استعداد یابی ماده هفتگانه دو و میدانی بر اساس ویژگی¬های بیومکانیک، آنتروپومتریک و آمادگی جسمانی |
5. آیا نوجوان مورد نظر می تواند هم در تمرینات منظم ورزشی شرکت کند و هم به وظایف تحصیلی اش برسد؟
در صورتی که همه شرایط آماده باشد، خلاصه نظرات متخصصین درباره مراحل استعدادیابی ورزشی را میتوان در سه مرحله مقدماتی، میانی و پیشرفته به شرح زیر طبقه بندی کرد:
الف- مرحله مقدماتی: بر حسب نوع ورزش، مرحله مقدماتی را سنین بین ٣ تا١٠ سالگی تشکیل میدهد. در این مرحله، سلامت عمومی، رشد پیکری عمومی و تواناییهای جسمانی– حرکتی نوجوان مورد ارزیابی قرار میگیرند.
در مرحله مقدماتی استعدادیابی، تمرینات تخصصی ورزشی وجود ندارند و حضور افراد در برنامه های معمولی تربیت بدنی مدارس به صورت عمومی توصیه میشوند.
ب- مرحله میانی: مرحله میانی استعدادیابی، بین سنین ٩ تا ١٥ سالگی برای دختران و ١٠ تا ١٧ سالگی برای پسران قرار دارد. در این مرحله، عوامل پیکری، فیزیولوژیکی، پزشکی، روانی و اجتماعی مورد توجّه و ارزشیابی واقع میشوند. تمرینات ورزشی در سطح آموزشگاهی و یا باشگاهی انجام میشوند و هنوز از تمرینات پیشرفته تخصصی به صورت شدید استفاده نمی شود.
ج- مرحله پیشرفته: مرحله پیشرفته استعدادیابی، بین سنین ١۶ سالگی به بعد قرار دارد. در این مرحله، عواملی از قیل سلامتی کامل، سازگاری فیزیولوژیکی، ظرفیت برای پیشرفت، توانایی غلبه بر فشارهای بدنی و روانی، بلوغ ذهنی و اجتماعی و آستانههای خستگی جسمی و روانی مورد ارزشیابی قرار میگیرند. تمرینات در این مرحله در حد تیمهای استانی و ملی صورت میگیرد.
از نظر دیدن تنوعی که در این طبقه بندیها وجود دارد، قابل ذکر است که در رساله یهادویدر سال 1378، مرحله مقدماتی بین سنین ۶ تا ١٠ سالگی و مرحله میانی بین سنین ١١ تا ١۶ سالگی و مرحله پیشرفته (پایانی) بین سنین ١۶ سال و بیشتر تعیین شده است (امیر تاش (1376)، به نقل از هادوی، ١۳٧۸). از سوی دیگر، در مقاله ایآقا علی نژاد در سال 1379این مراحل را از نقطه نظر کشورهای بلوک شرق به ویژه شوروی سابق به ترتیب ۸ تا ١٠سال، ١٠ تا ١٢ سال و در مرحله آخر، بین ١١تا ١٣ سال برای دختران و ١٢ تا ١٤ سال برای پسران معرفی می کند و مراحل استعدادیابی در کشور چین را به ترتیب زیر ارائه میدهد:
استعدادیابی در کشور چین از سن ١١ سالگی شروع می شود و دارای چهار مرحله شامل
آزمونهای غیر تخصصی بین سنین ١١ تا ١٣سالگی، فعالیتهای عمومی ورزشی با در نظر گرفتن عوامل وراثتی، اندازه های بدنی و رشد استخوانی بین سنین ١٥ تا ١۶ سالگی، آزمونهای تخصصی ورزشی بین سنین١٧ تا ١۸سالگی و آزمونهای ویژه برای گزینش ورزشکاران برجسته که بعد از سنینن ١۸ سالگی انجام می شود (شان (1992)، به نقل ازآقا علی نژاد، ١۳٧٩).
جاش شروع فرایند استعدادیابی ورزشی را از سن ٧ سالگی به بعد توصیه می کند و معتقد است که در این مراحل، آمادگیها و استعدادهای زیر باید در مدتهای تعیین شده در افراد تقویت شود:
– توسعه تواناییهای عمومی و هماهنگی عصبی– عضلانی در مدت ٢ تا ٣ سال
– تمرینات عمومی برای توسعه تواناییهای حرکتی در رابطه با ورزش مورد نظر در مدت ٢ سال
– تمرینات عمومی مهارتی در مدت ٢ تا ٣سال
– تمرینات ویژه قهرمانی تخصصی در مدت ٢ تا ٣ سال
7.1.2. الگوی نظری استعدادیابی: چهارچوبی برای تحقیق
یکی از آخرین اثرات رنیه در سال ١٩۸۷ تحت عنوان ” الگوی نظری استعدادیابی؛ چهارچوبی برای تحقیق ” است که بر پایه علوم مرتبط و قابل قبول در زمینه استعدادیابی و اصول شش گانهای که در بالا نوشته شد، تهیه و ارائه شده است. این الگو نوعی چهارچوب نظری را فراهم میآورد تا دیگر پژوهشگران بتوانند برای استعدادیابی در انواع رشتههای ورزشی از روی آن، آزمون سازی کنند. مفاهیم اصلی این الگو به شرح زیر است:
اصول اولیه آزمون سازی برای استعدادیابی
طبق الگوی رنیه، دو دسته اطلاعات برای ساختن ابزار اندازه گیری استعدادیابی در هر ورزش باید مورد توجه قرار گیرند:
الف– معیار سازی برای ارزشیابی عملکرد ورزشی: معیار یا فهرستی از معیارها که بتوانند مفاهیم نظری عملکرد ورزشی را ارزشیابی کنند.
ب– تعیین متغییرهای تعیین کننده عملکرد ورزشی:یک فهرست جامع از متغییرهای اصلی تعیین کننده عملکرد، در ورزش مورد نظر به منظور تعریف عوامل مؤثر (رنیه، ١٩۸۷).
هدف اصلی استعدادیابی ورزشی، پیشگویی عملکرد آینده ورزشکار بر پایه ویژگیهای جسمانی، ظرفیت ها، تواناییها و امکانات محیطی او در زمان حال است. این پیشگویی در صورتی مفید خواهد بود که دقیق با شد و دقت آن نیز با عملیاتی بودن تعریف متغییرها و اعتبار و پایایی ابزاری که آنها را اندازه میگیرند، بستگی دارد (امیرتاش، ١۳۸۱).
8.1.2. تعریف ویژگیهای مورد اندازه گیری در این پژوهش
ویژگیهای بیومکانیک[64]
مطالعه ما درباره بیومکانیک تمرین و ورزش، مستلزم کسب آگاهی از علم مکانیک است. ما به طور خلاصه علم مکانیک را تحلیل نیروها و اثرات آنها تعریف کردیم. تعریف کاملتر می تواند چنین باشد: علمی که درباره اثرات نیروهای وارد بر اجسام بحث می کند. به بیان دیگر، بیومکانیک دانشی است که برای برقراری ارتباط بین حیات و اصول و قوانین فیزیکی حاکم بر اجسام، وضع پویایا ایستای[65] موجودات زنده(مانند انسا
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1400-03-21] [ 03:07:00 ب.ظ ]
|