ارائه مدلی برای تعیین ارزش مسافران در بستر الکترونیکی در صنعت حمل ونقل ... |
[۹۶]
RFMTC
در این مقاله مدل RFMTC برای دستهبندی مشتریان ارائهشده است. Churn probability© و Time since first purchase(T) متغیرهای جدیدی هستند که در این مقاله از آن ها استفاده شده است. هدف این مقاله که در یک مرکز ارائهدهنده خدمات انتقال خون پیادهسازی شده، اینست که در محاسبه ارزش مشتری، احتمال رویگردانی وی نیز درر نظر گرفته شود.
[۹۷]
RFMP
در این مقاله، الگوی RFM صریحا تعریف شده و یک ساختار درختی تحت عنوان RFM-Patern-tree برای فشردهسازی و ذخیره تمامی تراکنشهای مشتریان، پیشنهاد شده و یک الگوریتم الگوی مبتنی بر رشد برای کشف تمامی الگوهای RFM در ساختار درختی پیشنهادی توسعه داده شده است.
[۹۸]
RFM
در این مقاله از معیارهایی نظیر تعداد مشتریان، میانگین تعداد تراکنشها برای هر مشتری و میانگین تعداد موارد در هر تراکنش برای کشف الگوی خرید مشتریان با بهره گرفتن از RFM استفاده شده است. در این مقاله از SPM نیز استفاده شده است.
[۹۹]
RFM
در این مقاله با بهره گرفتن از مدل RFM دانشجویان نیازمند برای دریافت وام دانشجویی در چین مشخص گردیدهاند. دادههای مورد نیاز برای تعیین ارزش دانشجویان، از سوابق تراکنشهای آن ها در سیستم تغذیه دانشگاه گرفته شده است(دانشجویان برای خرید غذا و مواد خوراکی در درون دانشگاه از کارت دانشجویی خود استفاده میکنند). ازآنجاییکه تمامی دانشجویان روزانه از غذای دانشگاه استفاده می کنند بنابراین R معنی ندارد. بجای R(Recency) از R(Ratio) در این مقاله استفاده شده است.
Ratio= average cost non-grain foods / average cost staple
[]
RF*M*
در این مطالعه که با هدف تعیین مشتریان باارزش بانک صورت گرفته است، عنوان گردیده که مدل RFM بهتنهایی نمیتواند در صنعت بانکداری پاسخگویی مناسبی به همراه داشته باشد؛ لذا پیشنهاد شده است که بجای مدل RFM از RF*M* استفاده شود. متغیرهای مدل RF*M* بصورت زیر محاسبه میگردند:
R= Recency
D= Duration
F*= Number of transactions per day(F/D)
M*= Monetary value per transaction(M/F)
در این مقاله از K-means برای خوشهبندی مشتریان استفاده شده است.
[۱۰۱]
RFM
در این مقاله با بهره گرفتن از مدل WRFM، مشتریان به ۴ دسته تقسیم شده اند. سپس با بهره گرفتن از سریهای زمانی میزان ارزشی که هر مشتری در آینده می تواند برای شرکت بوجود آورد، تخمین زده شده است. داده های مورد استفاده در این مقاله شامل نوع سپرده، میزان سپرده، میزان معامله و تاریخ هر معامله می شود.
از تکنیک AHP برای تعیین اوزان متغیرها استفاده شده است.
[۱۰۲]
در صنعت حملونقل نیز از مدل RFM برای تعیین ارزش مسافران استفاده شده است. در مقاله [۱۰۳] با بهره گرفتن از مدل RFM ساده و با بهره گرفتن از الگوریتم K-means مسافران الکترونیکی در شرکت مسافربری رجا خوشهبندی و تعیین ارزش شده اند. در این تحقیق تراکنشهای ۷۱۴۳۶ مشتری در یک بازه ۲ ساله مورد بررسی قرار گرفته است. نویسندگان این مقاله، مسافران را به ۵ خوشه تقسیم بندی کردند و برای هر خوشه استراتژی های مناسبی ارائه کردند. نکته جالب در این مقاله، شناسایی و تفکیک آژانسهای مسافربری از سایر مسافران میباشد. این دسته از مشتریان به دلیل بالا بودن حجم تراکنشها و متغیر بودن مبدأ و مقصد مسافرتشان در هر دوره، شناسایی شدند. در [۱۰۴] نیز از مدل RFM و درخت تصمیم C4.5 برای تعیین ارزش مسافران باارزش در صنعت هواپیمایی تایوان استفاده شده است.
یکی دیگر از مطالعات انجامشده در این حوزه، تحقیق انجامشده توسط چیانگ[۹۵] در سال ۲۰۱۲ در [۱۰۵] بوده است. در این پژوهش بر مبنای مدل RFM، مدل FPDN برای تعیین ارزش مسافران در صنعت حملونقل هوایی ارائهشده است. متغیرهای این مدل عبارتند از:
جدول۲- ۹ متغیرهای مدل FPDN
Frequency(F)
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1400-07-23] [ 12:05:00 ق.ظ ]
|