. سپس تاثیر متغیرهای مستقل بر متغیر وابسته در قالب فرضیه های بیان شده با بهره گرفتن از نرم افزار SPSSو با روش رگرسیونی تک متغیره بررسی می‌شود.
۳-۷- روش تجزیه و تحلیل داده ها
این مرحله در پژوهش اهمیت زیادی دارد زیرا نشاندهندۀ تلاش‌ها و زحمات فراوان گذشته است. در این مرحله، پژوهش‌گر اطلاعات و داده‌ها را در جهت آزمون فرضیه و ارزیابی آن مورد بررسی قرار می‌دهد. در مرحله تجزیه و تحلیل، آنچه مهم است این است که پژوهش‌گر باید اطلاعات و داده‌ها را در مسیر هدف پژوهش، پاسخ‌گویی به سوالات پژوهش و نیز ارزیابی فرضیه‌های پژوهش خود، مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد (حافظ نیا، ۱۳۸۵).
اگر پژوهشگر بخواهد متغیر وابسته را با استفاده ار یک یا چند متغیر مستقل پیش بینی کند، برای این منظور از یک مدل خطی(Linear Model) استفاده می‏کند. این مدل به صورت معادله زیر نشان داده می‏شود:

در این معادله عرض از مبدا،  ضریب رگرسیون و خطای پیش بینی نامیده می‏شود.e
محاسبه مقادیر  و b برای هر مجموعه از داده ها چنان انجام می‏شود که  حداقل شود. بنابراین، پس از یافتن مقادیر  و b مدل خطی به صورت معادله رگرسیون زیر در می‏آید:

در این معادله  مقدار پیش بینی شده  است.
در معادله فوق با قرار دادن مقدار متغیرهای مستقل می‏توان مقدار متغیر وابسته را پیش بینی کرد.
۳-۸- آزمون نرمال بودن داده ­ها:
با توجه به این که داده ­های این پژوهش با بهره گرفتن از نرم­افزار SPSS تجزیه و تحلیل خواهند شد، برای بررسی نرمال بودن داده ­های آماری از آزمون آزمون نکویی برازش یا کلموگروف- اسمیرنوف استفاده خواهد شد.این آزمون توسط ریاضیدان روس به نام «کلموگروف» در سال ۱۹۳۳ پیشنهاد شده است و به عنوان یک آزمون تطابق توزیع برای داده ­های کمی می­باشد. برای سنجش نیکویی­برازش، آزمون کلموگروف - اسمیرنوف در نمونه­های کوچک بهتر از آزمون کی دو است،فرض صفر در آزمون یک نمونه ­ای کلموگروف- اسمیرنوف این است که بین فراوانی های مشاهده شده و فراوانی مورد انتظار تفاوتی وجود ندارد، به عبارت دیگر توزیع جامعه نرمال است .فرض مخالف هم در این آزمون این است توزیع جامعه نرمال نیست.
جامعه توزیع نرمال است:H0

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...