تعداد

 

۱۶۳

 

 

 

میانگین

 

۰۲۴/۳

 

 

 

انحراف معیار

 

۹۰۵/۲

 

 

 

مشخصه معنی­داری(P-Value)

 

۰۰۱/۰

 

 

 

*مشخصه معنی­داری بزرگتر از ۰۵/۰ بیانگر تبعیت داده ­ها از توزیع نرمال است.
با توجه به عدم تبعیت داده ­های اولیه از توزیع نرمال، تبدیل لگاریتمی روی داده ­ها اعمال شد؛ پس از اعمال تبدیل لگاریتمی، مجدداً نرمال بودن داده ­ها بررسی شد که در این مرحله داده ­ها از توزیع نرمال تبعیت نمودند.
رابطه استفاده شده برای نرمال کردن داده ­های هدایت هیدرولیکی به صورت رابطه ۳-۷ می­باشد.
پایان نامه - مقاله - پروژه
۳-۷ K(N)=Ln(K+5)
نتایج حاصل از بررسی داده ­های تبدیل شده بر مبنای آزمون کولموگوروف – اسمیرونوف در جدول ۳-۳ ارائه شده است. همانگونه که مشاهده می­ شود در جدول مذکور مقدار مشخصه معنی­داری برابر با ۱۰۲/۰ می­باشد که نشانگر این مطلب است که داده ­ها از توزیع نرمال تبعیت می­ کنند.
جدول ۳-۳- نتایج بررسی نرمال بودن داده ­های هدایت هیدرولیکی خاک تبدیل یافته با آزمون کولموگوروف– اسمیرونوف در نرم­افزار SPSS

 

 

تعداد

 

۱۶۳

 

 

 

میانگین

 

۰۲۸/۲

 

 

 

انحراف معیار

 

۳۲۰/۰

 

 

 

مشخصه معنی­داری* (P-Value)

 

۱۰۲/۰

 

 

 

*مشخصه معنی­داری بزرگتر از ۰۵/۰ بیانگر تبعیت داده ­ها از توزیع نرمال است.
در ادامه با تحقیق ساختار فضایی هدایت هیدرولیکی با بهره گرفتن از آنالیزهای زمین­آماری، نقشه هدایت هیدرولیکی خاک در محدوده مورد مطالعه استخراج شد. در این مرحله از ابزار آنالیز زمین­آماری[۱۳] در محیط نرم افزار GIS استفاده شده است. تکنیک مورد استفاده برای میان­یابی و به دست آوردن نقشه خطوط هم­تراز برای مقادیر هدایت هیدرولیکی نرمال شده، روش کریجینگ معمولی بود.
۳-۲-۱-۲-۱- روش و معیارهای ارزیابی روش میان­یابی
در این پژوهش از روش اعتبارسنجی متقابل[۱۴] برای ارزیابی روش­ها استفاده شد. این روش بر این اساس است که هر بار یک مقدار مشاهده­ای حذف شده و برای آن از روی نقاط مجاور، مقداری برآورد می­ شود. سپس مقدار واقعی به محل قبلی برگردانده شده و برای تمامی نقاط شبکه این عمل تکرار می­ شود. در نهایت با توجه به مقادیر مشاهده شده و برآورد شده، دقت هر روش با توجه به معیارهای آماری مختلف محاسبه می­ شود. در این پژوهش از دو معیار مجذور میانگین مربعات خطا[۱۵] و میانگین انحراف خطا[۱۶] برای سنجش روش­ها استفاده شد. مجذور میانگین مربعات خطا معرف دقت و میانگین انحراف خطا معرف انحراف هر روش می­باشد (کایدانی و دلبری، ۱۳۹۰).

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...