۸۲۳/۰

 

۶۷۸/۰

 

۶۷۱/۰

 

۰۳۸/۶

 

 

 

همانطور که در جدول مشاهده می­ شود مقدار ضریب تعیین در مدل شهر جدید پرند بیشتر از ضریب تعیین در مدل نسیم­شهر است، لذا قدرت تبیین مدل شهر جدید پرند اندکی بالاتر است.
۴-۳-۳-۴ نمودار تحلیل مسیر شهرجدید­پرند و نسیم­شهر
در نمودار زیر میزان تأثیرگذاری هر یک از متغیرهای مستقل بر حس تعلق مکانی در دو شهر مورد مطالعه نشان داده شده است. متغیرهایی که سطح معناداری قابل قبولی ندارند(سن) از نمودار تحلیل مسیر خارج شده ­اند.
شکل۱۰- ۴ مقایسه تحلیل رگرسیون و تحلیل مسیر متغیرهای تبیین­­کننده حس­تعلق­مکانی برحسب محل سکونت
۴-۴ نتایج بحث گروهی متمرکز[۸۷]
۱-۴-۴ شهرجدیدپرند
سئوال مقدماتی: مدت ­زمان ­سکونت
چه مدت است که در این شهر سکونت دارید؟
بیش­تر شرکت­ کنندگان حاضر در دو جلسه تشکیل شده در شهر جدید پرند به صورت میانگین بین ۱ تا ۵ سال در این شهر سکونت داشتند.
۱) حس­تعلق­مکانی
- اگر از این شهر مدتی دور باشید، آیا دل­تان برای چیزی تنگ می­ شود؟(واکاوی: برای چه چیزی؟ آشنایان/ همسایه­ها/ شهر و…)
مقاله - پروژه
مضمون عاطفی: حدوداً بیش­تر شرکت­ کنندگان در جلسه بحث گروهی متمرکز، تعلق عاطفی چندانی نسبت به شهرجدیدپرند نداشتند. آنها بیان کردند که در صورت دور شدن از پرند (مثلاً برای مدتی سفر رفتن) چندان دل­شان برای شهر یا همسایه­ها تنگ نمی­ شود، زیرا با آنها ارتباط و آشنایی خاصی ندارند. تعدادی از شرکت­ کنندگان بیان کردند که بیش­تر دل­شان برای جاییکه قبلاً در آن زندگی می­کرده ­اند و خانواده، اقوام و آشنایان نزدیکشان که اغلب در خارج از پرند(بیش­تر در تهران) سکونت دارند، تنگ می­ شود. یکی از شرکت­ کنندگان ابراز داشت که اینجا با تعداد کمی از همسایه­ها(یکی دو همسایه) ارتباط دارد و بیشتر دلش برای محل تولد و سکونت قبلیش(تهران) تنگ می­ شود. اغلب شرکت­ کنندگان نیز وی را تایید کرده و با او هم نظر بودند.
- زندگی در اینجا چه قدر برایتان اهمیت دارد؟(واکاوی: خود را اهل اینجا می­دانید؟/ جاهای مختلف شهر را به خوبی می­شناسید؟/ خاطرات خوبی در این شهر دارید؟)
مضمون شناختی: حدوداً بیش­تر شرکت­ کنندگان خود را اهل پرند نمی­دانستند و بیش­تر تاکید داشتند که فقط در شهر پرند زندگی می­ کنند و خود را با محل تولد یا محل سکونت قبلی­شان می­شناختند. تعدادی از شرکت­ کنندگان بیان کردند که چون مدتی است در پرند زندگی می­ کنند، نسبتاً محلات مختلف شهر را می­شناسند و مهم­ترین خاطره­یشان در شهر پرند، خانه­دار شدنشان می­باشد، اما خاطرات چندان دیگری از این شهر ندارند. یکی از شرکت­ کنندگان بیان داشت که مدت زمان طولانی نیست که در پرند ساکن است و شاید به همین دلیل خاطرات زیاد و مهمی از اینجا ندارد، احتمالاً با گذر زمان، خاطرات بیش­تری در ذهنش نقش خواهد بست و وقتی به گذشته نگاه کند، بیشتر خودش و خاطراتش را در این شهر می­ببیند.
- می­خواهید به زندگی در اینجا ادامه دهید؟(واکاوی: اگر مشکل مالی، خانوادگی و … نداشته باشید، باز هم در پرند می­مانید؟/ زندگی در اینجا را به فرزندتان توصیه می­کنید؟ خودتان را به دیگران اهل پرند معرفی می­کنید؟)
مضمون رفتاری: حدوداً بیش­تر شرکت­ کنندگان بیان کردند که خودشان را به عنوان کسی که در پرند ساکن است و زندگی می­ کند - نه اهل پرند- ­معرفی می­ کنند و بیش­تر ترجیح می­ دهند با اصالت تهرانی، کرمانشاهی، تبریزی و … یا محل سکونت قبلی­شان شناخته شوند. آنان بیان داشتند با توجه به مسائل مالی و … به هر حال در اینجا صاحب خانه شده ­اند و فکر می­ کنند بالاخره پرند پیشرفت کرده و وضعیت بهتری خواهد داشت، به همین خاطر به ادامه زندگی در پرند خوشبین هستند؛ هر چند اگر هیچ مشکل مالی و… بر سر راهشان نبود، به احتمال زیاد به تهران آمده و در آنجا زندگی می­کردند. بیش­تر آنها مطرح کردند که زندگی در پرند را به دلیل کمبود امکانات و عدم توجه به حل و فصل مشکلات موجود چندان به فرزندان، اقوام، آشنایان و … توصیه نمی­­کنند، گرچه با توجه به مشکلات(مخصوصاً مالی)، مسئله مسکن می ­تواند تاحدی چه از لحاظ اجاره، رهن یا خرید در پرند به دلیل قیمت مناسب­تر زمین و مسکن نسبت به تهران مرتفع شود.
۲) سرمایه اجتماعی
- آیا روابط شما با همسایگان و یا حضور خانواده، اقوام و آشنایانتان در ادامه زندگی­تان در اینجا و دوست داشتن این شهر مؤثر است؟(واکاوی: آیا خانواده، اقوام و آشنایانتان در این شهر سکونت دارند؟/ آیا با آشنایان و همسایگانتان در شهر صحبت و دیدار دارید؟ و…)
مضمون شبکه ­های اجتماعی(روابط اجتماعی): بیش­تر شرکت­ کنندگان اظهار کردند که یا خانواده، اقوام و آشنایانشان در این شهر سکونت ندارند یا تعداد اندکی از آنها در شهر پرند و در نزدیکی­شان زندگی می­ کنند. یکی از شرکت­ کنندگان بیان داشت که با وجود اینکه در یک ساختمان ۶۰ واحدی زندگی می­ کند، کسی را نمی­شناسد و فقط با همسایه روبرویی خود که در یک طبقه هستند، روابط اندکی دارد. یکی دیگر از شرکت­ کنندگان اظهار داشت که عمده روابط با افراد ساکن بلوک به منظور شرکت در جلسات مربوط به بلوک و پرداخت شارژهای ماهانه و عواملی از این قبیل می­باشد. یکی دیگر از شرکت­ کنندگان نیز بیان کرد که اماکن و فضاهای عمومی(مانند فرهنگسرا، سرای محله و…) در پرند شکل نگرفته است که بتواند سبب گذران وقت و آشنایی آنها با افراد دیگر را فراهم آورد. سایر شرکت­ کنندگان در بحث نیز متفق القول ابراز داشتند که که اگر مشکل یا مسئله­ای برایشان پیش بیاید، سعی می­ کنند مشکل خود را با کمک اقوام، آشنایان و دوستان خود که بیش­تر آنها در خارج از پرند(اغلب در تهران) ساکن هستند حل کنند؛ زیرا در پرند با افراد چندانی رابطه صمیمانه و نزدیک ندارند، فضاهایی برای شکل­ گیری ارتباطات بیشتر وجود نداشته و روابط­شان نهایتاً به یکی دو همسایه­ای که در طبقه آنها ساکن هستند، ختم می­ شود.
- به نظر شما جو حاکم بر روابط مردم در شهر چگونه است؟(واکاوی: اعتماد/ صمیمیت و….)
مضمون اعتماد: به نظر بیش­تر شرکت­ کنندگان، روابط­شان با آشنایان و همسایه­ها در حدی نبوده که بتوانند به آنها کاملاً اعتماد کنند. آنها بر این موضوع تاکید کردند که چندان با یکدیگر رفت و آمد ندارند، رابطه عمیق و گسترده­ای بین آنها شکل نگرفته است و یکدیگر را نمی­شناسند که بخواهند به یکدیگر به اندازه­ کافی اعتماد کنند. یکی از شرکت­ کنندگان زن بیان داشت که اگر کاری برایش پیش بیاید و مجبور شود به بیرون برود، چندان راغب نیست فرزندش را به همسایه­ها بسپارد و ترجیح می­دهد او را با خود ببرد. تعدادی از شرکت­ کنندگان نیز بیان کردند که مدت زمان کمی(یکی دو سال) است در پرند زندگی می­ کنند و هنوز چندان کسی را نمی­شناسند، اما امیدوارند که با گذشت زمان، اعتمادی را نسبت به سایرین بدست آورده و بتوانند با آنها ارتباطات بیش­تری برقرار کنند.
- به نظر شما مردم در شهر تا چه حد در فعالیت­های جمعی با هم مشارکت دارند؟(واکاوی: امور مذهبی/ امور خیریه و….)
مضمون مشارکت: بیش­تر شرکت­ کنندگان بیان کردند که در امور مذهبی(هیئت­های مذهبی و مساجد) شکل گرفته در پرند، تنها به دلیل اعتقادات مذهبی خود مشارکت دارند و اگر امکانش باشد بیش­تر سعی می­ کنند به هیئت­ها و مساجدی که پیش از آمدن به پرند(بیش­تر در تهران) در آنها مشارکت داشتند و آشنایان و نزدیکانشان نیز در آنها حضور دارند، بروند و آنجا در مراسم­های مذهبی شرکت کنند. یکی از شرکت­ کنندگان بیان کرد که در ایام محرم در هیئت عمویش که در تهران ساکن است، حضور یافته و در آن مشارکت می­ کند. یکی دیگر از شرکت­ کنندگان زن نیز بیان داشت که به خانه مادریش در تهران می ­آید و در مراسم مذهبی با کمک یکدیگر نذری درست می­ کنند. سپس آنها بیان کردند که در زمینه کمک­های خیریه نیز تا حدی همکاری می­ کنند و تعدادی از شرکت­ کنندگان اظهار داشتند که در خانه­یشان قلک­های کمک به مؤسسه محک و کمیته امداد را دارند و اگر بخواهند کمکی کنند، مقداری پول در آن می­اندازند و کمک­هایشان بیشتر جنبه شخصی دارد.
۳) نگرش به ویژگی­های فضایی- کالبدی
- آیا شکل و شمایل ظاهری شهر(نمای ساختمان­ها/ شکل کوچه­ها و خیابان­ها/ پارک­ها/ پاکیزگی معابر) و امکانات و خدمات شهری(خدمات آموزشی/ درمانی/ ورزشی/ فرهنگی/ تفریحی/ حمل و نقل) در ادامه زندگیتان در اینجا تاثیری دارد؟
بیش­تر شرکت­ کنندگان بیان داشتند که نمای ساختمان­ها و شکل کوچه و خیابان­ها در پرند مناسب و هماهنگ است و از نظافت و پاکیزگی لازم و آب و هوای نسبتاً خوب برخوردار می­باشد، ولی میزان فضای سبز و پارک­های محلی کافی نبوده و می­توان فضای سبز بیشتری در اطراف بلوک­ها، بولوارها و… ایجاد کرد. آنها از امکانات و خدمات شهر جدید پرند انتقاد داشته و آن را با تهران(محل سکونت قبلی) مقایسه می­کردند و ابراز داشتند که اغلب نیازهایشان را در رفت و آمد به تهران مرتفع می­سازند. بیش­تر افراد مطرح کردند خدمات تجاری در پرند تاحدی پاسخگوی نیازهای ساکنین است، ولی خدمات(درمانی، آموزشی، فرهنگی، تفریحی و حمل و نقل) با کمبود مواجه بوده و متناسب با نیاز ساکنین نمی ­باشد. یکی از شرکت­ کنندگان بیان داشت اگرچه یک بیمارستان خصوصی در پرند در حال ساخت است، اما او و خانواده­اش هر وقت نیاز به بیمارستان دارند مجبور هستند به تهران بیایند. یکی دیگر از شرکت­ کنندگان نیز بیان کرد که خدمات حمل و نقلی(به خصوص برای رفت و آمد به شهرهای مجاور مانند تهران) اصلاً مناسب و کافی نبوده و رفت و آمد با هزینه­ های مالی زیادی همراه است. سایر شرکت­ کنندگان نیز وی را تایید کرده و اظهار داشتند که به آنها هنگام خرید مسکن در پرند، وعده احداث مترو داده بودند که هنوز هم ایجاد نشده است و مرتب به تعویق می­افتد. در نهایت بیش­تر شرکت­ کنندگان بیان کردند که در پرند، تا حد زیادی مشکل مسکن آنها حل شده است، اما دولت باید سایر نیازهایی که آنها برای زندگی در این شهر احتیاج دارند را مدّ نظر قرار دهد و به آنها رسیدگی کند.
- با توجه به مضامین استخراج شده از بحث­های گروهی متمرکز انجام گرفته در شهر جدید پرند، می­توان بیان کرد که فقدان سرمایه اجتماعی و نگرش نامطلوب به ویژگی­های فضایی- کالبدی از مهم­ترین عوامل عدم ایجاد حس تعلق به مکان در شهر جدید پرند هستند. شکل­­گیری شهر جدید پرند به عنوان یک اسکان رسمی که از سابقه چندانی برخوردار نیست؛ محدود بودن روابط اجتماعی؛ حضور کمرنگ خانواده، اقوام و آشنایان ساکنین در محل سکونت(پرند)؛ وابستگی عاطفی و مادی به مکان سکونت قبلی(بیشتر شهر تهران) و… به عنوان فقدان عناصر شکل­دهنده سرمایه اجتماعی و همچنین نگرش نامطلوب و منفی ساکنین به ویژگی­های فضایی- کالبدی و خدمات شهری، سبب پایین بودن حس تعلق مکانی در میان ساکنین این شهر شده است. با توجه به نتایج حاصل از پیمایش نیز می­توان گفت که در کنار کوتاه بودن مدت زمان سکونت، عامل تعیین­کننده و اصلی در عدم شکل­ گیری حس تعلق مکانی ساکنین شهر جدید پرند، در مرتبه اول فقدان سرمایه اجتماعی و در مرتبه بعد نامطلوب بودن ویژگی­های فضایی- کالبدی از نظر ساکنین است.
۲-۴-۴ نسیم­شهر
سئوال مقدماتی: مدت زمان سکونت
چه مدت است که در این شهر سکونت دارید؟
بیش­تر شرکت­ کنندگان حاضر در دو جلسه تشکیل شده در نسیم­شهر به صورت میانگین بیش از ۱۵ تا ۲۰ سال در این شهر سکونت داشتند.
۱) حس­تعلق­مکانی
- اگر از این شهر مدتی دور باشید، آیا دل­تان برای چیزی تنگ می­ شود؟(واکاوی: برای چه چیزی؟ آشنایان/ همسایه­ها/ شهر و…)
مضمون عاطفی: بیش­تر شرکت­ کنندگان در جلسه بحث گروهی متمرکز، تعلق عاطفی بالایی نسبت به نسیم­شهر داشتند. آنان نسیم­شهر را متعلق به خود می­دانستند و بیان می­کردند که در صورت دور شدن از نسیم­شهر(مثلاً برای مدتی سفر رفتن) دل­شان برای شهرشان و به خصوص آشنایان، وابستگان و همسایه­ها تنگ خواهد شد و میل دارند زودتر به خانه و شهرشان بازگردند. یکی از شرکت­ کنندگان در بین صحبت­هایش، نسیم­شهر را وطن خود نامید و سایر شرکت­ کنندگان نیز با علامت سر تکان دادن، گفته­ی وی را تایید کردند. بیش­تر افراد شرکت­کننده بر این موضوع تاکید داشتند که نسیم­شهر را دوست دارند و خودشان را در ساختن تدریجی و شکل دادن به آن سهیم می­دانند.
- زندگی در اینجا چه قدر برایتان اهمیت دارد؟(واکاوی: خود را اهل اینجا می­دانید؟/ جاهای مختلف شهر را به خوبی می­شناسید؟/ خاطرات خوبی در این شهر دارید؟)
مضمون شناختی: بیش­تر شرکت­ کنندگان خود را اهل نسیم­شهر می­دانستند و نسیم­شهر به نوعی بخشی از فرایند شکل­ گیری هویت آنان بود. تعدادی از شرکت­ کنندگان بیان کردند که آنها در نسیم­شهر زندگی کرده ­اند، درس خوانده­اند، به مدرسه رفته­اند، ازدواج کرده و بچه­هایشان در اینجا بزرگ شده ­اند، هم اکنون نیز در اینجا کار و زندگی می­ کنند و خودشان را جزئی از این شهر می­دانند. شرکت­ کنندگان بیان داشتند که محلات مختلف شهر را به خوبی می شناسند و خاطرات زیادی از شهرشان دارند و همین خاطره­ها تا حد زیادی آنان را به نسیم­شهر پایبند کرده است. کوچه پس کوچه­ها، خیابان­ها، مغازه­ها، بازارهای هفتگی و… برایشان یادآورد خاطراتی است که در کنار اقوام، آشنایان، همسایه­هایشان و به قول آنها اهل محل تجربه کرده ­اند و هنوز هم با گذشت چندین سال آنها را فراموش نکرده و با یادآوری آنها احساس خوبی دارند.
- می­خواهید به زندگی در اینجا ادامه دهید؟(واکاوی: اگر مشکل مالی، خانوادگی و … نداشته باشید، باز هم در نسیم­شهر می­مانید؟/ زندگی در اینجا را به فرزندتان توصیه می­کنید؟ خودتان را به دیگران اهل نسیم­شهر معرفی می­کنید؟)
مضمون رفتاری: بیش­تر شرکت­ کنندگان بیان کردند که خودشان را به دیگران اهل نسیم­شهر معرفی می­ کنند و حتی از شناخته شدن با عنوان یک اسلامشهری و یا شهرهای اطرافِ دیگر خودداری می­ کنند. آنها در میان حرف­هایشان سعی در تمایز قایل شدن بین نسیم­شهری که خودشان ساخته­اند و دیگر شهرهای اطراف داشتند و هویتی مستقل برای نسیم­شهر متصور بودند. بیش­تر آنان بیان کردند که درصورت نداشتن مشکل مالی، خانوادگی و… باز هم دوست دارند به زندگی در نسیم­شهر ادامه دهند و تغییر مکان زندگی برایشان چندان قابل تصور نیست. یکی از شرکت­ کنندگان بیان داشت که چون در این شهر بزرگ شده است و اکثر خانواده، آشنایان و هم­محله­ای­هایش در این شهر ساکن هستند، دوست دارد در همین شهر کار و زندگی کند و در کنار آنها باشد. سایر شرکت­ کنندگان نیز به این موضوع پرداخته و صحبت­هایشان را در این راستا بیان و تاکید کردند که زندگی آنها در نسیم­شهر شکل گرفته، خانه و زندگی­شان در اینجا است و به راحتی نمی ­توانند خودشان را با مکان جدیدی وفق دهند و از نسیم­شهر بروند؛ اما شرکت­ کنندگان با شدت کمتری بیان داشتند که زندگی در نسیم­شهر را به فرزندان، اقوام، آشنایان و… توصیه می­ کنند. بیش­تر شرکت­ کنندگان گفتند که اگرچه دوست دارند، فرزندان و نزدیکانش در نسیم­شهر و در نزدیکی آنها زندگی کنند، اما با توجه به مشکلات موجود، زندگی در اینجا را کمتر به آنان توصیه می­ کنند، ولی خودشان به دلیل عواملی چون: وجود کارشان، خانه و زندگی­شان، مجموعه روابط­شان با اقوام و آشنایان و هم­محله­ای­ها، خاطره­هایشان و خو گرفتن به محیط در طی چندین سال، به زندگی در نسیم­شهر پایبند بوده و دوست دارند به زندگی در اینجا ادامه دهند.
۲) سرمایه اجتماعی
- آیا روابط شما با همسایگان و یا حضور خانواده، اقوام و آشنایانتان در ادامه زندگیتان در اینجا و دوست داشتن این شهر مؤثر است؟(واکاوی: آیا خانواده، اقوام و آشنایانتان در این شهر سکونت دارند؟/ آیا با آشنایان و همسایگانتان در شهر صحبت و دیدار دارید؟ و…)
مضمون شبکه ­های اجتماعی(روابط اجتماعی): بیش­تر شرکت­ کنندگان اظهار کردند که اغلب خانواده، اقوام و آشنایانشان در این شهر و در کنار آنها زندگی می­ کنند. اکثر همسایه­ها و هم­محله­ای­ها نیز از همشهری­های مبدا مهاجرتشان(غالباً آذری) هستند و به دلیل هم­زبانی، احساس نزدیکی زیادی به یکدیگر داشته که عامل مهمی در ادامه زندگی آنان در نسیم­شهر است. بیش­تر آنها متفق القول ابراز داشتند که با هم­محله­ای­های خود(اعم از اقوام، آشنایان و همسایگان) روابط گرم، صمیمی و نزدیک دارند، در مشکلات(بیماری، اسباب­کشی، مسائل مالی، خانوادگی و…) یکدیگر را پشتیبانی می­ کنند، در مراسم شادی و ترحیم یکدیگر شرکت کرده و بهم یاری می­رسانند. یکی از شرکت­ کنندگان بیان داشت که نسیم­شهر را بیش­تر به خاطر همین روابطی که در آن وجود دارد، دوست می­دارد و حضور اقوام، آشنایان و روابط میان آنهاست که او را به زندگی در نسیم­شهر امیدوار می­ کند. سایر شرکت­ کنندگان نیز حرف وی را تایید کرده و یکی از عوامل مهم ماندن­شان در نسیم­شهر را همین موضوع دانستند.
- به نظر شما جو حاکم بر روابط مردم در شهر چگونه است؟(واکاوی: اعتماد/ صمیمیت و….)
مضمون اعتماد: بیش­تر شرکت­ کنندگان بیان کردند که اهالی محل و همسایه­ها در نسیم­شهر یکدیگر را می شناسند(از طریق روابط فامیلی، آشنایی، دوستی، همسایگی و…) و به یکدیگر اعتماد دارند تا جایی که حاضرند برای ساعاتی فرزند خود را به یکدیگر سپرده یا به یکدیگر در صورت لزوم پول قرض دهند. یکی از شرکت­ کنندگان بیان داشت که چندین بار به همسایه­ها ماشینش را قرض داده و آنها ماشین وی را سالم و سرموقع برگردانده­اند. یکی دیگر از شرکت­ کنندگان بیان داشت که هر گاه به مسافرت می­رود، کلید خانه­اش را به یکی از همسایه­ها می­سپارد که مراقب خانه­اش باشد و به باغچه و گلدان­هایش آب دهد. یکی از شرکت­ کنندگان زن نیز بیان کرد که حتی طلاهایش را به همسایه­ها زمانی که می­خواهند به مهمانی یا عروسی بروند، قرض می­دهد و به آنها واقعاً اعتماد دارد. بیش­تر شرکت­ کنندگان با مثال­هایی که مطرح کردند، به نوعی حرف­های یکدیگر را حاکی از وجود اعتماد بین آشنایان، همسایه­ها و اهالی محل نسبت بهم تایید کردند(تاکید بر اعتمادِ درون­گروهی).
- به نظر شما مردم در شهر تا چه حد در فعالیت­های جمعی با هم مشارکت دارند؟(واکاوی: امور مذهبی/ امور خیریه و….)
مضمون مشارکت: بیش­تر شرکت­ کنندگان بیان کردند که در امور مذهبی هیئت محله­ی خود مشارکت دارند و دسته­های عزاداری محلی شکل می­ دهند، به گونه ­ای که هشترودی­ها، سرابی­ها، یزدی­ها و… هر کدام برای خود دسته­های جداگانه تشکیل داده و در مراسم عزاداری شرکت می­ کنند. اکثر شرکت­ کنندگان تاکید داشتند که در امور مذهبی، حضور و مشارکت در هیئت­های مذهبی محلی هنگام مراسم خاص، بیش­تر از مشارکت در مساجد است. یکی از شرکت­ کنندگان بیان داشت که در مراسم عزاداری(ایام محرم) یا شادی (نیمه شعبان) با کمک همسایه­ها، کوچه­های محل را تزئین می­ کنند. آنها بیان کردند که از نظر مالی توان چندانی برای کمک­های خیریه ندارند، اما به صورت جزئی سعی می­ کنند به افراد بی­بضائت محله خود کمک کنند. یکی از شرکت­ کنندگان بیان داشت که در مراسم عروسی دختر یکی از هم­محله­ای­ها که مشکل مالی داشته، با سایر اهالی محل قرار گذاشته­اند که به عنوان هدیه عروسی هر کدام بخشی از لوازم آشپزخانه را به عنوان جهیزیه به وی هدیه دهند، تا به نحوی به او کمک کرده باشند.
۳) نگرش به ویژگی­های فضایی- کالبدی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...