پارامتر‌های خط انتقال

 

Re+jX= ۰۰۰۴/۰+ j ۰۰۴/۰ pu

 

 

 

پارامتر‌های STATCOM

 

Rated power: ۱۰۰ Mvar , Rated voltage:575 V; Lfilter=1 mH
Switching frequency: ۱۰ kHz , DC voltage:4000 V

 

 

 

شناسایی اندازه و زاویه ولتاژ در شرایط خطا به وسیله‌ی ODDSRF-PLL
هنگامی که خطا اتفاق می‌افتد علاوه بر توالی مثبت توالی منفی نیز در ولتاژ ظاهر می‌شود. به همین منظور فاز حلقه بسته‌ای نظیر قاب مرجع سنکرون قادر نیست مقدار صحیح ولتاژ را کشف کند. حال آنکه در این فاز حلقه بسته توالی منفی ولتاژ به صورت نوسان روی اندازه ولتاژ ظاهر می‌شود.
بدین منظور در این پایان نامه از روشی به نام DDSRF که با دو قاب مرجع سنکرون که خلاف جهت همدیگر می‌چرخد، استفاده‌شده است. با توجه به اینکه اگر قاب مرجعی در جهت توالی مثبت بچرخد، در بهترین حالت محور d آن نشان‌دهنده اندازه ولتاژ و حور q آن باید صفر باشد. با چنین دیدگاهی می‌توان ساختار DDSRF را با در نظر گرفتن تابع هزینه‌ای به صورت زیر بهینه کرد،که این ساختار ODDSRF-PLL نام دارد.
برای تنظیم کردن پارامترهای DDSRF شبیه‌سازی بدون STATCOM برای ۱۵۰ تکرار انجام می‌شود. مدت زمان شبیه‌سازی ۲/۱ ثانیه است و خطا در لحظه ۳/۰ ثانیه آغاز و در ۷/۰ ثانیه تمام می‌شود. در این صورت تابع هدف برای ۱۵۰ تکرار به صورت شکل (۵-۲) کمینه می‌شود. همچنین اندازه ولتاژ مؤلفه‌های d و q پس از بهینه‌سازی ODDSRF به صورت شکل (۵-۳) خواهد بود.
دانلود پایان نامه - مقاله - پروژه

کمینه شدن تابع هزینه ITAE

اندازه ولتاژ مؤلفه‌های d و q پس از بهینه‌سازی ODDSRF

ایجاد مرجع توان راکتیو توسط کنترل فازی
کنترل‌کننده فازی را می‌توان به عنوان نگاشت دهنده‌ای از خروجی به ورودی در نظر گرفت. همچنین با توجه به اینکه می‌توان اندازه ولتاژ را وابسته به تزریق یا جذب توان راکتیو دانست ، میزان توان راکتیو مصرفی و تولیدی را بر اساس پنج عبارت زیر بدست آورد.
زمانی که ولتاژ ترمینال توربین بادی کمتر از ۱ پر یونیت باشد ،آنگاه توان راکتیو باید به شبکه تزریق شود.
مقدار توان راکتیو تزریق‌شده با افزایش افت ولتاژ باید افزایش یابد.
زمانی که ولتاژ ترمینال توربین بادی بیشتر از ۱ پر یونیت باشد ،آنگاه توان راکتیو باید به شبکه تزریق شود.
مقدار توان راکتیو جذب‌شده با بیشتر شدن ولتاژ از مقدار ۱ پر یونیت باید افزایش یابد.
هنگامی که ولتاژ ۱ پر یونیت است ،توان راکتیو نباید تزریق یا جذب شود.
همچنین برای تزریق توان راکتیو توان اکتیو مرجع را در کل شبیه‌سازی صفر در نظر می‌گیریم. با توجه به استدلال­های بالا قواعد کنترل‌کننده فازی به صورت جدول (۵-۱) طراحی شده است.
در جدول بالا NL، N، SN، Z، SP ، P و PLبه ترتیب بیانگر منفی بزرگ، منفی کوچک، صفر، مثبت کوچک و مثبت بزرگ خواهد بود. در این قسمت نیز پارامترهای تابع عضویت هر ناحیه مجهول در نظر گرفته می‌شود . این پارامترها به وسیله‌ی الگوریتم AFPSO طوری باید طوری تنظیم شود که توان راکتیو مورد نیاز شبکه را طوری فراهم کند که ولتاژ باس توربین بادی به یک پر یونیت نزدیک شود. بنابراین تابع هزینه باید به صورت معادله (۵-۱) تعریف شود.

نحوه‌ی تغذیه کنترل‌کننده فازی از ODDSRFو اتصال آن به کنترل‌کننده پیش بین در شکل (۵-۴) آمده است. با توجه به شکل بالا توان راکتیو مرجع مناسب بر حسب پریونیت جهت تزریق به کنترل پیش بین به صورت زیر حاصل می‌شود.
قواعد فازی برای تولید توان راکتیو مرجع به وسیله‌ی خطا و تغییرات خطای ولتاژ

 

 

Qreference

 

Error
NL

 

N

 

SN

 

Z

 

SP

 

P

 

PL

 

 

 

Error change NL

 

NL

 

NL

 

N

 

N

 

SN

 

SN

 

Z

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...