دانشیار

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اطلاعات مربوط به پایان نامه یا رساله :
الف – عنوان پایان نامه :
فارسیاندازه گیری میزان فلز سرب در جفت فول ترم انسانی به عنوان یک زیست نشان گر.
انگلیسی:of Pb in full-term human placenta as a biological marker Measurement
ب- نوع کار تحقیقاتی : بنیادی نظری کاربردی عملی
ج- تعداد واحد پایان نامه یا رساله۶ واحد
د- سئوال اصلی تحقیق : (مسئله تحقیق)
تعیین میزان غلظت آلودگی سرب در جفت فول ترم انسانی به عنوان یک زیست نشانگر.
هـ - بیان مسئله ( شامل تشریح ابعاد , حدود مسئله , معرفی دقیق آن , بیان جنبه های مجهول و مبهم , منظور تحقیق ) .
سرب فلزی سنگین، خاکستری مایل به ابی رنگ و عدد اتمی ۸۲ و نقطه ذوب ۳۲۷ درجه سانتیگراد است این عنصر در گیاهان و خاک به مقدار بسیار کم یافت می شود و در خاک های اسیدی حلالیت ان زیاد شده و برای گیاهان سمی خواهد شد.(۱) از بین تمام ترکیبات سرب تنها تترااتیل سرب که در بنزین به عنوان ماده بالابرنده درجه اکتان مصرف می شود در حرارت معمولی اتاق قابل تصعید است لذا از سمی ترین ترکیبات سرب محسوب می شود سرب از طریق پوست،دستگاه گوارش و تنفس جذب می شود و مهمترین راه های ورود سرب به بدن تنفس و پس از ان گوارش می باشد.
پایان نامه - مقاله
در مطالعات اپیدمیولوژیک نشان داده است که آلودگی محیطی و شغلی با فلزات سنگین در دوران بارداری و شیردهی باعث عقب افتادگی رشد داخل رحمی و کاهش وزن زمان تولد و عقب ماندگی تکاملی در کودکان می شود (۳،۲)با توجه به همبستگی بین سطح فلزات خون مادر، و خون بند ناف و احتمال انتقال آنها از طریق بندناف و شیر مادر و همچنین جفت به جنین و نوزاد، بررسی سطوح فلزات در هر دو (مادر و کودک) و بررسی ارتباط آنها با حاصل بارداری و فاکتور های رشد و تکامل نوزادان ضروری به نظر می رسد.
از انقلاب صنعتی به بعد، با افزایش تعداد زنان شاغل و بیشتر شدن آلودگی های شغلی و محیطی، خطر در معرض قرار گیری زنان و به دنبال آن ،نوزادان آنها با مواد صنعتی رو به افزایش نهاد و تاثیرات آنها در مقادیر بالا بر روی نتیجه بارداری گزارش گردید. در تحقیقات جدید حتی به تاثیر مقادیر پایین تر این فلزات بر سلامت انسان اشاره شده است، زیرا اثرات سمی در غلظت هایی که قبلا گمان می رفت بی خطر باشند نیز دیده شده است (۴).با وجود سالها مطالعه برروی اثرات سمی فلزات سنگین، هنوز گروه های پر خطری هستند که به خوبی مورد پژوهش قرار نگرفته اند. از این گروه ها میتوان به زنان باردار و نوزادان اشاره کرد.
مطالعه برروی زنان شاغل در معرض سرب نشان دهنده آسیب دستگاه تولید مثلی در آنها بوده است (۵)اگر چه مطالعات گذشته نشان از عوارض سرب در سطوح بالای ۱۰ میکرو گرم/دسی لیتر در خون مادر بر حاصل بارداری داشته (۷،۶)اما مطالعات سالهای اخیر پیشنهاد کننده این مطلب است که سطوح کمتر از ۱۰ میکرو گرم/دسی لیتر سرب خون مادر هم می تواند باعث عوارض بارداری شود. بعنوان مثال، پژوهشها نشان داده اند که کاهش وزن هنگام تولد، کوچک بودن نوزاد نسبت به سن بارداری (SGA)، کاهش زمان بارداری، پارگی زودرس کیسه آب و افزایش فشار خون بارداری در سطوح پایین سرب هم اتفاق می افتند (۸). از عوارض مهم دیگرِ بارداری که در مقادیرپایین سرب خون به خوبی گزارش گردیده است می توان به فشار خون بارداری و پره اکلامپسیا اشاره کرد (۹). این عارضه همچنین با میزان سرب ذخیره شده در استخوانهای مادران باردار (که نشان از در معرض بودن قبلی با این فلز به مدت طولانی می باشد) (۱۰)، با افزایش در معرض قرار گیری محیطی با سرب در دوران بارداری (۱۱)و یا میزان افزایش یافته آن در خون بندناف نوزاد (۱۲) ارتباط داشته است. اگر چه مطالعاتی هم وجود دارد که نتوانستند ارتباط بین سطح فلز سرب را با سقط خودبخودی، کاهش وزن هنگام تولد، پارگی زودرس کیسه آب و افزایش بروز نواقص مادرزادی را در نوزاد اثبات کنند (۱۳).اما ارتباط قوی بین سطح فلز سرب در خون مادر و خون بند ناف نشان ازانتقال این فلز از مادر به جنین تا ۷۰% دارد(۱۴) همچنین ارتباط بین سطوح فلزات سمی در خون با شیر مادر پس از تولد نیز نوزاد را در معرض این فلزات سمی قرار می دهد (۱۵) و می تواند رشد جسمی و تکامل روانی کودک را، حتی در غلظت های کم، متأثر سازد (۱۶). پژوهش های انجام شده تاثیر فلزات سنگین مانند آرسنیک، سرب، جیوه، و کادمیوم را بر رشد عصبی جنین و تکامل رفتاری نوزاد نشان داده است (۱۷).
با توجه به موقعیت فعلی کشور ما از حیث الودگی هوا و سایر الودگی های صنعتی دیگر که مادران باردار را در معرض خطر قرار می دهد این تحقیق می تواند با بدست اوردن میزان آلودگی جفت مادران باردار به سرب و علل وجود ان در جفت گامی موثر در راستای سلامت جامعه بردارد.
و- سوابق مربوطه : ( بیان مختصر سابقه تحقیقات انجام شده پیرامون موضوع و نتایج تحصیل شده در داخل و خارج و نظریات علمی موجود در رابطه با مسئله ) .
مطالعات کوهورت در آمریکای شمالی و اروپا طی دهه ۱۹۸۰ نشان داد که BLL (Blood lead level)حداقل ۱۰ MUG/DLبه صورت معکوس با نمرات آزمون هوش در کودکان ارتباظ دارد(۱۸).
تحقیقاتی که Ahamed و همکارانش در سال ۲۰۰۹ انجام داده اند نشان می دهد که از ابتدای ۱۲ هفتگی بارداری تا هنگام تولد، سرب از طریق جفت از خون مادر به جنین منتقل می گردد این مطالعه نشان می دهد که میزان سرب خون مادر و جنین تقریبا برابر بوده و در BLL بالای مادر، جنین در معرض سرب خون بالا قرار گرفته و خطر ابتلا به سرطان در ادامه زندگی برای وی به وجود می آید .(۱۹)
پژوهش مویدی و همکاران وی نشان داده که افراد با سطح سرب خون بالاتر، ۹ برابر بیشتر مستعد ابتلا به فشار خون هستند و از طرفی مسمومیت با سرب با کم خونی و ریزش مو رابطه دارد (۲۰)علاوه بر ان Nevin و همکاران هم در سال ۲۰۰۷ مطالعاتی را بر روی معتادان انجام داده و مشاهده کردند که معتادان معمولا BLL بالاتر از حد مجاز دارند و در مورد آنها مسمومیت با سرب ( BLL بالاتر از ۲۵ mug/dl ) اهمیت دارد اگر سطح خونی سرب به بالاتر از ۷۰ mug/dl برسد می تواند ایجاد تشنج و مرگ کند. (۲۱)
برابر تحقیقات Hujoel و همکارانش موضوع مهم در زنان بارداری این است که در شرایط فیزیولوژیکی خاص مانندِ دوران بارداری فعالیتهای بافت استخوانی افزایش پیدا می کند، بنابراین، مقداری از سرب ذخیره شده بعلت افزایش آزاد سازی از بافت استخوانی مادر و همچنین افزایش جذب روده به داخل جریان خون رها شده و از طریق جفت به جنین میرسد. با افزایش سطح سرب در خون جنین احتمال آسیب به ارگان هایی که در حال رشد سریع هستند، مانند سلول های سیستم عصبی وجود دارد.(۲۲)
سوانسون و کینگ با تحقیقاتی که در سال ۱۹۸۷ انجام دادند متوجه شدند که تغییر در متابولیسم فلزات می تواند آثار زیان بخشی بر رشد و تکامل جنین داشته باشد(۲۳). فلزات علاوه بر تأثیر بر یاخته های انسان با همدیگر نیز تداخل دارند. داوسن در سال ۱۹۹۹ رابطه معنی داری را بین کاهش فلز روی و افزایش فلزات سرب، کادمیوم، مس و منیزیم در مایع آمینوتیک در زنان مبتلا به پره اکلامپسیا را اثبات کرد اهمیت تداخل بین فلزات وقتی بیشتر احساس می شود که افزایش یک عنصر سمی علاوه بر اثرات مستقیم و منفی آن بر بافت های بدن باعث کاهش و کمبود فلزات ضروری بدن مانند آهن و روی می شوند و علائمی از بیماری را نشان می دهند که کمتر مورد انتظار است.
مطالعه Hu ((2006 نشان داد که سرب خون و پلاسما مادر در دوران بارداری میتواند بعنوان عاملی پیش بینی کننده در ضریب رشد مغزی (MDI) کودکان مورد استفاده قرار گیرد. همچنین این اثرات بر MDI در ارتباط با سطوح سرب خون بندناف هم مشاهده شده است(۲۴).
ز – فرضیه ها (هر فرضیه به صورت یک جمله نوشته شود).
آیا فلز سرب در جفت انسانی حضور دارد؟
در صورت حضور فلز سرب، غلظت آن چه قدر است؟
آیا در صورت حضورفلز سرب در جفت انسانی در حد استاندارد است یا خیر؟
الف – تحقیق بنیادی : تحقیقی است که به کشف ماهیت اشیاء , پدیده ها و روابط بین متغیرها , اصول , قوانین و ساخت یا آزمایش تئوریها و نظریه ها پرداخته و به توسعه مرزهای دانش رشته علمی کمک می نماید .
ب- تحقیق نظری : تحقیقی است که نوعاً بنیادی بوده و از روش های استدلال و تحلیل عقلانی استفاده نموده و بر پایه مطالعات کتابخانه ای انجام می شود .
ج- تحقیق کاربردی : تحقیقی است که با بهره گرفتن از نتایج تحقیقات بنیادی به منظور بهبود و به کمال رساندن رفتارها, روشها , ابزارها , وسایل , تولیدات , ساختارها و الگوهای مورد استفاده جوامع انسانی انجام می شود .
د- تحقیق عملی : تحقیقی است که با بهره گرفتن از نتایج تحقیقات بنیادی و با هدف رفع مسائل و مشکلات جوامع انسانی انجام می پذیرد .
ژ – اهداف تحقیق ( شامل اهداف علمی , کاربردی و ضرورتهای خاص انجام تحقیق )
هدف از این مطالعه بررسی میزان حضور فلز سرب در جفت فول ترم انسانی به عنوان یک زیست نشانگر می باشد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...