دوربین - واتسون
خطای معیار
ضریب تعیین تعدیل شده
ضریب تعیین
ضریب همبستگی چند گانه

 

۹۸۲/۱
۶۴۱/۱
۱۰۸/۰
۱۲۶/۰
۳۵۵/۰

 

 

بررسی نرمال بودن خطاها:
همان گونه که گفته شد یکی دیگر از مفروضات در نظر گرفته شده در رگرسیون این است که خطاها دارای توزیع نرمال با میانگین صفر باشند. بدیهی است در صورت عدم برقراری این پیش گزیده، نمی‌توان از رگرسیون استفاده کرد.
نمودار ۴-۲ هیستوگرام نرمال بودن خطاها
نمودار فوق، به بررسی نرمال بودن خطاها به عنوان یکی دیگر از مفروضات رگرسیون می‌پردازد طبق این فرض می‌باید، خطاها دارای توزیع نرمال با میانگین صفر باشند. به عبارت دیگر  باشد. که طبق نمودار فوق مشاهده می‌شود مقدار میانگین نزدیک به صفر و انحراف معیار نیز نزدیک به یک (۹۹/۰) می‌باشد. با توجه به این نمودار فرض نرمال بودن خطا برای متغیر تایید می‌گردد. بعد از آزمودن فرضیات لازم برای کاربرد رگرسیون، ادعای های محقق را با روش رگرسیون خطی آزمون می‌کنیم. همان گونه که قبلاًگفته شد شیوه کار رگرسیون به این صورت است که ابتدا معنی داری کل مدل رگرسیون مورد آزمون قرار می‌گیرد که این کار توسط جدول ANOVA صورت می‌گیرد، سپس باید معنی داری ضریب متغیر مستقل بررسی شود که این کار با بهره گرفتن از جدول ضرایب صورت می‌گیرد. نتیجه آزمون شامل چند خروجی می‌باشد که به ترتیب تشریح ‌می‌شوند. جدول زیرمتغیر مستقل وارد شده، حذف شده و روش مورد استفاده در رگرسیون را نشان می‌دهد.
دانلود پایان نامه
جدول ۴-۱۲ نحوه ورود متغیرهای مستقل و وابسته

 

روش
متغیر حذف شده
متغیر وارد شده

 

Enter

آموزشی
پژوهشی
درمانی

 

 

جدول زیر حاوی تحلیل واریانس رگرسیون به منظور بررسی احتمال صفر بودن ضرایب رگرسیونی است، به عبارتی دیگر این آزمون وجود رابطه خطی میان متغیرهای مستقل و وابسته را می‌آزماید. فرضیه‌های آماری آزمون معنی داری کل مدل رگرسیون به صورت زیر می‌باشد:
: تمام ضرایب رگرسیون برابر صفر است.
: حداقل یکی از ضرایب مخالف صفر است.
جدول ۴-۱۳ تحلیل واریانس رگرسیون نسبت متغیرهای مستقل و وابسته

 

مدل
مجموع مجذورات
درجه آزادی
میانگین مجذورات
آماره F
سطح معنی داری

 

۱
میزان تغییرات متغیر وابسته از طریق متغیر مستقل
۷۶۵/۵۶

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...