• مساله تحقیق                                                                    ۴
  • اهمیت و ضرورت تحقیق                                                       ۶
  • طرح تحقیق                                                                       ۶
  • سوالات تحقیق                                                                   ۷
  • فرضیه (های ) تحقیق                                                           ۸
  • تعریف عملیاتی اصطلاحات تحقیق                                           ۹

فصل دوم:

پیشینه تحقیق                                                                           ۱۰

تاریخچه تشکیل مدارس در ایران                                                     ۱۰

فصل سوم:

  • روش تحقیق                                                                       ۱۶
  • جامعه آماری                                                                       ۱۷
  • نمونه آماری                                                                        ۱۷
  • حجم نمونه و روش نمونه گیری                                                ۱۷
  • ابزارهای تحقیق                                                                   ۱۷
  • روش تجزیه و تحلیل                                                              ۱۷

 فصل چهارم:

  • مقدمه                                                                               ۳۴
  • جداول                                                                                                       

فصل پنجم:

تجزیه و تحلیل خلاصه های مطالب                                                    ۴۰

  • آزمون بینه و سیمون                                                              ۴۷  
  • محدودیت ها                                                                        ۵۰
  • پیشنهادات                                                                          ۵۱  

منابع                                                                                          ۵۲          

مقدمه:

بچه با حرکات دست و پا کم کم مهارتها را یاد می گیرد و با مشاهده رفتار و حرکات اطرافیان، عادات و آداب آنها را جذب میکند و با رد یا قبول دنیایی که برای خود ساخته، آن را تجربه می کند. پس بیشتر از طریق آزمایش تا خطا ، شادی تا غم، تجربه تا تلقین و گفتگو تا هدایت، مسائل را فرا می گیرد.

در نتیجه کودک بیشتر از طریق عشق ,از راه شکیبایی ,از طریق درک و فهم، از راه احساس تعلق داشتن به دیگری، از طریق عملی و از راه احساس موجودیت کردن، مسائل را می آموزد. با گذشت هر روز از زندگی، طفل اندکی از آنچه از دیگران می دانند، می اندیشند و درک می کنند، را فرا می گیرد.

اگر خوب دقت کنیم می بینیم بچه ها از نظر استعدادها یی که دارند با یکدیگر متفاوتند. دو کودک را نمی توان پیدا کرد که از همه لحاظ شبیه هم باشند. مثلاً اگر در کلاس درس سوالاتی از آنان شود هر کدام از این دانش آموزان به وسیله هوش و استعداد های ذاتی که دارند، جوابهای گوناگونی را خواهند داد.

لذا روانشناسان و جامعه شناسان با کمک علم زیست شناسی ,پرونده تحصیلی را جهت هر یک از محصلین اتداع نموده اند که هر یک از این پرونده ها ، می توانند بیانگر خصوصیات و شایستگی های فرد فرد دانش آموزان باشد.

امروزه همه تلاش ها کنکا شها و تحقیقات به این جهت است که تمام نونهالان برای تعلیم و تربیت بهتر و ترقی و تکامل باید از همه متمایز و شناخته شوند.

آگاهی از تفاوتهای فردی می تواند ما را در حل بسیاری از دشواریها یاری دهد، وقتی قبول کردیم که انسانها از نظر توانایی های ذاتی و اکتسابی تفاوت دارند، در پی این نخواهیم بود که از همه، رفتارهای یکسانی را انتظار داشته باشیم.

اگر کلاس بندی هر یک از دانش آموزان در پایه ها و مقاطع تحصیلی به صورت به صورت علمی و شایسته انجام گیرد، امکان غفراگیری و کسب مهارت، با توجه به کلاس بندی صحیح و مدرن، وجود خواهد داشت.

مسأله تحقیق:

بیان مسأله

در این تحقیق ما در پی پاسخ این سوال هستیم که کلاس بندی بهینه چیست و چه تاثیری در ارتقا و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دوره ابتدایی دارد:

دبستان خانه شاگرد و معلم و محلی است که بنای زندگی اطفال در آن پی ریزی می شود و یادگارهای گوناگون از دوره پرشور و هیجان طفولیت در خاطره ها به جای می گذارد. در همین خانه بزرگ است که مغز کوچک اطفال شکل اجتماعی می گیرد و به آهنگ با انضباط زندگی آشنا می شود.

اگر دبستان را به ساده ترین صورت آن در آوریم، واحد کوچکی از آن باقی می ماند که کلاس درس نامیده می شود. آنجا نیز قاعدتا” عده ای طفل خرد سال با شخصی به نام معلم گرد هم نشسته اند و مقدمات کتاب زندگی را ورق می زنند طبقه بندی شاگردان در دبستانهای معمولی از مهمترین وظایف مدیر دبستان است.

در طبقه بندی باید به رشد جسمی و قدرت فکری و عقلی و رشد ذهنی و اجتماعی و سازگاری روحی و اخلاقی کودکان توجه شود، تا اطفال که بهتر می توانند با یکدیگر کار کنند در یک اتاق قرار گیرند و بین آنان اختلافاتی که به ناسازگاریها منجر می شود بوجود نیاید.

حال باید دید که:

اگر کلاس بندی صرفا” بر مبنای تراز علمی صورت گیرد و معدل کل دانش آموزان در سال قبل ملاک باشد، آیا این کلاس بندی ایده آل است؟

اگر کلاس بندی صرفا بر مبنای تراز اخلاقی صورت گیرد و چگونگی رفتار دانش آموزان با دیگران و سازگاری وی با محیط مدرسه و کلاس مد نظر باشد، و دانش آموزانی که برای مدرسه ایجاد مشکل می کنند، در کلاس های هم پایه به نسبت تساوی تقسیم شوند، آیا چنین کلاس بندی می تواند مناسب باشد؟

اگر در کلاس بندی، فقط شرایط سنی دانش آموزان در نظر گرفته شود، آیا این کلاتس بندی بهینه است؟

و یا اگر در کلاس بندی و تقسیم دانش آموزان بین کلاسها، صرفا به میزان تحصیلات والدین دانش آموز توجه شود، آیا چنین کلاس بندی می تواند موفق باشد و موجب هم تراز بودن کلاسها شود و رضایت معلمین همپایه را به دنبال داشته باشد.

برای رسیدن به این پاسخ، در گرمه جاجرم به مناطق مختلف آموزش و پرورش رفته و از نزدیک با نحوه کلاس بندی مدارس آشنا شدیم، که متعاقبا به ذکر آنها خواهیم پرداخت.

اهمیت و ضرورت تحقیق

دکتر ابراهیمی استاد دانشگاه تهران می گوید:

(در بعضی از مدارس، بخصوص در امر کلاس بندی پایه اول دبستان، نحوه تقسیم دانش آموزان در بین کلاسها، فقط بر مبنای تحصیلات والدین صورت می گیرد و دلیلشان این است که دانش آموزانی که پدر و مادر تحصیلکرده باشد، هیچ گونه زحمتی بر دوش معلم ندارد و معلم فقط باید به دانش آموزانی رسیدگی کند که دارای پدر و مادر بی سواد یا کم سواد هستند).

در بیشتر مدارس ما، کلاس بندی بر اساس معدل کل دانش آموزان صورت می گیرد، باید دید که آیا این روش کمی تواند در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان موثر باشد.

طرح تحقیق:

در کشور ما چندین مدرسه وجود دارد که از نظر کلاس بندی با مشکل مواجه هستند ما بر آنیم تا روش صحیحی برای حل این مشکل بیابیم.

در ابتدا باید بدانیم که کلاس بندی چیست و چه نقشی بر پیشرفت تحصیلی دارد و بین مدارسی که کلاس بندی دارند با دیگر مدارس چه تفاوتی وجود دارد و وظایف معلمان در اینگونه مدارس چگونه است.

در این تحقیق منظور ما از کلاس بندی تقسیم دانش آموزان در بین کلاسها بر اساس معدل سال قبل آنها می باشد. ما می خواهیم بدانیم آیا این روش صحیح است یا خیر؟

بهمین دلیل به سراغ پایه های ابتدایی در چند مدرسه تهران رفته ایم و تحقیق خود را با پرسشنامه و پرونده تحصیلی دانش آموزان شروع کرده ایم.

سوالات تحقیق:

۱- آیا در منطقه واحد پوششی شما از کلاس بندی مدرن استفاده می شود؟

۲- نظر شما راجع به کلاس بندی مدرن و بهینه چیست؟

۳- معلمان مربوطه باید در امر کلاس بندی اعمال نظر کنند.

۴- کلاس بندی دانش آموزان باید به صورت حروف الفبا یا تصادفی انجام گیرد.

۵- در امر کلاس بندی باید مسائل اخلاقی دانش آموزان مد نظر قرار گیرد.

۶- کلاس بندی صرفا به صورت تراز علمی مناسب است.

۷- در مدارسی که دانش آموزان آنها به صورت غیر منظم و تصادفی کلاس بندی شده اند رقابت وجود دارد.

۸- در بین معلمین کلاسهایی که به صورت منظو کلاس بندی شده اند رقابت وجود دارد.

۹- با بهره گرفتن از طرح تراز علمی – اخلاقی در کلاس بندی زمینه رقابت بیشتر در بین دانش آموزان فراهم می شود.

۱۰- وظایف معلمین در مدارسی که کلاس بندی مدرن دارند با مدارسی که کلاس بندی مدرن ندارند یکسان است.

۱۱- در مدارسی که کلاس بندی مدرن دارند می توانند مقداری از وظایف خود را به دانش آموزان زرنگ واگذار کنند.

۱۲- کلاس بندی مدرن و اصولی در مدارس وجود ندارد.

۱۳- در کلاس بندی دانش آموزان، مدیر نباید دخالت کند بلکه معلمان کلاسهای همپایه دانش آموزان را بر اساس ملاک های مختلفی که دارند شناسایی کرده و می توانند آنان را کلاس بندی نمایند. 

۱۴- در کلاس بندی دانش آموزان علاوه بر تراز علمی و اخلاقی دانش آموزان باید تحصیلات پدر و مادر مد نظر قرار گیرد.

۱۵- آیا با طرح کارانه به صورت فعلی موافقید؟

۱۶- طرح کارانه به افراد لایق تعلق می گیرد.

۱۷- طرح کارانه زمینه رقابت بین آموزگاران پایه ها را سبب می گردد.

***ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد






موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...