واحد بینالمللی بندر انزلی پایان نامه کارشناسی ارشد رشته: حقوق جزاوجرم شناسی |
مبحث سوم: سازمانهای بینالمللی غیر دولتی…… 71
گفتار اول: شورای بینالمللی اتحادیههای علوم…….. 71
گفتار دوم: سال ژئوفیزیک بینالمللی…………….. 72
گفتار سوم: کمیته پژوهشهای فضایی «کاسپار»………. 73
گفتار چهارم: فدراسیون بینالمللی پژوهش فضا……… 74
گفتار پنجم: انستیتوی بینالمللی حقوق فضائی……… 75
گفتار ششم: انجمن حقوق بینالمللی………………. 76
گفتار هفتم: انستیتوی حقوق بینالمللی…………… 77
گفتار هشتم: مرکز تأمین صلح جهانی از طریق حقوقی…. 78
مبحث چهارم: سازمانهای بینالمللی بین دُول…… 79
گفتار اول: سازمان ملل متحد…………………… 79
گفتار دوم: مجمع عمومی……………………….. 80
گفتار سوم: کمیته استفاده صلحجویانه از فضای جوّ (کوپیوس) 81
گفتار چهارم: کمیته کار راجع به پخش و انتشار رادیویی مستقیم با ماهوارهها…………………………………… 82
گفتار پنجم: اتحادیه بینالمللی مخابره از دور……. 83
فصل چهارم: جرایم ارتکابی شبکههای ماهوارهای فارسی زبان و روشهای مقابله با آن………………….. 85
مبحث اوّل: جرایم ارتکابی…………………. 86
گفتار اول: جرایم ارتکابی علیه منافع سیاسی در شبکههای ماهوارهای فارسی زبان………………………………………. 86
گفتار دوّم: جرایم ارتکابی علیه امنیت ملی در شبکههای فارسی زبان 90
الف: جاسوسی…………………………. 90
ب: تحریک …………………………… 93
پ: همکاری با دولتهای خارجی متخاصم……… 96
ت: اشاعه کذب (نشر اکاذیب)…………….. 97
ث: تحریک و اغوای مردم به جنگ و کشتار با یکدیگر 100
ج: نقشهبرداری از اماکن ممنوعه………… 102
چ: توهین به مقدسات مذهبی…………….. 104
ح: توهین به بنیانگذار انقلاب و مقام رهبری. 106
خ: توهین به مقامات دولتی ایران……….. 107
د: توهین به مقامات سیاسی خارجی……….. 108
ذ: تبلیغ علیه نظام یا به نفع گروه های مخالف نظام 110
گفتار سوم: جرایم ارتکابی علیه اشخاص در شبکههای ماهوارهای فارسی زبان…………………………………………. 112
الف: توهین ساده…………………….. 112
ب: توهین به بنیانگذار انقلاب و مقام معظم رهبری 114
این مطلب را هم اگر خواستید بخوانید :
پ: توهین به سایر مقامات دولتی ایران…… 115
ت: افترا (= قذف)……………………. 116
ث: اشاعه فحشا………………………. 118
ج: نقض حریم خصوصی…………………… 121
گفتـــار چهارم: جرایم اقتصادی و مالکیت فکری ارتکابی در شبــکههای ماهوارهای فارسی زبان
…………………………………………. 123
الف: جرایم اقتصادی………………….. 123
ب: جرایم علیه مالکیت فکری……………. 125
1ـ حمایتهای کیفری از آثار فکری………… 125
1-1-تحقق کلاهبرداری مالکیت فکری………… 126
2-1-تحقق«انتقال مال غیر »درمالکیت فکری…. 127
2ـ سرقت آثار صوتی و تصویری…………… 127
3- نقض مجرمانه در آثار مالکیت فکری…….. 128
مبحث دوم: روشهای مقابله با جرایم ارتکابی….. 130
گفتار اول: اطلاعرسانی و آگاهی بخشی مردم از آثار مخرب برنامههای ماهواره…………………………………… 130
گفتار دوم: ارتقای سطح کیفی برنامههای (رادیو و تلویزیون) در صداوسیما…………………………………………. 131
گفتار سوم: تأسیس شبکه ماهوارهای جهت مقابله با شبکههای ماهوارهای ضد انقلاب…………………………………….. 132
نتیجهگیری و پیشنهادات……………….. 133
فهرست منابع و مآخذ………………….. 139
مقدمه:
امروزه ماهوارههای ارتباطی و شبکههای تلویزیونی ماهوارهای یکی از گستردهترین و با نفوذترین رسانهها هستند و نادیده گرفتن کارکردهای سیاسی و فرهنگی ماهوارهها به عنوان یکی از ابزارهای «جهانی شدن» امکانناپذیر است. ماهوارهها در زمینه تغییرات فرهنگی و هویتی، که از مهمترین نمادهای منافع ملی یک کشور هستند، نقشی تعیینکننده دارند. آنها میتوانند با ارائه برنامههای هدفمند در تغییر فرهنگ، هویت و باورهای آیینی یک ملتها مؤثر باشند.
جمهوری اسلامایران نیز در عصر ارتباطات، همانند سایر کشورها در معرض برنامههای شبکههای ماهوارهای قرار گرفته است. با وجود قانون منع استفاده از تجهیزات ماهوارهای در ایران، باز هم این شبکهها بینندگان خود را دارند و هر روز به تعداد این بینندهها افزوده میشود. بهطوری که میزان بیننده برنامههای ماهوارهای طی آذرماه سال 1387 تا آذرماه سال 1392 از 5/42 درصد به 5/46 درصد در تهران رسیده است.
در حال حاضر، در کشور ما امکان دریافت شبکههای ماهوارهای گوناگونی وجود دارد. افزایش شبکههای ماهوارهای یک روند جهانی است و محدود به شبکههای فارسی زبان نیست؛ اما در خصوص شبکههای ماهوارهای فارسی زبان شاهد افزایش بیسابقهای بودهایم. در چنین شرایطی هرگونه سیاستگذاری و عمل برای مقابله با ماهواره نیازمند شناخت دقیق وضعیت موجود این حوزه است.
اهمیت و ضرورت پژوهش
رسانهها بهویژه رسانه ماهواره، اهمیت و تأثیر بهسزایی در ابعاد مختلف فردی و اجتماعی بشر دارد که وسایل ارتباطات ماهوارهای شبکههای دیداری و شنیداری در تمامی کشورهای جهان این امکانات را فراهم ساختهاند تا اطلاعات، اخبار و غیره سایر کشورها را به یکدیگر منتقل نمایند، لیکن با توجه به توسعه گسترده این رسانه نوین ارتباطی از سویی و نیزتاثیرآن در تولید و پخش برنامههای مخرب و ضداخلاقی توسط عوامل و گردانندگان شبکههای ماهوارهای فارسی زبان موجبتقویت انگیزه برای نگارنده جهت بررسی موضوع و آسیبشناسی دقیق برنامهها و جرایم ارتکابی توسط مسئولین شبکههای ماهوارهای ایجادکرد تا این مجموعه بتواند درراستای شناسایی اعمال مجرمانه ویافتن روشهای مقابله با بزهکاران موثرباشد .
اهداف پژوهش
از آن جا که شبکههای ماهوارهای فارسی زبان با پخش برنامههای مبتذل و غیراخلاقی توانسته مخاطبین زیادی را به خود جلب و متأسفانه تأثیرات منفی بر خانوادههای ایرانی به ویژه جوانان و نوجوانان وارد نماید و آسیبهای فراوانی را در ابعاد معنوی، دینی و سیاسی به کشور وارد کند که این موضوع ضرورت انجام این تحقیق را دوچندان کرده است.
هدف از این نوشتار، بررسی جامع انواع شبکههای ماهوارهای موجود و نوع کارکرد آن و آسیبشناسی برنامهها، شناسایی جرایم ارتکابی، روشهای مقابله با آن جرایم بوده تا در این رابطه، به زمینهسازی اطلاعات درخصوص حقوق پخش ماهوارهای و توجه به کاستیهای موجود در کشور سهم کوچکی داشته باشد.
ـ کمک به زمینهسازی اطلاعات در خصوص حقوق پخش ماهوارهای و توجه به کاستیهای موجود در کشور در این خصوص.
ـ ارائه روشهای مقابله با جرایم ارتکابی در شبکههای ماهوارهای فارسی زبان.
پرسشهای تحقیق
در این تحقیق سعی شده است با بهره گرفتن از مطالعات میدانی و بررسیهای معموله به پاسخ سؤالات ذیل دست یافت:
1- آیا نقش نهادهای غیررسمی و غیر قضایی در کنترل برنامههای ماهوارهای یا کاهش اثرات سوء استفاده از برنامههای ماهوارهای مؤثر است؟
2- آیا حفظ و تقویت انگیزههای مذهبی، آموزش عمومی و ارتقاء سطح آگاهیهای مخاطبان نسبت به آثار منفی برنامههای ماهوارهای تأثیر دارد؟
3- آیادر مصونسازی یا خودکنترلی مخاطبان جوان، درقبال استفاده آنان از برنامههای ماهوارهای راهکاری وجود دارد؟
فرضیه های تحقیق
نگارنده تلاش کرده با توجه به مطالعات و بررسیهای انجام شده در تحقیق،می توانبه فرضیات ذیل دست یافت:
1- نهادهای غیر رسمی وغیرقضایی می توانند حسب مورد با بهره گرفتن ازکارشناسان علوم تربیتی یاافرادمجرب ومقبول جامعه نقش موثری رادرکاهش آثارسوءبرنامه های ماهواره ای وعدم استقبال عمومی ازاین برنامه هاایفاکند.
2- فرهنگسازی برای افراد و خانوادهها جهت خودکنترلی و پرهیز از آثار سوء استفاده از برنامههای ماهوارهای موثراست.
3- ارتقای سطح آگاهی های مذهبی وبرجسته سازی قیود اخلاقی ومذهبی ازسوی اشخاص یانهادهای مقبول جوانان می تواند درمصون سازی آنان نقش داشته باشد.
روش پژوهش
در این نوشتار سعی خواهد شد با بهرهگیری از آثار موجود در این زمینه، موضوع تحقیق را با بهره گرفتن از روش توصیفی و تحلیلی مورد بررسی قرار داده، سپس با جمعبندی مطالب، پاسخ مناسبی به پرسشهای مطروحه ارائه کرد.
روش و ابزار گرد آوری اطلاعات
درانجام مطالعات حقوقی،منابع قانونی ودکترین ازاهمیت بالایی برخوردارند واین دومنبع به ترتیب دراسناد قانونی،کتب ومقالات حقوقی تجلی یافته است.درتحقیق پیش رونیز از روش اسنادی وکتابخانهای برای گردآوری اطلاعات استفاده شده است. بدین نحو که با مطالعه کتب،مقالات، قوانین ومقررات موجود دراین زمینه، ازآنها فیشبرداری شد، سپس مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفته است.
روش تجزیه وتحلیل اطلاعات
باتوجه به نتایج به دست آمده ازتحقیقات نگارنده،به تجزیه وتحلیل اطلاعات پرداخته است.
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1399-07-05] [ 10:55:00 ق.ظ ]
|