این آزمایش در شرایط عدم محدودیت آب ، عناصر غذایی و کنترل کامل آفات و بیماریها و علف های هرز انجام شد. بنابراین در طول فصل رشد به منظور حفظ رطوبت خاک در وضعیت مطلوب، آبیاری به صورت نواری انجام شد که مازاد آن از طریق جویهای مخصوص به عنوان زهکش مستقل برای هر کرت، به منظور جلوگیری از آلودگی میکروبی وخروج از مزرعه، انجام گرفت. همچنین با وجین دستی کلیه کرت ها عاری از علف های هرز نگه داشته شدند.
۳-۲- فاکتورهای اندازه گیری در هر فصل رشد
۳-۲-۱- اندازه گیری خصوصیات مرفولوژیکی:
به منظور اندازه گیری خصوصیات مرفولوژیکی، ۵ بوته از زمان سبز شدن به طور تصادفی انتخاب شد که به فاصله هر ۱۰ روز نمونه برداری انجام شد. بعد از هر مرحله نمونه برداری، سطح برگ و تعداد پنجه و میزان کلروفیل و در مرحله نهایی میزان ارتفاع پدانکل از خوشه و طول خوشه و همچنین ارتفاع گیاه در مرحله نهایی و فاصله میانگره ها از یکدیگر اندازه گیری شد.
۳-۲-۲- اندازه گیری خصوصیات فیزیولوژیکی رشد:
اندازه گیری شاخص های فیزیولوژیکی به فاصله هر ۱۰ روز یک بار با انتخاب تصادفی ۵ بوته با در نظر گرفتن اثرات حاشیه ای از هر کرت براساس مراحل فنولوژیکی روش زادوکس، برداشت صورت می گرفت. یک متر مربع جهت برداشت نهایی و محاسبه شاخص برداشت از نمونه برداری محفوظ ماند. نمونه ها پس از برداشت به آزمایشگاه منتقل گردید و به منظور اندازه گیری سطح برگ، برگها از ساقه جدا شده و سپس سطح هر برگ به وسیله دستگاه اندازه گیری سطح برگ (مدل LT300 ) بدست آمد.
۳-۲-۱-۱- محاسبه درجه روز رشد:
درجه روز رشد برای فاصله سبز شدن تا برداشت با بهره گرفتن از رابطه زیر محاسبه شد :
:GDD 
که در آن Tmax و Tmin به ترتیب درجه حرارت حداکثر و حداقل روزانه ، Tدرجه حرارت پایه و n تعداد روز از یک مرحله نموی تا مرحله دیگر در نظر گرفته شد .در روش رایج برای گندم Tmax بالاتر از ۲۵ درجه سانتی گراد برابر با ۲۵ درجه سانتی گراد و Tmin پایین تر از درجه حرارت پایه ، برابر با درجه حرارت پایه در نظر گرفته شد (مدحج و فتحی،۱۳۸۷). درجه حرارت پایه برای ارقام گندم صفر درجه سانتی گراد در نظر گرفته شد (کریمی و سیدیک،۱۹۹۱).
پس از جمع آوری داده ها تجزیه آماری با بهره گرفتن از نرم افزارSAS انجام شد و برای ترسیم نمودارها و گراف ها نیز از نرم افزار Excel استفاده شد. برای مقایسه میانگین ها از روش دانکن در سطح احتمال ۵ % استفاده شد.
۳-۳- اجزای عملکرد:
ارتفاع (cm): در مرحله قبل از برداشت محصول ارتفاع گیاه از سطح خاک تا بالاترین نقطه گیاه اندازه گیری شد.
تعداد خوشه در متر مربع : با بهره گرفتن از کوآدرات یک متر مربعی در مزرعه خوشه های داخل آن شمارش شد.
تعداد دانه در سنبله : دانه های سنبله های انتخابی هر کرت پس از برداشت محصول شمارش شد.
وزن هزار دانه (gr): در مر حله رسیدگی نهایی وپس از برداشت محصول و جدانمودن بذور از سنبله ها با بهره گرفتن از دستگاه بذر شمار، شمارش و توزین گردید .
عملکرد دانه (kg.ha-1 ): عملکرد دانه در هکتار در سطح یک متر مربع محاسبه شد.
طول سنبله (cm ): در مرحله رسیدگی نهایی طول سنبله، با خط کش اندازه گیری شد.
عملکرد بیولوژیکی: در مرحله نهایی پس از برداشت محصول و جدا نمودن دانه ها از سنبله ها محاسبه شد.
شاخص برداشت (٪): معیاری از تخصیص مواد بیولوژیکی به عملکرد دانه می باشد و از فرمول زیر محاسبه شد:
۱۰۰× عملکرد بیولوژیکی / عملکرد اقتصادی = شاخص برداشت
طول پدانکل (cm): در مراحل میانی ظهور سنبله و با کمک خط کش اندازه گیری شد.
۳-۴- شاخص های رشد:
در کلیه مراحل رشد گیاه نمونه برداری انجام شد و برای محاسبه شاخص های فیزیولوژیکی رشد از دو مرحله شامل قبل از گلدهی و بعد از گلدهی به عنوان اساس محاسبات استفاده شد. در هر مرحله از نمونه برداری، برگها و ساقه ها در آون با دمای ۷۰ درجه سانتی گراد به مدت ۷۲ ساعت قرار داده شدند. سپس نمونه های خشک شده با ترازوی آزمایشگاهی توزین شده و بر اساس تعیین وزن خشک و اندازه گیری سطح برگ، سایر شاخص های رشد از قبیل CGR ، RGR ،NAR ، LAI با بهره گرفتن از فرمول های ذیل محاسبه گردید.
RGR= [ Ln(W2) – Ln(W1)] /
LAI= lA/P
در این فرمول ها W1 ، W2 ، LA1 ،LA2 ، T1، T2 به ترتیب معرف، وزن خشک بوته در واحد سطح، سطح برگ در واحد سطح و زمان های نمونه برداری برای مراحل قبل و بعد از گلدهی می باشند.P سطح زمین زیر پوشش اندازه گیری سطح برگ است.
۳-۵- اندازه گیری ازت و پروتئین (روش کلدال):
۷/۰ تا ۵/۳ گرم از دانه گندم پودر شده بر حسب میزان ازت موجود در ماده غذایی در بالن هضم ریخته شد سپس مقدار ۸ گرم از مخلوط کاتالیزور به آن اضافه و مخلوط گردید. همراه نمونه ها، محلول شاهد نیز تهیه گردید. نمونه ها روی اجاق برقی قرار گرفت و حرارت به تدریج بالاتر رفت تا مایع بیرنگی در ته بالن باقی ماند که حدود دو ساعت طول کشید. پس از سرد شدن، بالن به حجم ۳۰۰ میلی لیتر رسانده و به مقدار کافی سود اضافه شد تا محیط عمل قلیایی شود(ph:11.5-12 ). نمونه در دستگاه قرارداده شد و کندانسور به جریان افتاد در زیر دستگاه تقطیر ارلن مایر محتوی ۵۰ میلی لیترمحلول مخلوط اسید بوریک و معرف قرار داده شد. پس از متصاعد شدن آمونیاک و جمع شدن مایع و رساندن به حجم ۱۵۰ میلی لیتر، ماده به دست آمده با اسید سولفوریک ۰۱/۰ نرمال تیتر شد تا رنگ از سبز به صورتی تبدیل شود. سپس با بهره گرفتن از ف

جهت دانلود متن کامل این پایان نامه به سایت jemo.ir مراجعه نمایید.

رمول زیر مقدار پرو تئین و ازت برای کلیه نمونه ها محاسبه گردید.
NA%= Vs2(ml)- Vs1(ml)/Wr×۰٫۰۱×۱٫۴
ازت دانه % : NA%
حجم اسید سولفوریک مصرفی برای نمونه(میلی لیتر): Vs2(ml)
حجم اسید سولفوریک مصرفی برای شاهد(میلی لیتر) : Vs1(ml)
وزن نمونه(گرم) :Wr
NA% ×۵٫۷ = درصد پروتئین دانه گندم
۳-۶- اندازه گیری فسفر دانه (به روش اولسن ):
مقدار ۵/۲ گرم از خاکستر نمونه دانه توزین و وارد یک ارلن مایر۲۵۰ میلی لیتری شد سپس ۵/۰ گرم پودر زغال اکتیو عاری از فسفر به آن افزوده و به مایع فوق ۵۰ میلی لیتر بیکربنات سدیم اضافه شد و به مدت ۳۰ دقیقه بر روی یک تکان دهنده مکانیکی قرار داده شد، محلول را از یک کاغذ صافی واتمن شماره یک عبور داده و صاف شد. مقدار ۵ میلی لیتر از محلول زیر صافی به یک بالن ژوژه ۵۰ میلی لیتری منتقل و ۵ میلی لیتر محلول اسید کلرومولیبدیک به آن اضافه شد،همچنین یک میلی لیتر محلول کاری کلرور استانو نیز به آن اضافه و فورا تکان داده و به حجم رسانده شد، پس از ۱۰ دقیقه و پیش از ۲۰ دقیقه، شدت جذب رنگ آبی را در طول موج nm660 با دستگاه اسپکترو فوتومتر جین وی خوانده شد غلظت فسفر با بهره گرفتن از یک منحنی استاندارد برای کلیه نمونه های گیاهی تعیین گردید.
جدول(۳-۳) توصیف مراحل فنولوژیک بر اساس روش زادوکس

عکس مرتبط با اقتصاد

 

 

 

 
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...