LY : لگاریتم میزان ترافیک دیتای موبایل
TSHS : تعداد شهرک های صنعتی
SAVAD : نرخ باسوادی
LPOP : لگاریتم جمعیت
TU : تعداد دانشگاه ها و
D : شهرهای توریستی / غیرتوریستی استان مازندران به عنوان تنها متغیر مجازی مدل می باشد.
a ها : پارامتر و ضرایب متغیرهای توضیحی مدل بوده و i بیانگر منطقه/ شهر می باشد. تاثیر سایر عواملی که در این مدل درنظر گرفته نشده اند با U نشان داده شده است.
برآورد مدل نشان می دهد که داده های بازاریابی چگونه و به چه مقدار بر میزان ترافیک دیتا موثر می باشند. از آن جایی که پس از برآورد مدل، اطلاعات بازاریابی جغرافیایی باید روی نقشه جغرافیایی پیاده سازی گردد، متغیرهایی انتخاب شده اند که قابلیت پیاده سازی بر روی نقشه را داشته باشند. علاوه بر این، با اجرای ترافیک­سنجی میدانی در سایت­های مختلف استان مازندران، تاثیر متغیرهای مختلف بازاریابی در ایجاد ترافیک دیتا مورد آزمون واقع شد.
۳ – ۴ - روش برآورد مدل
به منظور برآورد مدل و تعیین مقدار و نحوه تاثیر ضرایب از روش حداقل مربعات معمولی(OLS) استفاده خواهد شد. اما به علت استفاده از داده های مقطعی ، امکان وجود واریانس ناهمسانی در مدل وجود دارد. لذا به منظور اطمینان از وجود واریانس همسانی از آزمون وایت استفاده خواهد شد که در صورت وجود ناهمسانی واریانس ، روش حداقل مربعات معمولی تعمیم یافته(GLS) جایگزین روش حداقل مربعات معمولی خواهد شد.
۳ – ۵ - روش گردآوری اطلاعات
گردآوری اطلاعات مورد نیاز تحقیق یکی از مراحل اساسی تحقیق است که عموما در دو دسته کلی قابل تقسیم است:
الف - روش­ کتابخانه­ای و ب- روش­ میدانی. در تحقیق حاضر برای گرد آوری داده ها از هر دو روش بهره گرفته شده است. در روش کتابخانه­ای و مجازی برای اینکه تاحد امکان قبل از شروع تحقیق مطالب بیشتری مطالعه و دید وسیع­تری به موضوع ایجاد گردد و جهت تهیه ادبیات و پیشینه تحقیق، دستیابی به چهارچوب نظری ، سوابق مساله و موضوع پژوهش و شناسایی متغیرها، مطالعات و تحقیقات گسترده­ای انجام گرفته و حجم زیادی از مقالات و کتاب­ها تهیه، ترجمه و مطالعه شده است.
پایان نامه - مقاله - پروژه
همان طورکه قبلا نیز اشاره گردید کتاب، مقاله یا پژوهش مشابه در خزانه کتاب یا پایان نامه­ های دانشگاه­ها، موسسات و سازمان­های داخل کشور موجود نبوده و تنها به صورت محدودی پروژه در یکی دو کشور در بخش­های نسبتا مشابه انجام گرفته که ترجمه و خلاصه آنها در فصل پیشینه پژوهش آورده شده است. با همه محدودیت­های منابع موجود در این زمینه خاص، از مقالات و پژوهش­های انجام گرفته نهایت استفاده گردیده به طوری که سعی شده است در ابتدا موضوع و مسیر تحقیق به خوبی شناسایی و در ادامه بینش عمیق­تری در زمینه این پژوهش کسب گردد و اطلاعات مهم اخذ شود.
با تجربیات به دست آمده از مطالعات کتابخانه ای انجام شده ، موارد زیر در انجام پژوهش بهبود یافت:
۱- تعیین متغیرهای اصلی پژوهش : بررسی منابع مناسب به محقق کمک کرده تا عقاید روشن­تری درباره متغیرهای احتمالی در محدوده تحقیق را کسب نموده و در نهایت پژوهش­گر قادر گردید با اهمیت­ترین آنها را انتخاب نماید.
۲ – تعیین معانی و روابط بین متغیرها: محقق از طریق مطالعه منابع مرتبط، توانسته است متغیرها را تعریف کرده و روابط بین آنها را مشخص کند.
در کنار روش کتابخانه­ای ، از روش میدانی نیز به منظور استخراج داده ­های مورد نیاز استفاده شده است. استفاده از روش میدانی در اجرای این پژوهش در برگیرنده مراحلی به شرح ذیل بوده است:
الف- استفاده از تجربیات مدیران و کارشناسان مجری شبکه نسل ۲٫۵ , ۲٫۷۵ به منظور شناسایی میزان و نحوه جمع­آوری داده ­های مورد نیاز در اجرای پروژه MBB.
ب- انتخاب نمونه اولیه و اجرای مرحله جمع­آوری داده ­ها برای شهرستان نمونه.
ج- پیاده سازی اطلاعات جمع­آوری شده از شهرستان­ها و سازمان­ها و ارگان­های مختلف روی نقشه جغرافیایی.
د-رفع نواقص احتمالی در جمع­آوری داده ها و پیاده سازی روی نقشه برای نمونه انتخابی و اخذ نظرات نهایی مدیران و کارشناسان مرتبط.
د-تهیه و تکمیل فرم جمع­آوری داده ها برای جامعه آماری و پیاده سازی روی نقشه.
ه-تست و آزمون صحت داده ­های جمع­آوری شده با بهره گرفتن از دستورات نرم افزاری شبکه اطلاعات و آمار ترافیکی گزارش شده.
داده ­های مورد نیاز در روش میدانی از سازمان های مختلف اخذ و همچنین داده ­های شبکه فعال و در حال کار و مشترکین حاضر شبکه تلفن همراه استفاده شده است.
۳ – ۶ - روش تجزیه و تحلیل اطلاعات
تجزیه و تحلیل اطلاعات در این پژوهش در دو بخش انجام گرفته است. در بخش اول که به شناسایی و اثرپذیری داده های بازاریابی جغرافیایی بر میزان ترافیک دیتا اختصاص یافته است ، براساس خروجی­های نرم افزار EVIEWS صورت می­گیرد. آماره­ های t و ضریب تعیین که به ترتیب بیان­گر معنی دار بودن ضرایب متغیرهای مدل و خوبی برازش مدل را نشان می دهند از جمله شاخص­ های اصلی تجزیه و تحلیل بخش اول محسوب می­شوند.
در بخش دوم میزان ترافیک ایجاد شده ناشی از متغیرهای معنی دار مدل به تفکیک توسط جداول و نمودارهای مختلف که از خروجی های نرم افزار EXCELL می باشد مورد مقایسه قرار خواهد گرفت و در نهایت اولویت بندی خواهد شد. لازم به ذکر است به علت ماهیت تاثیرپذیری برخی متغیرها از جمله مشترکین دانشگاهی و توریستی بودن منطقه ، این مقایسات در بازه های زمانی مختلف نیز انجام خواهد گرفت.
۳ – ۷ - قلمرو پژوهش
۳ – ۷ – ۱ - قلمرو موضوعی پژوهش
قلمرو موضوعی پژوهش مولفه­هایی در حوزه بازاریابی و مربوط به بازاریابی جغرافیایی می­باشد که با توجه به گستردگی موضوع و محدود بودن امکان پژوهش، بیشتر بر تاثیر آن بر انتخاب نقاط با احتمال جذب مشتری بیشتر و پر مصرف در نتیجه پیش ­بینی درآمد حاصله به ازای مشترکین آتی تاکید گردید، همچنین تاثیری که می تواند بر نحوه پیاده­سازی شبکه جدید داشته باشد.
۳ – ۷ – ۲ - قلمرو زمانی
داده های مورد نیاز به صورت مقطعی و به تفکیک شهرهای استان مازندران محدود به بازه زمانی زمستان ۱۳۹۲ لغایت تابستان ۱۳۹۳ می باشد. دلیل تنوع داده میزان ترافیک دیتا ، به علت ماهیت متفاوت اثرگذاری برخی از متغیرهای مستقل از جمله زمان توریست پذیری استان ، ایام تعطیلات به خصوص نوروز بوده است. این تنوع روایی تاثیرپذیری متغیرهای مستقل بر متغیر وابسته را تا حد زیادی تضمین می نماید.
۳ – ۷ – ۳ - قلمرو مکانی پژوهش
از نظر مکانی سعی گردید مطالعه و پژوهش در کل جغرافیای استان( شهرها، مناطق حومه­ای، روستایی، تجاری، صنعتی، دانشگاهی و راه­های اصلی و ترانزیتی) صورت گیرد. البته شایان ذکر است که به منظور استخراج نقشه اجرای شبکه باند پهن در قالب نرم افزارهای MAPINFO و GOOGLEARTH جامعه هدف شامل شهرهای آمل ، بابل و ساری انتخاب شده است.
۳ – ۸ - محدودیت های پژوهش
اجرای این پژوهش به علت نو بودن موضوع از چند جنبه دارای محدودیت بوده است :
کمبود منابع لاتین و فقدان منابع فارسی درزمینه ادبیات پژوهش و هم چنین متدولوژی انجام پژوهش.
نبود یک مرکز واحد به منظور جمع آوری داده های مورد نیاز.
پرهزینه و هم چنین زمان بر بودن جمع­آوری داده ها و اطلاعات بازاریابی جغرافیایی موجود.
۳ – ۹ - روایی داده ها
یکی از نگرانی­های اصلی نتایج یک پژوهش، روایی یا اتکاپذیری به داده ­های استخراج شده و یا جمع­آوری شده می باشد. در این پژوهش به منظور روایی داده ­ها از آزمون تکرار پذیری استخراج داده ­ها از شبکه استفاده شده است. لذا جمع­آوری داده ها و اندازه ­گیری آنها در چند مرحله و در مقاطع زمانی مختلف طی دو سال ۹۲ و ۹۳ برای مناطق مشابه و در شهرهای مختلف انجام گرفته است.
۳ – ۱۰ - بخش­بندی مناطق جغرافیایی
بر اساس نتایج حاصل از جلسات(Focus Group) بخش بندی مناطق طی دو مرحله صورت گرفته است :
مرحله اول: تفکیک جغرافیای استان بر اساس مشخصه­های تعریف شده جغرافیایی(مناطق شهری و روستایی ، جاده های اصلی و فرعی ، مناطق توریستی/غیرتوریستی) .
مرحله دوم: تفکیک مناطق متراکم شهری به بخش های مختلف خلاصه شده در جدول .
جدول۳-۱ بخش بندی مناطق جغرافیایی.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...