در این بخش، روش پیشنهادی بر روی گروهی از مسائل اجرا گردیده است. برای افزایش کارایی الگوریتم­های ارائه شده از روش تاگوچی برای تنظیم پارامترهای الگوریتم استفاده می­ شود در نهایت با توجه به روش­های آماری الگوریتم بهتر در حل مدل ارائه می­ شود.
پایان نامه - مقاله - پروژه
۴-۴-۱ تنظیم پارامترها
تخصیص پارامترهای الگوریتم­های فراابتکاری تاثیر به سزایی در کیفیت پاسخ مسئله دارد. بسیاری از پژوهشگران پارامترها را بر اساس مقدارهایی که در مطالعات پیشین وجود داشته ، تنظیم می­ کنند که این روش نمی­تواند کیفیت پاسخ مسئله را تضمین کند، پس منطقی به نظر می­رسد که با بهره گرفتن از روش­های ریاضی و آمار مرسوم به طراحی آزمایش­ها به تنظیم پارامترها پرداخته شود. آزمایش تمامی حالت­های ممکن هنگامی که تعداد پارامترها زیاد می­ شود، ناکاراست.
۴-۴-۲ روش تاگوچی
به منظور تنظیم پارامتر الگوریتم­ها ، چندین روش آماری برای طراحی آزمایش­ها وجود دارد. تاگوچی[۶۴] یک خانواده از ماتریس­های آزمایش­های فاکتوریلی جزئی را بهبود داد به طوری که توانست پس از آزمایش­های زیاد ، یک طراحی آزمایش­ها را بگونه­ای اجرا کند که تعداد آزمایش­ها را برای یک مساله کاهش دهد. در روش تاگوچی ، آرایه­های متعامد، برای مطالعه تعداد زیادی از متغیرهای تصمیم با تعداد کمی از آزمایش­ها استفاده شده است. تاگوچی فاکتورها را به دو کلاس اصلی تقسیم می­ کند: فاکتورهای قابل کنترل [۶۵]و فاکترهای صدا[۶۶]. فاکتورهای صدا آنهایی هستند که نمی ­توانند به طور مستقیم کنترل شوند. زمانی که حذف فاکتورهای صدا غیر ممکن و نشدنی است، روش تاگوچی به دنبال مینیمم کردن تاثیر صداها و تعیین سطح بهینه فاکتورهای قابل کنترل مهم است. ]۲۴[.
تاگوچی داده ­های تکراری را به مقدارهایی تبدیل می­ کند که معیاری برای تغییرات در نتایج است. این تبدیل یک نسبت [۶۷]S/N است. قسمت S به مقادیر مطلوب اشاره می­ کند و قسمت N به مقادیر غیر مطلوب اشاره می­ کند. که هدف ماکزیمم کردن این نسبت است. به عبارتی دیگر تاگوچی تحلیل تغییرات را با بهره گرفتن از نسبت سیگنال به صدا (S/N) که به طور مناسب انتخاب شده است توصیه می­ کند. سه نسبت که استاندارد در نظر می­گیرد عبارتند از :
بهترین اسمی : در صورتی استفاده می­ شود که منظور کاهش تغییر پذیری پیرامون مقدار خاص هدف باشد.
S/=10log(); (1-4)
بزرگتر، بهتر: در صورتی استفاده می­ شود که بهینگی سامانه وقتی پاسخ تا حد ممکن بزرگ است حاصل شود.
S/=-10log( ); (2-4)
کوچکتر ، بهتر: در صورتی استفاده می­ شود که بهینگی سامانه وقتی پاسخ تا حد ممکن کوچک باشد به دست آید.
S/=-10log(); (3-4)
N تعداد اجرای هر آزمایش و پاسخ فرایند است.
با توجه به اینکه همه توابع هدف مربوط به سامانه­های زمان­بندی پروژه در نوع کوچکتر، بهتر قرار می­گیرند بنابراین، نرخ S/N مربوط به آن به صورت زیر محاسبه می­ شود:
S/=-10log(); (4-4)
در این پژوهش هدف یافتن مقدار پارامترها به عنوان متغیر ورودی برای بدست آوردن پاسخ بهینه است(Y) است. برای تنظیم پارامتر مسئله­ای با ۱۰ فعالیت و ۲ منبع طراحی شده است.
۴-۴-۳٫روش تاگوچی برای تنظیم پارامترهای الگوریتم ژنتیک پیشنهادی:
روش تاگوچی برای تنظیم پارامترهای تنظیم جمعیت) ( احتمال تقاطع ( ) احتمال جهش () و تولید نسل ( Max Gen) به کار رفته است. روش تاگوچی در اینجا برای چهار فاکتور، در سه سطح به کار رفته است. جدول ۴-۱ مقادیر فاکتورها در هر سطح را نشان می­دهد بطوری که اعداد ۱، ۲ و ۳ سطوح هر فاکتور هستند. اعداد داخل جدول ۴-۱ بر اساس روش سعی و خطا در نظر گرفته شده است.

 

۳ ۲ ۱ parameters
۰٫۸ ۰٫۸۵ ۰٫۹  
۰٫۲ ۰٫۱۲ ۰٫۰۹  
۲۵۰ ۲۰۰ ۱۵۰  
۲۰۰ ۱۵۰ ۱۰۰ Max Gen
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...