شناسایی محدودیت های گردشگران خارجی در ایران- فایل ۲۶ |
محدودیتهای اقتصادی
۶٫۳۷۵
محدودیتهای جغرافیایی
۵٫۶۶۴
دین، نگرش و اعتقادات گردشگر
۵٫۵۷۳
با توجه به خروجی Spss مقدار عدد معنی داری (sig) کمتر از ۰۱/۰ و نزدیک به صفر بوده و از سطح معنیداری استاندارد (۵% = ) کمتر است. بنابراین فرض ۰H در سطح اطمینان ۹۵% رد میشود. بنابراین میتوان گفت بین رتبه بندی محدودیتهای پیش روی گردشگران خارجی تفاوت معنی داری در سطح اطمینان ۹۵% وجوددارد و رتبههای یکسانی ندارند. متغیر ویژگیهای گردشگر بیشترین نقش را در محدودیت سفر گردشگران خارجی به ایران داشته است (بالاترین میانگین رتبه را داشته است) رتبه بندی سایر عوامل به ترتیب بیشترین تا کمترین عبارت است از: ادراک و آگاهی از ایران، ضعف زیرساخت ها و کمبود امکانات، موانع و تنگناهای شرعی و قانونی، اضطراب، توانایی سفر، تفریح و سرگرمی، همراهان سفر، خانواده و دوستان، جامعه گردشگر، موانع سیاسی، موانع اجتماعی،فرهنگی و عرفی، موانع مهارتی، موانع اقتصادی، موانع جغرافیایی و کمترین نقش را نیز دین،نگرش و اعتقادات گردشگر داشته است.
۹-۴ خلاصه فصل چهارم
در فصل حاضر به تجزیه و تحلیل آماری یافتههای پژوهش پرداخته شد. چنان چه میدانیم، تجزیه و تحلیل داده ها، فرآیندی چندمرحلهای است که طی آن دادههایی که با به کارگیری ابزارهای جمعآوری از جامعه آماری گردآوری شده است، خلاصه، دستهبندی و در نهایت پردازش میشوند تا زمینه برقراری انواع تحلیلها و ارتباطها بین این داده ها برای صحت فرضیه ها فراهم آید. در این فرایند داده ها هم از لحاظ مفهومی و هم از جنبه تجربی پالایش میشوند و روشهای گوناگون آماری نقش به سزایی در استنتاج نتایج بر عهده دارند.
در فصل چهارم به تجزیه و تحلیل دادههای به دست آمده از این پژوهش پرداخته شد. بدین منظور ابتدا از ابزارهای آمار توصیفی جهت بررسی و نمایش ویژگیهای جمعیتشناختی استفاده گردید؛ سپس، با بهره گرفتن از تکنیکهای مناسب آمار استنباطی سوالات تخصصی پرسشنامه با بهره گرفتن از نرمافزارهای آماری SPSS و SMARTPLS مورد تحلیل قرار گرفت.
فصل پنجم: بـحـث و نتیجـهگیـری
۱-۵ مقدمه
هر پژوهشی یک تلاش منطقی، سازمان یافته و علمی برای دستیابی به پاسخ یک پرسش یا راهحل برای یک مسأله است؛ در حقیقت، در طی فرایند هر پژوهشی نتایج آن اهمیت به سزایی دارد؛ چرا که، نتایجی که پژوهشگر بدانها دست یافته است، میتوانند مبنایی را برای رفع مشکلات و یا بهبود وضعیت موجود، فراهم آورند. از طرف دیگر، استفادهکنندگان از پژوهش نیز بیش از هر چیز به نتایج آن توجه دارند. از اینرو، میتوان گفت فصل پنجم ثمره تمامی تلاش های صورت گرفته در طی مسیر پژوهش، و شاید مهمترین قسمت آن است.
در فصل حاضر ابتدا خلاصهای از فرایند پژوهش و یافته ها ارائه میگردد. سپس به بحث و نتیجه گیری پرداخته و محدودیتهای پژوهش عنوان میشوند. در پایان پیشنهادات پژوهش در دو قالب پیشنهادهایی به هتلهای مورد مطالعه و پیشنهاد به سایر پژوهشگران جهت انجام پژوهشهای آتی بیان میشوند.
۲-۵ مروری بر فرایند پژوهش
در این پژوهش محدودیتهای گردشگران کرهای در ایران مورد بررسی قرار گرفته است. جهت دستیابی اهداف پژوهش و پاسخگویی به سوالات اصلی و فرعی که در فصل نخست عنوان شده اند، مبانی نظری پژوهش و پیشینه ادبیات بیان شد که در فصل دوم به طور مفصل بدان پرداخته شده است و در نهایت مدل مفهومی پژوهش ارائه گردید. در این مدل چهار متغیر «محدودیتهای درون فردی»، «محدودیتهای میان فردی»، «محدودیتهای ساختاری» و «محدودیتهای مقصد» به عنوان مؤلفه های محدودیتهای گردشگران خارجی در ایران شناسایی شد. به دنبال تهیه مدل مفهومی پژوهش و شناسایی شاخص های مربوطه، ابزار گردآوری داده های اولیه با ۵۱ سوال اصلی برای متغیرهای پژوهش طراحی شد. در ادامه، پرسشنامه تهیه شده، بین کرهایهای ساکن تهران توزیع گردید و در مجموع ۳۵۱ پرسشنامه جهت تجزیه و تحلیل محدودیتها، مورد استفاده قرار گرفت.
پس از جمعآوری و دستهبندی دادههای به دست آمده از پرسشنامه، به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از روشPLS استفاده گردید.
۳-۵ مروری بر یافتههای آماری
متغیر ویژگیهای گردشگر بیشترین نقش را در محدودیت سفر گردشگران خارجی به ایران داشته است (بالاترین میانگین رتبه را داشته است) رتبه بندی سایر عوامل به ترتیب بیشترین تا کمترین عبارت است از: ادراک و آگاهی از ایران، ضعف زیرساخت ها و کمبود امکانات، موانع و تنگناهای شرعی و قانونی، اضطراب، توانایی سفر، تفریح و سرگرمی، همراهان سفر، خانواده و دوستان، جامعه گردشگر، موانع سیاسی، موانع اجتماعی،فرهنگی و عرفی، موانع مهارتی، موانع اقتصادی، موانع جغرافیایی و کمترین نقش را نیز دین،نگرش و اعتقادات گردشگر داشته است.
۴-۵ پیشنهادهای اجرایی
به هر حال آن چه مسلم است این است که هر قدر از نظر سیاسی و اجتماعی ثبات بیشتری در کشور حاکم باشد، گردشگری در کشور رشد بیشتری خواهد داشت و این دو مسأله، یعنی ثبات سیاسی و اجتماعی و گردشگری، با یکدیگر همبستگی بسیار نزدیکی دارند.
مسایل ساختاری عدم یک عزم ملی و عدم باور صنعت گردشگری به عنوان یک صنعت مهم درآمدی برای کشور، موانع متعدد فرهنگی، اجتماعی و قانونی که به طور واضح عبارتند از: پندارهای غلط، فقدان امنیت، روابط سیاسی با جهان، عدم جذب سرمایهگذار خارجی و نقصان تکنولوژیک از مسایل عمده و بسیار حائز اهمیت این صنعت میباشد که باعث شده گردشگری ایران نتواند به جایگاهی که استحقاق آن را دارد، نایل گردد. علاوه بر این، کمبودها و مشکلات بخشهای حمل و نقل، تأسیسات اقامتی و پذیرایی در مناطق گردشگرپذیر کشور به خصوص در فصلهای توریستی ضعفهای مدیریتی و سازمانی، آموزش و تربیت ناکافی نیروی انسانی مشکلات بخش تأسیسات اقامتی و گردشگری کشور است. از دیگر مشکلات این صنعت، تسهیلات مورد نیاز گردشگران در بخش گمرک و صدور روادید است که بسیار وقتگیر بوده و مسایل بیمهای، بانکی و دفاتر خدمات مسافرتی و هوایی است که برای رسیدن به جایگاه مطلوب راهی طولانی را در پیش دارند .
موانع فرهنگی، قانونی و سازمانی توسعه گردشگری ایران عبارتند از: تبلیغات، پندارهای نادرست، اطلاعات و اگاهی ناکافی مردم در زمینه مسایل گردشگری، کمبود امکانات رفاهی و پژشکی، عدم توجه به سلایق مختلف گردشگران، امنیت، کیفیت، ضعف آماری، مدیریت و سازماندهی نیروی انسانی و آموزش و تشکیلات.
یکی از پندارهای نادرستی که در زمینه گردشگری وجود دارد، عبارت است از این که گردشگران اغلب برای عیاشی و خوشگذرانی به این امر میپردازند و اکثراً از جوامع غربی و افرادی هستند که به بی بند و باری و خوشگذرانی عادت کرده اند و حضور آنان صدمات چبرانناپذیری بر ارزشها، فرهنگ، عفت و نظم حاکم بر جامعه وارد خواهد آورد. تلاش برای توسعه گردشگری در کشور ما ملازمه با سکوت در مقابل انحرافهای فکری و اخلاقی ایشان، آماده کردن وسایل عیش و نوش آنان و … میباشد .
اصولاً گردشگرانی که برای عیاشی و خوشگذرانی مسافرت می کنند، هیچگاه ایران را برای مسافرت انتخاب نمیکنند؛ زیرا، میدانند که در ایران مراکز عیاشی مثل کافه، کاباره، کازینو و … وجود ندارد. آنها میدانند که در ایران قادر به یافتن مشروبات الکلی و… نیستند. از آشنایی افراد با جامعه از مزایا و فواید توسعه گردشگری برای بخشهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور وظیفه دولت و دست اندر کاران امر گردشگری است که این مهم را برای آحاد افراد جامعه روشن نمایند و البته در عین حال، از پیامدها و نتایج گاه زیانبار آن نیز غافل نشوند و با ذهنی آگاه و اتخاذ راهی مناسب و صحیح در جهت توسعه این صنعت مهم گامهایی اساسی بردارند .
آمارهای جهانی حاکی از آن است که اولین شرط جذب درآمد حاصل از گردشگری در اقتصاد یک کشور، امنیت آن کشور است. این امنیت را نمی توان در دو بعد سیاسی و اجتماعی پیجویی کرد. جنگ، درگیری با همسایگان، ناآرامیهای خشن حاصل از رقابتهای سیاسی و آدمکشی، ناآرامیهای سیاسی حاصل از برخوردهای فردی، اغتشاشهای ناشی از اعتصاب نیروی کار، هرج و مرج حاصل از بیالتزامی شهروندان به رعایت قوانین و مقررات، بینظمی دستگاههای خدماتی، دولتی و … طیف گسترده فقدان امنیت کافی برای توسعه گردشگری را تشکیل می دهند .
عدم وجود استانداردهای کیفی، علاوه بر عدم وجود کارگزارانی که قادر به تکلم به یک زبان بین المللی دیگر سوای زبان ملی باشند، موانع بزرگ توفیق کشور در رقابت، محسوب میشوند. بایستی اذعان نمود که اهمیت کیفیت و لزوم توجه به کارکردهای آن نزد مسئولان امور گردشگری ایران و سایر سازمانهای گردشگری شبهدولتی/ خصوصی شناخته شده نیست و توجه کافی به این مهم نمی شود .
از دیگر عوامل مهم در عدم کیفیت خدمات ارائه شده در ایران، عدم آشنایی عمیق با مفاهیم خدماتی، پایین بودن سطح دانش و مهارت های فردی در مراکز ارادهدهنده خدمات به گردشگری میباشد .
منظور از تأسیسات گردشگری، مجموعه امکاناتی هستند که از هنگام ورود یک گردشگر تا زمان خروج وی از کشور توسط بخش خصوصی، دولتی و عمومی به ارائه خدمات اقامتی و پذیرایی به وی میپردازند. تأسیسات گردشگری شامل هتلها، مهمانسراهای گردشگری، متلها، مسافرخانهها، مهمانپذیرها، زائرسراها، دهکدههای ساحلی و… میباشد و منظور از تسهیلات گردشگری، مجموعه فعالیتها و اقداماتی است که از هنگام ورود یک گردشگر تا زمان خروج وی از کشور توسط کلیه سازمانها، شرکتها و مؤسسات عمومی دولتی و خصوصی جهت سهولت بخشیدن به سفر وی صورت میپذیرد. تسهیلات گردشگری شامل تسهیلات ورزشی، تسهیلات فرهنگی ـ تفریحی، تسهیلات میزبانی، تسهیلات خرید، تسهیلات و خدمات اداری از جمله آژانسها و دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری، نیروی انتظامی، پست، گمرک، بانک، تسهیلات پذیرایی بین راهی، تسهیلات برگزاری سمینارها و همایشها و… میباشند .
نارساییهای موجود در روابط انسانی تأسیسات اقامتی و پذیرایی، عمدتاً ناشی از بیکفایتی مدیران و کارکنان است. عدم کارایی و اثربخشی و در نتیجه بهرهوری پایین مدیران تأسیسات اقامتی و پذیرایی را باید در اغلب موارد ناشی از عدم تمایل سرمایه گذاران ایرانی به استفاده از افراد متخصص و تحصیلکرده جهت اداره هتل نسبت داد. مالکین هتلها ترجیح می دهند که یا خود رأساً به اداره هتل بپردازند و یا یکی از اعضای خانوده خود را به مدیریت هتل بگمارند. این نقیصه با توجه به تفاوت مالکیت و مدیریت برای سرمایه گذاران و اعطای تسهیلات بانکی با شرایط بسیار سهل به هتلداران حرفهای جوان تا حدودی برطرف میگردد. در بعضی موارد نارسایی مدیریت از عدم سودآوری کافی ناشی می شود. این موارد عمدتآً به واسطه کوتاهی فصل رونق تأسیسات اقامتی که نرخ اشغال پایین را به همراه میآورد و یا عدم هماهنگی بین مراجع تأسیسات اقامتی و ظرفیت پذیرش رخ میدهد .
از جهت نیروی انسانی به استناد استانداردهای بین المللی باید بیشترین سهم کارکنان در بخشهای رستوران، آشپزخانه، خانهداری و لباسشویی که به طور مستقیم به ارائه خدمات اقامتی و پذیرایی میهمانان میپردازند، متمرکز شود. لیکن در ایران انباشت نیروی انسانی در بخشهای مدیریتی، مالی و اداری که خدمات مستقیم ارائه نمیدهند، جمع شده است، شایسته تأمل است. ضرورت تغییر سریع، منظم و کارامد در توزیع نسبی کارکنان تأسیسات اقامتی را مطابق با استانداردهای بین المللی مطلوب نمایان میسازد. بیلیاقتی کارکنان و آموزش ناقص و ضعیف پرسنل اقامتی و پذیرایی در همه جا، حتی در هتلهای پنج ستاره، نیز به چشم میخورد. این موضوع به ویژه در هتلهای جدید و درجه متوسط (۲، ۳ و ۴ ستاره) بیشتر مشهود است. با توجه به فاصله زیاد بین سطوح تحصیلی کارکنان تأسیسات اقامتی بر حسب استانداردهای بین المللی و سطوح تحصیلی کارکنان تأسیسات اقامتی ایران ضرورت آموزشهای تخصصی و نیمهتخصصی و تعلیم کارکنان ماهر و نیمهماهر مورد نیاز تأسیسات اقامتی، بیش از پیش نمایان می شود. هتلهای آموزشی یکی از ملزومات اساسی توسعه گردشگری هستند که چگونگی ارائه خدمات مطلوب به گردشگران را به صورت عملی آموزش می دهند. در حالی که در ایران تنها بخشی از هتل اوین (تهران) به آموزش اختصاص داده شده است و هیچ مرکز دیگری برای آموزش عملی خدمات گردشگری وجود ندارد .
به طور کلی، قوانین و مقررات گمرکی به گونه ای است که گردشگران به هنگام ورود و خروج ناگزیرند تا با مأموران گمرک روبرو شده و مراحل و تشریفات گمرکی را انجام دهند. نحوه رفتار مأموران گمرک تأثیر مستقیمی بر جذب یا طرد گردشگران دارد. فراهم نبودن امکانات و تسهیلات سهل و آسان در زمینه ورود و خروج اتباع خارجی در ایران، چالشی جدی به شمار می آید .
برای گردشگران پس از انتخاب مقصد، اولین گام در تمهید سفر، تهیه ویزا است. تا مدتی پیش برای اخذ روادید ورود به ایران، مراحل متعددی در برابر گردشگران قرار داشت که از تسلیم تقاضا به وزارت امور خارجه تا دریافت پاسخ نهایی در حدود یک ماه و در مواردی بیشتر به طول میانجامید. در حالی که، بر طبق قانون ورود اتباع خارجی مصوب ۱۳۱۰، اسامی اشخاص ممنوعالورود باید در دفاتر کنسولی خارج از کشور موجود باشد و در مورد سایرین، تقاضای دریافت روادید باید فوراً پاسخ داده شود .
نقش بانکها و مؤسسات اعتباری علاوه بر نقش غیرمستقیمی که در هتلسازی و ایجاد فضاهای مطلوب گردشگری دارند، ارائه خدمات نوین بانکی است. معمولآً یکی از مهمترین نیازهای گردشگران استفاده از ابزار جدید الکترونیکی نقل و انتقال و تبدیل پول، یعنی کارتهای هوشمند، است. این عامل و فراهمسازی آن در سیستم بانکی می تواند نقش بسیار مهمی در جذب گردشگر داشته باشد .
سفر به چین، دبی، هند، ترکیه، انگلستان و… سفر دریایی به مالزی و تایلند نشان میدهد که چرخه گردشگری در کشور ما یکطرفه شده است. اما از دلایل آن میتوان به این موضوع اشاره نمود که، در حالی که در کشور ما بستر مناسب برای جذب گردشگر آماده نشده است، کشورهای خارجی در این زمینه آمادگی کافی داشته و هر نوع پیشنهادی را با ارائه ویزیای فوری و تخفیفات مناسب در هتلها و بلیطهای رفت و برگشت و… پاسخ می دهند. آژانسهای مسافرتی فعال در کشور در سالهای اخیر رشد زیادی داشته اند که این رشد از نظر تعداد به دور از توجیه اقتصادی است و در برخی موارد عدم وجود آموزشهای کافی باعث ضربهپذیر شدن این بخش شده است و این مراکز را در آستانه خطر ورشکستگی قرار داده است. لذا اغلب دفاتر تلاش می کنند معضلات مالی خود را از طریق برگزاری تورهای خارجی ارزانقیمت برطرف نمایند .
ایجاد بیش از یک دهه رکود و از میان رفتن بازار گردشگری ایران، باعث شد که بسیاری از افراد مجرب و متخصص در سطوح سیاستگذاری و اجرایی ناگزیر شغل خود را تغییر دهند یا کشور را ترک نمایند .
یکی از مهمترین عوامل اشتیاق گردشگران در انتخاب یک کشور خاص برای سیر و سیاحت، پایین بودن هزینه سفر است. به گفته بعضی از دست اندر کاران صنعت گردشگری در کشور، هزینه سفر به ایران در مقایسه با کشورهای دیگر، به ویژه کشورهای همسایه، بسیار بالاست .
آن چه بیش از همه مورد توجه است شاید این مسأله باشد که حتی در عواملی که احساس می شود کشور ایران در حد استانداردهای بین المللی است، از نگاه گردشگران کرهای محدودیت وجود دارد. مواردی مانند امنیت لازم در خیابانها و معابر، و رفتار عمومی مردم با گردشگران حتی جزو عواملی هستند که پاسخ دهندگان به پرسشنامه اقبال منفی به آن نشان دادهاند. از آنجایی که همیشه مردم ایران جزو مردنان مهماننواز به حساب میآیند، می شود با این تصور که هنوز فرهنگ و ارتباطات بین المللی در ایران جایگاه خود را به درستی نیافته است، گفت که شاید در این جوامع فرصتها را نیز تبدیل به تهدید کردهایم. درست است که کمک بیدریغ، منشی انسان دوستانه و خیرخواهانه است؛ اما هجوم مردم بر سر یک گردشگر در معابر و… قطعاً کار پسندیدهای نیست؛ حال آن که برای کمک باشد.
عوامل اساسیای که از نگاه گردشگران به عنوان محدودیت شناخته شده اند نشان میدهد که کشور ایران هنوز نتوانسته تصویر واقعی، نه مناسب، از خود به جهانیان ارائه دهد.
منزوی بودن کشور ایران در عرصه بین المللی و تحریمها و مسایل و مشکلات، که به علت سیاستهای ایران از طرف کشورهای جهانی اعمال شده، تصویری نامطلوب ایجاد کرده که نیاز به تغییر اساسی آن دارد. سوای تمامی مسایل مهم بین المللی، صنعت گردشگری ساختارهای داخلی در اغلب موارد نتوانستهاند که به مقابله با این هجمه بپردازند.
عدم هزینهکرد مناسب برای تبلیغات و مقابله با مخدوشسازی چهره ایران در رصه بین المللی و ناگوارتر از آن، اعمال سیاستهایی که باعث داغ شدن تنور تبلیغات منفی علیه ایران می شود. اظهارنظرهای غیرکارشناسانه گاه و بیگاه افراد غیرمتخصص در مجامع عمومی و بین المللی با نام مردم کشور ایران، خود یکی از عوامل مخدوشسازی و سوءاستفاده رسانههای بین المللی است.
نمایندگیها و سفارتها و… کشورمان در اقصی نقاط جهان، به علت نداشتن برنامه خاص نتوانستهاند با تبلیغات صحیح و متناسب افکار عمومی جهان را نسبت به ایران تغییر دهند. فقدان محسوس منابع تبلیغاتی نظیر بروشورها، پوسترها و کتابها و … حتی در داخل ایران که به واسطه آن بتوان بعد از تغییر نگرش گردشگران خارجی از آنان به عنوان نماینده فرهنگی ایران استفاده کرد، از نقصانهای اساسی است. عدم استفاده از رسانههای اجتماعی قوی و جهانی، نظیر فیس بوک، توییتر و … برای تبلیغات این صنعت و ضعف ساختار IT از دیگر عوامل حائز اهمیت میباشد.
برای کشور ما تبلیغات باید دو بعد اساسی را پوشش دهد: یکی این که تبلیغات سوء رسانههای خارجی را خنثی کند و سپس به معرفی جاذبهها و داشتههای خود بپردازد. جلب نظر مساعد ایرانیان خارج از کشور و استفاده از آنان به عنوان سفرای فرهنگی ایران نیز می تواند راهگشا باشد.
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1400-07-23] [ 02:31:00 ق.ظ ]
|