۲٫آیا مقیاس SOCRATES درمیان معتادین وابسته به مواد مراجعه کننده به مراکز درمانی کرمانشاه روایی کافی دارد؟


۳٫مقیاس SOCRATESدرمیان معتادین وابسته به مواد مراجعه کننده به مراکز درمانی کرمانشاه چند عامل دارد؟ ۴٫ بهترین نقطه ی برش مقیاس SOCRATES در معتادین وابسته به مواد مراجعه کننده به مراکز درمان ترک اعتیاد شهرستان کرمانشاه چند است؟

۱-۶-تعریف مفهومی وعملیاتی متغیرها

۱-۶-۱-دقت[۶]


درجه ی مطابقت یک اندازه گیری، یا برآوردی که بر مبنای اندازه گیری به دست آمده باشد ،با مقدار حقیقی صفتی که مورد اندازه گیری بوده است .

۱-۶-۲-روایی[۷]


روایی را می توان به صورت توافق بین نمره یا اندازه ی آزمون وکیفیتی که قرار است به وسیله ی آن اندازه گیری شودتعریف کرد.فرایند ارزیابی توانایی یک آزمون برای اندازه گیری حقیقی آن چه که قرار است اندازه بگیری را تعیین روایی می‌گویند.انواع روش های عمده ی تعیین روایی آزمون های روان شناختی به شرح زیر می‌باشد.


۱٫روایی محتوا:[۸] روایی محتوا نوعی روایی است که معمولا برای بررسی اجزای تشکیل دهنده ی یک ابزار اندازه گیری به کاربرده می شود. روایی محتوایی یک آزمون معمولا توسط افرادی متخصص در موضوع مورد مطالعه تعیین می شود.از این رو روایی محتوا به قضاوت داوران درباره ی موضوع مورد مطالعه بستگی دارد(بازرگان و همکاران،۱۳۷۷).

۲٫روایی صوری: [۹]روایی صوری وجهی دیگراز روایی محتوا است وآن توجه کردن به وضع ظاهری سوا لات به جای ماهیت محتوایی آن ها است(بهرامی،۱۳۷۷).

۳٫روایی ملاکی [۱۰]:روایی ابزار پژوهش که با تعیین رابطه ی بین نمره های آزمون ویک ملاک مستقل غیر آزمونی تعیین می شود.روایی هم زمان ‌و روایی پیش بین نمونه هایی از روایی ملاکی هستند.

۴٫روایی هم زمان [۱۱]: روایی تثبیت شده یا میزان انطباق بین دو ملاک مختلف مثل روایی نتایج دو آزمون مختلف برای اندازه گیری موضوعی واحد.

۵٫روایی پیش بین [۱۲]: نوعی روایی تجربی ‌و مبتنی بر تعیین میزانی که نمرات یک آزمون پیش‌بینی کننده ی عملکرد واقعی هستند.

۱-۶-۳-پایایی[۱۳]


به درجه ی ثبات بین اندازه گیری در شرایط مشابه اشاره دارد.برای به دست آوردن پایایی روش های مختلفی وجود دارد از جمله :

    1. پایایی به روش بازآزمایی[۱۴]: با اجرای آزمون دریک زمان واجرای دوباره ی آن درزمانی دیگر تعیین می شود. ضریب پایایی با محاسبه ی همبستگی نمره های حاصل از همان آزمودنی در دو اجرای مختلف آزمون به دست می‌آید.

  1. پایایی باروش اندازه گیری های همسانی درونی[۱۵]:این نوع پایایی بربازیافت پذیری اندازه گیری تمامی سوال های مختلف موجوددریک آزمون یعنی بربازپدیدآوری محتوا تمرکز دارد. جهت تعیین همسانی درونی یک اندازه گیری آزمون یک باردرنمونه ای ازآزمودنی ها اجرا می‌گردد ‌و آنگاه رابطه ی متقابل بین سؤال‌‌های آزمون سنجیده می شود.

۱-۶-۴-تعریف نظری افراد وابسته به مواد :

عبارت است ازیک الگوی غیر انطباقی مصرف موادکه منجر به تخریب چشمگیر بالینی یاناراحتی

می شود(شمس علی زاده،۱۳۸۱).

۱-۶-۵-تعریف عملیاتی معتادان خود معرف

در این پژوهش منظور از معتادین وابسته به مواد افرادی هستند که طبق DSM-IV واجد ملاک های تشخیصی اختلالات وابسته به مواد هستند و نتایج تست اپیوم آن ها مثبت بوده و در یک مرکزMMTتحت درمان هستند.

۱-۶-۶-تعریف نظری مراحل آمادگی برای تغییر و اشتیاق برای درمان


از لحاظ نظری منظور از مراحل آمادگی برای تغییر و اشتیاق برای درمان عبارت است از شناخت مشکلات ناشی از سوء مصرف مواد مخدر، علاقه و تمایل برای کمک در ایجاد تغییرات رفتاری مفید، آمادگی برای ورود به یک فرایند رسمی برای هدایت تغییرات رفتاری و انجام مرحله عمل در جهت تغییر(میلر و همکاران ،۱۹۹۶).

۱-۶-۷-تعریف عملیاتی مراحل آمادگی برای تغییرو اشتیاق برای درمان:

در این مطالعه تعریف عملیاتی سنجش مراحل آمادگی برای تغییرنمره ای است که نمونه مورد بررسی در مقیاس SOCRATES در مراحل پیش آزمون و پس آزمون به دست می آورند.


فصل دوم: پیشینه ی پژوهش

۲-۱-مقدمه:


این فصل شامل دو بخش است. در بخش اول این فصل, ابتدا ‌چارچوب مفهومی پژوهش از جمله مفهوم انگیزش , مراحل تغییررفتار اعتیادی ومدل های درمان سوء مصرف کنندگان بررسی می شود. در بخش دوم برخی از پژوهش های انجام شده مرتبط با موضوع رساله بررسی خواهد شد.

۲-۲-مفهوم انگیزش:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...