تنش سربار قائم کل
تنش سربار قائم موثر
شتاب افقی زمین در ماکزیمم حالت
ضریب کاهش با ابتکار از آنجایی وارد محاسبات شد که برای انجام تحلیلهای پاسخ، اطلاعات کافی در خصوص ساختگاه وجود نداشت و می بایست شتاب در عمق موردنظر از تاریخچه شتاب ثبت شده بر روی سطح زمین تخمین زده می شد. در محاسبه ضریب کاهش تنش برشی به سبب برابری تنش کل قائم در هر دو حالت واقعی)خاک شکل پذیر (و تئوری )خاک صلب(، نسبت تنشهای برشی به صورت منطقی تبدیل به نسبت شتاب ها در دو حالت مذکور می شود و این در حالی است که در یک جسم صلب، شتاب در سطح و عمق با یکدیگر برابر می باشند.
پایان نامه - مقاله - پروژه
ضریب تقلیل تنش()که بر طبق روابط زیر توسط تعیین می گردد( نمودار به دست آمده در شکل۴-۱ آمده است). معادلات زیر توسط برای تعیین ضریب تقلیل تنش ارائه شد.
۴-۲
۴-۳
۴-۴
۴-۵
شکل ۴-۱- فاکتور تقلیل تنش در برابر عمق به همراه خطوط میانگین(
۴-۳- ضریب مقاومت دوره ای
دومین گام در ارزیابی پتانسیل روانگرائی به دست آوردن عامل مقاومت می باشد.
به طور کلی دو روش برای به دست آوردن این عامل وجود دارد.
-۱ روش اول استفاده از تست های آزمایشگاهی می باشد.
-۲ روش دوم استفاده از روابط تجربی.
یکی از روش های معمول جهت به دست آوردن مقاومت برشی خاک آزمایشهای برش مستقیم و سه محوری می باشد. ولی به دلیل دست خوردگی نمونه در طی نمونه گیری و بازتحکیم، کاربرد این روشها با مشکل روبرو شده است. به علاوه از یک سو، انجام آزمون برش ساده دوره ای باکیفیت بالا بسیار پر هزینه و مشکل است و از سوی دیگر آزمون سه محوری تناوبی شرایط بارگذاری مربوط به عامل اصلی خرابی در بیشتر مسایل لرزه ای را به طور ناقص مدل میکند. البته با بهره گرفتن از روش های مناسب نمونه گیری از جمله روش نمونه گیری انجمادی و سپس انجام آزمون در دستگاه های برش ساده و برش پیچشی تناوبی با کیفیت بالا، میتوان این مشکلات را تا حدی بر طرف نمود. در این شرایط نوع خاک، شرایط در محل، تاریخچه زمین شناسی و لرز ه ای نهشته خاکی و شرایط تنش موثر اولیه به طور مناسبی در نظر گرفته می شود. اگرچه، سختی ها و هزینه های مرتبط با این روش های حساس، کاربرد آنها را فراتر از بودجه و هدف بسیاری از مطالعات مهندسی قرار داده است. از اینرو دستورالعمل های تجربی بر اساس ایجاد همبستگی میان بارگذاری لرزه ای، شاخص مقاومتی خاک در برابر روانگرایی از قبیل نتایج آزمایشهای نفوذی در محل و همچنین موارد تاریخی مشاهده شده از وقوع یا عدم وقوع روانگرایی شکل گرفتند. با توجه به توضیحات بالا در این تحقیق با بهره گرفتن از آزمایشهای تجربی (درجا) عامل مقاوم به دست آورده شد، آزمایشهای متداول درجا که در ایران برای ارزیابی پتانسیل روانگرائی به کار می رود در ادامه آمده است. و
۱-آزمایش نفوذ استاندارد[۱۳]
۲-آزمایش نفوذ مخروط۲
۳-آزمایش سرعت موج برشی۳
هرچند در سالهای اخیر روش های ۲و۳ به دلیل طبیعت پیوسته ای که از نیمرخ خاک و با دقت مناسب ارائه می دهد جایگاه مناسبی پیدا کرده اند ولی در حال حاضر ساده ترین روش جهت ارزیابی پتانسیل روانگرائی روش نفوذ استاندارد می باشد. به طور کلی جهت مقایسه این روشها میتوان به معایب و مزایائی اشاره کرد که در جدول ۴-۱آمده است.
جدول ۴-۱- معایب و مزایای آزمایشات متداول برجا جهت ارزیابی پتانسیل روانگرائی

 

ویژگی نوع آزمایش
تست نفوذ استاندارد۱ تست نفوذ مخروط۲ تست سرعت برشی۳
اندازه گیریهای قبلی در ساختگاه های روانگرائی فراوان فراوان محدود
نوع رفتار تنش کرنش تاثیرگذار بر آزمایش زهکشی اندک،کرنش بزرگ زهکشی اندک ،کرنش بزرگ کرنش کوچک
کنترل کیفیت و تکرار پذیری ضعیف تا خوب خیلی خوب خوب
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...