۲-۷-۲- پژوهش های داخلی
نظریه (۱۳۷۹) در پژوهشی رابطه بین سود هر سهم و ارزش افزوده اقتصادی در شرکت های تولید کننده محصولات کانی غیرفلزی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران را طی سال های ۱۳۷۷-۱۳۷۲ بررسی کرد. نتایج پژوهش وی نشان داد که بین ارزش افزوده اقتصادی و سود هر سهم رابطه وجود ندارد. با این حال ارزش افزوده اقتصادی برای ارزیابی اثربخشی عملکرد شرکت های کانی غیرفلزی مناسب تر از سود هر سهم است. عواملی همانند کارآ نبودن بازار سرمایه و هزینه سرمایه بالا نسبت به بازده کسب شده، دلیل عدم وجود رابطه بین ارزش افزوده اقتصادی و سود هر سهم ذکر شد (نظریه،۱۳۷۹،۲۳).
رضایی (۱۳۸۰) در پژوهشی به مطالعه «تأثیر وجود رابطه همبستگی بین ارزش افزوده اقتصادی و بازده حقوق صاحبان سهام در ارزیابی عملکرد شرکت های صنعت وسایط نقلیه بورس اوراق بهادار تهران» پرداخت. پژوهش وی نشان داد که بین ارزش افزوده اقتصادی و بازده حقوق صاحبان سهام در شرکت های خودروسازی و وسایل حمل و نقل بورس اوراق بهادار تهران رابطه معنی داری وجود ندارد(رضایی،۱۳۸۰،۱۲۶).
طالبی و جلیلی (۱۳۸۱) رابطه ارزش افزوده اقتصادی و سود حسابداری با بازده سهام را برای شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران برای سال های ۱۳۷۶ و ۱۳۷۷ بررسی کردند. تجزیه و تحلیل اطلاعات نشان داد که سود حسابداری دارای رابطه معناداری با بازده سهام بود در حالی که رابطه ارزش افزوده اقتصادی و بازده سهام معنادار نبود. رابطه تغییرات سود حسابداری و ارزش افزوده اقتصادی با بازده سهام معنادار نبود( طالبی و جلیلی،۱۳۸۱،۱۲۶).
باقرزاده(۱۳۸۲) در تحقیقی در صدد تبیین الگوی ساختار سرمایه شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران برآمد.نتایج تحقیق وی که در قلمرو زمانی سالهای۱۳۷۷ تا ۱۳۸۱ صورت گرفته بود حکایت از این دارد که ساختار سرمایه این شرکت ها تابع متغیرهایی نظیر میزان دارایی ثابت شرکت،اندازه شرکت و سودآوری است(باقرزاده ،۱۳۸۲،۲۹).
نوروش و مشایخی (۱۳۸۳) محتوای نسبی و فزاینده اطلاعاتی ارزش افزوده اقتصادی، ارزش افزوده نقدی، سود حسابداری و وجوه نقد حاصل از عملیات با بازده سهام شرکت های تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در دوره زمانی ۱۳۸۱ – ۱۳۷۵ را بررسی کردند. نتیجه پژوهش آنان نشان داد که سود حسابداری دارای بیشترین ارتباط با بازده سهام است. همچنین، سود حسابداری دارای محتوای فزاینده اطلاعاتی نسبت به سایر متغیرهاست. ارزش افزوده اقتصادی و ارزش افزوده نقدی دارای رابطه معنادار با بازده سهام و در برخی موارد دارای محتوای فزاینده اطلاعاتی هستند. وجوه نقد حاصل از عملیات نه تنها رابطه معناداری با بازده سهام ندارد بلکه دارای محتوای فزاینده اطلاعاتی نیز نیست(نوروش و مشایخی،۱۳۸۳،۲۰).
انواری رستمی و همکاران(۱۳۸۳)، در پژوهشی ، به بررسی ارتباط میان ارزش افزوده اقتصادی،سود قبل از بهره و مالیات،جریان نقدی فعالیت های عملیاتی با ارزش بازار سهام شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران پرداخته نمونه آنها شامل ۶۴ شرکت از شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در بازه زمانی ۷۷ تا ۸۱ بوده است. آنها برای آزمون فرضیه خود از آزمون رگرسیون استفاده نموده اند. نتایج تحقیقات آنها بیانگر آن است که ارتباط معنی داری بین سود قبل از بهره و مالیات و همچنین جریان نقدی فعالیت های عملیاتی با ارزش شرکت وجود دارد در حالی که این ارتباط بین ارزش افزوده اقتصادی و ارزش بازار ناچیز است.
سینایی و رضاییان(۱۳۸۴) در تحقیقی با عنوان تاثیر ویژگی های شرکت ها بر ساختار سرمایه آنها به بررسی تاثیر چهار ویژگی اندازه ی شرکت، سودآوری، فرصت های رشد و دارایی های مشهود به عنوان مهمترین پارامترهای درون شرکتی موثر بر ساختار سرمایه ی شرکت ها پرداخته اند. آنها معتقدند ارتباط متغیر های کلیدی شرکت ها با ساختار سرمایه ی آنها حکایت از حاکم بودن شرایطی غیر علمی و سلیقه ای بر سیستم تامین مالی در بازارهای پول و سرمایه با توجه به شرایط موجود در ایران دارد(سینایی ورضاییان،۱۳۸۴، ۱۱).
رستگاری (۱۳۸۴) در پژوهشی به بررسی توانایی سود عملیاتی دوره جاری، ارزش افزوده اقتصادی و جریان نقدی عملیاتی برای پیش بینی سود شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در طی سال های ۱۳۸۲- ۱۳۷۸ پرداخت. نتایج پژوهش وی نشان داد که سود عملیاتی دوره جاری مهم‏ترین معیار برای پیش بینی سود است(رستگاری،۱۳۸۴،۱۰۵).
بیگلر (۱۳۸۵) به بررسی ارتباط ساختار سرمایه با عملکرد شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران پرداخت . بررسی ۱۱۷ شرکت در دوره زمانی ۱۳۷۹ الی۱۳۸۳ حاکی از وجود رابطه منفی و معنی دار بین ساختار سرمایه و بازده سرمایه گذاری، بازده حقوق صاحبان سهام و نسبت سود قبل از کسر مالیات به فروش (به عنوان معیارهای عملکرد) است. به عبارت دیگر شرکت های با نسبت بدهی بالا، سودآوری کمتری دارند (بیگلر،۱۳۸۵،۱۰).
شریعت پناهی و بادآورنهندی (۱۳۸۴) ارتباط بین ارزش افزوده اقتصادی پالایش شده و بازده سهام تعدیل شده بر اساس ریسک را مورد بررسی قرار دادند. آنها به این نتیجه رسیدند که بین ارزش افزوده اقتصادی پالایش شده با متغیرهای پاداش به تغییرپذیری[۵۴] و نسبت پاداش به نوسان پذیری بازده[۵۵] همبستگی ضعیفی وجود دارد(شریعت پناهی وبادآور نهندی،۱۳۸۴،۹۰-۹۲).
نمازی و شیرزاده(۱۳۸۶) در تحقیقی به بررسی رابطه ی ساختار سرمایه با سود آوری شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق پردا

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت tinoz.ir مراجعه کنید.

خته اند. یافته های این محققین نشان می دهد که بین ساختار سرمایه و سود آوری شرکت رابطه ی قوی و معناداری وجود ندارد؛ رابطه ی بین ساختار سرمایه و سودآوری بستگی به نوع صنعت نیز دارد و رابطه ی بین ساختار سرمایه و سودآوری در صنایع مختلف بستگی به تعریف سودآوری دارد(نمازی و شیرزاده،۱۳۸۶،۳۲).
سینایی(۱۳۸۶) در تحقیقی با عنوان بررسی تاثیر عوامل داخلی شرکت ها بر چگونگی شکل گیری ساختار سرمایه ی شرکت های عضو بورس اوراق بهادار تهران،اثر عوامل داخلی شرکت ها نظیر وضعیت دارایی ها،اندازه ی شرکت، میزان سودآوری،وضعیت های رشد،نوع تامین مالی و ریسک شرکت ها را بر روش تامین مالی اهرمی مورد استفاده ی شرکت ها مورد آزمون قرار داده است.نتایج حاصل از این تحقیق، اثر عوامل خاص هر صنعت بر ساختار مالی شرکت ها را تایید می کند.
احمدپور و سلیمی(۱۳۸۶) در تحقیقی به بررسی تاثیر نوع صنعت و اندازه شرکت بر ساختار سرمایه پرداخته اند.نتایج تحقیق آنها بیانگر این موضوع است که ساختار سرمایه شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران یکسان نیست،اما ساختار سرمایه شرکت های موجود در هر صنعت، تفاوت چندانی با هم ندارند.اما بین اندازه شرکت و ساختار سرمایه آن رابطه معنا داری وجود ندارد.
مهدوی و رستگاری(۱۳۸۶) محتوای اطلاعاتی نسبی و فزاینده ارزش افزوده اقتصادی در مقایسه با سود عملیاتی دوره جاری و جریان های نقدی عملیاتی برای پیش بینی سود شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران را بررسی نمودند.نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که سود عملیاتی دوره جاری، جریان های نقدی عملیاتی و ارزش افزوده اقتصادی، توانایی پیش بینی سود عملیاتی دوره بعد را دارد، اما توانایی پیش بینی سود عملیاتی از بقیه بیشتراست.همچنین بررسی محتوای اطلاعاتی نشان می دهد که ارزش افزوده اقتصادی نسبت به سود عملیاتی دوره جاری دارای محتوای فزاینده اطلاعاتی نیست، اما نسبت به جریان های نقدی عملیاتی دارای محتوای فزاینده اطلاعاتی است و توانایی پیش بینی سود را افزایش داده است.
در سال ۱۳۸۶ تحقیقی توسط حقیقت و قربانی در بین شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران با عنوان رابطه سود و جریان نقدی با ارزش شرکت در چارچوب مدل چرخه عمر صورت گرفته است. آنها اطلاعات مالی ۱۵۳ شرکت را بین سالهای ۷۷ تا ۸۳ جمع آوری کرده و برای بررسی موضوع تاثیر سود و جریان های نقدی بر ارزش شرکت ، شرکت ها انتخاب شده را به ۳ دوره زمانی رشد ، بلوغ و افول تقسیم بندی نموده اند. نتایج تحقیق آنها بیان می کند که در دوره رشد جریان های نقدی محتوای اطلاعاتی بیشتر نسبت به سود فراهم می کند. به نظر آن ها سهامداران در دوره رشد ارزیابی قیمت سهام به اطلاعات حاصل از فعالیت های تامین مالی واکنش بیشتری در مقایسه با اطلاعات سود تعهدی نشان می دهند . همچنین به نظر آنها در دوره بلوغ سود تعهدی محتوای اطلاعاتی بیشتری نسبت به جریان های نقدی در اختیار سهامداران قرار می دهند. همچنین در دوره افول جریان های نقدی محتوای اطلاعاتی بیشتری در مقایسه با سود تعهدی فراهم می آورند
ابزری و همکاران (۱۳۸۷) در تحقیقی به ارزیابی عملکرد شرکت های گروه فلزات اساسی در بورس تهران با بهره گرفتن از مدل ارزش افزوده اقتصادی و رابطه آن با معیارهای حسابداری سود پرداختند. نتیجه تحقیق آنان، با بهره گرفتن از روش تحلیل همبستگی پیرسون، بیانگر این موضوع بود که بین ارزش افزوده اقتصادی و شاخص های حسابداری سود رابطه معناداری وجود ندارد. همچنین با استانداردسازی ارزش افزوده اقتصادی برای هر شرکت، مشخص شد که شرکت کالسیمین قویترین و شرکت فولاد خوزستان ضعیف ترین عملکرد را در دوره مورد بررسی داشته است.
کردستانی و نجفی عمران (۱۳۸۷) در تحقیقی با بهره گرفتن از آزمون تجربی نظریه موازنه ایستا در مقابل نظریه سلسله مراتبی به بررسی عوامل تعیین کننده ساختار سرمایه پرداختند. نتایج تحقیق بیانکر رابطه مثبت معنادار بین اندازه شرکت و اهرم مالی بر اساس ارزش دفتری و رابطه منفی معنادار بین صرفه جویی مالیاتی غیر از بدهی و اهرم مالی بر اساس ارزش دفتری بوده که مطابق با نظریه موازنه ایستا است.همچنین اهرم مالی بر اساس ارزش دفتری با فرصت های رشد رابطه مثبت معنادار و با قابلیت مشاهده دارایی ها و نیز سودآوری شرکت رابطه منفی معناداری مطابق با نظریه سلسله مراتبی دارد.بین نوسان پذیری سود و اهرم مالی بر اساس ارزش دفتری بر خلاف پیش بینی های دو مدل موازنه ایستا و سلسله مراتبی رابطه مثبت معناداری وجود داشت.
ایزدی نیا و رحیمی دستجردی (۱۳۸۸) در تحقیقی به بررسی تاثیر ساختار سرمایه بر نرخ بازده سهام و درآمد هر سهم پرداختند.آنان بدین منظور نسبت بدهی به دارایی و نسبت بدهی به حقوق صاحبان سهام به عنوان متغیر مستقل و نرخ بازده سهام و درآمد هر سهم به عنوان متغیرهای وابسته مربوط به ۵۱ شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال های ۱۳۷۷ الی ۱۳۸۴ را با بهره گرفتن از روش تحلیل همبستگی از طریق رگرسیون مورد بررسی قرار دادند. نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که یک رابطه مستقیم بین نسبت بدهی به حقوق صاحبان سهام با نرخ بازده سهام و درآمد هر سهم وجود دارد. همچنین بین نسبت بدهی به دارایی با نرخ بازده و درآمد هر سهم ارتباط معناداری وجود دارد.
کردستانی و باقری (۱۳۸۸) در تحقیقی رابطه بین ارزش افزوده اقتصادی و نقدی با خطای پیش بینی سود را مورد بررسی قرار دادند.نتایج تحقیق آنان با بهره گرفتن از
برآورد مدل های رگرسیون چند متغیره بر مبنای داده های مقطعی و تلفیقی حاکی از آن است که بر اساس داده های ترکیبی ارزش افزوده اقتصادی و نقدی رابطه مثبت و معناداری با خطای پیش بینی سود دارند ولی سود عملیاتی و جریان های نقدی عملیاتی ارتباط معناداری با خطای پیش بینی سود ندارند. بر اساس داده های مقطعی ارزش افزوده اقتصادی و سود عملیاتی رابطه منفی معناداری با خطای پیش بینی سود دارند ولی ارزش افزوده نقدی و جریان های نقدی عملیاتی ارتباط معناداری با خطای پیش بینی سود ندارند. همچنین محتوای نسبی اطلاعاتی ارزش افزوده اقتصادی بیشتر از سایر متغیرها می باشد
مهرانی و رسائیان(۱۳۸۸) در تحقیقی به بررسی رابطه اهرم مالی و ارزش افزوده بازار در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران پرداختند. آنان بدین منظور ۱۸۹ شرکت را از بین جامعه آماری در طی یک دوره ۱۲ ساله (۱۳۷۵ الی۱۳۸۶) انتخاب کرده و با بهره گرفتن از روش رگرسیون ترکیبی فرضیات پژوهش را آزمون نمودند. نتایج تحقیق نشان داد که بین اهرم مالی و ارزش افزوده بازار رابطه مثبت و معناداری وجود دارد، به طوری که تغییر در ساختار سرمایه ۴۹درصد از تعییرات در عملکرد شرکت (ارزش افزوده بازار) این شرکت ها را توضیح می دهد.
ستایش و غیوری مقدم(۱۳۸۸) در تحقیقی به تعیین ساختار بهینه شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران با بهره گرفتن از تکنیک تحلیل پوششی داده ها پرداخته اند.محققان در این در این تحقیق در ابتدا، به منظور تعیین متغیرهای خروجی تکنیک تحلیل پوششی داده ها، رابطه بین اهرم مالی با متغیر های مالی و غیر مالی در سطح صنایع مختلف را مورد بررسی قرار دادند. متغیر هایی که با اهرم مالی دارای همبستگی معنی داری بودند به عنوان متغیر خروجی انتخاب شدند. نتایج حاصله، بیانگر آن است که اهرم مالی در یازده صنعت با متغیر سودآوری، در شش صنعت با متغیر اندازه و در سه صنعت با متغیر نسبت دارایی های ثابت رابطه معناداری دارد. علاوه بر آن، به استثنای صنعت کانی غیر فلزی در بقیه صنایع مورد بررسی، تئوری سلسله مراتبی تأیید گردید، در صورتی که تئوری توازن تنها در پنج صنعت مورد تأیید قرار گرفت.سپس در ادامه با بهره گیری از تکنیک تحلیل پوششی داده ها، ساختار بهینه سرمایه برای هر یک از شرکت ها در سطح صنایع مختلف تعیین گردید. نتایج حاصله بیانگر آن بود که، شرکت های مورد بررسی میتوانند به اهرم مالی بهینه خود نزدیک شده، با این عمل، موجبات افزایش ارزش شرکت و ثروت سهام داران را فراهم نمایند.
ستایش، کاظم نژاد و شفیعی(۱۳۸۸) در تحقیقی کاربرد الگوی ژنتیک در تعیین ساختار بهینه سرمایه را مورد آزمون قرار دادند.در این تحقیقی محققین ابتدا به بررسی همبستگی ساختار سرمایه و نرخ بازده دارایی ها به عنوان معیار سوآوری پرداخته و از سپس از این متغیر به عنوان عامل تعیین کننده ساختار بهینه سرمایه درالگوریتم ژنتیک استفاده کردند. نتایج تحقیق حاکی از آن بود که بیشترین سودآوری در ازای استفاده کمتر از اهرم مالی (بدهی) حاصل شده است. این یافته با نتایج همبستگی، مبنی بر وجود رابطه منفی بین ساختار سرمایه و نرخ بازده دارایی ها مطابقت داشت.
۲-۷-۲-۱- جدول خلاصه نتایج پژوهش های داخلی

عکس مرتبط با اقتصاد

تصویر درباره بازار سهام (بورس اوراق بهادار)

 

 

 

 
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...