۶/۲

 

۱

 

۱۸۵/۳

 

۵۵۶/۰

 

خدمات پس از فروش

 

 

 

۱

 

۳۸۵/۰

 

۱/۷۸۳

 

۲۸۶/۰

 

قیمت

 

 

 

شکل (۴-۱۸): ماتریس مقایسه زوجی عوامل موثر در تصمیم خرید ماشین آلات راهسازی
در این تحقیق به منظور تجزیه و تحلیل داده های ماتریس، و اولویت بندی عوامل کیفیت، قیمت، خدمات پس از فروش و برند در تصمیم گیری خریداران از نرم افزار Expert Choice استفاده شده است. این نرم افزار جهت تحلیل مسائل تصمیم گیری چند معیاره با بهره گرفتن از تکنیک فرایند سلسله مراتبی طراحی شده است و مورد حمایت پروفسور ساعتی، بنیانگذار روش فرایند تحلیل سلسله مراتبی میباشد.
براساس نتایج حاصل از تجزیه و تحلیلها که توسط نرم افزار Expert Choice به دست آمد، وزن نهایی[۱۷۷] عامل کیفیت ۰/۴۷۰، وزن نهایی عامل قیمت ۰/۱۳۷، وزن نهایی عامل خدمات پس از فروش ۰/۳۰۱ و وزن نهایی عامل برند ۰/۰۹۲ را به دست آمدند و میزان نرخ ناسازگاری[۱۷۸] ماتریس نیز برابر با ۰/۰۱ بود. و با توجه به اینکه این مقدار کمتر از ۰/۱ میباشد، مقدار نرخ ناسازگاری قابل قبول است. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل ماتریس مقایسه زوجی عوامل تصمیم گیری در خرید ماشین آلات راهسازی در شکل (۴-۱۹) آمده است.
شکل (۴-۱۹): نتایج حاصل از اولویت بندی عوامل موثر بر رفتار خریداران ماشین آلات راهسازی
فرضیه ۱: عامل کیفیت بیشترین تاثیر را بر رفتار خریداران ماشین آلات راهسازی دارد.
براساس نتایج به دست آمده، وزن نهایی عامل کیفیت برابر با ۴۷۰/۰ می باشد که این مقدار از وزن نهایی عوامل قیمت (۱۳۷/۰)، خدمات پس از فروش (۳۰۱/۰) و برند (۰۹۲/۰) بیشتر است. بنابراین با توجه به اینکه میزان نرخ ناسازگاری ماتریس نیز قابل قبول میباشد (I.R = 0.01) فرضیه اول تحقیق تایید و پذیرفته میشود، یعنی عامل کیفیت بیشترین تاثیر را بر رفتار خریداران ماشین آلات راهسازی دارد.
پایان نامه - مقاله - پروژه
فرضیه ۲: عامل قیمت در مقایسه با خدمات پس از فروش و برند بیشترین تاثیر را بر رفتار خریداران ماشین آلات راهسازی دارد.
براساس نتایج به دست آمده، وزن نهایی عامل قیمت برابر با ۱۳۷/۰ می باشد که این مقدار از وزن نهایی عامل برند (۰۹۲/۰) بیشتر است. اما از وزن نهایی عامل خدمات پس از فروش (۳۰۱/۰) کمتر میباشد. بنابراین با توجه به اینکه میزان نرخ ناسازگاری ماتریس نیز قابل قبول میباشد (I.R = 0.01) فرضیه دوم تحقیق رد و پذیرفته نمیشود، یعنی عامل قیمت تنها در مقایسه با عامل و نشان تجاری تاثیر بیشتری بر رفتار خریداران ماشین آلات راهسازی دارد.
فرضیه ۳: عامل خدمات پس از فروش تنها نسبت به عامل برند نقش موثرتری در رفتار خریداران ماشین آلات راهسازی دارد.
براساس نتایج به دست آمده، وزن نهایی عامل خدمات پس از فروش برابر با ۳۰۱/۰ می باشد که این مقدار از وزن نهایی عوامل قیمت (۱۳۷/۰) و برند (۰۹۲/۰) بیشتر است اما از وزن نهایی عامل کیفیت (۴۷۰/۰) کمتر میباشد. بنابراین با توجه به اینکه میزان نرخ ناسازگاری ماتریس نیز قابل قبول میباشد (I.R= 0.1) فرضیه سوم تحقیق رد و پذیرفته نمیشود. یعنی عامل خدمات پس از فروش در مقایسه با عوامل قیمت و برند تاثیر بیشتری بر رفتار خریداران ماشین آلات راهسازی دارد.
فرضیه ۴: عامل برند کمترین تاثیر را بر رفتار خریداران ماشین آلات راهسازی دارد.
براساس نتایج به دست آمده، وزن نهایی عامل برند برابر با ۰۹۲/۰ می باشد که این مقدار از وزن نهایی عوامل کیفیت (۴۷۰/۰)، خدمات پس از فروش (۳۰۱/۰) و قیمت (۱۳۷/۰) کمتر میباشد.
۱۲۴
بنابراین با توجه به اینکه میزان نرخ ناسازگاری ماتریس نیز قابل قبول میباشد (I.R= 0.1) فرضیه چهارم تحقیق تایید و پذیرفته میشود. یعنی عامل برند کمترین تاثیر را بر رفتار خریداران ماشین آلات راهسازی دارد.
براساس نتایج حاصل شده، اولویت بندی عوامل موثر بر رفتار خریداران ماشین آلات راهسازی در شهر تهران مطابق با شکل (۴-۲۰) میباشد.

 

 

رتبه

 

عامل

 

وزن نهایی

 

 

 

۱

 

کیفیت

 

۴۷۰/۰

 

 

 

۲

 

خدمات پس از فروش

 

۳۰۱/۰

 

 

 

۳

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...