۳-۲ نوع و روش پژوهش
محقق پس از تعیین و تنظیم موضوع باید در فکر انتخاب «روش‏» تحقیق باشد. ‏مراد از انتخاب روش تحقیق این است که مشخص کنیم، چه روش تحقیقی برای موضوع ‏خاص لازم است‏. انتخاب روش‌ انجام تحقیق بستگی به هدف ما، نوع کاوش محقق برای ‏دست‌ یافتن به هدف ما، ماهیت موضوع مورد تحقیق و امکانات اجرائی آن دارد. بنابراین ‏هنگامی که می‌توان در مورد روش بررسی و انجام یک تحقیق تصمیم گرفت که ماهیت ‏موضوع مورد پژوهش، هدف ما و نیز وسعت دامنه آن مشخص باشد. به عبارت دیگر هدف ‏از انتخاب روش تحقیق آن است که محقق مشخص نماید چه شیوه و روشی اتخاذ کند تا او ‏را هر چه دقیق‌تر، آسانتر، سریع‌تر و ارزان‌تر در دستیابی به پاسخ‌ یا پاسخهائی برای پرسش ‏یا پرسش‌ها و مساله تحقیقی مورد نظر کمک کند. پایه هر علمی روش شناخت آن است و اعتبار و ارزش قوانین هر علمی به روش شناختی مبتنی است که در آن علم به کار می رود. ممکن است از «روش تحقیق» معانی متمایزی استنباط شود، در اینجا منظور از روش تحقیق یک فرایند نظام مند برای یافتن پاسخ یک پرسش یا راه حل یک مساله است.
دانلود پایان نامه
تحقیق حاضر که به دنبال بررسی رابطه بین نگرش مشتریان نسبت به تبلیغات و میزان ارتقا فروش خدمت در شعب بانک ملی شهرستان بندرعباس می باشد از نظر روش جزءتحقیقات توصیفی از نوع همبستگی است. در روش همبستگی رابطه بین دو یا چند جفت متغیر و یا رابطه میان دو یا چند دسته از داده ها سنجیده می شود که درجه این رابطه را میتوان به وسیله ضریب همبستگی اندازه گیری و مورد سنجش قرار داد.
از لحاظ هدف نیز جزء تحقیقات کاربردی می باشد .هنگامی که با هدف برخورداری از نتایج یافته ها برای حل مسائل موجود در سازمان به تحقیق می پردازیم،آن را تحقیق کاربردی می نامیم.
مبانی نظری این تحقیق از منابع کتابخانه ای جمع آوری شده و همچنین داده های لازم برای آزمون فرضیات از طریق پرسشنامه میدانی بدست آمده است.لذا بر اساس مکان از نوع تحقیقات میدانی است.
۳-۳ جامعه آماری مورد بررسی
۳-۳-۱- جامعه آماری
جامعه آماری عبارتست از مجموعه ای از افراد یا واحدها که دارای حداقل یک صفت مشترک باشند (سرمد، بازرگان و حجازی،۱۳۸۴). جامعه آماری بر اساس تعداد اعضای تشکیل دهنده به دو دسته تقسم می شود:جامعه آماری محدود و جامعه آماری نامحدود.منظور از جامعه آماری محدود جامعه ای است که می توان اعضا یا عناصر تشکیل دهنده آن را مشخص کرد.جامعه آماری نامحدود جامعه ای است که تعداد اعضا یا عناصر تشکیل دهنده آن مشخص نیست .جامعه آماری این تحقیق شامل مشتریان بانک ملی در سطح شهرستان بندرعباس می باشند که از خدمات شعب مختلف آن در سال ۱۳۹۲ استفاده کرده اند.جامعه آماری مورد نظر جامعه آماری نامحدود که با دریافت اطلاعات مدیریت استان تعداد این مشتریان در حدود ۴۰۰۰۰ نفر می باشد.
۳-۳-۲- حجم نمونه
پس از انتخاب موضوع تحقیق و بیان مسئله، یکی از تصمیمیات مهمی که در پیش روی هر پژوهشگری قرار دارد انتخاب نمونه است، نمونه ای که باید نماینده جامعه ای باشد که پژوهشگر قصد تعمیم یافته های تحقیق خود به آن جامعه را دارد. اگر محقق پژوهش خود را بر تمامی افراد جامعه اجرا کند روش او سرشماری خواهد بود یعنی محقق باید تمامی افراد جامعه را تک تک مورد بررسی و آزمون قرار دهد. اما چون اکثر پژوهشگران توان و زمان اجرای پژوهش بر کل جامعه را ندارند به همین دلیل پژوهش خود را محدود به نمونه کوچکی می سازند.
هر چه حجم یا اندازه نمونه بزرگتر باشد میزان اشتباهات در نتیجه گیری کم می شود و بر عکس هر چه تعداد نمونه محدود باشد مقدار اشتباهات زیادتر است، بنابراین زمانی که محقق سطح بالاتری از اطمینان یا معنی دار بودن آماری را ملاک ارزیابی اطلاعات تحقیق خود قرار می دهد لازم است حجم نمونه او بزرگتر انتخاب شود.
لذا اگر هر عضو در جامعه ما در دقیقاً مشابه عضو دیگر باشد آنگاه انتخاب نمونه ای با حجم یک عضو هم کافی است. حجم نمونه باید به اندازه ای باشد که نتایج حاصل عیناً با نتایج همان مطالعه در جامعه ای که نمونه از آن انتخاب شده است برابر باشد. تعیین حجم نمونه بستگی به میزان دقت و اطمینان مورد نظر دارد که با فرمول هایی قابل محاسبه است.
با توجه به اینکه در این تحقیق امکان بررسی تمامی اعضا جامعه آماری بعلت پراکندگی در سطح شهرستان و نیز تعداد زیاد آنها وجود نداشته در نتیجه از نمونه گیری استفاده گردیده که برا ی این کار از فرمول نمونه گیری جامعه محدود کوکران استفاده شده است.
حجم نمونه با استفاده ازفرمول کوکران به شرح زیرمحاسبه شده است:
که در آن:
= N حجم جامعه آماری
= n حجم نمونه
مقدار اشتباه مجاز برابر۰۵/۰ در نظر گرفته شده
مقدار متغیر نرمال واحد متناظر با سطح اطمینان ۹۵ درصد
=P برآورد نسبت صفت متغیر = ۵/۰
P=q-1=5/0
۳-۳-۳- شیوه نمونه گیری
درپژوهش حاضر با توجه به ماهیت موضوع پژوهش وجامعه آماری مورد مطالعه (واریانس موجود دربین مشتریان، تحصیلات وجنسیت افراد) از روش نمونه گیری طبقه ای به شکل متناسب استفاده شده است برای تحت پوشش قراردادن جامعه آماری مورد نظر (مشتریان) مراحل زیر مورد توجه قرار گرفته است :
الف- تقسیم کل حجم نمونه به نسبت درجه بانک(۱،۲،۳،۴،۵،ممتازب، ممتاز الف) درمیان طبقات (شعبه های مختلف بانک ملی)؛
ب- انتخاب مشتریان به شکل تصادفی ساده ازهرشعبه؛
ج- توزیع پرسشنامه دربین مشتریان منتخب .
جدول ۳-۱ نمونه آماری مشتریان بانک ملی در شعبات مختلف

 

نام شعبه درجه نمونه
مرکزی ممتاز ب ۱۰۲
شهرداری ۳ ۷
شهید نظری ۳ ۷
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...