۲۳۷

 

تعداد مزارع

 

 

 

مطالعات وابسته به پرورش شترمرغ در ایران بیشتر در زمینه تغذیه، بهداشت، نگهداری، اصلاح ژنتیک می‌باشد. و به این پرنده به عنوان منبعی برای تأمین پروتئین حیوانی توجه شده است. در آذر ۱۳۸۶ دکتر طرقی رضا و ماهوتی خورده چشمه امیر از دانشکده دامپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد به بررسی کاربرد واکنش زنجیره‌ای پلیمر از (PCR ) در تعیین جنسیت در یک گله شتر مرغ یک روزه پرداختند. نتیجه بدست آمده از این پژوهش تولید مجموعه پرایمرهایی بود که به تعیین جنسیت کمک می‌کرد.
پایان نامه
در سال ۱۹۸۸ دکتر گوش و دکتر وایت هاوس (Dr Ghosh/White house) بر روی حیوانات آزمایشگاهی نشان دادند که روغن شترمرغ دارای خواص ضد التهاب و فعالیت‌های ضد آرتریت می‌باشد. (۲۹)
در سال ۱۹۹۴ دکتر زمدتسو و دکتر گریس از دانشگاه ایندیانا خواص مرطوب کنندگی و آرایشی روغن شترمرغ را مورد مطالعه قرار دادند. نتایج بدست آمده نشان داد که این روغن به نسبت روغن‌های معدنی دارای خواص مرطوب کنندگی موثرتری است این خواص به دلیل وجود اسیدهای چرب غیر قطبی می‌باشد. (۵۷)
در همان سال دکتر کریگ اشمتث و دکتر اسمیت (schmidth/ smith) آنالیز اسیدهای چرب موجود در روغن شترمرغ را انجام دادند. نتایج بدست آمده از اسیدهای چرب به شرح زیر میرستیک اسید۰/۴، پالمتیک اسید۰/۲۲، پالمئولیک اسید ۳/۵، استریک اسید ۹/۶، اولئیک اسید ۴/۴۷، الاویک اسید ۰/۴، لینولیک اسید ۱۵/۲ و لینولئیک اسید ۰/۹ گزارش شده است. (۲۳)
در سال ۱۹۹۵بررسی‌های انجام شده توسط دکتر لی هی (Leahy ) نشان دادند که افراد مبتلا به درد مفاصل بعد از استفاده از روغن شترمرغ ۵۸% کمتر درد و ناراحتی در موضع درد نشان می‌دهند. (۳۴)
در سال ۱۹۹۶دکتر وایت هاوس (white house) با بررسی‌های خود نشان داد که روغن شترمرغ دارای تأثیر قابل توجهی در کاهش التهابات آرتریک می‌باشد در بعضی موارد این روغن از گسترش پلی آرتریز در موش جلوگیری می‌کند. (۵۱)
در ۱۹۹۷ دکتر ویلیام کد (Dr William code) نشان داد که روغن شترمرغ دارای خواص ضد درد و بی‌حس کنندگی می‌باشد. (۲۲)
در ۱۹۹۸ دکتر گریس ولد (Gris wold) از مرکز دانشگاهی تگزاس اعلام کرد که روغن شترمرغ دارای خواص درمان کنندگی در رابطه با زخم هایی است که بر اثر سوختگی بوجود آمده‌اند. (۱۹)
در همان سال دکتر هاپکینز و همکارانش (Dr Hopkins & et al) اعلام کردند که روغن شترمرغ باعث رشد اپیدرم پوست، افزایش رشد مو و قطورتر شدن پوست در افراد مسن می‌شود. (۳۱)
در سال ۲۰۰۰ دکتر رابرت نیکولوزی (Dr Nicolosi) از دانشگاه MA- Lowell اعلام کرد که روغن شترمرغ دارای خواص ضد التهاب و درمانی می‌باشد. بررسی‌های او نشان دادند که این ماده در درمان دردهای عضلانی و زخم‌ها بسیار موثر است. (۴۰)
در سال ۲۰۰۱ دکتر نیکولوزی و یوگاناتان ضمن بررسی فعالیت‌های بیولوژیک روغن شترمرغ به نتایج جالبی دست پیدا کردند. که علاوه بر تأیید کشفیات و یافته‌های پیشینیان خواص ضد باکتریایی و ضد ویروسی را نیز به این ماده نسبت می‌داد. (۴۱)
در ۲۰۰۱ دکتر ارتوفر (Dr ortheofer) از کمپانیACH FOOD اعلام کرد که این ماده باعث کاهش کلسترول می‌شود. دارای خواص ضد التهابی و ترنس درمال می‌شود. (۴۲)
در سال ۲۰۰۱ دکتر نیکولوزی و همکارانش ضمن بررسی خواص ترنس درمال روغن شترمرغ در دانشگاه ماساچوست به نتایج جالبی در زمینه این خاصیت پی بردند. (۴۲، ۴۱)
در ۲۰۱۲ تاثیر روغن شترمرغ در زمینه‌های مختلف پزشکی و بیماری‌های پوستی به اثبات رسید. (۱۶)
در ۲۰۱۳ جداسازی سریع و خواص تری آسیل گلیسرول روغن شترمرغ با کروماتوگرافی مایع با عملکرد بالا انجام شد. (۵۶)
نتایج نشان می‌دادند که روغن شترمرغ می‌تواند به آسانی جذب پوست شود و به عنوان حاملی مناسب برای سایر مواد مانند تروکوفرول مورد استفاده قرار گیرد. (۴۶)
۲-۶. لیپیدها
لیپیدها گروه وسیعی از موادی هستند که به طور کلی در حلال‌های آلی محلول و در آب نامحلول می‌باشند. این ویژگی نامحلول بودن در آب در امر جداسازی آنها از پروتئین‌ها و کربوهیدراتها مهمی دارد. لیپیدها منبع ارزشمند انرژی هستند و بیش از دو برابر پروتئین‌ها و کربوهیدراتها انرژی تولید می‌کنند. این مواد فراهم آورنده اسیدهای چرب اساسی و برخی ویتامین‌ها برای بدن می‌باشند و در ساختمان غشاء بیولوژیک سلول‌ها شرکت دارند. لیپیدها دارای خصوصیات فیزیکی و شیمیایی بی‌نظیری هستند که اساساً ناشی از ترکیب و ساختمان بلوری خاص آنها می‌باشند. این خصوصیات بر ویژگی‌های بافتی مواد غذایی به شکل مشخصی اثر می‌گذارند و در بسیاری از فرآیندهای غذایی نظیر فرایند محصولات آردی نقش مهمی ایفا می‌کنند. لیپیدها همچنین منشأ بسیاری از مواد طعم‌زا هستند که می‌توانند مطلوب یا نامطلوب باشند. (۴۷)
این مواد ممکن است ناشی از تغییرات ایجاد شده در خود لیپید باشند یا در اثر واکنش‌های آن با ترکیبات دیگر بوجود آیند. ۹۹% لیپیدها به صورت استر اسیدهای چرب و گلیسرول و یا همان چربی متداول مورد مصرف هستند جدول (۲-۲) طبقه‌بندی لیپیدها را نشان می‌دهد. (۴۸، ۳۲)
جدول ۲-۲. طبقه‌بندی لیپیدها

 

 

خصوصیت

 

طبقه فرعی

 

طبقه اصلی

 

 

 

گلیسرول+ اسیدهای چرب

 

گلیسیریدها

 

لیپیدهای ساده

 

 

 

الکل با زنجیره طویل + اسید چرب با زنجیره طویل

 

واکس‌ها

 

 

 

گلیسرول + اسیدهای چرب + اسید فسفریک + یک گروه دیگر که معمولاً دارای نیتروژن است.

 

فسفوگلیسیریدها

 

لیپیدهای مرکب

 

 

 

اسفنگوزین + اسید چرب + اسید فسفریک + کولین

 

اسفنگومیلین‌ها

 

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...