به چگونگی مسئله موردپژوهش وچرایی انجام چنین تحقیقی براساس بررسی های صورت گرفته پرداختیم. همچنین درفصل اول به اهداف ، سوالات وفرضیات تحقیق وتعاریف مفهومی وعملیاتی متغیرها پرداخته شد.درفصل دوم ابتدامبانی نظری متغیر ها و مولفه هاپرداخته شدوسپس به پیشینه تحقیقات داخلی وخارجی درمورداین متغیر ها به صورت جداگانه آورده شد.درفصل سوم ، جامعه آماری که شامل کلیه معلمان مردوزن مقطع متوسطه می باشندونمونه به تعداد۸۸نفربه روش تصادفی ساده انتخاب شدند. سپس ابزارپژوهش که پرسشنامه خلاقیت تورنس ، عزت نفس کوپراسمیت ، خودکنترلی تانجی و خودکارآمدی شرربودند باروایی وپایایی آن ها بیان شد و بعد روش تجزیه وتحلیل داده ها که ازرگرسیون چندمتغیره استفاده شد ، آورده شد.درفصل چهارم به بیان یافته های تحقیق دردوبخش توصیفی واستنباطی پرداختیم که نتیجه گیری کلی درفصل پنجم پرداخته شده است.

بحث ونتیجه گیری

عده ای براین باورندکه خلاقیت پدیده ای اتفاقی است که دراثریک اتفاق خوشایندبه وقوع می پیونددونمی توان آن راشکل دادویاایده ای راباروش های مختلف درذهن فردپدیدآورد.بلکه دراثریک اتفاق است که ایده یابه عبارتی جرقه ای ( آها …) درذهن فردشکل می گیرد.بنابراین به دلیل اتفاقی بودن آن نمی توان خلاقیت راپرورش دادوبرنامه ریزی کرد.این باوردرستی است زیرایک اتفاق خوشایندکه به آن « سرندیپیتی » وژاپنی ها ان را « ساتوری » می نامند ، یکی ازمراحل فرایندخلاقیت است که درهرکارخلاقی وجوددارد. « سرندیپیتی » ، افرادخلاق رابه سمت پیداکردن راه حل ها سوق می دهد.اماسرندیپیتی برای همه اتفاق می افتد؟ و آیا همه می توانندازطریق آن به ایده های خلاق هدایت شوند؟ درپاسخ بایدگفت که وقتی ذهن شخص نسبت به یک مسئله کاملاً درگیرمی شودوفرایندبررسی مسئله رااززوایای مختلف دنبال می کندوهمیشه به آن فکرمی کندنسبت به آن مسئله حساس می شودومتوجه حوادثی می شودکه دیگران نمی بینندیابه آن توجهی ندارند.بنابراین درست است که یکی ازمراحل خلاقیت الهام یاهمان اتفاق خوشاینداست ولی می توان استعدادها ومهارت های متعددی راکه درخلاقیت مؤثرندپرورش داد( سعیدی کیا ، ۱۳۹۰ ) .

جهت دانلود متن کامل پایان نامه به سایت azarim.ir مراجعه نمایید.

آمابلی[۲۷] ( ۱۹۹۰ ) معتقداست که برخی ازشخصیت ها بیشترمستعدتفکرخلاق هستند.بعضی ازصفات افرادخلاق عبارت است ازخودنظمی زیاد ، پشتکارمواجه بامشکلات وشکست ، استقلال ، تحمل ابهام ، تحمل شکست ، تمایل به پذیره خطر ، اعتمادبه نفس و….اگراین ویژگی هابطورطبیعی درافرادوجودنداشته باشدمی توان آن ها راپرورش داد.گلیفورد[۲۸] ، کلیدخلاقیت رادرتفکرواگرامی داند.تفکرواگرابرای تجزیه وبازکردن مشکل ودیدن همه ابعادموضوع است که باطرح سؤال هایی مانند « راجع به چیست ؟ » ابعدوزوایای مختلف مسئله راآشکارمی کند ؛ وتفکرهمگراکه برای رسیدن به راه حل نهایی به کارمی رود.باطرح سؤال هایی مانند« چرا » مسئله رابه اجزای کوچکترتقسیم می نماید( نقل ازسعیدی کیا ، ۱۳۹۰ )

ارنست ویل معتقداست که یکی ازروش های مهم متبلورکردن خلاقیت ، ایجادفضای محرک ، مستعدوبه طورکلی خلاق است .اوبراین باوراست که بوجودآوردن محیط خلاق ونوآورمهمترین عامل برای عرضه ی اندیشه های جدیدوبکراست .محیط مناسب برای بروزخلاقیت ، انگیزش رادرافرادبرای ابرازتفکرجدید و خلاق افزایش می دهد.درمحیط خلاق ، انعطاف پذیری محیط به قدری بالاست که شخص احساس می کندازاستعدادهاوایده های خلاق اواستفادهی صحیح می شودوتوانایی ومهارت های خلاق اودرایجاداندیشه های جدیدوروش های نوین هدرنمی رودوموردتشویق وترغیب قرارمی گیرد( نقل ازسعیدی کیا ، ۱۳۹۰ ).

داده های

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...