متغیرهای مستقل نقش علت را بر عهده دارند و بر متغیرهای دیگر تأثیر می گذارند، منشأ بروز پدیده ها می شوند و معمولاً تشخیص تأثیر متغیر مستقل و میزان آن از اهداف عمده تحقیق محسوب می شود. متغیرهای تابع یا وابسته تابع تغییرات متغیر مستقل هستند، یا در واقع معلول آنها به شمار
می آیند(حافظ نیا،۸۳:۱۳۸۳).
انواع متغیرهای مورد مطالعه در این تحقیق عبارتند از:
- متغیر مستقل: دسترسی به امکانات ، پاسخگویی ، قابلیت اطمینان، مسئولیت پذیری، همدلی.
- متغیر وابسته(تابع): رضایت مندی مودیان .
۳-۹ روش های آماری مورد استفاده
در تحقیق حاضر با بهره گرفتن از نرم افزار SPSS از دو نوع آمار توصیفی و استنباطی برای تحلیل داده ها استفاده شده است. در سطح توصیفی با بهره گرفتن از مشخصه­های آماری نظیر فراوانی، درصد، به رسم نمودارها و تجزیه و تحلیل اطلاعات پرداخته شد و در سطح استنباطی، از آلفای کرونباخ برای بررسی پایایی پرسشنامه، از آزمون کولموگروف- اسمیرنوف برای بررسی نرمال بودن جامعه، از آزمون ویلککسون برای رد یا تایید فرضیات تحقیق، از آزمون فریدمن برای رتبه بندی فرضیه ها و از آزمون T جهت بررسی معنی دار بودن تفاوت میانگین نمره نظرات پاسخ دهندگان در خصوص متغیرهای تحقیق استفاده می شود.
پایان نامه - مقاله - پروژه
تجزیه و تحلیل آزمونT
این آزمون برای تعیین معنی‌داری اختلاف بین میانگین یک متغیر با یک مقدار ثابت که مقدار آزمون (Test Value) نامیده‌ می‌شود،‌ به کار می‌رود. مهمترین نکته در استفاده از آزمون T یک نمونه‌ای، انتخاب مقدار آزمون است که باید یک نقطه وسط‌ را بیان کند.
آزمون فریدمن
آزمون فریدمن برای مسائل طرح‌های اندازه‌های تکراری قابل استفاده است. با طرح‌های اندازه‌های تکراری، هر آزمودنی یک رکورد از پرونده داده‌‌‌ها است که دارای k متغیر می‌باشد. نمرات حاصله از k موقعیت یا فرصت در این متغیرها وارد می‌شود. محقق علاقه‌مند به تعیین تغییرات معنی‌دار آزمودنیها در تمام موقعیتها یا فرصتهای مورد اشاره است. به این منظور ، آزمون فریدمن به مقایسه میانه‌های متغیرها می‌پردازد و معنی دار بودن این تفاوتها را بررسی می‌کند. در این آزمون ، یافته‌‌های متغیرها در هر یک از کیس‌ها، رتبه گذاری می‌شود و با بهره گرفتن از میانگین رتبه‌های متغیر‌ها در نمونه، فرض برابری میانه‌ های متغیرها مورد آزمون قرار می‌گیرد. دربارهn متغیر مورد بررسی ، اگر مقدار آماره χ۲ بدست آمده بزرگتر از  α) اندازه خطای آزمون و n-1 درجه آزادی) فرض H0 مبنی بر برابری میانه‌ها رد می‌شود یعنی حداقل یک متغیر وجود دارد که میانه آن تفاوت معنی داری با یکی دیگر از متغیرهای مورد آزمون دارد وگرنه دلیلی بر رد فرض H0 وجود ندارد و میانه‌های تمامی متغیرهای مورد آزمون برابر می‌باشد.در نرم افزار SPSS شاخصی به عنوان P – مقدار جهت بررسی آزمون ارائه می‌شود، چنانچه این مقدار از سطح خطا کمتر باشد فرض H0 رد می‌شود وگرنه دلیلی بر رد این فرض وجود ندارد.
فرض۰H : میانه تمامی متغیرها برابرند.
فرض۱H : حداقل دو متغیر وجود دارد که میانه آنها نابرابر است.
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داده ها
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
پس از آن که محقق داده ها را گردآوری، استخراج و طبقه بندی نمود و جداول توزیع فراوانی و
نسبت های توزیع را تهیه کرد، باید مرحله جدیدی از فرایند تحقیق که به مرحله تجزیه و تحلیل داده ها معروف است، آغاز شود. این مرحله در تحقیق اهمیت زیادی دارد؛ زیرا نشان دهنده تلاش ها و زحمات فراوان گذشته می باشد. در مرحله تجزیه و تحلیل نکته مهم این است که محقق باید اطلاعات و داده ها را در مسیر هدف تحقیق، پاسخگویی به سوال یا سوالات تحقیق و نیز ارزیابی فرضیه های خود را جهت داده و مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد.تحلیل آماری این فصل شامل دو قسمت است ۱-آمار توصیفی ۲- آمار استنباطی
در تحلیل توصیفی، داده های آماری مربوط به نحوه توزیع پاسخ دهندگان به ویژگیهای جمعیت شناختی و سایر ویژگیهای مورد نظر در پرسشنامه، آورده می شود. در این بخش همچنین از جداول توزیع فراوانی و نمودارهای آماری برای توصیف استفاده می شود. در تحلیلی استنباطی، روش های مورد استفاده، آزمون کولموگروف –اسمیرنوف, آزمون t تک نمونه ای, فریدمن , ویلکاکسون است که توسط نرم افزار spss انجام گرفته و از این طریق به آزمون فرضیه های تحقیق پرداخته می شود.
۴-۱ توصیف داده های جمعیت شناختی
قسمت اول پرسشنامه مربوط به مشخصات فردی پاسخگویان شامل میزان تحصیلات پاسخ ‌دهندگان ، پست سازمانی پاسخ دهنده گان ، ماهیت سازمان و سابقه کار پاسخ دهنده گان می‌باشد. یافته‌های مربوط به مشخصات فردی پاسخگویان در قالب جداول تشریح می‌گردد.
۴-۱-۱ میزان تحصیلات پاسخ ‌دهندگان
در جدول و نمودار ۴-۱ ملاک عمل مدرک تحصیلی بوده و اینکه پاسخ دهندگان دارای چه مدرک تحصیلی بوده اند.که بر اساس ذیل تقسیم بندی شده اند
۱-دیپلم ۲- فوق دیپلم۳- لیسانس۴- فوق لیسانس و بالاتر

 

 
وضعیت فراوانی درصد درصد موجود درصد تجمعی
  دیپلم ۱۳ ۱۱٫۰ ۱۱٫۰ ۱۱٫۰
فوق دیپلم ۳۰ ۲۵٫۴ ۲۵٫۴ ۳۶٫۴
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...