سادگی کاربرد عامل مهمی در تداوم استفاده از این نظام هاست. پیشنهاداتی ارائه شده است مبنی بر اینکه نظام پایه جستجوی پیوسته را می توان به منظور کمک به کاربر نهایی ارتقاء بخشید.
۲-۲-۱۳- مدیریت یکپارچه اطلاعات
در شکل آرمانی، اشاعه به معنای استفاده یکپارچه از تمام اطلاعات مربوط و مناسب توسط کاربر است بدون آن که خود وی مجبور باشد برای به دست آوردن اطلاعات مختلف از منابع جداگانه تلاش کند.
دانلود پایان نامه - مقاله - پروژه
نظام مدیریت یکپارچه اطلاعات دانشگاهی ([۶۰] (IAIMS که توسط کتابخانه ملی پزشکی ایجاد شده، نظامی است که در همین راستا کار می‌کند( ماتسن و کوپر[۶۱]). به منظور تایید تصمیم‌گیری های بالینی و پژوهشی، متخصص مراقبت های پزشکی باید بتواند اطلاعات موردنظر بیماران، نتایج آزمون های آزمایشگاهی، آمارهای همه‌گیرشناسی، فایل های داده‌های خاص (مانند موافقت نامه‌ها و طرح های درمانی)، و همچنین مطالب مربوط در مجله‌های جدید را از طریق رایانه روی میز خود فراخوانی کند.
چنین اندیشه‌هایی مطمئناً در حوزه تجارت و صنعت نیز مصداق دارد. گزارش های داخلی مربوط، داده‌های مربوط به فروش و بازاریابی، گزارش های بازرگانی، مقررات و محدودیت های دولتی، و متون انتشار یافته باید به منظور استفاده توسط شخص تصمیم گیرنده، به صورت یکپارچه درآید. یادآوری می شود که اگرچه تقریباً در هر موضوع قابل تصوری پایگاه هایی وجود دارد، اما تحویل و دسترس‌پذیری اطلاعات موردنیاز به دلیل وجود اطلاعات فوق‌العاده زیاد دچار اختلال می شود. استفاده مولد از اطلاعات نه صرفاً موجود بودن آنها، بلکه به پیش گزینی، هماهنگی موثر، و پیوند دادن میان منابع اطلاعاتی بستگی دارد. کاربردهای مدیریت یکپارچه اطلاعات در حوزه‌های تخصصی به تدریج به منصه ظهور درمی‌آید. مجله‌های الکترونیکی پیوسته در زمینه شیمی توانمندی های جستجو در «نظام پیوسته چکیده نامه شیمی[۶۲]» را، که نسخه پیوسته[۶۳]، نشریه چکیده نامه شیمی[۶۴] است، به متن کامل مقاله‌ها در مجله‌های مربوط پیوند می‌زند.
همانگونه که پیشتر بیان شد، موسسه Mead Data Central خدمات MEDIS را نیز به منزله یک منبع اطلاع رسانی یکپارچه که تعدادی از منابع پزشکی را هماهنگ کرده است ارائه می کند.
۲-۲-۱۴- خدمات اطلاعات پردازش شده
امروزه، جامعه از وجود اطلاعات بیشتری آگاه است وکاربردهای ثمربخش بیشتری برای آن یافته است. همچنین، سطح انتظار جامعه از خدمات اطلاع‌رسانی بالاتر رفته است. به موازات سازماندهی و دسترس پذیر کردن تعداد بیشتری از منابع اطلاعاتی به شکل الکترونیکی، تقاضاهای بیشتری برای تحویل عملی اطلاعات مطرح می شود. برای نمونه، در بخش تجارت، کاربران انتظار دارند اطلاعات پردازش شده را به شکل خلاصه در اختیار داشته باشند و بتوانند اطلاعات و اخبار تجاری را از طریق نظام های اطلاع‌رسانی پیگیری کنند. تعداد فزاینده‌ای از موسسه‌های بازرگانی فرآورده‌هایی ارائه داده‌اند که ویژه این گروه از کاربران است.
برای مثال، واسطه‌های اطلاعاتی مستقل بسته‌های اطلاعاتی را براساس سفارش در شکل کاملاً کاربردی ارائه می‌دهند. این واسطه‌ها می توانند تازه‌ترین اطلاعات یک بازار معین را به صورتی منظم عرضه کنند. بطور خلاصه، اشاعه اطلاعات و دسترسی به آن را از راه های گوناگون می توان محقق کرد. پیشرفت های اخیر در شبکه‌سازی، همراه با پیشرفت های فناوری اطلاعات، بطور چشمگیری موجب تسهیل خدمات تحویل منبع شده است. تحویل الکترونیکی منابع تغییرات ژرفی در سطح جهانی و ملی به وجود آورده است. در گذشته، کاربرانی که در مناطق دور زندگی می‌کردند در مقایسه با آنهایی که نزدیک مراکز شهری بزرگ و غنی از نظر منابع یا کتابخانه‌های بزرگ دانشگاهی و پژوهشی زندگی می‌کردند، از عدم دسترسی به اطلاعات در رنج بودند. با در اختیار بودن بنگاه های اطلاع رسانی و دسترسی پیوسته و جهانی به هزاران پایگاه داده‌، عدم دسترسی تا حد زیادی به صورت یک سوال در مورد اینکه آیا می توان هزینه نسبتاً متعادلی را پرداخت یا نه، کاهش یافته است. تحویل اطلاعات از امور دستی غیر متمرکز، ابتدا به امکانات متمرکز و مهار شده توسط رایانه، و اکنون به توانمندی های توزیعی که صفحه‌های نوری و ریز رایانه‌ها فراهم می‌آورند تحول یافته است.( حری، ۱۳۷۲، ۱۳-۲۲)
خدمات آگاهی رسانی جاری موجب توسعه ارزشمند خدمات اطلاع رسانی درخواستی[۶۵] شده است. هر خدمت اشاعه گزینشی اطلاعات که منابع اطلاعاتی سودمند، روزآمد و جدید را برای کاربر فراهم سازد، این امر را به اثبات می‌رساند که، در دراز مدت، با صرفه‌ترین خدمت است. موفقیت خدمات اشاعه گزینشی اطلاعات در میزان حساسیت و درک و فهمی نهفته است که با داشتن آنها پرونده‌های موضوعی را تشکیل و مورد بازنگری قرارمی‌دهیم، و روزآمد نگه می‌داریم.
با این حال، میزان و سطح اشاعه اطلاعات یکی از امور موردنظر در هدف های نظام اطلاع‌رسانی و یکی از ارزش های مورد انتظار از اطلاعات در یک سازمان محسوب می شود.
برای مثال، یکی از هدف های یک کتابخانه بیمارستانی می تواند تهیه فهرست هایی از مشخصات مقاله‌های مجله‌ها باشد، و اینکه آیا و چه زمانی درخواست های اطلاعاتی از سوی متخصصان مراقبت های پزشکی باید تحویل گرفته شود، تحویل سریع و به موقع چنین سیاهه‌هایی به بخش مربوطه بیمارستان سطح خوبی از اشاعه اطلاعات قلمداد می شود.
در مقابل هدف بالا، هدف های یک موسسه خدمات جستجو در یک شرکت سازنده اتومبیل که در رقابت با سایر شرکت های مشابه است می تواند کاملاً متفاوت باشد.
۲-۲-۱۵- مثالی موفق از اشاعه گزینشی اطلاعات
۲-۲-۱۵-۱- اجرای اشاعه گزینشی اطلاعات در سامانه‌های داده پایگاهی
پردازش اشاعه گزینشی اطلاعات یکی از کاربردهای مهم نرم‌افزار داده پایگاهی گریپس (سامانه عمومی پردازش اطلاعات رابطه مبنا) است. یکی از ویژگی‌های مهم این نرم‌افزار آن است که دو امکان همزمان را در اختیار بهره‌گیر قرار می‌دهد : امکان انجام پرس و جوی خودکار، و امکان انجام پرس و جو در یکی از کاربردهای جاری در داده پایگاه‌های فرعی (بخشی) مختلف در کاوش‌های خودکار، یک پرس‌وجو برای داده پایگاه هایی که چرخه روزآمد سازی منظمی دارند تهیه می شود و سپس درزمان تعریف شده، به طور خودکار راه‌اندازی می‌گردد. این سامانه نیازمند دو قطعه اطلاعاتی پیش گزیده است.
* گستره زمانی[۶۶]
* فاصله بین نوبت‌های پردازش.
این اطلاعات، مبنای ملزومات سامانه است و باید هم با چرخه‌های روزآمدسازی مورد استفاده در داده پایگاه موردنظر و هم با مقتضیات بهره‌گیر، همخوانی داشته باشد.

 

    1. گستره زمانی

 

گستره زمانی، اطلاعاتی را دربر دارد که به موجب آن مشخص می شود چه بخش‌هایی از داده پایگاه باید براساس پرس‌وجوی جاری کاوش شود. در این ارتباط، هم تعریف مبتنی بر بخش (های داده پایگاه) امکان پذیر است.

 

مثال‌هایی از گستره زمان :
ژانویه ۱۹۹۰ تا دسامبر ۱۹۹۶
ژانویه ۱۹۹۶ تا دسامبر ۱۹۹۶
اکتبر ۱۹۹۶
بخش‌های داده پایگاه (داده پایگاه‌های فرعی)
روزآمدهای آتی (تا ۳۱ دسامبر ۲۰۰۹)

دو یا چند فاصله زمانی را نیز می توان با هم ترکیب کرد، مثل «تمام یافته‌های داده پایگاه جاری» و «روزآمدهای آتی».

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...