مدارس خاص: پدیدهای به نام مدارس خاص میتواند عامل نابرابری آموزشی باشد البته تا زمانی که استانداردهایمان را در مدارس عمومی به شاخصهای معقول و قابل قبول نرسانیم ناگزیر به تاسیس مدارس خاص هستیم و همین مدارس خاص تبعیضاتی را به همراه دارد به این صورت که همهی امکانات و تجهیزات و توجهات به سمت مدارس خاص میرود. از طرفی این شعار هست که نخبهپروری نکنیم ولی این اتفاق رخ میدهد و این امر عین نابرابری آموزشی است. از طرفی هم بعد از نخبهپروری، نخبهکشی میکنیم.
ن۸م۶
نقض در آموزش و عمل: معادلات درون سیستمی که منجر به نابرابری آموزشی میشود که ما از طرفی سند تحول بنیادین را با قابلیت مانور بالاطراحی میکنیم اما به عمل که میرسیم ناتوان و عاجز هستیم. مثلاً در مباحث عقیدتی میان مدرسه و خانواده یا جامعه تعارض و تضاد وجود دارد.
ن۹م۶
معادلات درونسازمانی: بخشی از معادلات درونسازمانی زایندهی نابرابری آموزشی است که این معادلات حوزه های مختلفی را دربرمیگیرد.
ن۹الف م۶: جذب نیروی انسانی
ن۹ب م۶: فرهنگ عمومی مردم
ن۹پ م۶: رفتارهای سازمانی
ن۹ت م۶: مسایل اجتماعی
منظور از مسایل اجتماعی، کالازدگی ارزشها و ارزشهای ابزاری است که از جامعه به درون سیستم آموزش و پرورش انتقال مییابد.
در بحث از فرهنگ عمومی باید خاطرنشان کرد که به دلیل تنوع حاملان آموزش و پرورش و به واسطهی تنوع و تکثری که در این نهاد بیش از هر نهاد دیگری وجود دارد، ارزشها، خردهفرهنگها و خردههنجارهای متنوع و متکثر هم وجود دارد ازاینرو نقاط اشتراک، افتراق و تضاد هم وجود دارد بنابراین طبقات مختلفی که در جامعه وجود دارد در آموزش و پرورش نیز وجود دارد. در نتیجه باید دید که آیا همهی محتوای آموزشی، اهداف، برنامهریزیها و غیره، همهی افراد را مورد خطاب قرار میدهد یا تنها عدهای خاص مخاطبان آموزش و پرورش هستند.
ن۱۰م۶
جامعه: تمام نابرابریهایی که در آموزش و پرورش وجود دارد لز.ماً زایندهی خود آموزش و پرورش نیست بلکه بخشی از آن توسط جامعه به آموزش و پرورش تحمیل میشود.
ن۱۱م۶
فقدان مدیریت آموزشی قدرتمند و کلان: زمانی که مدیریت کلانی در آموزش و پرورش باشد میتواند همه چیز را در خودش لحاظ کند. مدیریت بحران، مدیریت ارزشها و مدیریت برابری فرصتها صورت میگیرد. از اینرو نگاه آموزش و پرورش نگاهی نتاثر از ارزشها و باورها میشود و نسخههایی که میپیچد نسخه های فرسودهای نخواهد بود که با نظام ارزشی تعارض داشته باشد و در این صورت است که اهداف عملی خواهند شد.
۴-۱-۶-۳- پیامدهای نابرابری آموزشی از مصاحبه شماره شش
پ۱م۶: تربیت نشدن انسان مدنی
پ۲م۶: فقدان نگاه جهانشمول
پ۳م۶: انسانهای شکاک و مردد
پ۴م۶: به حاشیه رفتن قومیتها و اقلیتها
۴-۱-۷- نکات کلیدی مطرحشده در متن مصاحبه شماره هفت

دانلود متن کامل پایان نامه در سایت fumi.ir

 تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی

 

 

 

 
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...