FCF: جریان های نقد آزاد ، INC: سود عملیاتی قبل از کسر هزینه استهلاک
TAX: مالیات بر درآمد ، INTEXP: هزینه ی بهره
CSDIV: سود پرداختی به سهامداران عادی
TA it-1: جمع ارزش دفتری دارایی ها در ابتدای سال مالی
شیوه اندازه گیری فرصتهای رشد
به منظور اندازه گیری فرصتهای رشد از نسبت ارزش بازار هر سهم به ارزش دفتری آن استفاده شده است. بالا بودن این نسبت نشان می دهدکه شرکت فرصت های رشد بیشتری را در آینده در اختیار خواهد داشت(رحمان، صالح، ۲۰۱۰).رابطه (۳-۲-)
که در آن:
PBR it: نسبت ارزش بازار به ارزش دفتری
PRICE it: قیمت بازار هر سهم شرکت i در پایان دوره t
BV it: ارزش دفتری هر سهم شرکت i در پایان دوره t
پس از انجام محاسبات فوق، میانه هر یک از متغیرها محاسبه شده و چنانچه مقدار بدست آمده برای فرصتهای رشد و وجوه نقد آزاد برای شرکتی بیش از میانه محاسبه شده برای هر یک از این متغیرها باشد، آن شرکت دارای مسائل نمایندگی جریان وجوه نقد آزاد می باشد و در الگوی آزمون فرضیات به آن عدد یک اختصاص داده می شود
پایان نامه - مقاله - پروژه
۳-۷-۲-متغیروابسته
متغیرهایوابستهپژوهشحاضر،محتوایاطلاعاتیسودهرسهموارزشدفتریهرسهماست. دراین پژوهش،ارزشدفتریهرسهموسودخالصهرسهمبعنواننمایندهارقامحسابداریاستفادهشدهاند. جهتسنجشمحتوایاطلاعاتیاینارقامازمدلیکهتوسطاولسون (۱۹۹۵) ارائهشده،استفادهکردهایم. اینمدلیکمعادلهرگرسیونیاستکهدرآنقیمتهرسهمبااستفادهازارزشدفتریوسودخالصهرسهممحاسبهمیگردد. مدلمذکوربصورتذیلمیباشد. شایانذکراستمدلزیربمنظورآزمونفرضیاتتجزیهگردیدهاست رابطه (۳-۳)
Pit: میانگین ارزش بازار هر سهم شرکت در یکماهه پس از تاریخ مجمع عمومی در دوره
EARNIt: سود هر سهم شرکت در دوره t-1 (سود خالص شرکت تقسیم بر سهام منتشره شرکت در دوره t-1). لازم به ذکراست باتوجه به اینکه هدف مدل اولسون سنجش محتوای اطلاعاتی ارقام منتشر شده حسابداری می­باشد لذا سهامدار بایداین ارقام رادریافت نموده بااستفاده از آنها در خصوص سهام مورد نظر تصمیم گیری نماید .از آنجاییکه درایران صورتهای مالی بعداز مجمع منتشر می­ شود لذاسهامداران تنها پس ­از برگزاری مجمع امکان دسترسی به ارقام سود وارزش دفتری را دارند.
Bvit-1:ارزش دفتری هر سهم شرکت در دوره t-1 (ارزش دفتری حقوق صاحبان سهام شرکت تقسیم بر سهام منتشره شرکت در دوره t-1)
۳-۸-معرفی­مدل های پژوهش
به منظور آزمون فرضیات پژوهش از مدل های رگرسیونی زیر استفاده شده است.
مدل رگرسیونی فرضیه اول
مدل رگرسیونی فرضیه دوم
مدل رگرسیونی فرضیه سوم
مدل رگرسیونی فرضیه چهارم
که در ادمه اجزای هر یک از روابط فوق ارائه گردیده است.
فرضیه سازی فرآیندی است که طی آن پژوهشگر، رابطه احتمالی بین متغیر وابسته و متغیرهای مستقل خود را پیش بینی می کند. پژوهشگر در این مرحله بر اساس تئوری یا تئوری های انتخاب شده درچارچوب نظری پژوهش به شیوه قیاسی، فرضیه سازی را انجام می دهد و بر اساس فرضیه های پژوهش به طراحی مدل تحلیلی می پردازد(ساعی،۱۳۸۱).
۳-۹-فرضیه های پژوهش
۱-فرضیه ها باید با نظریه های انتخاب شده مرتبط باشند.
۲-فرضیه ها باید دقیق، روشن، مشخص و جزئی باشند؛ یعنی فرضیه ها نباید دارای مفاهیمی باشند که آزمون پذیر نباشند.
۳-فرضیه ها باید دارای مرجع تجربی باشند؛ یعنی نباید از مفاهیم انتزاعی غیر قابل اندازه گیری در فرضیه استفاده شود
۴-فرضیه ها باید قابلیت پذیرفتن گزاره های مخالف را که از لحاظ نظری قابل بازبینی اندداشته باشند.
با توجه به مطالبی که در بخش مبانی نظری و پیشینه پژوهش ارائه شد انتظار می رود که محتوای اطلاعاتی سود هر سهم و ارزش دفتری هر سهم در شرکت های دارای مسائل نمایندگی گردش وجوه نقد آزاد، از سایر شرکتها کمتر باشد. براین اساس فرضیات به ۴ فرضیه تقسیم بندی می گردد که در فرضیه های دوم و چهارم یک متغیر مجازی جهت کنترل تاثیر ناشی از مسائل نمایندگی جریان وجوه نقد آزاد و تفکیک شرکت های دارای این مسائل از سایر شرکت ها، اضافه شده که به دو قسمت تجزیه گردیده است. بر این اساس فرضیات پژوهش به شکل زیر صورت بندی می گردند:
فرضیه اول : بین قیمت هر سهم وسود هر سهم رابطه مثبت ومعنا داری وجود دارد.
فرضیه دوم : در شرکت های با مسائل نمایندگی گردش وجوه نقد آزاد، ارتباط بین قیمت هر سهم و سود خالص هر سهم کمتر است.
فرضیه سوم: بین قیمت هر سهم وارزش دفتری رابطه مثبت ومعناداری وجود دارد.
فرضیه چهارم : در شرکت های با مسائل نمایندگی گردش وجوه نقد آزاد، ارتباط بین قیمت هر سهم و ارزش دفتری هر سهم کمتر است.
برای آزمون فرضیات دوم و چهارم پژوهش از مدل اولسون(۱۹۹۷) که به آن یک متغیر مجازی جهت کنترل تاثیر ناشی از مسائل نمایندگی جریان وجوه نقد آزاد و تفکیک شرکت های دارای این مسائل از سایر شرکتها، اضافه شده است؛ استفاده می شود.
لذا همانطور که برای آزمون فرضیات پژوهش از دو مدل رگرسیونی استفاده کرده ایم:.
رابطه (۳-۴)
رابطه (۳-۵)
در روابط۴و۵متغیر FCFAPجهت تبیین اثرات ناشی از مسئله نمایندگی جریان وجوه نقد آزاد به مدل اولسون اضافه شده است.FCFAP یک متغیر مجازی است که چنانچه جریان نقد آزادشرکت موردنظر بیشتر از میانه جریان نقد آزاد تمام شرکتهای نمونه آماری در دوره مربوطه باشد و همچنین فرصتهای رشد آن کمتر از میانه فرصتهای رشد تمام شرکتهای نمونه آماری در دوره مربوطه باشد؛ برابر با یک و در غیر این­صورت صفر خواهد بود.
۳-۱۰-روش مورد استفاده برای تجزیه وتحلیل داده ها
به منظور تجزیه و تحلیل داده ها وانجام آزمون فرضیه های پژوهش از تحلیل رگرسیونی چندگانه براساس داده های تلفیقی استفاده نمودیم. لذا بدین منظور در این پژوهش پس از اجرای مرحله پژوهش کتابخانه­ای و میدانی و استخراج اطلاعات کافی از نمونه­ها و محاسبه ارزش های هر یک از متغیرها، با بهره گرفتن از نرم افزارهای Excel (به منظور جمع آوری داده ها) ، Eviews)برای آزمون پانل دیتا) و STATA(به منظور انجام آزمون ناهمسانی واریانس ها و آزمون خود همبستگی) به تجزیه تحلیل یافته ها و آزمون فرضیات پرداخته شده است. در نمودار ۱-۳ ، روش آماری انجام پژوهش ارائه شده است(توبره ریزی و پیری، ۱۳۹۲).

نمودار(۳-۱): روش آماری برای آزمون پانل دیتا با استفادهEVIEWS و STATA
۳-۱۰-۱- تحلیل همبستگی
تحلیل همبستگی ابزاری است که به وسیله آن می توان میزان ارتباط خطی یک متغیر با متغیر دیگر را اندازه گیری کرد. همبستگی معیاری برای تبیین میزان ارتباط دو متغیر بوده و معمولا با تحلیل رگرسیون به کار برده می شود. موضوع تحلیل همبستگی با دو معیار ضریب همبستگی و ضرب تعیین به شرح ذیل دنبال می شود.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...