امنیت شغلی

 

عدم اطمینان از ادامه خدمت، عدم احساس اطمینان از تامین دوران بازنشستگی، عدم آرامش از دائم العمر نبودن کار استخدامی، عدم احساس امنیت از پرونده سازی بر علیه شاغل یا فرد اخراج از کار

 

ابراهیمی نژاد و همکاران(۱۳۸۸)

 

 

 

مدل مفهومی تحقیق
باتوجه به ادبیات و پیشینه تحقیق گفته شده و همچنین چارچوب نظری ذکر شده مدل مفهومی تحقیق در شکل (۴-۲) نشان داده شده است:
شکل(۲-۴): مدل مفهومی تحقیق
خلاصه فصل دوم
در این فصل ضمن ارائه پیشینه تحقیقات انجام شده در زمینه ترک خدمت به مروری بر تحقیقات گذشتگان در زمینه عوامل مؤثر بر ترک خدمت پرداختیم. در این فصل پس از ارائه تعاریف مختلف آسیب شناسی و نخبگان و ترک خدمت، به تعاریفی از عوامل مؤثر بر ترک خدمت مدنظر در الگوی مفهومی نیز اشاره شده است.
و نیز در انتها با توجه به ادبیات تحقیق و مرور تحقیقات گذشتگان، چارچوب نظری تحقیق و مدل جامعی از عوامل مؤثر بر ترک خدمت که آسیب های جدی به سازمان وارد می آورند ، ارائه شده است.
روش شناسی تحقیق
مقدمه:
به‌طورکلی هر تحقیق در پی طرح مشکل یا مسئله‌ای مطرح می‌گردد. مشکل یا مسئله‌ای که سؤالاتی را در ذهن محقق ایجاد می‌کند. محقق برای یافتن پاسخ این سؤالات به جامعه مراجعه می‌کند و با انتخاب نمونه‌ای از جامعه، می‌خواهد پاسخ پرسش‌ها را ازنظر جمع، بررسی و دریافت نماید. بدین منظور با انتخاب روشی برای تحقیق،‌ فرایند انجام تحقیق، الگوی مفهومی آن، متغیرهای تحقیق و ابزار سنجش را موردتوجه قرار می‌دهد. در تحقیق حاضر با توجه به هدف اصلی تحقیق که آسیب شناسی عوامل مؤثر بر ترک خدمت نخبگان از دیدگاه مدیران است روش و فرایند تحقیق، شیوه‌های اندازه‌گیری متغیرها بحث شده است و سپس توضیحاتی در خصوص روش جمع‌ آوری اطلاعات، ابزار جمع‌ آوری اطلاعات و نحوه استخراج داده‌ها از پرسشنامه و روایی و پایایی پرداخته و درنهایت به تشریح متغیرهای مورد بررسی در تحقیق و روش‌های آماری مورداستفاده جهت تجزیه ‌و تحلیل اطلاعات و سؤالات بیان می‌شود.
پایان نامه - مقاله
نوع و روش تحقیق
انتخاب روش تحقیق مناسب برای رسیدن به اهداف پژوهش و آزمودن فرضیات بسیار حائز اهمیت است. ابعاد روش شناختی یکی از مؤلفه های پر اهمیت در هر موضوع تحقیقی می باشد. اعتبار تحقیق منوط به نحوه بهره گیری از روش ها و تکنیک های پژوهشی است. روش عبارتست از شیوه ها و تدابیری که برای شناخت حقیقت و بر کناری از لغزش به کار برده می شود (خاکی، ۱۳۷۹). روش تحقیق مجموعهای از قواعد، ابزار و راه های معتبر (قابل‌اطمینان) و نظام‌یافته برای بررسی واقعیتها، کشف مجهولات و دستیابی به راه‌حل مشکلات است (خاکی، ۱۳۹۲). به طور خلاصه تر می توان گفت که تحقیق توصیفی آن چه را که هست توصیف می کند و به شرایط یا روابط موجود، عقاید متدوال، فرایند های جاری، آثار مشهود یا روند های در حال گسترش توجه دارد. توجه آن در درجه اول به زمان حال است، هر چند غالبا رویدادها و آثار گذشته را نیز که به شرایط موجود مربوط می شوند، مورد بررسی قرار می دهد(بست،۱۳۷۱). ازآنجایی‌که در این تحقیق به توصیف و مطالعه آنچه هست پرداخته ‌شده است بنابراین، این تحقیق، یک تحقیق توصیفی است. در تحقیقات توصیفی می توان جامعه مورد مطالعه را از طریق پیمایشی[۲۴۷] تحت بررسی و آزمون قرار داد. “پیمایش” عبارت از جمع آوری اطلاعات است که با طرح و نقشه و به عنوان راهنمای عملی توصیف یا پیش بینی و یا به منظور تجزیه و تحلیل روابط برخی متغیرها، صورت می گیرد. پیمایش توصیفی، به توصیف پدیده های خاص در محیطی معین می پردازد، برای آزمون نظریه ها و پاسخگوئی به پرسش های پژوهشی به کار می رود و شامل توصیف و نتیجه گیری است(کومار، ۱۳۷۴).
مراحل مختلف اغلب پیمایش ها به ترتیب زیر است(اوپنهام،۱۳۶۹):
مطالعه کتب و نشریات مربوط و مصاحبه با افراد و صاحب نظر و با تجربه؛
تدوین فرضیه و طراحی روش تحقیق؛
طراحی فنون و روش های مورد نیاز تحقیق، اجرای طرح مقدماتی و رفع نواقص ابزار تحقیق؛
انتخاب افراد و نمونه هایی که باید مورد بررسی قرار گیرد؛
کار میدانی و جمع آوری و دریافت اطلاعات و داده ها؛
کد گذاری و پردازش داده ها؛
تجزیه و تحلیل آماری؛
گردآوری نتایج و آزمون فرضیه ها؛
تحلیل نتایج به دست آمده و نگارش تحقیق.
روش تحقیق در پژوهش ما، ازلحاظ روش جمع‌ آوری داده‌ها از نوع پیمایشی، است و مورد مطالعه این تحقیق، شرکت پالایش و پخش فراورده های نفتی می باشد.
از سوی دیگر، چون هدف ذاتی آن، شناسایی عوامل مؤثر ترک خدمت نخبگان و ارائه راهکار ها به مدیران برای کاهش این ترک خدمت است، یک تحقیق کاربردی، محسوب می شود. بعلاوه با توجه به بررسی تأثیر متغیرهای مستقل بر روی متغیر وابسته، این تحقیق جز تحقیقات علی و معلولی نیز است؛ و با توجه به اینکه، این تحقیق، به بررسی تأثیر عوامل شخصی ، سازمانی، شغلی بر ترک خدمت، می‌پردازد، از نوع رگرسیون، است. مبانی نظری این تحقیق که به کمک روش کتابخانهای و با ابزار مقالات و کتاب‌ها و سایت‌ها و… به دست آمد. همچنین داده های موردنیاز برای آزمون فرضیات تحقیق نیز به کمک روش میدانی و با ابزار پرسشنامه به دست آمد.
با توجه به ماهیت موضوع تحقیق و با عنایت به موارد فوق الذکر به‌ویژه حجم وسطح تحقیق، سوگیری تحقیق و رهیافت آن مناسب ترین روش و روش اصلی تحقیق همانا روش پیمایش است. و شیوه جمع آوری اطلاعات بصورت پرسشنامه ای خواهد بود.
فرایند انجام تحقیق
در تحقیق حاضر، پس از تهیه طرح تحقیق و مطالعه و جمع‌ آوری مبانی نظری آن، اجزای آن، مشخص گردید. و سپس از پس از مصاحبه و بررسی بررسی اسناد و مدارک آرشیوی- پرسنلی ،پرسشنامه‌ای، جهت جامعه آماری تحقیق، تهیه شد. پس از توزیع و جمع‌ آوری پرسشنامه‌ ها و تجزیه‌وتحلیل داده‌های حاصل از آن‌ ها، نتیجه‌گیری و پیشنهاد‌ها، ارائه شد.
مدل مفهومی تحقیق
هدف این تحقیق، آسیب شناسی عوامل مؤثر بر ترک خدمت نخبگان از دیدگاه مدیران، است. همان‌گونه که در ادبیات تحقیق، بیان شد در این پژوهش از عوامل شخصی، شغلی، سازمانی به عنوان مدل مفهومی تحقیق استفاده شده است. که در آن عوامل شخصی، شغلی، سازمانی به عنوان متغیر مستقل تحقیق و ترک خدمت نخبگان به‌عنوان متغیر وابسته در این تحقیق مورد بررسی وآزمون قراررمی‌گیرند.
ابزار پردازش اطلاعات
پس از اتمام جمع آوری داده‌های موردنظر و بازبینی پرسشنامه های تکمیل شده به کدگذاری متغیرها بر اساس سطوح اندازه‌گیری متغیرها و شاخص ها پرداخته و داده‌ها را جهت تجزیه و تحلیل آماری وارد رایانه می‌شوند. پردازش داده‌های آماری فوق و تبدیل آن‌ ها به اطلاعات از طریق بسته نرم افزاری spss صورت می‌گیرد. سپس به تجزیه و تحلیل داده‌ها و آزمون فرضیات از طریق شاخص های آماری توصیفی و استنباطی اقدام می‌گردد.
جامعه آماری
به‌کل گروه افراد، وقایع یا چیزهای اشاره دارد که پژوهش میخواهد به پژوهش درباره آن‌ ها بپردازد. (سکاران،۱۳۹۲). جامعه آماری عبارت است از کلیه افراد و اشیایی که دارای حداقل یک صفت مشترک باشند، تشکیل جامعه آماری می‌دهند. اگر تعداد افراد جامعه آماری محدود باشد، به آن جامعه آماری محدود می‌گویند (دانایی فر و همکاران، ۱۳۸۷). همچنین کرسول[۲۴۸] (۲۰۰۵) جامعه را گروهی از افراد میداند که از یک خصوصیت مشترک برخوردارند که آن‌ ها را از دیگر گروه‌ها متمایز میسازد (دانایی‌فرد و دیگران ۱۳۸۷). جامعه آماری ممکن است محدود یا نامحدود باشد، اگر بتوان واحدهای یک جامعهی آماری را شمارش کرد و نتیجه را با یک عدد معین n بیان نمود، آن جامعه آماری را محدود گویند، اما اگر نتوان واحدهای یک جامعه آماری را شمارش کرد آن جامعه آماری را نامحدود گویند. جامعه آماری در این تحقیق شامل نخبگانی می شود که از طریق نمره دانشگاهی و به علت معد ل های بالا در دانشگاه، به استخدام شرکت ملی پخش فراورده های نفتی در آمده اند و ترک خدمت کرده اند و با توجه به این که دسترسی به این افراد امکان پذیر نبوده است مدیران و سرپرستان شرکت ملی پخش فراورده های نفتی منطقه تهران به عنوان نمونه در نظر گرفته شده اند.
نمونه آماری و روش محاسبه حجم نمونه
نمونه برداری، فرایند گزینش و انتخاب تعداد محدودی از اعضای جامعه است؛ طوری که پژوهشگر با بررسی نمونه و درک خصوصیات یا ویژگیهای آزمودنیهای نمونه، قادر به تعمیم خصوصیات یا ویژگیها به عناصر جامعه خواهد شد (دانایی‌فرد و همکاران، ۱۳۸۷). درواقع نمونه، گروهی از اعضای یک جامعه تعریف‌شده است که اطلاعات موردنیاز تحقیقی به کمک آن حاصل میشود (سکاران، ۱۳۹۲). تعیین حجم نمونه اهمیت زیادی در قابلیت تعمیم نتایج آزمون به جامعه دارد. روش‌های مختلفی، جهت تعیین حجم نمونه، وجود دارد که دقیق‌ترین آن‌ ها روش‌های ریاضی است. در تعیین حجم نمونه، عوامل زیر، مؤثر است:
واریانس داده‌ها: هرچه پراکندگی داده‌ها بیشتر باشد، می‌بایست، حجم نمونه، افزایش یابد.
سطح اطمینان: به این معناست که برآوردهای ما واقعاً تا چه اندازه برای جامعه آماری، درست است.
دقت موردنظر: به این معناست که در برآورد کردن پارامتر جامعه آماری بر پایه حجم نمونه تا چه اندازه، درست عمل کرده‌ایم. دقت، توسط پژوهشگر، تعیین می‌شود.
حجم جامعه: عبارت است از تعداد کل اعضای جامعه آماری انتخاب‌شده.
توزیع جامعه آماری: منظور، عبارت است از چگونگی پراکندگی اعضاء، در جامعه آماری انتخاب‌شده.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...