نظریه خطر//پایان نامه آلودگی هوا |
نظریه خطر
این نظریه که جزء نظریه مسئولیتهای بدون تقصیر به حساب میآید و از لحاظ تاریخی بر نظریه تقصیر تقدم زمانی نیز دارد، بیان میدارد، که هر کس به فعالیتی بپردازد و محیط خطرناکی برای دیگران به وجود میآورد، باید زیانهای ناشی از آن را نیز جبران نماید. شعار طرفداران نظریه خطر این بود، که: «هر کس سودکاری را میبرد، زیانهای آن را نیز تحمل کند». در این دیدگاه آنچه اهمیت دارد، درست یا نادرست بودن فعل باعث ضرر نیست، بلکه انتساب ضرر به فعل خوانده است. مهمترین فایده این نظریه این است، که با حذف تقصیر از زمره ارکان مسئولیت مدنی دعاوی جبران خسارت آسانتر، به مقصود میرسد و زیاندیده از اثبات تقصیر خوانده معاف میشود.(کاتوزیان، 1379، ش9)
یکی از مهمترین عواملی که باعث انتقاد از نظریه تقصیر تمایل به نظریه خطر گردید، تأثیر مکتب تحققی ایتالیا درباره مسئولیت کیفری بود. این مکتب در زمینه حقوق جزا توسط «آنریکوفری» استاد حقوق جزا در دانشگاه رم پایهگذاری شد، که مدعی بود مسئولیت اخلاقی مجرم نباید معیار معیین مجازات باشد. بلکه میزان زیان وارده باید اساس تعیین مجازات قرار گیرد، زیرا هدف از مجازات حمایت از اجتماع و عبرت دیگران است.
نکتۀ جالب در مورد این نظریه شباهت این نظریه به نظریه «نفی ضرر» است، که مبنای مسئولیت مدنی در حقوق اسلام است. حتی بعضی از اساتید حقوق ایران، شعار ذکر شده از سوی طرفداران نظریه را مترادف یکی از قواعد فقهی با عنوان «من له الغنم فعلیه الغرم» میدانند.(کاتوزیان، 1379، ص101)
البته باید به این نکته توجه شود، که علیرغم شباهت ظاهری این دو جمله که میتوانند ترجمه یکدیگر در زبانهای مختلف باشند، تفاوتهایی یافت میشود، در حقوق اسلام این ضابطه مدلول روایت «الخراج بالضمان» است و منظور از آن تلازم ملک و نماآت و منافع است.
همچنین نباید از تفاوت نظریه ایجاد خطر با مسئولیت عینی «نفی ضرر» در حقوق اسلام غافل بود. در حقوق اسلام هر زیانی که به دیگری وارد شود، ضمانآور است. حتی اگر فاعل آن در خواب باشد، ولی در نظریه «ایجاد خطر» زیان ناشی از فعلی مسئولیتآور است، که برای فاعل آن سودمند باشد.(بهرامیاحمدی، 1382، ص37) این نظریه نیز مورد انتقاد فراوان واقع شده است، که از آن جمله اثبات رابطه سببیت در مواردی که چند عامل در بروز خسارت دخالت داشتهاند، انتخاب موثرترین آنها اگر از اثبات تقصیر مشکلتر نباشد، آسانتر نیست. ضمن اینکه مسئولیت بدون تقصیر خود نوعی بیعدالتی است.(کاتوزیان، 1379، ص100) لذا طرفداران این نظریه دست به تعدیل آن پرداختند. مثلاً برخی نظریه خطر در برابر انتفاع را مطرح نمودند.
آنچه که باید در این گفتار بیان شود و به موضوع تحقیق که مسئولیت مدنی نمایندگان است، مرتبط میباشد این است، که نظریه فوق دربارۀ اشخاص عمومی کاربرد بیشتری دارد. مثلاً درباره دولت و سازمانهای دولتی که قبول نظریه تقصیر مشکل است، بسیاری از نویسندگان مبنای مسئولیت مدنی دولت را خطر ایجاد شده از اعمال او معرفی می نمایند(غمامی، 1376، ص44) بر این اساس در دعوای مسئولیت کافی است، که زیاندیده ارتباط خسارت وارده را با عمل ارادی اثبات نماید، بهطور مثال اگر کسی در اثر تفتیش بینتیجۀ مأمورین گمرک، متوقف شده یا مجبور به تغییر مسیر گردد، میتواند تقاضای جبران خسارت وارد به خود را از این بابت بنماید. یا هرگاه در اثر مجاورت با یک میدان تیراندازی شخصی آسیب ببیند، یا عبور لولههای نفت یک پالایشگاه موجب ورد خسارت به زمینهای زراعی گردد، یا در اثر آزمایشات هستهای خسارتی وارد آید، دولت بهخاطر ایجاد خطر نامتعارف مسئول است.
از دیگر نظریات در این باره نظریه رفاه و خیر است. این نظریه توسط حقوقدانان امریکایی مطرح شده است و به موجب آن مواردی که شخص کار مفیدی برای اجتماع انجام میدهد و در اثنای آن به دیگری زیانی وارد میآید، که جبران آن براساس نظریه تقصیر میسر نیست، دولت به نمایندگی از جامعه خسارت وارده را جبران می کند.
مسئولیت دولت در خصوص محیط زیست ناشی از آلودگی هوا
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1400-03-05] [ 11:45:00 ب.ظ ]
|