فرهنگ سازمانی نظام معانی مشترک است که به وسیله اعضای سازمان حفظ وبه تمایز سازمان از سازمانهای دیگر منجر می گردد. این واژه نشانگر ادراک مشترک بین اعضای سازمان است .

 

 

 

گوردون[۳۵]، ۱۹۹۲

 

فرهنگ سازمانی نظام فرضیات و ارزشهای مشترک در یک سازمان است که به طور گسترده ای رعایت گردد و به الگوی رفتاری خاص حفظ می گردد .

 

 

 

دابسون و والتر[۳۶]، ۱۹۹۴

 

فرهنگ سازمان، اعتقادات نسبتاً ثابت و ارزشهاو الگوهای اساسی رفتار است که عمدتاً بین اعضای سازمان حفظ می گردد.

 

 

 

ادوارد تیلور[۳۷]، ۱۸۷۱

 

فرهنگ را کلیت در هم تافته ای از دانش، دین، هنر، قانون، اخلاقیات، آداب و رسوم و هرگونه توانایی عادتی می داند که آدمی همچون عضوی از جامعه بدست می آورد.

 

 

 

مک نامارا[۳۸] ، ۲۰۰۸

 

فرهنگ سازمانی شخصیت و هویت یک سازمان است که شامل فرضیات ، ارزشها ، هنجارها و علایم محسوس اعضا ی سازمان و رفتارهایشان می شود.

 

 

 

استانلی دیویس[۳۹]، ۱۹۸۵

 

فرهنگ سازمانی الگویی از ارزشها و باورهای مشترک است که به اعضای یک نهاد معنی و مفهوم می بخشد و برای رفتار آنان در سازمان دستورهایی فراهم می آورد.
پایان نامه - مقاله - پروژه

 

 

 

لویز[۴۰]، ۱۹۸۰

 

مجموعه ای از دریافتها و تفاهمات مشترک کنشهاست که زبان و دیگر محمل های نمادی را برای بیان تفاهمات مشترک به کار می گیرد.

 

 

 

چارلز اورایلی[۴۱] ، ۱۹۸۹

 

فرهنگ سازمانی، یک نظام نظارت اجتماعی است که در برابر نظام نظارت رسمی قرار دارد .

 

 

 

علی رضائیان

 

مجموعه ای از مختصات کلیدی که ارزشهای سازمانی را تشکیل می دهند.

 

 

 

منوچهر کیا

 

تطابق و همبستگی بین عناصر سخت (استراتژی ، ساختار سیستم های رایج) و عناصر نرم (شیوه مدیریت ، مهارتها، کارکنان ، هدفها) در سازمان ، فرهنگ سازمان را تشکیل می دهند.

 

 

 

جک دانکن[۴۲] ، ۱۹۸۹

 

فرهنگ سازمانی یک سری ارزشها، باورها، راهنمای تفاهم ها و روش تفکر است که در بین اعضای سازمان مشترک بوده و توسط اعضای جدید به عنوان روش های صحیح انجام کارها و تفکر جستجو می شود.

 

 

 

ریچارد ال دفت[۴۳]، ۱۹۹۲

 

فرهنگ سازمانی عبارت است از مجموعه ای از ارزشها ، باورها، شیوه درک و استنباط ، شیوه تفکر و یا اندیشیدن که اعضای سازمان در آنها وجوه مشترک دارند و همان چیزی است که به عنوان یک پدیده به اعضای تازه آموزش داده می شود.

 

 

 

دشپند[۴۴] ، ۱۹۸۹

 

فرهنگ سازمانی یک الگو از ارزشها و باورهای مشترک است که به افراد برای درک وظایف سازمانی شان کمک می کند و آنها را برای پذیرفتن هنجار سازمان آماده می کند

 

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...