در این فصل بر اساس مطالب بیان شده در فصول قبل و همچنین فرضیات مطرح شده به آزمون فرضیات و تجزیه و تحلیل مدل­های تحقیق خواهیم پرداخت. در ابتدا آمار توصیفی تحقیق ارائه شده و جداول همبستگی و کواریانس مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در بخش بعدی این فصل به آمار استنباطی تحقیق و آزمون فرضیات با بهره گرفتن از مدل­های تشریح شده خواهیم پرداخت و در خاتمه خلاصه­ فصل ذکر خواهد شد.

۴-۲- آمار توصیفی تحقیق

آمار توصیفی متغیرهای تحقیق برای کل مشاهدات در نگار­ی ۴-۱ آورده شده است. متغیرهای این تحقیق، سود هر سهم(که برای همگن شدن بر قیمت بازار ابتدای سال هر سهم تقسیم شده است)، تغییرات سود هر سهم(که برای همگن شدن بر قیمت بازار ابتدای سال هر سهم تقسیم شده است)، بازده سهام، متغیر مصنوعی و متغیر مصنوعی ضربدر بازدهی می­باشد. همچنین، آمار توصیفی مشاهدات مربوط به بازده­های منفی و بازده­های مثبت در نگاره­های ۴-۲ و۴-۳ به ترتیب ارائه گردیده است. هر سه جدول مربوط به آماره­های ذکر شده بعد از حذف مشاهدات پرت ارائه گردیده است. ارقام این جدول به کمک نرم­افزارهای Excel و SPSS بدست آمده است.

جهت دانلود متن کامل این پایان نامه به سایت abisho.ir مراجعه نمایید.

 

تصویر درباره بازار سهام (بورس اوراق بهادار)

تعداد شرکتهای مورد بررسی قرار گرفته در این تحقیق ۹۸ شرکت و دوره­ زمانی تحقیق ۹ سال بوده است و این یعنی اینکه تعداد سال- شرکت مورد مشاهده ۸۸۲ شرکت بوده است که از ضرب تعداد شرکتها در دوره زمانی تحقیق بدست آمده است.

در قسمت مربوط به آماره­های توصیفی مشاهده می­ شود که میانگین بازدهی­ کل مشاهدات برابر با ۲۸/۰ است. این میانگین برای بازده­های منفی و مثبت به ترتیب برابر با ۲۴۴/۰- و ۶۱۱/۰ می­باشد. در واقع قدر مطلق میانگین بازدهی­های مثبت بیشتر از قدر مطلق میانگین بازدهی­های منفی می­باشد. در حالی که میانگین سود هر سهم(همگن شده) برای شرکت­هایی که بازدهی منفی داشتند برابر با ۱۰۸/۰ می­باشد این میانگین برای شرکت­هایی که بازدهی مثبت داشتند بیشتر می­باشد و این طبیعی به نظر می­رسد. میانگین تغییرات سود هر سهم(همگن شده) برای بازده­های مثبت نیز بیشتر از بازده­های منفی می­باشد. میانه محاسبه شده برای متغیر مصنوعی در نگاره مربوط به آمار توصیفیِ کل مشاهدات برابر با صفر بوده و این بیانگر این است که تعدات بازده­های منفی کمتر از بازده­های مثبت بوده است. کمتر از ۵/۰ بودن میانگین متغیر مصنوعی در آمار توصیفیِ مربوط به کل مشاهدات نیز نشان دهنده کمتر بودن مشاهدات مربوط به بازده­های منفی است. بیشترین انحراف معیار در بین متغیرها مربوط به بازده­ می باشد. انحراف معیار بازده­های مثبت نیز بیشتر از انحراف معیار بازده­های منفی می­باشد. کمترین انحراف معیار در نگاره مربوط به آمار توصیفی کل مشاهدات مربوط به تغییرات سود هر سهم می­باشد.

نگاره ۴-۱: آمار توصیفی برای کل مشاهدات

نگاره ۴-۲: آمار توصیفی برای بازده­های منفی

نگاره ۴-۳: آمار توصیفی برای بازده­های مثبت

در ادامه به بررسی متغیرهای تحقیق و همبستگی موجود بین آنها پرداخته می­ شود. برای همبستگی بین متغیرها در روش­های آماری چهار نوع همبستگی ذکر گردیده است که عبارتند از: همبستگی اسمی، رتبه­ای، فاصله­ای و نسبی. همبستگی اسمی و رتبه­ای عموماً برای داده ­های کیفی به کار برده می­ شود در حالی که همبستگی فاصله­ای و نسبی برای بررسی ارتباط بین متغیرهای کمی مورد استفاده قرار می­گیرد. هر یک از مقیاس­های ذکر شده روش خاص محاسبه­ی خود را دارند. ضریب همبستگی پیرسون برای مقیاس­های فاصله­ای و نسبی به کار گرفته می­ شود. این همبستگی در آمار پارامتریک (که فرض خاصی درباره­ توزیع جامعه ندارد) مورد استفاده قرار می­گیرد. ماتریس ضرایب همبستگی پیرسون بین متغیرهای تحقیق در نگاره­ ۴-۴ ارائه گردیده است. همبستگی بازده سهام با سود هر سهم(همگن شده) و تغییرات سود هر سهم(همگن شده) مثبت و معنی دار می­باشد. بیشترین ارتباط مثبت مشاهده شده، بین سود هر سهم و تغییرات سود هر سهم می­باشد. همچنین همبستگی بین بازده سهام و سود هر سهم بیشتر از همبستگی بین بازده سهام و تغییرات سود هر سهم می­باشد. تمامی همبستگی­های ذکر شده در سطح ۹۹% معنادار هستند.

در نگاره­۴-۵ کواریانس بین متغیرهای تحقیق آورده شده است. اگر کواریانس بین دو متغیر پائین باشد، نشان دهنده­ این خواهد بود که رابطه­ خطی ضعیفی بین متغیرها وجود دارد، هر چند ممکن است رابطه­ غیرخطی قوی بین این متغیرها وجود داشته باشد. بنابراین، کواریانس صفر هیچگاه بیانگر فرض استقلال دو متغیر نیست، ولی چنانچه دو متغیر مستقل از هم باشند کواریانس بین آن دو متغیر صفر خواهد بود. نتایج حاصل از نگاره­ ۴-۵ نشان می­دهد که رابطه­ خطی موجود بین سود هر سهم با بازده سهام قوی­تر از رابطه­ خطی موجود بین تغییرات سود هر سهم با بازده سهام می­باشد. به طور کلی نمی­توان گفت که بین متغیرهای این تحقیق رابطه­ خطی ضعیفی وجود دارد.

نگاره ۴-۴: ضریب همبستگی پیرسون بین متغیرهای تحقیق

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

متغیر Ret EPS/P ΔEPS/ P DT DT×RET
Ret ۱        
EPS/P ۰/۴۳* ۱      
ΔEPS/ P ۰/۲۶* ۰/۶۳* ۱    
DT -۰/۶۴* -۰/۳۳* -۰/۱۸* ۱  
DT×RET ۰/۵۸* ۰/۳۵* ۰/۱۷* -۰/۷۲* ۱

*در سطح ۹۹% معنادار هستند

نگاره ۴-۵: کواریانس بین متغیرهای تحقیق

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

متغیر Ret EPS/P ΔEPS/ P DT DT×RET
Ret ۰/۴۲۴        
EPS/P ۰/۰۳۷ ۰/۰۱۹      
ΔEPS/ P ۰/۰۲۱ ۰/۰۱۱ ۰/۰۱۶    
DT -۰/۲۰۳ -۰/۰۲۲ -۰/۰۱۱ ۰/۲۳۸  
DT×RET ۰/۰۶۳ ۰/۰۰۸ ۰/۰۰۳ -۰/۰۵۸ ۰/۰۲۷

۴-۳- نتایج حاصل از آزمون فرضیات

در این قسمت، متغیرهای ذکر شده در فصل سوم مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و فرضیات تحقیق مورد آزمون قرار می­گیرند. به منضور آزمون فرضیه ­ها از رگرسیون خطی چند متغیره استفاده شده است.

۴-۳-۱- نتایج آزمون فرضیه­ اول

هدف از آزمون فرضیه­ اول بررسی وجود محافظه­کاری در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می­باشد. در این تحقیق برای بررسی وجود عدم تقارن زمانی در شناسایی اخبار خوب نسبت به اخبار بد و یا به عبارتی وجود رفتار محافظه ­کارانه در شرکتهای مورد بررسی از مدل باسو(۱۹۹۷) استفاده شده است. برای آزمون فرضیه­ اول، مدل رگرسیون خطی چند متغیره به کار برده شده است. همچنان که در فصل سوم تحقیق ذکر گردید فرضیه­ اول تحقیق به صورت زیر می­باشد:

:H0 محافظه­کاری که بر مبنای مدل باسو(۱۹۹۷) اندازه ­گیری می­ شود، در شرکت­های مورد بررسی وجود دارد.

:H1 محافظه­کاری که بر مبنای مدل باسو(۱۹۹۷) اندازه ­گیری می­ شود، در شرکت­های مورد بررسی وجود ندارد.

مدل مورد استفاده برای آزمون فرضیه­ اول که توسط باسو ارائه گردیده است به شرح زیر است:

= β۰ + β۱DTi.t+ β۲Reti.t+ β۳Reti.t DTi.t+ εi,t

نتایج حاصل از آزمون این فرضیه با بهره گرفتن از مدل ذکر شده در نگاره­ ۴-۶ آورده شده است.

نگاره ۴-۶: نتایج حاصل از آزمون فرضیه­ اول

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

= β۰ + β۱DTi.t+ β۲Reti.t+ β۳Reti.t DTi.t+ εi,t مدل مورد استفاده:
متغیر ضریب t t(p-value)
مقدار ثابت ۰/۱۵ ۲۱/۳۸۱ ۰۰۰/۰
DTi.t -۰/۰۰۴ -۰/۳۱۸ ۰/۷۵۱
Reti.t ۰/۰۶۸ ۸/۰۷۸ ۰۰۰/۰
Reti.t DTi.t ۰/۱۲۱ ۳/۲۵۴ ۰/۰۰۱
F=70/316 F(p-value)=000/0 DW=1/742 R2=/0199 Adj R2=/0196
= γ۰ + γ۱ Reti.t + εi,t مدل مورد استفاده(برای اخبار بد):
متغیر ضریب t t(p-value)
مقدار ثابت ۰/۱۵۴ ۱۸/۴۵۷ ۰۰۰/۰
Reti.t ۰/۱۸۹ ۶/۸۱۲ ۰۰۰/۰
F=46/398 F(p-value)=/0000 DW=1/932    R2=/0123    Adj R2=/012
= β۰ + β۲Reti.t + εi,t مدل مورد استفاده(برای اخبار خوب):
متغیر ضریب t t(p-value)
مقدار ثابت ۰/۱۵۸ ۱۹/۴۵۷ ۰۰۰/۰
Reti.t ۰/۰۶۸ ۷/۱۹۳ ۰۰۰/۰
F=51/738 F(p-value)=000/0 DW=1/685 R2=113/0   Adj R2=11/0

همچنان که در نگاره­ ۴-۶ مشاهده می­ شود مشاهدات به دو دسته­ بازده­های منفی و بازده­های مثبت تقسیم شده ­اند. نتیجه تجزیه و تحلیل نگاره­ ذکر شده نشان می­دهد که شیب خط رگرسیون بین بازده­های منفی با سود بیشتر از شیب خط رگرسیون بین بازده­های مثبت با سود می­باشد. فرضیه اول زمانی تأئید می شد که β۳ بدست آمده با بهره گرفتن از مدل باسو مثبت و معنی­دار باشد. در حالی که شیب خط رگرسیون بین بازده­های منفی با سود ۱۸۹/۰ بوده و در سطح اطمینان ۹۹% معنادار می­باشد شیب خط رگرسیون بین بازده­های مثبت با سود ۰۶۸/۰ بوده و این نیز در سطح اطمینان ۹۹% معنادار می­باشد و این بیانگر این است β۳ که بر اساس گفته­ باسو معیاری برای اندازه ­گیری محافظه­کاری است مثبت و مقدار آن ۱۲۱/۰ بوده و در سطح خطای ۱% معنی­دار است، بنابراین فرضیه­ اول در سطح اطمینان ۹۹% تأئید می­ شود. این نتیجه مشابه مطالعه باسو(۱۹۹۷)، پا(۲۰۰۷)، احمد و دولمان(۲۰۰۲)، بال، کوتاری و روبین(۲۰۰۰)، پاپ و والکر(۲۰۰۰) و رویچارهاری و واتس(۲۰۰۷) است.

آماره­ F بدست آمده برای مدل اول برابر با ۳۱۶/۷۰ بوده و بیانگر این است که این رگرسیون در سطح اطمینان ۹۹% معنادار می­باشد. همچنین مقدار دوربین- واتسون محاسبه شده برابر با ۷۴۲/۱ می باشد که نشان دهنده­ عدم وجود خود همبستگی بین خطاهای مدل می­باشد.

نگاره­­های ۴-۷ ، ۴-۸، نمودار ضریب γ۱ (شیب خط رگرسیون بازده­های منفی و سود)، ضریب β۲(شیب خط رگرسیون بازده­های مثبت و سود) وضریب β۳(میزان محافظه­کاری) را به صورت تجمعی برای سالهای ۷۹ تا ۸۷ نشان می­دهد. همچنان که مشاهده می­ شود β۳ در سالهای ۷۹ الی ۸۱ بیشتر از هر زمان دیگری بوده و این در حالی است که بین سالهای ۷۹ تا ۸۵ ، β۳ کمترین مقدار خود را داشته است. در حالی که عکس­العمل سود به اخبار بد ( γ۱) در سال ۷۹ بیشترین مقدار را داشته است در سالهای بین ۷۹ تا ۸۱، عکس­العمل سود به اخبار خوب ( (β۲کمترین مقدار خود را داشته است.

نگاره ۴-۷: نمودار ضریب γ۱ و β۲ برای سالهای ۷۹ تا ۸۷ به صورت تجمعی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

۹ ۸ ۷ ۶ ۵ ۴ ۳ ۲ ۱ ستون
۸۷-۸۶ ۸۶-۸۵ ۸۵-۸۴ ۸۴-۸۳ ۸۳-۸۲ ۸۲-۸۱ ۸۱-۸۰ ۸۰-۷۹ ۷۹ سال

نگاره ۴-۸: نمودار ضریب β۳ برای سالهای ۷۹ تا ۸۷ به صورت تجمعی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

۹ ۸ ۷ ۶ ۵ ۴ ۳ ۲ ۱ ستون
۸۷-۸۶ ۸۶-۸۵ ۸۵-۸۴ ۸۴-۸۳ ۸۳-۸۲ ۸۲-۸۱ ۸۱-۸۰ ۸۰-۷۹ ۷۹ سال

۴-۳-۲- نتایج حاصل از آزمون فرضیه­ دوم

هدف از آزمون فرضیه­ دوم بررسی این نکته است که آیا محافظه­کاری باعث می­ شود تا سود حسابداری رابطه­ ارزشی بالاتری در تبیین بازده سهام داشته باشد و یا به عبارت دیگر، آیا محافظه­کاری باعث می­ شود تا رابطه­ ارزشی اطلاعات حسابداری افزایش پیدا کند؟ این فرضیه­ به صورت زیر بیان شد:

حسابداری

:H0محافظه­کاری کمک می­ کند تا سود حسابداری رابطه ارزشی بالاتری در تبیین بازده سهام داشته باشد.

:H1محافظه­کاری کمک نمی­کند تا سود حسابداری رابطه­ ارزشی بالاتری در تبیین بازده سهام داشته باشد.

مدل مورد استفاده برای آزمون فرضیه­ دوم که توسط استون و هاریز ارائه گردیده است به شرح زیر می­باشد:

Reti;t = α۰ + α۱()+α۲()+εi,t

۴-۳-۲-۱- طبقه ­بندی شرکت­ها بر اساس میزان محافظه­کاری

برای آزمون فرضیه­ دوم، در ابتدا شرکتها بر اساس میزان محافظه­کاری که داشتند به سه دسته تقسیم شدند. برای این منظور، میزان محافظه­کاری برای تمامی ۹۸ شرکت نمونه، مورد محاسبه قرار گرفته و بر اساس میزان محافظه­کاری بدست آمده برای هر کدام، شرکتها طبقه ­بندی شدند. سی تای اولی(۳۰%) که بیشترین میزان محافظه­کاری را داشتند به عنوان شرکتهای سطح یک انتخاب شدند. سی و هشت تای بعدی(۴۰%) به عنوان شرکتهای دارای محافظه­کاری سطح دو و سی تای آخری(۳۰%) نیز به عنوان شرکتهای دارای محافظه­کاری سطح سه انتخاب شدند. این روش تقسیم ­بندی، مشابه تقسیم بندی انجام شده توسط دیمیتریوس و همکاران (۲۰۰۹) و مهنرام و بلچندرام(۲۰۰۶) می­باشد.

همچنان که در فصل سه هم عنوان گردید فرض بر این است که میزان محافظه­کاری شرکت­ها در طول دوره زمانی تحقیق ثابت بوده است. به عنوان مثال، اگر شرکتی که در سطح محافظه­کاری بالا قرار گیرد در طول دوره زمانی تحقیق میزان محافظه­کاری آن کم و زیاد نمی­ شود تا به سطوح محافظه­کاری دیگر انتقال پیدا کند.

نگاره­های ۴-۹الف تا ۴-۹ج نتایج مربوط به محاسبه­ میزان محافظه­کاری برای شرکتهای سه سطح ذکر شده را نشان می­دهد.

نگاره ۴-۹ الف: نتایج مربوط به شرکت­های دارای محافظه­کاری بالا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

= β۰ + β۱DTi.t+ β۲Reti.t+ β۳Reti.t DTi.t+ εi,t مدل مورد استفاده:
متغیر ضریب t t(p-value)
مقدار ثابت ۰/۱۶۹ ۱۳/۳۷۱ ۰۰۰/۰
DTi.t ۰/۰۵۸ ۲/۵۲۴ ۰/۰۱۲
Reti.t ۰/۰۵۲ ۳/۱۲۵ ۰/۰۰۲
Reti.t DTi.t ۰/۳۷۶ ۵/۴۶۳ ۰۰۰/۰
F=24/47 F(p-value)=000/0 DW=1/783 R2=0.224 Adj R2=/0215
= γ۰ + γ۱ Reti.t + εi,t مدل مورد استفاده(برای اخبار بد):
متغیر ضریب t t(p-value)
مقدار ثابت ۰/۲۲۷ ۱۲/۴۴ ۰۰۰/۰
Reti.t ۰/۴۲۸ ۶/۷۶۹ ۰۰۰/۰
= β۰ + β۲Reti.t + εi,t مدل مورد استفاده(برای اخبار خوب):
متغیر ضریب t t(p-value)
مقدار ثابت ۰/۱۶۹ ۱۲/۹۳۲ ۰۰۰/۰
Reti.t ۰/۰۵۲ ۳/۰۲۳ ۰۰۰/۰

نگاره ۴-۹ ب: نتایج مربوط به شرکت­های دارای محافظه­کاری متوسط

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

= β۰ + β۱DTi.t+ β۲Reti.t+ β۳Reti.t DTi.t+ εi,t مدل مورد استفاده:
متغیر ضریب t t(p-value)
مقدار ثابت ۰/۱۷۹ ۱۴/۷۳۹ ۰۰۰/۰
DTi.t -۰/۰۴۱ -۱/۹۵۹ ۰/۰۵۱
Reti.t ۰/۰۵۳ ۴/۲۶۷ ۰۰۰/۰
Reti.t DTi.t ۰/۱۱۳ ۲/۰۵۲ ۰/۰۴۱
F=36/179 F(p-value)=000/0 DW=1/912 R2=/0247 Adj R2=/024
= γ۰ + γ۱ Reti.t + εi,t مدل مورد استفاده(برای اخبار بد):
متغیر ضریب t t(p-value)
مقدار ثابت ۰/۱۳۸ ۱۵/۲۳۷ ۰۰۰/۰
Reti.t ۰/۱۶۶ ۵/۸۸۲ ۰۰۰/۰
= β۰ + β۲Reti.t + εi,t مدل مورد استفاده(برای اخبار خوب):
متغیر ضریب t t(p-value)
مقدار ثابت ۰/۱۷۹ ۱۲/۲۹۱ ۰۰۰/۰
Reti.t ۰/۰۵۳ ۳/۵۵۸ ۰۰۰/۰

نگاره ۴-۹ ج: نتایج مربوط به شرکت­های دارای محافظه­کاری پائین

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...