عبدل-آل و همکاران در سال ۲۰۰۹ اثر نسبت فوق اشباعیت و همچنین عصاره گیاه خلا[۳۱] را روی هسته‌سازی و شکل بلورهای اگزالات کلسیم بررسی کردند. آن­ها دریافتند که با افزایش نسبت فوق اشباعیت، زمان تأخیر کاهش می‌یابد. همچنین آن­ها دریافتند که در اثر افزودن عصاره خلا، انرژی سطحی بلورها کاهش یافته و بنابراین زمان تأخیر افزایش می­یابد (Abdel-Aal et al., 2009).
پایان نامه - مقاله
عیدی و همکارانش در سال ۲۰۰۸ اثر کاکل ذرت[۳۲] را روی تبلور اگزالات کلسیم در محیط مصنوعی بررسی کردند. آن­ها مشاهده کردند که افزودن کاکل ذرت باعث افزایش تعداد بلورهای اگزالات کلسیم در مقایسه با نمونه قبل از افزودن کاکل ذرت می‌شود. همچنین آن­ها دریافتند که کاکل ذرت باعث افزایش بلورهای کوچک و کاهش بلورهای بزرگ می‌شود و موجب افزایش تعداد بلورهای اگزالات کلسیم از گونه مونوهیدرات نسبت به گونه دی­هیدرات می‌گردد (Eydi et al., 2008).
در سال ۲۰۱۰ ، دکتر علی سیروس و همکاران در دانشگاه علوم پزشکی اراک اثر عرق خارشتر بر دفع سنگ­های حالب را بررسی کردند. در این مطالعه که روی ۱۰۰ بیمار مبتلا به سنگ‌کلیه انجام گرفت مشخص شد که مصرف عرق خارشتر دفع سنگ­های ادراری را به میزان ۲۶ درصد افزایش می‌دهد (Cyrus et al., 2010).
فصل سوم
تئوری
۳-۱- تئوری روش تاگوچی
۳-۱-۱- طراحی آزمایش­ها
طراحی آزمایشات شامل یک آزمایش یا یک سری از آزمایش‌هایی می‌شود که به‌طور آگاهانه در متغیر‌های ورودی فرایند تغییراتی ایجاد می‌گردد تا از این طریق میزان تغییرات حاصل در پاسخ خروجی فرایند مشاهده و شناسایی شود. طراحی آزمایش‌ها یکی ازابزار‌های مهندسی مهم در راستای بهبود فرایند‌های تولید محسوب می‌شود. کاربرد این فنون در مراحل اولیه توسعه فرایند می‌تواند نتایج زیر را به همراه داشته باشد:
بهبود بازده
کاهش تغییرات
کاهش زمان توسعه
کاهش هزینه‌ها
محققان برای شناخت پدیده‌ها، آزمایش‌هایی را انجام می‌دهنـد تا حقیقتی را در مورد سامانه یا فرآینـدی کشف کنند. انجام آزمایش همواره متضمن هزینـه و زمان است. بنابراین به روشی نیاز است که در آن بتوان با صرف حداقل هزینه و زمان، به بیشترین اطلاعات در مورد فرایند دست پیدا کرد و نتیجه‌گیری‌های منطقی ارائه کرد و مدارک مستند در خصوص فرایند به­دست آورد. روشی که به بهترین شکل اهداف ذکر شده را برآورده می‌سازد، طراحی آزمایش‌های صنعتی نام دارد. در تمام فرآیندها و سامانه‌ها می‌توان از طراحی آزمایشات بهره گرفت و کیفیت خروجـی را افزایش داد. این تحلیل‌هـا اغلب به­وسیله­ نرم افزارهـای تحلیل آماری انجام می‌شود که معروفتـرین آنها Minitab و Design Expert می‌باشد.
۳-۱-۲- هدف از طراحی آزمایش
در واقع هدف طراحی آزمایشات حل مسأله زیر است:
۱- کسب حداکثر اطلاعات و شناخت از فرآیندها
۲- صرف حداقل هزینه‌ها
۳- کسب حداقل زمان برای اجرای فرآیندها
پارامترهای مستقل مورد مطالعه در فرایند آزمایش با نام فاکتور یا عامل شناخته می­شوند. هر کدام از این عوامل می ­تواند دارای چندین مقدار مختلف باشد که به این مقادیر سطح گفته می­ شود و به نتیجه حاصله از هر آزمایش، پاسخ گفته می­ شود.
۳-۱-۳- مراحل طراحی آزمایش
به طور کلی جهت طراحی آزمایش و بررسی عوامل مؤثر بر پدیده­ مورد نظر باید مراحل زیر را به ترتیب انجام داد (Lazic, 2004):
۱- تشخیص مسئله.
۲- انتخاب ابتدایی عوامل، سطوح و دامنه آن‌ ها.
۳- انتخاب پاسخ.
۴- انتخاب طراحی آزمایش.
۵- انجام آزمایش­ها.
۶- تجزیه و تحلیل نتایج.
۷- جمع­بندی، نتیجه ­گیری و بهینه­سازی.
با توجه به تعداد پارامتر‌های مؤثر و تعداد سطوح هر کدام از آن‌ ها (مقادیر مختلفی که در طول آزمایش برای هر کدام در نظر گرفته می‌شود) تعداد آزمایش‌ها مشخص می‌شود. به این ترتیب که طبق جدول ۳-۱ تعداد پارامترها را از ردیف افقی بالای جدول مشخص کرده و سطوح را نیز از ردیف عمودی سمت چپ مشخص می­کنیم، محل برخورد این دو تعداد آزمایش‌های مورد نظر را معین می‌کند.
جدول ۳-۱ : جدول بدست آوردن تعداد آزمایش به روش تاگوچی
پس از معین کردن تعداد آزمایش‌ها یک ماتریس تشکیل می‌دهیم که سطر‌های این ماتریس مشخص‌کننده شرایط آزمایش می‌باشد. برای ایجاد این ماتریس‌ها راه‌های پیچیدهای وجود دارد ولی می‌توان از تحقیق‌ها و یا سایر منابع نیز آن‌ ها را به صورت آماده پیدا کرده و از آن‌ ها استفاده کرد. برای تحلیل آزمایش‌ها نیز روش‌های مختلفی وجود دارد که در این پژوهش از روش نسبت سیگنال به اغتشاش استفاده کردیم.
در این روش ما انتظار داریم که از تحلیل جواب‌ها نتایج زیر را بدست آوریم:
شرایط بهینه‌ای که در آن کیفیت مطلوب بدست می‌آید.
میزانی که هر فاکتور روی عملکرد و کیفیت تأثیر‌گذار است و تعیین فاکتوری که بیشترین تأثیر را دارد.
در این تحقیق طراحی آزمایش‌ها در محیط نرم افزار MINITAB16 انجام گرفته است. تاگوچی برای چهار فاکتور ورودی و سه سطح، روش آرایه متعامد L9 را پیشنهاد می‌کند. هدف از بکارگیری روش تاگوچی در طراحی، تعیین سطوحی از عوامل قابل کنترل جهت دست‌یابی به بالاترین راندمان است. لازم به ذکر است چنانچه یافتن شرایط بهینه بدون استفاده از روش طراحی آزمایش انجام می‌گرفت نیاز به آزمایش بود، که با این روش تعداد آزمایش‌ها به ۹ کاهش یافت. یکی از اهداف اصلی روش تاگوچی، تعیین میزان تأثیر هر یک از پارامترها بر روی خروجی فرایند و تعیین سطوح بهینه‌ی این پارامترها می‌باشد.
در این پژوهش هدف اصلی بررسی مورفولوژی می‌باشد که پارامتری کیفی است. از آنجائیکه برای استفاده از تحلیل تاگوچی، پاسخ باید متغیری کمی باشد، بدین منظور در این پژوهش از پارامترهای ضریب کرویت[۳۳] و اندازه‌ی متوسط وزنی[۳۴] ذرات، بعنوان پاسخ فرایند استفاده شده است.
ضریب کرویت :
ضریب کرویت میزان نزدیکی و شباهت یک جسم به کره را نشان می‌دهد. فرایند‌های مختلفی در علوم صنایع غذایی، کشاورزی، نظامی و غیره وجود دارد که تصمیم‌گیری در خصوص آن‌ ها بر اساس شکل محصولات است. درجه‌بندی و بسته‌بندی محصولات یکی از این موارد است و در این میان خصوصیات فیزیکی نظیر کرویت می‌تواند یکی از فاکتور‌های لازم برای این کار باشد. در واقع این ضریب یکی از شاخص‌های تعیین شکل جسم است و نشان دهنده میزان شباهت یک جسم به کره می‌باشد. شکل محصولات نقش مهمی در فرآیندهای جداسازی و درجه‌بندی توسط ماشین‌های غربال دارد. ضریب‌کرویت همواره عددی بین صفر و یک می‌باشد که هر چه شکل جسم از کره دورتر باشد، مقدار آن کمتر است.
محققان روش‌های گوناگونی را برای این ضریب ارائه کرده‌اند که به برخی از آن‌ ها اشاره می‌شود. در سال ۱۹۷۰ محسنین رابطه‌ی زیر را برای محاسبه‌ی ضریب کرویت ارائه داد (Mohsenin, 1970).
(۳-۱)
مطابق شکل ۳-۱ در این رابطه L طول، W عرض، و T ضخامت جسم است.
شکل ۳-۱ : مشخصه‌ های محوری یک جسم
جین و بال در سال ۱۹۹۷ رابطه‌ی زیر را برای ضریب کرویت ارائه دادند (Jain, Bal, 1997).
(۳-۲)
(۳-۳)
در این روابط L, W و T با توجه به شکل ۳-۱ مشخص می شوند.
وادل رابطه‌ی زیر را برای تعیین ضریب کرویت اجسام متمایل به کره پیشنهاد کرد:
(۳-۴)
در این رابطه و به ترتیب بیانگر حجم ومساحت سطحی ذره می‌باشد (Wadell, 1935).
برای درک بهتر میزان کرویت جداولی طراحی شده‌اند که در شکل ۳-۲ نمونه‌ای از آن آورده شده است. ذرات به ترتیب از راست به چپ: خیلی گوشه‌دار، گوشه‌دار، تقریباً گوشه‌دار، تقریباً گرد‌شده، گردشده و خیلی گرد‌شده تقسیم‌بندی شده‌اند.
شکل ۳-۲ : ترتیب گرد شدن یک ذره (Wikipedia)
از آنجائیکه کرویت پارامتری سه‌بُعدی بوده و اندازه‌گیری آن با روش‌های معمولی کاری دشوار، پیچیده و پر‌هزینه است (limei,wang, 2007 )، در این مطالعه برای محاسبه‌ی آن از نرم‌افزار پردازش تصاویر میکروسکوپی MIP[35] و فرمول ۳-۵ استفاده شد (Sympatec GmbH, 2012):
(۳-۵)

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...