معادله‌ی ۴-۹ نشان می‌دهد که ضریب تورم انتظاری در مدل بازده سهام مثبت، معنی‌دار و قابل توجه بوده و نشان می‌دهد که بازده سهام، در مقابل تورم انتظاری نیز پوشش مناسب و کاملی ارائه می‌دهد. بازده مسکن و سکه طلا همانند مدل قبل به عنوان یک دارایی جانشین اثر معکوس بر بازده سهام دارد. از طرفی بازده دلار اثر مستقیم و بی‌معنی بر بازده سهام دارد. درآمدهای نفتی، تولید و نقدینگی طبق انتظار اثر مثبت و ‌معنی‌دار بر بازده سهام داشته است. مقدار ضریب ۶۰/۰ درصد است و قدرت توضیح دهندگی نسبتاً متوسط متغیرهای مدل را نشان می‌دهد. مقدار آماره نیز معنی‌داری کلی رگرسیون را می‌رساند.

 

۴-۱۰  

نتایج رابطه‌ی‌ بلندمدت بین بازده مسکن و تورم انتظاری حکایت از قابلیت پوشش کامل بازده مسکن در مقابل تورم انتظاری دارد، چراکه ضریب نرخ تورم انتظاری در مدل بازده مسکن مثبت و معنی و بزرگ‌تر از یک است، بنابراین می‌توان گفت که بازده مسکن و تورم انتظاری حرکت یک به یکی دارند. تولید، نقدینگی و درآمدهای نفتی در این مدل دارای اثر مثبت و معنی‌دار بر بازده مسکن است، بدین معنی که رشد تولید، نقدینگی و درآمدهای نفتی با افزایش درآمد، تقاضا برای انواع دارایی از جمله مسکن را افزایش داده و به تبع آن افزایش در قیمت و بازده آن دارایی مشاهده می‌شود. مقدار در مدل بازده مسکن و تورم انتظاری مبین آن است که ۷۳/۰ از تغییرات بازده مسکن توسط متغیرهای مدل توضیح داده می‌شود. مقدار آماره نیز معنی‌داری کل رگرسیون را نشان می‌دهد.
پایان نامه

 

۴-۱۱  

ضریب نرخ تورم انتظاری در مدل بازده سکه طلا نیز مثبت و معنی‌دار است و فرض پوشش تورم بودن سکه طلا در مقابل تورم انتظاری در این دارایی تأیید می‌شود. بازده سهام و مسکن علامت مثبت و معنی‌دار و بازده دلار علامت منفی و معنی‌دار در بردار هم‌گرایی بلندمدت سکه طلا دارد. تولید، نقدینگی و درآمدهای نفتی نیز به صورت مستقیم و معنی‌دار بر بازده طلا اثرگذار بوده است. میزان توضیح دهندگی بازده سکه توسط متغیرهای مدل نیز برابر با ۵۶/۰ به دست آمد که نشان می‌دهد عوامل دیگری همچون قیمت جهانی طلا وجود دارد که بر این بازار مؤثر است. معنی‌داری کل رگرسیون نیز از مقدار آماره در سطح اطمینان ۹۵% مشخص شده است.

 

۴-۱۲  

بازده دلار همانند مدل با تورم کل به عنوان پوشش در مقابل تورم انتظاری عمل نمی‌کند و آن به دلیل ضریب منفی متغیر تورم انتظاری در مدل بازده دلار است، بدین ترتیب افزایش نرخ تورم باعث کاهش در بازده دلار خواهد شد. دارایی‌های سهام، مسکن و طلا همچنان دارای اثر مستقیم بر بازده دلار هستند، بدین معنی که بازده و قیمت این دارایی‌ها به موازات هم افزایش یا کاهش می‌یابد. قدرت توضیح دهندگی متغیرهای مدل ۵۸/۰ و آماره‌ی نیز با مقدار ۶/۲ معنی‌داری کل رگرسیون را تأمین می‌کند.
بر طبق جدول ۴-۱۵و ۴-۱۶ که مربوط به بررسی آزمون‌های تشخیصی مدل بازده دارایی‌ها و تورم انتظاری است، فروض اساس کلاسیک در ارتباط با جمله‌های پسماند مدل‌ها، یعنی فرض وجود واریانس همسان و عدم خودهمبستگی رد نمی‌شود و مدل دارای اعتبار است.
جدول ۴-۱۵: آزمون واریانس همسانی پسماندها

 

آماره کای دو درجه آزادی مقدار احتمال
۳۲/۱۹۵۵ ۱۹۰۸ ۲۲/۰

مأخذ: یافته‌های تحقیق
جدول ۴-۱۶: آزمون نبود خودهمبستگی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...