۵-۲- بحث و تفسیر
نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که بین ابعاد سرمایه فکری و بازارگرایی رابطه معناداری وجود دارد . به این معنی که هر اندازه سرمایه فککری در شرکت نورد و لوله صفا شهرستان ساوه بالا باشد به تبع آن روحیه بازارگرایی در آن شرکت بالاتر می رود . به عبارت دیگر سرمایه فکری لازمه و مقدمه پیاده سازی موفق بازارگرایی است . زمانی که افراد دارای توانمندی ها و مهارت های خاصی بوده و کانال های مناسب بازاریابی در یک ساختار مناسب سازمانی و شرکتی به کار گرفته می شود روحیه بازارگرا بودن و مشتری مداری در افراد تقویت شده و همه افراد شرکت خود را متعهد به آرمان های سازمانی دانسته و از هر فرصتی برای بهبود عملکرد سازمانی که همانا جذب بیشتر مشتری و کسب سود و درآمد برای شرکت باشد استفاده لازم را خواهد برد .
پایان نامه - مقاله - پروژه
یکی از عواملی که در سرمایه فکری دخیل است ، سرمایه انسانی می باشد که پس از مورد آزمون قرار گرفتن آن مشخص شد که رابطه مثبت و معنا داری با بازارگرایی دارد . در نتیجه یکی از عواملی که در شرکت آلومینیوم پارس میبایست مورد توجه بیشتر قرار گیرد ، مساله سرمایه انسانی است که جهت این امر نیاز است سرمایه انسانی موجود در سازمان مورد توجه بیشتر قرار گیرد تا نتایج حاصله موجب افزایش بازارگرایی در شرکت گردد . سرمایه انسانی همان ارزش مهارت ها و تجاربی است که بایستی از آنها بطور زیرکانه در پیشبرد اهداف شرکت استفاده گردد . ازی دیگر عواملی که در سرمایه فکری تاثیرگذار است ، سرمایه ساختاری است که پس از مورد آزمون قرار گرفتن آن مشخص شد که رابطه مثبت و معنا داری با بازارگرایی در شرکت مورد نظر دارد که نتیجتاً یکی دیگر از عواملی که در شرکت آلومینیوم پارس می بایست مورد توجه بیشتر قرار گیرد سرمایه ساختاری است . رهبران موفق در یک سازمان می بایستی به سرمایه ساختاری نگاه ویژه ای داشته باشند تا از آن به عنوان پشتوانه محکم استفاده نمایند . سرمایه ساختاری همان فرهنگ ، توانمندی ها ، سخت افزار ها و نرم افزار های حمایتی می باشند که باید به صورتی مدبرانه در حمایت از سرمایه های انسانی به کار بسته شود .در پایان سرمایه رابطه ای به عنوان عاملی موثر در سرمایه فکری مورد بحث قرار می گیرد که پس از مورد آزمون قرار گرفتن آن معلوم شد که با بازارگرایی در شرکت آلومینیوم پارس رابطه مثبت و معنا داری دارد . سرمایه رابطه ای در واقع همان رابطه سازمان با مشتریان و بالعکس است . آزمون های انجام گرفته در مورد آن نشان داد که بین سرمایه رابطه ای و بازارگرایی در شرکت آلومینیوم پارس رابطه مثبت و معنا داری وجود دارد . در نهایت با توجه به مفهوم سرمایه فکری و نقش آن در توسعه بازارگرایی و همچنین بهبود عملکرد سازمان که در فصل های قبل بیان شد ، این نتیجه حاصل گردید که بین سرمایه فکری و بازارگرایی در شرکت آلومینیوم پارس شهرستان ساوه رابطه معناداری وجود دارد .
۵-۳- نتیجه نهایی تحقیق
با توجه به فرضیات اصلی و فرعی تحقیق و نیز نتایج به دست آمده در تحقیق پس از آزمون و بررسی فرضیات به نتایج زیر رسیدیم :
طبق فرضیه اصلی تحقیق : به این نتیجه رسیدیم که بین سرمایه فکری و بازارگرایی در شرکت آلومینیوم پارس رابطه مثبت و معنا داری وجود دارد .
طبق فرضیه های فرعی تحقیق به ترتیب به نتایج زیر دست پیدا کردیم :
بین سرمایه ساختاری و بازارگرایی در شرکت آلومینیوم پارس رابطه معنا داری وجود دارد .
بین سرمایه انسانی و بازارگرایی در شرکت آلومینیوم پارس رابطه معنا داری وجود دارد .
بین سرمایه رابطه ای و بازارگرایی در شرکت آلومینیوم پارس رابطه معنا داری وجود دارد .
در نهایت نتایج تحقیق اینگونه نشان می دهد که سرمایه فکری عامل مهمی در رشد و ارتقا سطح کیفی و در نتیجه افزایش و توسعه بازارگرایی در شرکت آلومینیوم پارس می باشد .
۵-۴- پیشنهاد های ناشی از یافته های تحقیق
۱- تقویت سرمایه ساختاری شامل : انجام اصلاحات ساختاری ، اصلاح فرآیندها ، اجرای برنامه های عملیاتی ، تقویت راهبردها ، اصلاح زیرساخت ها و بهبود تشکیلات و روش های کاربردی
۲- طبیعت فرهنگ سازی با بازارگرایی ، استفاده از رویکرد هایی که فرهنگ سازمانی بازارگرایی را در لایه های مختلف آن ارزیابی کرده و رابطه بین این لایه ها را با یکدیگر و با عملکرد نهایی مورد سنجش قرار می دهند ، پیشنهاد می شود .
۳- تشویق مدیران و کارکنان به ارائه ایده های خلاق جهت توسعه بازارگرایی
۴- شرکت می تواند دارایی های نامشهود غیر مادی شامل سرمایه فکری ( انسانی ، ساختاری و مشتری ) را محاسبه کرده و به بازار سرمایه گزارش دهند . اعلام گزارش از تراز نامه نامشهود و دارایی های بدون ترازنامه ای به تحلیل گران بازار در ارزش گذاری واقعی سهام کمک خواهد کرد .
۵- مدیریت بایستی دانش موجود در سازمان را شناسایی و سازماندهی کند و به منظور قابلیت دستیابی و استخراج بهتر با ایجاد زمینه گسترش تعاملات انسانی و روابط بین شبکه ها ، دانش ضمنی موجود در لایه های پنهان ذهن دانشگران را کشف و استخراج نماید .
۶- مدیریت بایستی به ارزیابی بهره وری و برنامه ریزی جهت بهبود آن در سطح سازمان بپردازد .
۷- تلاش به منظور ایجاد یک فرهنگ حمایتی از طریق طراحی سیستم های تشویقی و انگیزشی برای تقویت خلاقیت و نو آوری ، یادگیری و توسعه منابع انسانی سازمان .
۸- طرح ریزی و برنامه ریزی جهت بهبود ارتباطات درون سازمانی و برون سازمانی .
۹- تشویق مدیران به پذیرش تغییر و فرصت جویی.
۱۰- بهره گیری از مدیران و کارشناسان جوان در داخل سیستم ، برای بهبود ارتباطات بین مدیران و کارشناسان با مشتریان که باعث ایجاد ساختاری منعطف می شود .
۱۱- انتقال دانش از طریق تبادل ایده های بکر و جدید بین کارکنان .
۱۲- شناخته شدن اهمیت سرمایه فکری در سازمان برای کلیه کارکنان .
۱۳- شناسایی استراتژی های جدید جهت توسعه بازاریابی .
۵-۵- پیشنهاد هایی در ارتباط با تحقیقات آتی
۱- بررسی تاثیر سرمایه فکری بر عملکرد کارکنان.
۲- بررسی تاثیر سرمایه فکری بین سرمایه اجتماعی با مدیریت کیفیت جامع.
۳- بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی و سرمایه فکری سازمان.
۴- بررسی رابطه بین سرمایه فکری با نو آوری سازمانی.
۵- محققان می توانند نقش سرمایه فکری را در اعمال آمیخته بازاریابی در شرکت مورد نظر ، مورد بررسی قرار دهند .
۶- محققان آتی می توانند نقش سرمایه فکری را در بازارگرایی در سایر شرکت های خدماتی نیز مورد مطالعه و بررسی قرار دهند .
۷- محققان می توانند از مدل های دیگر سرمایه فکری و ابعاد بازارگرایی استفاده نمایند.
۵-۶- محدودیت های تحقیق
۱- به خاطر عدم همکاری و محرمانه نگه داشتن اطلاعات کاملا ً علمی توسط برخی از مدیران شرکت ها و نیز وجود بیش از حد بروکراسی ، جمع آوری و گرد آوری داده ها با کندی و سختی طاقت فرسایی انجام گرفت.
۲- عدم آشنایی بعضی از کارکنان با موضوع تحقیق.
۳- طیف زمانی گسترده در تکمیل پرسشنامه ها.
۴- عدم همکاری سازمان هایی که موضوع تحقیق به طور مشابه در آنجا کار شده بود .
SPSSپیوست یک:
Frequencies

Frequencies

Frequency Table

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...