اهمیت و ضرورت انجام تحقیق
در این تحقیق مهم ترین مسأله عبارت است از:
موثرترین موانع جلب مشارکت صاحبان مشاغل آلاینده جهت انتقال به خارج شهر کدام است و چه راه حل های برای آن وجود دارد. بی توجهی در این امر و عوامل ناشی از آن به عنوان یکی از مهمترین آلاینده های محیط زیست به علت کمیت گوناگون مواد و توسعه بی رویه شهرها ، محدودیت های وضع شده برای خدمات عمومی در شهرها و عدم تکنولوژی مناسب موجب مشکلات ویژه ای شده است که مورد توجه سیاست گذاران ، برنا مه ریزان و مجریان قرار گرفته است.با وجود مشکلات زیست محیطی که در شهرها شاهد هستیم روشن است که مشاغل آلاینده سهم بسیار عمده ای در این مورد ایفا می‌نمایند که تهدید بسیار عمده ای بشمار می روند که از طریق ارائه آموزش‌های لازم به صاحبان این مشاغل بستر لازم برای خروج این مشاغل از شهرها و انتقال به فضای مناسب با توجه نوع فعالیت حائز اهمیت بسزایی می‌باشد.
دانلود پایان نامه - مقاله - پروژه
اهداف تحقیق
بررسی موانع جلب مشارکت صاحبان مشاغل آلاینده در خروج از شهر.
اهداف کلی
بررسی شیوه ها و روش‌های جلب مشارکت مردمی در کاهش عوامل و عناصر آلاینده.
اهداف آرمانی
دست یابی به بهترین شیوه ای که بتوان از طریق آن صاحبان مشاغل آلاینده را مجاب به انتقال تجهیزات خویش به خارج از شهر نمود.
اهدف ویژه
۱- دستیابی به بهترین شیوه انتقال مشاغل آلاینده از شهر
۲- افزایش مشارکت صاحبان مشاغل آلاینده مبنی بر خروج آنها از سطح شهرو رفع آلودگی
۳- افزایش رفاه و آسایش شهروندان.
سوالات تحقیق
۱- آیا مشارکت مردم در کاهش آلاینده ها می‌تواند موثر باشد؟
۲- آیا بالا بردن سطح آگاهی صاحبان مشاغل آلاینده، امکان سهولت در خروج این مشاغل از شهر را حاصل می کند؟
۳- آیا روش‌های آموزشی مناسب به جهت افزایش آگاهی صاحبان مشاغل آلاینده می تواند راهکار مناسبی باشد؟
۴- آیا آموزش صاحبان مشاغل آلاینده در کاهش آلودگی زیست محیطی شهرها ، عملی است؟
۵- چه شیوه آموزشی مناسب برای صاحبان مشاغل آلاینده،می‌تواند اجرا شود؟
۶- چه اصولی در جلب مشارکت شهروندان و صاحبان مشاغل آلاینده برای خروج از شهر، می‌بایست مورد توجه قرار گیرد؟
فرضیات تحقیق
فرضیه اول: اتخاذ یک روش آموزشی مناسب به عنوان عامل کلیدی در جهت رفع موانعموجود به منظور جلب نظرصاحبان مشاغل آلاینده برای خروج از شهر، موثر است.
فرضیه دوم: آموزش‌ها و بالا بردن سطح آگاهی صاحبان مشاغل آلاینده، می‌تواند سبب رفع نسبی موانع موجود به منظورجلب مشارکت صاحبان مشاغل آلاینده برای خروج از شهر شود.
فرضیه سوم: ساماندهی مطلوب بخش های صنعت، خدماتی و .. عامل مهم و الزامی برای رفع موانع موجود برای جلب نظر صاحبان مشاغل آلاینده در خصوص انتقال این مشاغل به خارج شهر به منظور حفظ محیط زیست شهری، می باشد.
تعاریف واژه ها
مفهوم آموزش: آموزش فرآیندی است تأثیر گذار بر رفتار که تغییراتی را در دانش، نگرش‌ها، ارزش‌ها و مهارت‌های مورد نیاز در جهت ارتقاء یا نیل به هدف مورد نظر، در هر زمینه ای ایجاد می‌کند.آموزش توام با پرورش به آماده شدن فرد برای کسب الگوهای نوین رفتاری کمک می‌کند.آموزش عبارت است از تجاربی که باعث تحول در متعلم می‌گردد.
تعریف عملیاتی : مشاغل آلاینده، به مشاغلی اطلاق می‌گردد که باعث ایجاد آلودگی زیست محیطی از هرنوع( هوا،آب،خاکو غیره…)موجب می‌شوند.
مفهوم تکنولوژی آموزشی: دانش چگونگی ایجاد شرایطی برای توانایی تغییر در رفتارهای فردی و جمعی جوامع آموزشی به کمک امکانات موجود.آموزش موثرترین ابزار و شیوه افزایش آگاهی افراد در مواجه با مسائل و معضلات جامعه است(لاهیجانیان, ۱۳۹۰).
تعریف عملیاتی: برای تکنولوژی آموزشی سه بعد عملیاتی می‌توان در نظر گرفت:
الف) استفاده از رسانه ها و وسایل جدید در امر آموزش و یادگیری
ب) مجموعه روش‌ها و فنون ها که در طراحی، اجرا و ارزشیابی آموزشی به کار می‌رود.
ج) حل مسئله، که در این دیدگاه به طور کلی تکنولوژی آموزشی مجموعه روش‌ها و راهبردهایی است که با یک دیدگاه سیستمی به تجزیه و تحلیل و پیدا کردن و حل مشکل می‌پردازد(لاهیجانیان, ۱۳۹۰).
مفهوم جلب مشارکت: انجام یک فعالیت آگاهانه با بهره گرفتن از روش ها و فنون مختلف در رابطه با موضوع یا یک طیف خاص به منظور دخیل کردن این قشر در فعالیت، در این تحقیق به معنی مجاب نمودن صاحبان مشاغل آلاینده واقع در داخل شهر می‌باشد.
تعریف عملیاتی: اجرای برنامه تدوین شده، مراقبت‌ها و عملیات اجرایی به منظور ایجاد تغییر در دید نسبت به محیط زیست شهری،بهبود حس تعلق،دست یابی به رشد مناسب،حفظ و ایجاد انگیزه در صاحبان این مشاغل.
مشاغل مختلف
از دیدگاه علم اقتصاد، صنعت به عنوان یکی از اشکال سه گانه اصلی فعالیت اقتصادی، یعنی کشاورزی، صنایع و معادن و خدمات به صورت زیر تعریف می شود:
تعریف صنعت
نخستین نکته مهم در مورد مفاهیم، تعاریف و تقسیمات صنعت این است که ابعاد اساسی صنعت و فعالیت صنعتی به دو قلمروی درونی و بیرونی تقسیم می شود. که مشخصات هر یک به قرار زیر است:
الف- قلمروی درونی: شامل فرایند تولید؛ نوع تولیدات؛ سازمان تولید و غیره
ب- قلمروی بیرونی: شامل انعکاس کالبدی؛ اثرات زیست محیطی و غیره
بدیهی است، این دو قلمرو دارای ارتباطات متقابل است، ولی نکته مهم از نظر برنامه ریزی و طراحی شهری این است که روند مکان یابی و ساماندهی فعالیت های صنعتی، اصولاً خصلتی مکانی- فضایی دارد. از این نظر، مفاهیم و تعاریف عام مربوط به صنعت و خدمات، به طور مجرد و فارغ از مکان، جواب گوی نیازهای برنامه ریزی و مکان یابی نمی باشد و لازم است فعالیت های صنعتی و اثرات آن از نظر موقعیت مکانی و کارکرد آن در محیط شهری مورد شناسایی و طبقه بندی قرار گیرد(معتمدی،۱۳۷۴ ص۸۵).
از دیدگاه علم اقتصاد، صنعت به عنوان یکی از اشکال سه گانه اصلی فعالیت اقتصادی، یعنی کشاورزی، صنایع و معادن و خدمات به صورت زیر تعریف می شود(منش, ۱۳۷۳).
تعریف فعالیت های صنعتی
فعالیتهای صنعتی به کلیه تغییر و تبدیلات مکانیکی و شیمیایی مواد آلی و غیر آلی به وسیله نیروی کار و ماشین و یا انسان، به منظور کالاهای جدید در کارگاه ها و یا منازل، جهت فروش تمام یا بخشی از آن در بازار . اطلاق می شود. در این تعریف که مفهوم عام و رایج صنعت محسوب می شود، نتیجه نهایی فعالیت به صورت کالای جدید مورد نظر است و بنابراین شامل خدمات ( از جمله خدمات فنی و خدمات تعمیری که شباهت زیادی با فعالیت صنعتی دارد نمی شود. در حالی که امروزه به دلیل پیچیدگی و وسعت فزاینده فعالیت های اقتصادی، اشکال جدیدی از فعالیت اقتصادی رواج پیدا کرده که هم خصلت تولید کالایی و هم خصلت تولید خدماتی دارند. از جمله می توان به صنایع خدماتی، خدمات صنعتی، خدمات فنی؛ خدمات تعمیراتی و یا فعالیت های مربوط به انتقال و توزیع برق و گاز و آب اشاره کرد که نقش روزافزونی در حیات شهری پیدا کرده است(صالحی, ۱۳۸۶)
بنابراین، تعریف علمی و اقتصادی صنعت، اگرچه از نظر شناخت ماهیت فعالیت های اقتصادی و تفکیک کلی فرآیندهای تولیدی و خدماتی و طبقه بندی آنها بسیار مفید و کارآمد است، ولی از نظر برنامه ریزی و مدیریت و نیازهای مربوط به مکان یابی و ساماندهی صنایع و خدمات شهری چندان پاسخگو و کافی نیست و از این نظربه مفاهیم و تعاریف تکمیلی دیگر نیاز دارد.
تعاریف خدمات
بر اساس تعریف عمومی اقتصادی، فعالیت خدماتی، فعالیتی است که در خصوص ایجاد تسهیلات برای زندگی افراد و تسهیل فرایند تولید ( صنعتی و کشاورزی) صورت گرفته و کالای ملموس نیز تولید نمی کند. بر اساس این تعریف، طیف بسیار وسیع و متنوعی از فعالیت های انسانی، با اهداف مختلف و در قالب سازمانها و تشکلهای متفاوت، در زمره فعالیت های خدماتی قرار می گیرند. نکته بسیار مهم در مورد خدمات این است که نقش آن در حیات شهری روز به روز وسیعتر و پیچیده تر می شود. به طور کلی می توان طیف وسیع فعالیت های خدماتی را به سه گروه تقسیم کرد:
الف- خدمات زیر ساختی مبتنی بر تأسیسات و تجهیزات شهری
ب- خدمات رفاهی و اجتماعی مبتنی بر زیرساختهای اجتماعی
پ- خدماتی فنی- تعمیراتی مبتنی بر تولیدات صنعتی(تهران, ۱۳۶۷)
انواع صنوف
در قانون نظام صنفی ایران تعاریف و طبقه بندی دیگری از خدمات ارائه شده که اهداف خاصی را در مورد ساماندهی و مدیریت فعالیتهای شهری تعقیب می کند. به موجب این قانون، انواع صنف به چهار گروه زیر تقسیم شده است:
صنوف تولیدی
آن دسته از صنوفی که فعالیت و خلاقیت های آنها منجر به تغییر فیزیکی و یا شیمیایی مواد گشته و منحصراً تولیدات خود را مستقیم یا در غیر مستقیم در اختیار مصرف کننده قرار می دهند، صنف تولیدی نامیده می شود(زادبوم, ۱۳۷۰).
صنوف خدمات فنی
آن دسته از صنوفی که فعالیت آنها منجر به رفع عیب و نقص یا مرمت و نگهداری کالا می گردد، یا اشتغال به آن مستلزم داشتن صلاحیت فنی لازم می باشد، صنف خدمات فنی نامیده می شود(فرنهاد, ۱۳۸۱).
صنوف توزیعی
آن دسته از صنوفی که صرفاً نسبت به عرضه کالا از محل واردات یا تولیدات داخلی اقدام می نمایند، بدون آن که در تولید کالا یا تغییر دادن کیفیت آن نقش داشته باشند، صنف توزیع نامیده می شود.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...