این فصل به خلاصه پژوهش، نتیجه گیری و پیشنهادها اختصاص دارد. بخش نتیجه گیری آخرین بخش از انجام پژوهش است که در آن، پژوهشگر بر اساس اطلاعات آماری که به دست می آید می تواند نسبت به پژوهشی که انجام داده اظهار نظر و نتیجه گیری کند. این نتیجه گیری آخرین تأثیر را هم از حیث سبک نگارش هم از جهت محتوا باید به خواننده القا نماید. نتیجه گیری، باوری مبتنی بر استدلال و بر مبنای شواهد حاصل از پژوهش است که پژوهشگر در اختیار خوانندگان پژوهش، علاقه مندان به اجرای پژوهش‏های آتی مبتنی بر پژوهش کنونی و در نهایت استفاده کنندگان کاربردی، قرار می دهد. در این پژوهش پس از جمع آوری اطلاعات و داده های لازم،‏ سود تقسیمی، سود سال جاری، سود سال قبل و اقلام تعهدی اختیاری شرکت‏های نمونه، محاسبه شده و جهت سنجش رابطه بین متغیرهای پژوهش ابتدا آزمون های F لیمر و هاسمن جهت انتخاب الگوی مناسب صورت گرفت، سپس از ضریب همبستگی در سطح اطمینان ۹۵% و از آزمونF و آزمون t برای تعیین معنی دار بودن مدل رگرسیونی و رابطه همبستگی بین متغیرهای پژوهش به منظور تایید یا رد فرضیه های پژوهش استفاده شده است.
۵-۲- خلاصه تحقیق
در این تحقیق به بررسی همبستگی بین اقلام تعهدی اختیاری به عنوان شاخص مدیریت سود (متغیر مستقل) و نسبت سود سهام پرداختی و تغییرات سود تقسیمی (متغیر وابسته) با در نظر گرفتن سه متغیر کنترلی بازده حقوق صاحبان سهام، اندازه شرکت و اهرم مالی پرداخته شد. به منظور آزمون تأثیر متغیر مستقل مذکور بر متغیر وابسته، ما به طرح دو فرضیه اصلی به شرح ذیل پرداختیم:
فرضیه اول: بین دامنه اتکا به فعالیت های مدیریت سود و نسبت پرداخت سود سهام رابطه معنی‏داری وجود دارد.
فرضیه دوم: بین دامنه اتکا به فعالیت های مدیریت سود و تغییرات سود تقسیمی رابطه معنی‏داری وجود دارد.
به منظور آزمون فرضیات فوق نمونه ای از شرکت های بورس اوراق بهادار تهران را در قلمرو زمانی سال‏های ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۰ را انتخاب نمودیم. نمونه انتخابی به روش حذفی و شامل ۷۰ شرکت بود. بعد از انتخاب نمونه و جمع آوری اطلاعات مربوط به قلمرو زمانی ۵ ساله تحقیق، تعداد مشاهدات در مجموع ۳۵۰ سال- شرکت بوده و فرضیات فوق را مورد آزمون قرار دادیم که نتایج آزمون فرضیات در ادامه بیان می‏گردد.
۵-۳- خلاصه نتایج حاصل از پژوهش
یکی از پیامدهای تضاد منافع در شرکت‏های سهامی، گزارشگری مالی جهت دار توسط مدیران شرکت است. مدیران به عنوان مسئولین تهیه صورت های مالی با وقوف کامل بر وضعیت مالی شرکت و با برخورداری از سطح آگاهی بیشتر نسبت به استفاده کنندگان صورت های مالی، به طور بالقوه سعی دارند که تصویری مطلوب از واحد تجاری را جلوه دهند. این امر از طریق اعمال نظر در سود گزارش شده واحد تجاری میسر می شود. به طور کلی مدیریت سود به عنوان اقدامات آگاهانه به عمل آمده توسط مدیریت جهت رسیدن به اهداف خاص در چارچوب رویه های حسابداری تعریف می شود (اسکات ، ۲۰۰۳). حداکثر سازی سود و شیوه توزیع آن از جمله موضوعات مهمی هستند که مدیریت هر واحد تجاری باید بررسی و تفکر در مورد آن ها را به عنوان مهم ترین وظیفه خود در نظر داشته باشد. نتیجه کلی این عملیات چنین خواهد بود که تصویر واحد تجاری بهتر از وضعیت واقعی به نظر می رسد و انگیزه تزریق سرمایه و منابع مالی از طریق افراد برون سازمانی به شرکت افزایش می یابد (الیاسیانی و جیا[۱۳۴] ، ۲۰۰۶: ۵۵-۵۴).
برای سالیان متمادی در گذشته اقتصاددانان فرض می‏کردند که تمامی گروه های مربوط به یک شرکت سهامی برای یک هدف مشترک فعالیت می کنند، اما در۳۰ سال گذشته موارد بسیاری از تضاد منافع بین گروه ها و چگونگی مواجهه شرکت ها با این گونه تضادها توسط اقتصاددانان مطرح شده است.
این در حالی است که بخشی از مالکیت شرکت ها در اختیار سهامداران حرفه ای عمده قرار دارد که بر خلاف گروه سهامداران جزء، اطلاعات داخلی با ارزش درباره چشم اندازهای آتی و راهبردهای تجاری و سرمایه گذاری های بلند مدت شرکت، از طریق ارتباط مستقیم با مدیران شرکت در اختیار ایشان قرار می‏گیرد. در این پژوهش تاثیر دامنه فعالیت های مدیریت سود بر سطح سود تقسیمی اعمال شده در شرکت‏ها و میزان توزیع آن، بررسی شده است. با توجه به مباحث فوق در این پژوهش دو فرضیه مورد آزمون قرار گرفت. نتایج حاصل از تحلیل‏های آماری حاکی از رد فرضیه اول و تایید فرضیه دوم می باشد. بر اساس این نتایج، دامنه فعالیت های مدیریت سود در شرکت های نمونه آماری مورد مطالعه، متاثر از سطح سود تقسیمی در این شرکت ها نمی باشد. همچنین نتایج نشان داد که رابطه مثبت و معناداری میان تغییرات سود تقسیمی‏ و مدیریت سود وجود دارد. در ادامه نتایج مذکور تحلیل و تفسیر شده است.
۵-۳-۱- تجزیه و تحلیل نتایج حاصل از آزمون فرضیه ها
الف) نتیجه آزمون فرضیه اول
بین دامنه اتکا به فعالیت های مدیریت سود و نسبت پرداخت سود سهام رابطه معنی داری وجود دارد.
فرضیه اول به دنبال یافتن ارتباط میان مدیریت سود و میزان سود تقسیمی شرکت ها است. نتایج آزمون فرضیه اول نشان می دهد که آماره F برابر با ۱۱/۵۸، آماره t برابر با ۳۷/۰ و سطح معناداری بدست آمده از رگرسیون چند گانه ۷/۰ می باشد. در فرضیه اول وجود رابطه معناداری میان اقلام تعهدی اختیاری و پرداخت سود سهام در سطح اطمینان ۹۵/۰ رد شده است. زیرا نتایج بدست آمده حاکی از عدم رابطه ای معنی دار در سطح خطای ۰۵/۰ است.
این یافته در انطباق با تحق

دانلود متن کامل پایان نامه در سایت fumi.ir

یق هوی یوان و همکاران (۲۰۱۰) و جهانزیب و همکاران (۲۰۱۲) که به بررسی مدیریت سود و سیاست‏های تقسیم سود در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار چین و پاکستان پرداختند بوده و منطبق با تحقیق اعتمادی و جوادی مزده (۱۳۸۸) است، اما در تضاد با نتایج یافته‏های‏ طالبی (۱۳۸۹) و خدادادی و جان جانی (۱۳۹۰) است. طالبی در تحقیق خود با عنوان “ارزیابی نوع مدیریت سود و بررسی اثر ساختار مالکیت و اندازه شرکت بر روی مدیریت سودآوری آتی” نشان داد که متغیر اقلام تعهدی اختیاری با بهره گرفتن از شاخص های (EARNt+1∆) و (CFOt+1) در سطح اطمینان ۹۵% معنی دار بوده، اما با بهره گرفتن از شاخص (NDNIt+1) در سطح اطمینان ۹۵% معنی دار نیست. با توجه به اینکه این متغیر در دو شاخص از مجموع سه شاخص سودآوری آتی معنی دار است پس می توان نتیجه گرفت که در مجموع بین اقلام تعهدی اختیاری و سودآوری آتی رابطه معنی داری وجود دارد.
خدادادی و جان جانی (۱۳۹۰) در پژوهشی به بررسی رابطه مدیریت سود و سودآوری شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران پرداختند. نتایج تحقیق نشان داد که بین مدیریت سود و نرخ سود تقسیمی رابطه معنی داری وجود دارد و شرکت هایی که مدیرت سود داشته اند نسبت به شرکت هایی که مدیریت سود نداشته اند در سطح سود هر سهم نرخ سود تقسیمی بالاتری داشته اند.
بنابراین چنین به نظر می رسد که نتایج فرضیه اول پژوهش حاکی از این است که دامنه فعالیت‏های مدیریت سود در شرکت ها، متاثر از سیاست های تقسیم سود در آنها نمی باشد. همچنین ضریب اندازه شرکت در فرضیه اول منفی بود. بنابراین شرکت های بزرگ در شرکت‏های نمونه پژوهش، سود کمتری میان سهامداران خود توزیع می کنند. از سوی دیگر نتایج نشان می دهد که با افزایش نسبت پرداخت سود سهام، بازده حقوق صاحبان سهام نیز افزایش می یابد.
به طور کلی نتایج آزمون فرضیه اول بیانگر این است که در بورس اوراق بهادار تهران، مدیران از اقلام تعهدی اختیاری برای توزیع سود سهام بیشتر اوراق بهادار بنگاه های خود استفاده نمی کنند.
ب) نتیجه آزمون فرضیه دوم
بین دامنه اتکا به فعالیت های مدیریت سود و تغییرات سود تقسیمی رابطه معنی داری وجود دارد.
فرضیه دوم تحقیق در پی ردیابی رابطه ای معنی دار بین دامنه اتکا به فعالیت های مدیریت سود و تغییرات سود تقسیمی است. نتایج حاصل از آزمون فرضیه دوم نشان می دهد که مقدار آماره F برابر با ۱/۱۴، آماره t برابر با ۶۶/۳ و سطح معناداری بدست آمده از رگرسیون چند گانه نیز ۰۰۰۳/۰ می باشد که حاکی از وجود رابطه ای معنی دار میان دامنه اتکا بر فعالیت های مدیریت سود و تغییرات سود تقسیمی می‏باشد. نتایج حاصل از آزمون فرضیه دوم نشان داد که ارتباط بین فعالیت های مدیریت سود در شرکت‏هایی که تغییرات سود تقسیمی پایداری دارند در سطح خطای ۰۵/۰ معنی دار است. به عبارت دیگر، در این‏گونه شرکت ها، مدیریت سود نسبت به سایر شرکت ها بیشتر است. لذا فرضیه دوم پژوهش تایید می‏شود.
این یافته در انطباق با تحقیق تهرانی و ذاکری (۱۳۸۸) که به بررسی رابطه بین کیفیت سود و سود تقسیمی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران پرداختند است، اما مغایر با تحقیق پورحیدری و دیگران (۱۳۸۸) که به بررسی پایداری سود در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران پرداختند است.
نتایج فرضیه دوم حاکی از این است که در زمان افزایش سریع درآمد (ترقی ناگهانی سود) مدیران شرکت ها ممکن است اقدام به کاهش سود گزارش شده نمایند. زیرا چنانچه سود دوره ای بالاتر از محدوده سقف مشخص شده در طرح پاداش باشد و آن بخش از سود نهایی، پاداش چندانی نداشته باشد، مدیریت سعی در انتقال درآمد به سال بعد خواهد داشت تا از پاداش افزوده آن در محدوده طرح پاداش برای سال آتی استفاده کند. از سوی دیگر بالا رفتن و ترقی سود سبب می شود تا سهامداران، معیار و استاندارد سود مشمول پاداش را افزایش دهند که در میزان پاداش سال های بعد تاثیر منفی خواهند داشت. بنابراین طبق یافته های فرضیه دوم، رابطه منفی معنی داری بین تغییرات سود تقسیمی که درصدی از تغییرات سود خالص است با سیاست های تقسیم سود وجود دارد.
بنابراین أنچه از نتایج فرضیه دوم پژوهش برمی آید این است که مدیران سود گزارش شده سال قبل را به عنوان آستانه مهمتری نسبت به سطح سود صفر در نظر می گیرند و انگیزه ها برای دستکاری سود در چنین مواقعی بیشتر می شود. مدیران و سرمایه گذاران نهادی عمده نیز وقتی انگیزه برای دستکاری سود بالاست، نقش ضعیفی در اعمال محدودیت ها برای چنین رفتاری دارند. از سوی دیگر با تامل و مقایسه نقش مدیران غیر موظف و سرمایه گذاران نهادی عمده هنگامی که سود مدیریت نشده کمتر و بالاتر از آستانه هاست، می توان دریافت، نظارت بر عملکرد مدیران شرکت ها نامتقارن است و در شکل ضعیف تاکید اصلی آنها بر محدود کردن مدیریت سود افزایشی است. اما چنین به نظر می رسد که نظارت سهامداران و سرمایه گذاران عمده نسبت به مدیران غیر موظف متقارن تر است.
با توجه به یافته های تحقیقات پیشین، به نظر می رسد که سیاست های تقسیم سود در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران پایدار نیست، چرا که به منظور داشتن یک سیاست باثبات در تقسیم سود، مدیریت باید سود تقسیمی دوره قبل را مد نظر قرار دهد. تغییرات سود تقسیمی بر اساس مدل لینتنر نشان دهنده آن است که با افزایش دامنه فعالیت های مدیریت سود در شرکت های ایرانی، تغییرات سود تقسیمی آنها نیز افزایش می یابد. بنابراین در صورت گرایش به
مدیریت سود فرصت طلبانه توسط مدیران، دارای سیاست های تقسیم سود پایداری نمی باشند.
در تحقیق حاضر به منظور بررسی بیشتر با بهره گرفتن از متغیرهای مداخله‏گر، اثر بازده حقوق صاحبان سهام، اندازه شرکت و اهرم مالی شرکت نیز بر سیاست‏های تقسیم سود در شرکت­های نمونه آماری مورد­­ مطالعه مورد آزمون قرار گرفت. نتایج ارائه شده در جدول (۴-۱۴) در رابطه با متغیرهای کنترلی نشان می‏دهد که ضرایب این متغیرها به جز اهرم مالی شرکت از لحاظ آماری معنادار است و بیانگر آن است که با سیاست‏های تقسیم سود شرکت‏های نمونه تحقیق رابطه معنی داری دارند.
جدول شماره (۵-۱) : خلاصه یافته های تحقیق

تصویر درباره بازار سهام (بورس اوراق بهادار)

 

 

 

 

 

 

 

 

تطابق با سایر تحقیقات رد یا تائید فرضیه فرضیه های تحقیق
جهانزیب و همکاران (۲۰۱۲)
اعتمادی و جوادی مزده (۱۳۸۸)
رد شد بین دامنه توسل بر فعالیت های مدیریت سود و نسبت پرداخت سود سهام رابطه معنی داری وجود دارد. فرضیه اول
تهرانی و ذاکری (۱۳۸۸) تایید شد بین دامنه توسل بر فعالیت های مدیریت سود و تغییرات سود تقسیمی رابطه معنی‏داری وجود دارد. فرضیه دوم

۵-۴- نتیجه گیری کلی تحقیق
آنچه در جمع بندی و نتیجه گیری کل آزمون بین دامنه اتکا به فعالیت های مدیریت سود و سیاست‏های تقسیم سود می‏توان عنوان کـــرد این است که رابطه ای معنادار بین اقلام تعهدی اختیاری به عنوان شاخص مدیریت سود با نسبت پرداخت سود سهام در شرکت ها وجود ندارد و این نشانه‏ای از عدم گرایش مدیران به استفاده از اقلام تعهدی اختیاری برای توزیع سود سهام بیشتر اوراق بهادار در شرکت‏های نمونه آماری مورد مطالعه می باشد. نتیجه دیگر اینکه، رابطه مثبت و معناداری بین تغییرات سود تقسیمی و مدیریت سود در شرکت ها وجود دارد. همچنین رابطه منفی معنی داری بین تغییرات سود تقسیمی که درصدی از تغییرات سود خالص است با سیاست های تقسیم سود وجود دارد.
۵-۵- پیشنهادات
پس از انجام مراحل یک پژوهش علمی، اگر پژوهش بر اساس یک روند سیستماتیک و پژوهش‏گرانه صورت گرفته باشد، محقق می تواند نظراتی را هم در مورد یافته ها و نتایج پژوهش، راهکارها و پیشنهادهایی را به منظور بهبود اوضاع فعلی و بسط پژوهش های آتی بیان کند. بدین سبب در ادامه پیشنهادهایی توسط پژوهشگر ارائه می شود.
۵-۵-۱- پیشنهادهایی در راستای یافته های پژوهش
پیشنهاد مبتنی بر نتایج فرضیه اول:
با توجه به نتایج آزمون فرضیه اول که حاکی از عدم وجود رابطه ای معنی دار میان مدیریت سود و سیاست های تقسیم ‏سود در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بود، معیار عملکردی به غیر از سود می تواند گروه های استفاده کننده را در ارزیابی مطلوب و شفاف عملکرد مدیریت یاری رساند. در این راستا پیشنهاد می شود ارزش افزوده ایجاد شده توسط شرکت به همراه سود و جریان‏های نقدی توسط گروه های ذینفع مد نظر قرار گیرد.
با توجه به نتایج به دست آمده از فرضیه اول پژوهش، پیشنهاد می‏گردد تحلیل‏گران و سرمایه‏گذاران هنگام استفاده از صورت های مالی شرکت ها در تجزیه و تحلیل های خود جهت تصمیم گیری در رابطه با سرمایه گذاری در سهام شرکت ها به عوامل موثر بر مدیریت سود نظیر بازده حقوق صاحبان سهام و اندازه شرکت توجه داشته باشند.
پیشنهاد مبتنی بر نتایج فرضیه دوم:
همان طور که از نتایج تحقیق نیز برآمد، تغییرات سود تقسیمی و پایداری پرداخت سود سهام از عواملی است که نقش قابل توجهی در مدیریت سود شرکت ها در بورس اوراق بهادار تهران دارد، لذا سرمایه گذاران در تصمیم گیری های خود می‏توانند از یافته های علمی این تحقیق بهره برده و تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام دهند.
نتایج آزمون فرضیه دوم تحقیق حاکی از آن است که رابطه مثبت و معناداری بین مدیریت سود در شرکت های نمونه تحقیق و تغییرات سود تقسیمی آنها وجود دارد. بنابراین نتایج این تحقیق می‏تواند در جهت ارزیابی وضعیت مالی و عملکرد واحدهای تجاری، مورد استفاده تحلیل گران مالی، سرمایه گذاران و سایر استفاده کنندگان از صورتهای مالی قرار گیرد.
با توجه به نتایج حاصل از فرضیه‏های تحقیق در خصوص تاثیر دامنه اتکا به فعالیت های مدیریت سود بر سیاست های تقسیم سود، در حوزه کاربردی به دست ‏اندرکاران تهیه و تدوین مبانی نظری گزارشگری مالی و استانداردهای حسابداری ملی توصیه می شود، نتایج این تحقیق و تحقیقات داخلی مشابه را در راستای ارتقای جایگاه مبانی نظری و ویژگی‏های کیفی خاص گزارشگری مالی را بر اساس رویه های حسابداری و شرایط موجود در بازار سرمایه کشور، مد نظر قرار دهند. بدین ترتیب در ادامه پیشنهادهایی برای پژوهش های آتی ارائه می شود .
۵-۵-۲- پیشنهادهایی برای پژوهش های آتی
با توجه به اهمیت پدیده مدیریت سود به نظر می رسد انجام پژوهش های بیشتر و با در نظر گرفتن جوانب دیگر به روشن شدن این موضوع کمک نماید. این پژوهش می تواند به عنوان الگویی برای پژوهش‏های بعدی قرار گیرد. بررسی تک تک عوامل تأثیر گذار بر مدیریت سود، می تواند موجبات درک بیشتر مفهوم و اهمیت مدیریت سود را فراهم آورد. آنچه پیشنهاد می شود شامل موارد زیر می باشد:
با توجه به اینکه در این پژوهش از مدل تعدیل شده جونز برای محاسبه اقلام تعهدی اختیاری استفاده شد، پیشنهاد می شود در پژوهش های آتی از سایر مدل ها به خصوص مدل کازنیک و مدل درآمدهای اختیاری استوبن (۲۰۱۰) برای برآورد اقلام تعهدی اختیاری و غیر اختیاری استفاده گردد.
پژوهش های آتی بایستی مدل بهتری برای تفکیک اقلام تعهدی به اختیاری و غیر اختیاری ایجاد کند. علاوه بر این، برای هر صنعت مدل خاصی ایجاد گردد تا بهترین نتیجه ممکن از انجام پژوهش هایی که اقلام تعهدی از متغیرهای اصلی انجام پژوهش هست حاصل شود و اشتباه در تفکیک این اقلام به حداقل ممکن برسد.
در این پژوهش، سه معیار سود خالص، سود سهام پرداختی و تغییرات سود تقسیمی در سال جاری(t) و سال قبل (۱-t) برای ارزیابی سیاست های تقسیم سود استفاده شد. البته در این پژوهش به دنبال اینکه کدام معیار سنجش، بهتر و مطلوب تر است نبودیم، اما در پژوهش های آتی می توان تلاش کرد معیار مطلوب‏تر شناسایی شود و یا معیار دیگری برای سنجش سود تقسیمی به کار برده شود.
بررسی تاثیر رقابت در بازار محصول بر مدیریت سود.
بررسی رابطه بین اندازه شرکت ها با سطح مدیریت سود آنها.
بررسی ارتباط بین سیاست های تقسیم سود و توان رقابتی صنایع.
بررسی تحقیق حاضر با بهره گرفتن از اطلاعات مالی شرکت های فعال در بازار فرا بورس.
۵-۶- محدودیت های تحقیق
در تمام تحقیقاتی که صورت می‏گیرد، محدود
یت ها جزء لاینفک تحقیق هستند. زیرا همین محدودیت‏ها هستند که زمینه را برای تحقیقات آتی و جدید را فراهم می سازند. این تحقیق نیز از این قاعده مستثنی نبود. در انجام این پژوهش، چندین محدودیت وجود داشته که احتمالا” بر نتایج و یافته های حاصله
تاثیر گذاشته است.
نتایج پژوهش حاضر تحت تاثیر صحت اطلاعات موجود در صورت های مالی شرکت ها است. این در حالی است که به نظر می رسد به طور نسبی در یادداشت های همراه صورت های مالی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و بر مبنای استانداردهای حسابداری ایران، افشا و طبقه‏بندی کامل و مناسبی از اجزای سود صورت نمی گیرد و حتی برخی اصول و رویه های موجود در این رابطه، توسط شرکت ها به طور صحیح، کامل و یکنواخت به کار گرفته نمی شود.
بی توجهی به سایر عوامل اختصاصی شرکت ها نظیر ویژگی های تجاری و مدیریتی و عوامل کلان اقتصادی که احتمال تاثیر بر پرداخت سود تقسیمی دارد، از محدودیت های این پژوهش است.
آثار ناشی از تفاوت در روش های حسابداری در ارتباط با اندازه گیری و گزارش رویدادهای مالی در شرکت های مختلف، می تواند بر نتایج پژوهش اثر گذاشته باشد.
با توجه به محدود بودن جامعه آماری به شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران که جزء شرکت های تولیدی بوده و سال مالی آنها منتهی به پایان اسفند ماه باشد، تعمیم نتایج به سایر شرکت ها بایستی با احتیاط انجام شود.
پیوست ها
پیوست شماره یکنام شرکت های نمونه تحقیق

عکس مرتبط با اقتصاد

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ردیف نام شرکت ردیف نام شرکت ردیف نام شرکت
۱ آبسال ۲۵ سایپا ۴۹ کاشی نیلو
۲ آهنگری تراکتورسازی ۲۶ سیمان خزر ۵۰ کشت و صنعت پیاذر
۳ توسعه صنایع بهشهر ۲۷ سایپا شیشه ۵۱ گل گهر
۴ پتروشیمی خارک ۲۸ سیمان خاش ۵۲ لابراتوار رازک
۵ پتروشیمی شازند ۲۹ سیمان سپاهان ۵۳ لاستیک سهند
۶ داده پردازی ایران ۳۰ سیمان صوفیان ۵۴ داروسازی امین
۷ دارو سازی جابرابن حیان ۳۱ سیمان قائن ۵۵ لبنیات پاستوریزه پاک
۸ پشم و شیشه ایران ۳۲ سیمان کرمان ۵۶ محور سازان ایران خودرو
۹ پتروشیمی آبادان ۳۳ شیشه و گاز ۵۷ معادن منگنز ایران
۱۰ تراکتور سازی ایران ۳۴ گروه صنعتی بارز ۵۸ معدنی املاح ایران
۱۱ تهران دارو ۳۵ مخابرات ایران ۵۹ نفت اصفهان
۱۲ چرخشگر ۳۶ صنایع مس ایران ۶۰ نفت بهران
۱۳ حمل و نقل پتروشیمی ۳۷ صنعتی کیمیدارو ۶۱ نفت پارس
۱۴ حمل ونقل توکا ۳۸ صنعتی و شیمیایی رنگین ۶۲ نیرو ترانس
۱۵ خوراک دام پارس ۳۹ فراورده های نسوز اذر ۶۳ نیرو کلر
۱۶ داروسازی ابوریحان ۴۰ فولاد خراسان ۶۴ اندمین سایپا
۱۷ دارو سازی اسوه ۴۱ تاید واتر ۶۵ البرز دارو
۱۸ داروسازی داملران ۴۲ حفاری شمال ۶۶ ایران ترانسفو
۱۹ داروسازی زهراوی ۴۳ سرامیک اردکان ۶۷ ایران خودرو
۲۰ ذغال سنگ نگین طبس ۴۴ تکین کو ۶۸ ایران خودرو دیزل
۲۱ ریخته گری تراکتور سازی ۴۵ کارخانجات پلاسکوکار سایپا ۶۹ ایران دارو
۲۲ رینگ سازی مشهد ۴۶ کارخانه چینی ایران ۷۰ پتروشیمی فن آوران
۲۳ زامیاد ۴۷ کاشی پارس    
۲۴ سالمین ۴۸ کاشی سینا    

پیوست شماره دواقلام تعهدی اختیاری (DA)
روش محاسبه اقلام تعهدی اختیاری (DA) در شرکت آبسال در سال ۱۳۸۶ به شرح ذیل تشریح می‏گردد:
TAt = N.I– CFOt
TA(1386/آبسال)= ۷۱٫۱۲۷٫۱۴۵٫۲۴۹ – ۶۶٫۰۶۰٫۰۰۰٫۰۰۰ = ۵٫۰۶۷٫۱۴۵٫۲۴۹
NDA(1386/آبسال) = α۱ (۱/A1-86) + α۲ (ΔREV86 – ΔREC ۸۶/ A1-86) + α۳ (PPE ۸۶/ A1-86)
در این معادله مقادیر NDA ، ۱α ,۲α ,۳α مجهول است.
۱α ,۲α ,۳α پارامترهای برآورد شده خاص شرکت می باشد که از رابطه زیر و با بهره گرفتن از رگرسیون محاسبه می شوند.
TAit /Ait-1 = α۱ (۱/Ait-1) + α۲ (ΔREVit/Ait-1) + α۳ (PPEit/Ait-1)
جداول مربوط به رگرسیون در بخش تجزیه و تحلیل آماری وجود دارد.
۱α= ۴۰۷۰۰۰۰۰۰۰
α۲ = ۰۴۶/۰
α۳ = ۱۱۹/۰-
NDA = α۱ (۱/A1-90) + α۲ (ΔREV90 – ΔREC ۹۰/ A1-90) + α۳ (PPE ۹۰/ A1-90)
NDA(آبسال/۱۳۸۶) = ۴۰۷۰۰۰۰۰۰۰× (۱۱۷۵۲۹×۱۰) + ۰۴۶/۰ × (۰۴۷۳۲۶۷۱۲/۰- ) + (۱۱۹/۰-) ×۱۹۵۴۰۱۹۲/۰ = ۰۲۰۶۴۶۴۱۳/۰-
DA(1386/آبسال) = TA90/Ait-1 – NDA90 = ۰۰۵۹۵۵۳۸۲/۰ – (۰۲۰۶۴۶۴۱۳/۰) = ۰۲۶۶۰۱۷۹۵/۰
بدین ترتیب اقلام تعهدی شرکت های نمونه در تحقیق حاضر به شکل بالا محاسبه گردیده است.
پیوست شماره سه: خروجی نرم افزار (جداول مربوط به تجزیه و تحلیل های آماری)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ANOVAB
MODEL 1 SUM OF SQUARES DF MEAN SQUARE F SIG.
  REGRESSION .۴۹۸ ۳ .۱۶۶ ۱۱٫۵۴۱ .۰۰۰A
RESIDUAL ۴٫۹۷۴ ۳۴۶ .۰۱۴    
TOTAL ۵٫۴۷۱ ۳۴۹      
A. PREDICTORS: (CONSTANT), [ PPE / AT-1] , (DREV – DREC) / AT-1, [ 1 / AT-1]
b. Dependent Variable: TAt/ At-1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
COEFFICIENTSA
MODEL 1 UNSTANDARDIZED COEFFICIENTS STANDARDIZED COEFFICIENTS T SIG.
B STD. ERROR BETA
  (CONSTANT) .۰۱۲ .۰۱۱   ۱٫۱۰۸ .۲۶۸
[ ۱ / AT-1] ۳٫۹۷۶E9 ۱٫۱۹۸E9 .۱۷۱ ۳٫۳۱۸ .۰۰۱
(DREV – DREC) / AT-1 .۰۴۶ .۰۱۲ .۲۰۰ ۳٫۹۱۱ .۰۰۰
[ PPE / AT-1] -.۱۱۵ .۰۳۷ -.۱۶۱ -۳٫۱۲۲ .۰۰۲
a. Dependent Variable: TAt/ At-1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  DA DPO DIT – DI(T-1) EIT – EI(T-1) ROE SIZE LEV
N VALID ۳۵۰ ۳۵۰ ۳۵۰ ۳۵۰ ۳۵۰ ۳۵۰ ۳۵۰
MISSING ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰ ۰
MEAN .۰۱۲۲۷۸۱۰۸ ۱٫۰۸۸۰۲۹ .۰۰۷۷۱۸۹۳۷ .۰۱۱۴۱۸۱۶۴ .۳۴۰۵۱۰۴۱۸ ۱۱٫۰۰۱۸۶۲۸۲۱ .۶۰۶۹۰۵۰۹۸
STD. DEVIATION .۱۱۹۳۷۷۴۴۵۴ ۲٫۲۴۰۴۹۴۴ .۰۸۸۳۰۲۴۵۸۷ .۰۷۵۱۱۲۶۲۸۴ .۲۳۵۱۸۹۱۷۸۵ .۸۶۳۵۲۸۳۲۱۶ .۳۳۷۲۷۷۴۵۲۹
SKEWNESS ۲٫۴۹۵ ۵٫۸۶۷ -۲٫۶۲۳ .۴۲۸ ۳٫۵۶۱ .۳۲۹ ۱۱٫۳۰۱
STD. ERROR OF SKEWNESS .۱۳۰ .۱۳۰ .۱۳۰ .۱۳۰ .۱۳۰ .۱۳۰ .۱۳۰
KURTOSIS ۱۹٫۸۷۹ ۴۲٫۱۹۲ ۵۳٫۴۷۵ ۹٫۶۲۴ ۲۹٫۶۲۳ .۲۳۳ ۱۷۹٫۰۹۵
STD. ERROR OF KURTOSIS .۲۶۰ .۲۶۰ .۲۶۰ .۲۶۰ .۲۶۰ .۲۶۰ .۲۶۰
MINIMUM -.۲۷۱۲۱۰۹ .۰۰۰۰ -.۹۷۶۱۲۳۸ -.۴۴۸۷۳۹۳ .۰۰۷۴۱۰۲ ۸٫۱۵۸۳۶۲۵ .۰۶۶۷۳۷۹
Maximum ۱٫۱۰۴۵۷۰۶ ۲۱٫۷۹۰۰ .۶۵۷۷۸۷۸ .۳۷۹۸۴۹۰ ۲٫۶۹۶۷۸۰۲ ۱۳٫۳۰۶۰۴۲۹ ۵٫۹۳۶۹۳۳۱

Statistics
NPar Tests

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ONE-SAMPLE KOLMOGOROV-SMIRNOV TEST
  DPO
N ۳۵۰
NORMAL PARAMETERSA,B MEAN ۱٫۰۸۸۰۲۹
STD. DEVIATION ۲٫۲۴۰۴۹۴
MOST EXTREME DIFFERENCES ABSOLUTE .۳۱۳۶۱۸
POSITIVE .۳۰۰۳۹۵
NEGATIVE -.۳۱۳۶۱۸
KOLMOGOROV-SMIRNOV Z ۵٫۸۶۷۲۶۲
ASYMP. SIG. (2-TAILED) .۰۰۰
A. TEST DISTRIBUTION IS NORMAL.
b. Calculated from data.

NPAR TESTS
/K-S(NORMAL)=DPO
/MISSING ANALYSIS.
NPar Tests

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ONE-SAMPLE KOLMOGOROV-SMIRNOV TEST
  DPO
N ۳۵۰
NORMAL PARAMETERSA,B MEAN -.۷۶۴۵۵۷
STD. DEVIATION ۱٫۵۲۵۳۳۷
MOST EXTREME DIFFERENCES ABSOLUTE .۰۳۵۲۰۸
POSITIVE .۰۳۵۲۰۸
NEGATIVE -.۰۲۲۹۳۰
KOLMOGOROV-SMIRNOV Z .۶۵۸۶۷۸
ASYMP. SIG. (2-TAILED) .۷۷۸۴۵۰
A. TEST DISTRIBUTION IS NORMAL.
b. Calculated from data.

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...