۵-۳-۴- تحلیل نتایج در مورد فرضیه چهارم
رابطه مثبت و معنی داری بین نگرش مدیریتی مدیران با رضایت شغلی معلمان وجود دارد.
برای پاسخ به این فرضیه از آزمون مقایسه همبستگی پیرسون استفاده شد. یافته های حاصل از نگرش مدیریتی مدیران با رضایت شغلی معلمان ضریب همبستگی بین از صلاحیت های مدیران با رضایت شغلی معلمان مدارس در سطح (۰۵/۰> p ) معنی دار می باشد. بنابراین رابطه معناداری بین نگرش مدیریتی مدیران با رضایت شغلی معلمان در سطح ۵ درصد وجود دارد. در این تحقیق با نتایج تحقیقات سیوانی نژاد (۱۳۸۷)، انصاف (۱۳۷۷)، اسدی (۱۳۸۶)، تحقیق عزیزی (۱۳۸۶)، یکسان می باشد.
ضریب همبستگی پیرسون بین سن و رضایت شغلی که در سطح معنی داری ۵/۰ > p معنی دار نمی باشد پس رابطه معنی داری بین سابقه کاری و رضایت شغلی وجود ندارد. در این تحقیق با نتایج تحقیقات خلیل زاده (۱۳۷۸)، محمدی قشلاق (۱۳۸۰)، خورشیدی (۱۳۸۱)، تحقیق فخاریان (۱۳۸۵)، صدوقی (۱۳۸۴)، عزیزی (۱۳۸۶)، زهرائیان (۱۳۸۰) ، کنس[۳۴](۱۹۹۲)، ترنر (۲۰۰۶) با متغیر سابقه کاریکسان بوده و با نتایج تحقیق صفاریان همدانی (۱۳۸۴)، فخاریان (۱۳۸۵) کنس[۳۵](۱۹۹۲)، با متغیر وابسته سابقه کاری، پژوهش کیم (۱۹۹۲)، ترنر (۲۰۰۶) با متغیر سن، غیر همسان می باشد.
۵-۳-۵- تحلیل نتایج در مورد فرضیه پنجم
رابطه مثبت و معنی داری بین تجربیات مدیریتی مدیران با رضایت شغلی معلمان وجود دارد.
برای پاسخ به این فرضیه از آزمون مقایسه همبستگی پیرسون استفاده شد. یافته های حاصل از تجربیات مدیریتی مدیران با رضایت شغلی ضریب همبستگی که در سطح (۰۵/۰> p ) معنی دار می باشد.
ضریب همبستگی پیرسون بین سابقه مدیریتی و رضایت شغلی در سطح معنی داری ۵/۰ > p معنی دار نمی باشد پس رابطه معنی داری بین تجربیات مدیریتی مدیران با رضایت شغلی معلمان وجود ندارد.
در این تحقیق با نتایج حاتمی (۱۳۸۳)، جوانمرد (۱۳۸۰)، لیسی و شیئن[۳۶](۱۹۹۷)، دیی[۳۷](۱۹۹۹)، تحقیقات یکسان بوده و با نتایج تحقیق غیر همسان می باشد.
۵-۴- محدودیت های تحقیق مورد بررسی
در این تحقیق، بررسی رابطه صلاحیت و ویژگی های مدیریتی مدیران با رضایت شغلی معلمان در واحد های آموزش و پرورش شهرستان تنگستان با بهره گرفتن از تحلیل آماری (spss)می باشد که از طریق پرسشنامه، ارزشیابی و سنجیده شده است.
۵-۴-۱- در اختیار

جهت دانلود متن کامل این پایان نامه به سایت jemo.ir مراجعه نمایید.

 

  • کمبود تحقیق های مشابه داخلی در ارتباط با موضوع تحقیق
  • کمبود منابع و اطلاعات لازم در باره موضوع مورد بررسی
  • به علت محدودیت زمانی تنها از پرسشنامه جهت گردآوری داده ها استفاده شده

۵-۴-۲- خارج از اختیار

  • عدم دسترسی سریع و آسان به اطلاعات پایه و اساسی مدیران و معلمان
  • طولانی شدن غیر قابل انتظار فرایند تحقیق و پژوهش
  • عدم وجود اطلاعات لازم در واحد های آموزش و پرورش شهرستان تنگستان
  • عدم دسترسی سریع و آسان به مدیران با تجربه و خبره برای تهیه پرسشنامه ها
  • بی رغبتی و عدم تمایل برخی از مدیران و معلمان در تحویل و تکمیل پرسشنامه
  • عدم استفاده از سایر روشها از جمله مصاحبه و مشاهده

۵-۵- بحث و نتیجه گیری
دلبستگی شغلی، انگیزش، رضایت شغلی و افزایش تعهد سازمانی از مزایای فردی مدیریتی مدیران در واحد های آموزش و پرورش می باشد. بر خلاف مزایای سازمانی آن که از طریق حقایق عینی قابل ارزیابی است، مزایای فردی و شخصیتی آن بسیار ذهنی و پیچیده هستند.
مدیران باید کنترل ها و محدودیت ها را کاهش دهند و از راهبردهای جذب کردن استفاده کنند و لازم است در سازمان ها تا حد امکان در برخوردها و تعاملات درون سازمانی و حتی تصمیم گیری ها به شرایط کارکنان در حوزه های خانوادگی، اجتماعی و شغلی توجه بیشتر مبذول شود تا بدین وسیله تعهد مبادله ای و پیوستگی معلمان، مدیران، سایر کارکنان و دانش اموزان تقویت شود. تقویت این ابعاد، در معلمان با افزایش میل به ماندن و کاهش جستجوی جایگزین های شغلی و تمایل به ترک خدمت همراه خواهد بود و همچنین به منظور ایجاد و توسعه تمایل کارکنان به ماندن در سازمان، توصیه می شود که سازمان ها؛ حمایت مدیریتی و حمایت سازمانی را نسبت کارکنان توسعه دهند.
توجه به یک سری از عوامل می تواند موجب افزایش ویژگی های مدیر در یک سازمان شود:
– اعتماد و احترام متقابل بین مدیر مدارس و کارکنان مجموعه آموزشی.
– صداقت در کردار، گفتار و رفتار مدیران آموزش و پرورش.
– تلاش در جهت کسب رضایت شغلی معلمان در واحدهای آموزش و پرورش.
– تدوین خط مشیها و رویه های پاداش و تنبیه برای رفتارهای اخلاقی و غیر اخلاقی.
– وفاداری و احساس مسئولیت و ترجیح دادن منافع سازمان به منافع شخصی.
– به کارگماری معلمین در واحدهای مختلف آموزش و پرورش بر اساس لیاقت و شایستگی آنان.
– بهره گیری از ارزش ها در فرایند جذب و استخدام در نظام آموزش و پرورش.
– شفافیتسازی رسالت، هدف و ارزش گذاری مدیران.
– رعایت اصل شایستهسالاری در ارتقای معلمین.
با توجه به اهمیت و ضرورت وجود رهبری اخلاقی در سازمانهای آموزش و پرورش، مدیران مدارس مورد مطالعه باید جنبه های اخلاقی رفتار خود را در واحد های آموزش
و پرورش ارتقا بخشند.

5-6- خلاصه و جمع بندی
در این تحقیق، بررسی رابطه صلاحیت و ویژگی های مدیریتی مدیران با رضایت شغلی معلمان در واحد های آموزش و پرورش شهرستان تنگستان با بهره گرفتن از تحلیل آماری (spss)می باشد است. این مهم به منظور تعیین میزان سازگاری و تطبیق مدیریتی مدیران و معلمان آموزش و پرورش با شرایط وجود واحدهای سازمان و شناسایی و تعیین سازگاری بین این دو با هدف ارتقاء و افزایش رضایت شغلی معلمان انجام شد هدف مجری، تعیین سطح کیفیت رهبران سازمان و ارتقاء آنها میباشد. نگرش اصلی حاکم بر این مدل، تنها و تنها ارائه راهکاری ساده و در عین حال قابل اجرا برای ارزیابی اثربخشی صلاحیت و ویژگی معلمان آموزش و پرورش بطور کلی و نه بررسی سبک یک نفر از مدیران بطور مشخص و انفرادی است.
اصولاً عواملی که در رضایت شغلی مؤثرند بسیار زیاد است و نمی توان آنها را به یک یا چند عامل محدود کرد. انسان در کارهای روزانه خود با افراد، مواد و تجهیزات سر و کار دارد که هر یک به نوبه خود در رضایت یا عدم رضایت سهم بسزایی دارند.
در مطالعات و بررسی های انجام گرفته، این اتفاق نظر دیده می شود که عواملی از قبیل حقوق و مزایا، امکانات رفاهی، همکاری و دوستی بین کارکنان، رابطه رؤسا با مرئوسین، اعتماد به هیئت رئیسه، تأمین نیازمندیهای شغلی، شایستگی و صلاحیت مدیران، کارآیی امور اداری، ارتباطات کافی و صحیح، پایگاه اجتماعی و شناسایی ارزش کاری، ثبات کار، روابط کاری، تطابق اهداف مشخص کارکنان با اهداف سازمان، شرایط و محیط کار، فرصت برای رشد و ترقی، خط مشی و نحوه اداره امور سازمان، نظم و انضباط در کار، ارتباط با همکاران، تأمین شغلی، کسب موفقیت در کار و قدردانی در مقابل انجام کار، در روحیه و رضایت شغلی کارکنان مؤثر هستند. (علی قرائی، ۱۳۷۸، ص۲۶(
رضایت شغلی باعث می شود بهره وری فرد افزایش یابد، فرد نسبت به سازمان متعهد شود، سلامت فیزیکی و ذهنی فرد تضمین شود، روحیه فرد افزایش یابد، از زندگی راضی باشد مهارتهای جدید شغلی را به سرعت فراگیرد. تحقیقات نشان می دهد وقتی اعضای سازمان از کار رضایت پیدا می کنند، میزان غیبت یا تأخیر در کار و حتی ترک خدمت کاهش می یابد. (اردشیر عسگری، ۱۳۸۳، ص۳۵)
نارضایتی شغلی منجر به مواردی چون، اضطراب، افسردگی، تنش، روابط فردی آسیب دیده، خشم از موضوعات کم اهمیت، حساسیت های آزاردهنده، فراموشی، ناتوانی در تصمیم گیری و عدم تمرکز حواس گردد. (ابوالقاسم جانقلی، ۱۳۸۰، ص۳۷)
نیاز مادی و اقتصادی برای معلمان به ویژه معلمان مرد از اهمیت و اولویت بیشتری برخوردار است. به همین جهت لازم است اقدامات لازم جهت تأمین نیازهای ضروری معلمان انجام شود.
۵-۷- ارائه پیشنهادات

عکس مرتبط با اقتصاد

    1. تلاش و تعامل هماهنگ وزارت خانه ها و واحدهای مختلف (آموزش و پرورش) مدیریت و برنامه ریزی در جهت تحقق هدفهای در راستای افزایش رضایت شغلی معلمان
    2. تدین خط مشی ها و قوانین جامع فناوری اطلاعات و مهارتهای مدیریتی مدیران و اصلاح قوانین

نتیجه تصویری درباره فناوری اطلاعات

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...