برخی پژوهش ها نشان داده اند که ترس از شکست و تنفر از انجام تکلیف می توانند دو انگیزه اساسی برای افراد مبتلا به تعلل ورزی تحصیلی باشند (بلونت و پسیل، ۱۹۹۸؛ میلگرام، باتوری و ماورر، ۱۹۹۳؛ اسکوونبرگ، ۱۹۹۳؛ سولومون و همکاران، ۱۹۸۴). همچنین تعلل ورزی می تواند به شکل تحصیلی و غیرتحصیلی ظاهر شود. تعلل ورزی تحصیلی در رفتارهایی چون حاضر شدن برای امتحان، انجام تکلیف خانه و نوشتن مقاله های درسی و تعلل غیرتحصیلی در رفتارهایی چون پرداخت قبض آب و برق، شستن ظروف، جواب دادن به تلفن و پست الکترونیک ظاهر می شود. بین تعلل ورزی تحصیلی و غیرتحصیلی همبستگی ۶۵% دیده شده است (میلگرام، می تال و لویسون، ۱۹۹۸).در پژوهش های مختلف تعلل ورزی به شیوه های متعدد طبقه بندی شده است، که اغلب بر مبنای مشاهدات بالینی پژوهشگران انجام شده است.

 

 

 

بورکا و یوئن (۱۹۸۳) طی مشاهدات بالینی خود، سه نوع افراد تعلل ورز را معرفی نمودند:

 

 

    • مضطرب،

 

    • معتقد به شانس و

 

  • طغیان گرا.

 

در پژوهش مک کان و همکاران (۱۹۸۹) نیز سه نوع افراد تعلل ورز تشخیص داده شده است:

 

 

 

 

    • افراد یک دنده برونگرا با اضطراب و مدیریت پایین،

 

    • افراد روان نژند برون گرا و

 

  • افراد روان نژند، افسرده و درون گرا.

 

بورکا و یوئن[۱۶] (۱۹۸۳) و ساپادین(۱۹۹۷) شش سبک تعلل ورزی را معرفی نمودند:

 

 

    • کمال گرا،

 

    • مبارزه گرا،

 

    • خیال گرا،

 

    • نگران،

 

    • فزون کار و

 

  • بحران ساز.

 

واکر (۱۹۸۸) بر منبای مصاحبه بالینی، چهار سبک تعلل ورزی را ذکر کرده است:

 

 

    • کمال گرا،

 

    • سیاست گرا،

 

    • تعویق گرا و

 

  • تنبیه گرا.

 

[۱]-Milgram

 

[۲]-Batori

 

[۳]-Mowrer

 

[۴]-Mey-Tal

 

[۵] -Levinson

 

[۶] -Burka

 

[۷] -Yuen

 

[۸] -anxious procrastinators

 

[۹]- luck  procrastinators

 

[۱۰] -rebellious procrastinators

 

[۱۱]- tough minded extraverted

 

[۱۲] -neurotic extraverted

 

[۱۳]-neurotic

 

[۱۴] -depressed

 

[۱۵] -introverted

 

[۱۶] -Burka & Yuen

 

[۱۷]-Sapadin

 

[۱۸] -perfectionist

 

[۱۹]-defier

 

[۲۰] -dreamer

 

[۲۱] -worrier

 

[۲۲] -over doer

 

[۲۳] -crisis maker

 

[۲۴] -Walker

 

[۲۵]- politician

 

[۲۶]-postponer

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...