نقش اکراه بر اراده و اثر آن- قسمت ۵۵ |
- ۲ ناصر کاتوزیان، پیشین ، ص۵۷۶٫ ↑
- ۳ .ص ۴۵ . ↑
- ۱ . محمدجعفر جعفری لنگرودی، ترمینولوژی حقوق ، ص ۲۴٫ ↑
- ۲ .. اجازه تنها در عقد مطرح نمی شود. در ایقاعات هم با وجود شرایط مطرح می شود مثل اجازه در وصیت که از ایقاعات است. ↑
- ۱ . جمالالدین الحسنبنیوسفبنعلیبنالمطهّر (علامه حلی)، تذکره الفقها (المکتبه الرضویه لإحیاء الآثار الجعفریه) ج۱، ص۴۶۳ و همو، نهایه الاحکام (قم : نشر اسماعیلیان ، ۱۴۱۰) ج۲، ص۴۷۶٫ ↑
- ۲ . .اما برخی این نظر را نپذیرفته اند : مرتضی انصاری، پیشین، ص۳۴۸٫ ↑
- ۳ .ظاهر روایت عروه بارقی این است که می توان به کنایه بسنده کرد . ↑
- .۱ . اصل می تواند چند چیز باشد:
۱- قاعده .
۲- استصحاب عدم (مالکیت) .
۳- اصل عدم حلیت در تصرف . ↑ - ۲ . محمدحسین نائینی، پیشین، ص۴۱۸٫ ↑
- ۳ . همانجا. ↑
- ۱ . مهدی شهیدی، پیشین ، ص۱۱۶ و ۱۱۷٫ اما این نویسنده، علیرغم ترجیح نظر مذکور با توجه به نص صریح قانون (م۲۵۸ ق.م.) نظریه کشف را می پذیرد. ↑
- ۲ . مرتضی انصاری، پیشین، ص۳۳۶٫ ↑
- ۳ . همانجا. ↑
- .۴ .همانجا. ↑
- ۱ . محمد طوسی، المبسوط، ج۲، ص۸۴٫ جمالالدین الحسنبنیوسفبنعلیبنالمطهّر (علامه حلی)، مختلف الشیعه (قم: مؤسسه النشر الاسلامی، ۱۴۱۳)، ج۵، ص۶۱٫ ↑
- ۲ . مرتضی انصاری ، پیشین ، ص۳۳۶ ↑
- ۳ . . محمد حسین نائینی، پیشین، ص۴۲۰٫ ↑
- .۴ . مرتضی انصاری، پیشین ، ص۳۳۶٫ ↑
- ۵ . همانجا. ↑
- ۱ . همانجا. ↑
- ۲ .محمدحسین نائینی، پیشین ، ص۴۲۰٫ ↑
- ۳ . محمدجعفر لنگرودی ، مبسوط در ترمینولوژی حقوق، ج۴، ص۳۰۳۰٫ ↑
- ۱ . حسین صفایی ، پیشین ، ص ۱۱۱ ؛ ناصر کاتوزیان ، پیشین ، ص ۵۵۹ . ↑
- ۲ . برخی نظر کشف را پذیرفته اند بدون اینکه به علت آن اشاره کنند: شهید اول، الدروس، ج ۳ ، ص ۱۹۲ . ↑
- ۳ .شهید ثانی، الروضه البهیه فی شرح اللمعه الدمشقیه، ج۳، ص ۲۲۹٫ ↑
- .۱ .محمد بن الحسن الحلی (فخرالمحققین)، ایضاح الفوائد فی شرح اشکالات القوائد، (قم: مطبعه العلمیه ، ۱۳۸۷ )ج۱، ص۴۱۹٫ ↑
- ۲ . مرتضی انصاری، پیشین ، ص۳۳۵٫ ↑
- ۳ . .محمد کاظم طباطبایی یزدی، پیشین، ص۱۵۷٫ ↑
- ۴ . صحیحه محمد بن قیس، صحیحه ابی عبیده حذاء، ( عن ابی عبیده الحذاء قال : سأ لت ابا جعفر ( ع ) عن غلام و جاریه زوجهما ولیان لهما و هما غیر مدر کین؟ قال : النکاح جا ئز و ایهما ادرک کان له الخیار ..قلت فان کان الرجل الذی ادرک قبل الجاریه و رضی بالنکاح ثم مات قبل ان تدرک اترثه ؟ قال : نعم یعزل میراثها منه حتی تدرک فتحلف بالله مادعاها الی اخذ المیراث الا رضاها با لتزویج ثم یدفع الیها المیراث و نصف المهر .
ر.ک. : محمد کلینی، پیشین، ج۵ ، باب تزویج صبیان، ص۴۰۱ . ↑ - ۱ .. برخی فقط نقل نظر کردهاند بدون این که اعلام نظر نمایند از جمله :جمالالدین الحسنبنیوسفبنعلیبنالمطهّر (علامه حلی) در قواعدالاحکام ، (قم: مؤسسه نشر اسلامی ، ۱۴۱۸ )ج۲، ص۱۹ ؛ بهاءالدین، محمد اصفهانی (معروف به فاضل هندی) در کشف اللثام، (قم: مکتب سید مرعشی نجفی، ۱۴۰۵٫) ص۲۲ .
برخی به طور صریح این نظر را مردود اعلام کرده اند : محمدبنالحسن الحلی ( فخرالمحققین) در ایضاح الفوائد فی شرح اشکالات القوائد (قم: علمیه، ۱۳۸۷ ) ج۱ ، ص۴۱۹ ؛ احمد اردبیلی (محقق اردبیلی) پیشین، ص ۱۵۹٫ ↑ - ۲ . مرتضی انصاری، پیشین ، ص۳۳۵٫ ↑
- ۱ .طرح اشکال و پاسخ از: ابوالقاسم خویی، پیشین ، ص۳۳۸- ۳۳۹٫ در هر حال فقیه مذکور نظریه کشف را می پذیرد. ↑
- ۲ . مرتضی انصاری، پیشین ، ص۳۳۵ و محمد حسین نائینی پیشین ، ص۴۱۹٫ ↑
- ۱ . نقل از مرتضی انصاری، پیشین، ص۴۰۱٫ ↑
- ۲ .. همانجا. ↑
- ۳ . طرح اشکال و پاسخ از: ابوالقاسم خویی، پیشین ، صص ۳۳۸ -۳۳۹ . ↑
- ۴ . همانجا. ↑
- ۱ . همانجا. ↑
- ۲ .همانجا. ↑
- ۳ . محمد حسن نجفی، پیشین ، ص۲۶۸٫ ↑
- .۱ همانجا. ↑
- ۲ . همانجا. ↑
- ۳٫ محمدحسین نائینی، پیشین ، ص۴۲۱٫ ↑
- . François Terré, Philippe Simler,Yves Lequette, op.cit. Nº ۲۴۱٫ Jean Carbonnier ,op.cit.. Nº ۲۱٫ P. 96 ↑
- Philippe Malaurie; Laurent Aynès; Philippe Stoffel-Munck, Droit Civil, Les Obligations ( P aris :Defrenois, 2004) Nº ۵۱۵٫ ↑
- ۳ . در حقوق اسلام این مورد «اجبار» یا «الجاء» نامیده شده است. ↑
- .Alex, Weil François Terré, op.cit. P. 207-208. ↑
- .Voluntas Coacta est Voluntas (Coacta Voluntas, tamen Voluntas). ↑
- . Jean, Henri et Léon Mazeaud, op.cit. Nº ۲۰۷٫ ↑
- .Jean Carbonnier, op.cit. N° ۲۱, P. 98. ↑
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1399-12-17] [ 06:12:00 ب.ظ ]
|