۴- عدم احساس یا لمس برخی اقلام مورد نیاز مشتریان
۵- ایجاد محدودیت برای تجارت الکترونیک توسط مقررات دولتی ملی و بین المللی
۶- عدم تعریف برخی موضوعات قانونی و استانداردها
۷- عدم اندازه گیری مزایای تجارت الکترونیک
۸-عدم خدمات پشتیبانی کافی
۹-جذب مشکل سرمایه گذاری
۱۰- افزایش کلاهبرداری های اینترنتی
۱۱ – فرو ریختگی روابط انسانی توسط تجارت الکترونیک (تان و فلیکس، ۲۰۰۴: ۳۵)

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت tinoz.ir مراجعه کنید.

۲-۱-۹ انواع بازارهای الکترونیکی: از فروشگاه ها تا پورتال ها

بزرگترین بازارهای الکترونیک B2C ، فروشگاه ها و مراکز خرید اینترنتی هستند .بازارهای الکترونیکی B2B نیز شامل بازارهای الکترونیکی طرف خرید ، بازارهای الکترونیکی طرف فروش ، و سازمان های بورس هستند . (غضنفری، ۱۳۸۸: ۴۷)
۱- فروشگاه های الکترونیکی :
منظور ، وب سایت یک شرکت مستقل است که محصولات و خدمات خود را در آن عرضه می کند. این فروشگاه ها می توانند به یک تولیدکننده یا یک خرده فروش ، یا یک فرد عادی باشد . مکانیزم هایی که فروشگاه ها به کار می برند عبارتند از :

  • کاتالوگ الکترونیکی برای بهتر شناساندن مشخصات محصولات
  • موتورهای جستجو برای پیدا کردن محصولات مورد نظر
  • سبد خرید برای نهایی شدن فرایند خرید
  • حراجی ها برای پیدا کردن محصول با قیمت مناسب
  • سیستم پرداخت برای مشخص کردن روش پرداخت
  • بخش حمل و نقل برای ارسال محصول
  • خدمات مشتری(مارسلا[۵۲]، ۱۹۹۹: ۵۷)

۲- مراکز خرید الکترونیکی:
مراکز خرید الکترونیکی مانند مراکز خرید فیزیکی ، یک مکان فروش آنی هستند که از چندین فروشگاه تشکیل شده اند . مثل مرکز خرید هاوایی که محصولات و فروشگاه های شهر هاوایی را عرضه می کند.
۳- انواع فروشگاه و مراکز خرید :
مراکز خرید عمومی : بازارهای الکترونیک بزرگی که همه نوع محصول را عرضه می کنند مثل آمازون، یا پورتال هایی مثل یاهو و لیکوس .
مراکز خرید تک محصلی : که تنها به فروش یک یا چند نوع محصول مثل کتاب ، گل ، خودرو می پردازند مثل آمازون که در ابتدا فقط کتاب می فروخت .
مراکز خرید منطقه ای در مقابل جهانی : بعضی فروشگاه ها مثل فروشندگان مبل به دلیل هزینه زیاد تنها به صورت منطقه ای فعالیت می کنند در مقابل برخی فروشگاه ها در قبال دریافت هزینه حمل و نقل وبیمه حاضر به ارسال به نقاط دور دست می شوند .
فروشگاه های اصیل در مقابل ترکیبی : فروشگاه های اصیل محصولات خود را تنها از طریق اینترنت به فروش می رسانند مثل آمازون ولی فروشگاه های ترکیبی به هر دو صورت اینترنتی و فیزیکی محصولات خود را می فروشند(غضنفری، ۱۳۸۸: ۴۹) .
۴- بازارهای الکترونیکی B2B
1-بازارهای الکترونیکی طرف فروش
که در آنها محصولات استاندارد به شرکتهای واجد شرایط فروخته می شود . اصطلاحاً به این فرایند یک به چند نیز می گویند.
۲-بازارهای الکترونیکی طرف خرید
شرکت می تواند از چند تامین کننده مواد اولیه ف محصولات مورد نیاز خود را خریداری کند که اصطلاحاً به این فرایند چند به یک می گویند .
۳-بازارهای الکترونیکی عمومی (سازمانهای بورس)
این بازارها عموماً توسط جمعی از شرکتهای خریدار یا فروشنده اداره می شوند مثل بورس اوراق بهادار که درهای این نوع بازار برای عموم مردم باز است. مکانیزمی است که در بازارها و فروشگاه های الکترونیکی و نیز برای آموزش الکترونیکی و تجارت الکترونیکی درون سازمانی مورد استفاده قرار می گیرد . (لاهمن[۵۳]، ۱۹۹۸: ۱۰۵).
پورتال ها
در یک محیط شبیه اینترانت و از طریق اینترنت ، امکان جستجوی پیشرفته و دسترسی به اطلاعات مورد نیاز را فراهم می سازند .
۱- پورتال عمومی : مردمی ترین نوع پورتال که برای تمامی جوامع از گروه ها و سلیقه های مختلف طراحی شده است.
۲- پورتال سازمانی : که دسترسی به اطلاعات سازمان و نیز شرکا را برای افراد سازمان فراهم می کند . به آنها پورتال همکار نیز می گویند .
۳- پورتال بی سیم : برای دسترسی افراد از طریق ارتباطات بی سیم مناسب است .
۴- پورتال شخصی : برای شخصی سازی اطلاعات افراد در اینترنت و دسترسی محدود به آنها
۵- پورتال صوتی : وب سایتهایی که از واسطه های صوتی مثل تلفن ثابت و همراه استفاده می کنند و کاربران می توانند از اخبار و پست الکترونیکی از طریق تلفن استفاده کنند . (فنتون و ناتالی[۵۴]،۱۹۹۹: ۲۷)

  1. کاتالوگ های الکترونیکی

کاتالوگها از یک پایگاه داده مرتبط با ویژگی های محصول ، یک بخش جستجو و یک بخش تصویری تشکیل شده و زیر ساخت اکثر سایت های فروش است. هدف شرکتها نیز از ارائه آنها تبلیغ و شناساندن محصولات و خدمات و قابلیت های آنهاست .

  1. موتورهای جستجو

برنامه های کامپیوتری هستند که با بهره گرفتن از اینترنت و پایگاه داده ها به دنبال لغات کلیدی یا اطلاعات ویژه پرداخته و نتایج را در اختیار کاربران قرار می دهند مثل گوگل ، آلتاویستا یا پورتال هایی مثل یاهو، MSN[55]و AOL[56] .

  1. عامل های هوشمند

بر خلاف موتورهای جستجو ، بسیار فراتر از جستجو و مقایسه عمل می کنند . برنامه های کامپیوتری هستند که به مصرف کنندگان در انجام وظایف روزمره ، جستجو و یافتن اطلاعات و پشتیبانی تصمیم گیری کمک می کنند. محیط را حس کرده و به طور مستقل بدون دخالت انسان عکس العمل نشان می دهند .
مشتریان برای خرید از موتورهای جستجو برای پیدا کردن محصولات مورد نظر استفاد می کنند و هر گاه قصد مقایسه دو یا چند محصول را داشته باشند از عامل های هوشمند استفاده می کنند .

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...