ستون ۴: درک پاسخ دهنده
از سهولت شناسایی فاکتور
مورد نظر باستفاده از طیق
لیکرت
ستون ۱:عوامل شناسنایی شده
( براساس مفهوم کارت امتیاز متوازن )
ستون ۲: در ک پاسخ دهنده از میزان اهمیت درک شده با بهره گرفتن از طیف لیکرت ( ۱۰-۹-…..۱)
ستون ۳ : درک پاسخ دهنده از میزان تحقق عامل مورد بررسی باستفاده از طیف لیکرت (۱۰-۹-…..)
ستون ۴: تعیین gap ستون های دوم و سوم به منظور تعیین نقاط قوت و ضعف
شناسایی فاکتورهای مرتبط با فرصتهاوتهدید های محیطی براساس جلسات توفان فکری
شکل ۱-۱ فرایندتحقیق
۱-۶ روش تحقیق
*دسته بندی تحقیقات براساس هدف:
تحقیقات براساس هدف به سه دسته تقسیم می‌شوند که عبارتند از (بنیادی، کاربردی، تحقیق و توسعه) از آنجایی که این تحقیق در جستجوی تدوین یک برنامه استراتژیک با مدل swot می‌باشد و نتایج حاصل از آن برای حل مشکلات خاص مربوط به شرکت ریسندگی خاورقابل اجراست، بنابراین این تحقیق از نوع کاربردی است.
پایان نامه - مقاله - پروژه

 

    • دسته بندی تحقیقات براساس نحوه ی گرد آوری اطلاعات:

 

تحقیقات علمی‌براساس نحوه ی گرد آوری اطلاعات به دودسته تقسیم می‌شوند که عبارتند از(توصیفی، آزمایشی) که تحقیق توصیفی شامل روش های پیمایشی، تحقیق همبستگی، اقدام پژوهی، بررسی موردی و تحقیق علمی– مقایسه ای است و این تحقیق یک تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی است زیرا به بررسی ویژگی های یک جامعه آماری می‌پردازد. (سرمد و همکاران، ۱۳۸۵، ۶۳)
۱-۷ جامعه و نمونه ی آماری
این پژوهش در شرکت ریسندگی خاور صورت گرفته است و تعداد افراد جامعه محدود می‌باشد. بنابراین نمونه گیری انجام نشدوهمه افراد جامعه به عنوان نمونه در نظرگرفته شده اند که شامل مدیران و کارشناسان تولیدی و ستادی این شرکت در مجموع ۶۰ نفر می‌باشند.
۱-۸ روش گردآوری و تجزیه و تحلیل داده ها/ اطلاعات
در این تحقیق، از روش های کتابخانه ای ومیدانی، برای جمع آوری داده ها واطلاعات به این صورت استفاده می‌گردد که در ابتدا برای گردآوری اطلاعات، جهت ادبیات تحقیق از روش های کتابخانه ای استفاده شده و سرانجام برای جمع آوری داده های مربوط به تدوین استراتژیswot به منظور شناسایی نقاط قوت وضعف شرکت ریسندگی خاوردر زمینه تولید انواع نخ وتعیین اهمیت هریک ازعوامل، علاوه بر الگوبرداری از پرسشنامه مقالات koo و همکاران در سال ۲۰۱۱ و ؛ koo و همکاران در سال ۲۰۰۹ که سوالات برمبنای ۴ منظر کارت امتیاز متوازن تنظیم شده بودند، با تعدادی از کارشناسان و مدیران سطح عالی شرکت ریسندگی خاور مصاحبه صورت خواهد گرفت و پس از تایید نهایی استاد محترم راهنما پرسشنامه‎ی اول تنظیم خواهد شد همچنین به منظور شناسایی فرصت و تهدیدهای پیش روی شرکت ریسندگی خاور در زمینه تولید نخ وتعیین اهمیت هریک از عوامل نیز علاوه برالگوبرداری از پرسشنامه مقالات koo و همکاران در سال ۲۰۱۱ و koo و همکاران در سال ۲۰۰۹ از طریق جلسات طوفان مغزی، فاکتورهای خارجی مرتبط با جامعه، تکنولوژی، اقتصاد، محیط و چشم انداز سیاسی شرکت شناسایی گشته و پس از تایید نهایی استاد محترم راهنما پرسشنامه ی دوم نیز تنظیم خواهدشد و برای تجزیه و تحلیل اطلاعات پرسشنامه از تکنیک های آمار توصیفی، میانگین و فراوانی و جهت تعیین و اولویت بندی نقاط قوت وضعف هر یک از سازه های پرسشنامه اول از امتیاز محاسبه میزان شکاف ستون اهمیت درک شده وستون عملکرد شرکت استفاده خواهد شد.
همچنین با بهره گرفتن از روش رگرسیون گام به گام تاثیر هر یک از سازه های منظر رشد و یادگیری مشتری و فرایندهای داخلی بر سازه های منظر مالی تعیین می‌گردد و جهت تعیین و اولویت بندی نقاط فرصت و تهدید هریک از سازه های پرسشنامه دوم، از روش SMEA و FMEA استفاده خواهدشد، قابل ذکر است تمام مراحل آماری با بهره گرفتن از نرم افزار SPSS و EXEL انجام می‌شود.
۱-۹ قلمروی تحقق
قلمرو تحقیق در سه بعد موضوعی، مکانی و زمانی مشخص می‌گردد:
قلمرو موضوعی : این تحقیق در زمینه ی تدوین استراتژی و شناسایی نقاط قوت وضعف، فرصت و تهدید با بهره گرفتن از تکنیک SWOT برای شرکت ریسندگی خاور می‌باشد.
قلمروی مکانی : پژوهش حاضر به منظور تدوین استراتژی با بهره گرفتن از تکنیک SWOT برای شرکت ریسندگی خاور در استان گیلان، شهرستان رشت می‌باشد.

 

    • قلمروی زمانی : تحقیق حاضر از شهریور ۱۳۹۳ به منظور شناسایی مساله اصلی تحقیق و با مطالعه ی مقالات مرتبط با موضوع آغاز شد و اطلاعات به کارگرفته شده جهت تدوین استراتژی از طریق پرسشنامه درآذر ۱۳۹۳جمع آوری گردید.

 

۱-۱۰ محدودیت های تحقیق
محدودیت های برای انجام هرپژوهش، می‌تواند محقق را از رسیدن به نتیجه ی بهتر و دقیقتر باز دارد.
در تحقیق حاضرهم محدودیت های وجود داشته که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
عدم وجودتحقیق کافی داخلی درخصوص تدوین استراتژی SWOT با مدلهای کمی‌FMEA و SMEA

 

    • عدم همکاری برخی مدیران در زمینه جلسات طوفات مغزی برای تدوین و تعیین سازه های پرسشنامه دوم.

 

    • عدم آشنایی و اطلاع برخی از مدیران با تکنیک SWOT.

 

    • محدودیت در دسترسی به سایت های معتبرعلمی‌جهت دستیابی به اطلاعات کتابخانه ای.

 

۱-۱۱ تعریف مفهومی‌و عملیاتی متغیرها:
در ذیل به تعریف مفهومی‌و عملیاتی اصطلاحات
و واژگان می‌پردازیم
-SWOT: یک از ابزارهای برنامه ریزی استراتژیک محسوب می‌شود که برای ارزیابی قوت وضعف درونی یک سازمان، و فرصت تهدیدهای محیطی که یک سازمان با آن مواجه است به کار برده می‌شود (Humphrey 2005)
نقطه قوت: عبارت است از شایستگی ممتازی که بوسیله آن سازمان می‌تواند در زمینه هایی مانند نوع منابع مالی، تصویر مثبت ذهنی میان خریداران، روابط مثبت با تامین کنندگان و مواردی از این دست نسبت به رقبا برتر باشد.
-نقطه ضعفنوع محدودیت یا کمبود در منابع، مهارتها و امکانات و توانایی هایی است که بطور محسوس مانع عملکرد اثر بخش سازمان بشود عملکرد مدیریت نیز در تشدید نقاط ضعف موثر است (پیرس و رابینسون، ۱۳۸۹ ص ۳۰۷)
-فرصت : عبارت است ازیک موفقیت مطلوب عمده در محیط خارجی سازمان مانند شناخت بخشی از بازار که پیش از این فراموش شده بود. تغییر در وضعیت رقابت یا قوانین و بهبود در روابط یا خریداران فروشندگان (پیرس و رابینسون ۱۳۸۹ و ص ۳۰۹) در این تحقیق فرصت های شرکت ریسندگی خاور در پرسشنامه دوم براساس مولفه های باز شدن بازارهای خارجی، امکان تولید وفروش مشترک محصول با شرکت های بزرگ داخلی و خارجی و مشارکت با ایشان، تکنولوژی جدیدتوسط شرکت، امکان گسترش واحدهای تولیدی توسط شرکت، وجود پتانسیل های بالا در بازار داخل کشور و مشتریان بالقوه، اندازه گیری می‌شود (koo etal 2011)
-تهدید: یک تهدید موفقیت نامطلوبی در محیط خارجی سازمان است مانند قدرت چانه زنی خریداران یا تامین کنندگان کلیدی، تغییرات عمده و ناگهانی تکنولوژی و مواردی از این است که می‌توانند تهدید با تامین گنندگان کلیدی، تغییرات عمده و ناگهانی تکنولوژی و مواردی از این است که می‌توانند تهدید عمده ای در راه موفقیت سازمان باشند. (پیرس و رابینسون ۱۳۸۹، صص ۳۰۹ -۳۰۸)
دراین تحقیق تهدیدهای شرکت ریسندگی خاور براساس مولفه های، ارائه محصولات جدید توسط رقبا، استراتژی های جدید شرکت رقیب، تغییر ذایقه و نیاز مشتریان برای ایجاد تنوع بیشتر در رقبا استراتژی‎های جدید شرکت رقیب، تغییر ذائقه و نیاز مشتریان، برای ایجاد تنوع بیشتر در محصولات با توجه به نیاز بازار، دوره عمر رو به کاهش محصول، روبه کاهش بودن اعتماد مشتری، وجود موانع تجاری خارجی، رکود اقتصادی ، وجود تحریم های اقتصادی، وجود نیروهای متخصص در محیط خارج از شرکت، تغییرات نرخ ارز، نرخ تورم اندازه گیری می‌شود. (p80 koo etal, 2011 )
*FMEA : یک ابزار نظام یافته بر پایه کار گروهی است که در تعریف، شناسایی، پیشگیری، حذف یا کنترل حالات، علل و اثرات خطاهای بالقوه در یک سیستم خدماتی به کارگرفته می‌شود پیش از آنکه خدمات نهائی، به دست مشتری برسند. که با بهره گرفتن از فرمول زیر محاسبه میگردد(Koo etal 2011)

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...