مزیت عملیاتی

مزیتی که شامل افزایش اثربخشی و کارایی حاصل از فناوری اطلاعات در سازمان، عملیاتی کردن نرم افزارها، مدیریت کیفیت، مدیریت امنیت، شناسایی چالش ها، شناسایی ریسک ها ، مدیریت زیرساخت فناوری اطلاعات، و ارزیابی می باشد.

۲-۲۹-۳-۱- افزایش اثربخشی وکارایی حاصل از فناوری اطلاعات

نتیجه تصویری درباره فناوری اطلاعات

کیفیت، به مواردی فراتر از کارایی استفاده از مواد مربوط می شود. کیفیت نامطلوب، نه فقط منجر به دور ریختن و رد شدن محصول می شود، بلکه نیروی زیادی را نیز صرف دوباره کاریها و تولید مجدد می کند. بدین ترتیب منابعی که به این ترتیب هدر می روند بسیار بیشتر از منابعی هستند که صرف بازرسی های ضروری خواهند شد. به علاوه، زیانی که از نارضایتی مشتری ایجاد می شود، ضرر فاحشی به شمار می آید و نیرویی نیزکه صرف بازاریابی و فروش می شود، به هدر خواهد رفت.

فناوریهای نو ظهور و پیشرفته برای حل مسائل مدیریتی در حال تغییر دادن شیوه های ساخت سازمانهای مهندسی مجدد و مدیریت سازمان ها هستند. مدیریت در محیط متحول امروز، برای هر تصمیم گیری نیازمند توجه به عوامل گوناگونی نظیر برنامه ریزیهای قوانین دولتی، نگرش های کارفرمایانۀ توسعه فناوری های اطلاعات و ارتباطات ، اطلاع رسانی و افزایش انتظار مشتریان با داشتن امکان انتخاب دارد. در هر کدام از موارد فوق، مدیریت نیاز به اطلاعات مناسبی داردکه دانش او را افزایش و عدم اطمینان وی را کاهش دهد تا فعالیت مؤثری داشته باشد. بنا براین بهتر است به جای عبارت آشنای ” مدیریت، انجام دادن کارها از طریق دیگران است” عبارت ” مدیریت، انجام دادن کارها با بهره گرفتن از اطلاعات مناسب و از طریق افراد است.” را به کار ببریم. در این راستا توجه به (IT فناوری اطلاعات: تسریع اطلاعات تسهیل فرایند) و (مدیریت کیفیت جامع: بهبود مستمر کل سیستم) ضروری به نظر می رسد.

جهت دانلود متن کامل این پایان نامه به سایت abisho.ir مراجعه نمایید.

 

هرچند ″کارایی″ ، شرط زنده بودن پس از موفقیت است، اما چیزی که امروز به آن احتیاج داریم″ مؤثر بودن″ است (اثربخشی در عملکرد هزینه قابلیت اطمینان و کیفیت بالاتر که این قدمی فراتر از کنترل و کاهش هزینه ها می باشد). اثربخشی ، مفهومی عمیق تراز بازدهی و هدفمند بودن دسترسی به خروجی ها و یا حداقل هزینه هاست( اگرچه همگی آنها را شامل می شود.) پیتر دراکر ۱۹۷۴ ″کارایی″را درست انجام دادن کارها و″ اثربخشی″ را انجام دادن کارهای درست تعریف نموده است. امروزه مؤثرترین روش در مدیریت تولید، نوآوری و اختراعات جدید است و موفقترین شرکت ها در آینده ، آنهایی هستند که دارای ایده های جدید با سرعت و انعطاف لازم باشند.

امروزه طرز تفکر و دیدگاه مدیران شرکت ها به کیفیت،نگاه دیگری است. تولید با کیفیت مطلوب، مستلزم داشتن تعریف روشن و شفاف از اهداف، داشتن برنامه کاری و دستورالعمل مشخص برای هر بخش از کار و هر مرحله فرایند، داشتن سیستم ردگیری و نمایش کارا، اندازه گیری، مستند سازی، ثبت وقایع در زمانها و مکانها ونیز چگونگی انجام کارها می باشد.

۲-۲۹-۳-۲- عملیاتی نمودن نرم افزارها

نرم افزار، مجموعه از دستور العمل های دقیق و مرحله به مرحله است که هدف خاصی را دنبال می کند. نرم افزار یا برنامه: ظاهراً، اولین بار جان تاکی در سال ۱۹۵۸ این واژه را به این معنا به کار برده است. احتمالاً این واژه در مقابل سخت افزار به کار برده اند که بسیار پیش از پیدایش رایانه (به معنای اسباب و اشیاء) به کار می رفته است. اگرچه «نرم افزار رایانه ای» و «برنامه رایانه ای» یک معنی دارند و اصطلاح برنامه است.

سخت افزار رایانه مجموعه ای از اجزای فیزیکی است که یک سیستم رایانه را تشکیل می دهند. سخت افزار رایانه به قسمت های فیزیکی و یا اجزای یک رایانه مانند صفحه نمایش، صفحه کلید، حافظه های رایانه، دیسک سخت، ماوس، چاپگرها، سی پی یو (کارت گرافیک، کارت صدا، حافظه، مادربورد و چیپ ها) و همه اجزای فیزیکی که می توان آن را لمس کرد (مشاهده کرد). در مقابل آن نرم افزار قابل لمس نیست. نرم افزار مجموعه ای از ایده ها، مفاهیم و نمادها است. ترکیبی از سخت افزار و نرم افزار یک سیستم محاسباتی قابل استفاده را تشکیل می دهد.

تفاوت بین دو نرم افزار را توانایی نرم افزار ها در برآورده ساختن نیازهای مورد انتظار تعیین می کند. بطور کلی نرم افزار ها دارای دو نوع نیاز هستند، نیاز های عملیاتی  و غیرعملیاتی . نیاز های عملیاتی، توانایی های سیستم در انجام وظایف مختلف را توصیف می کنند و نیازمندی های غیرعملیاتی سیستم، نیاز هایی هستند که بطور مشخص با عملیات سیستم در ارتباط نیستند. بعبارت دیگر نیاز های غیرعملیاتی، ویژگی های کیفی سیستم می باشند که بر روی عملکرد نهایی سیستم اثرگذار خواهند بود و برای برآورده کردن آنها باید از ساختارهای خاصی در تولید نرم افزار استفاده نمود. به عنوان مثال، هنگامی که یک سیستم مبتنی بر پیمانه های مختلف پیاده سازی می شود، هدف انجام یک عمل خاص نمی باشد. زیرا آن عمل در قالب یک پیمانه نیز قابل دستیابی است، بلکه هدف از پیاده سازی سیستم مبتنی بر پیمانه ها، دستیابی به ویژگی های کیفی نرم افزار می باشد. نیازمندی های کیفی دارای جنبه های گوناگون هستند، باید در مراحل طراحی، پیاده سازی و استقرار سیستم مدنظر قرار گیرند. به عنوان مثال برای تضمین ویژگی کیفی قابلیت استفاده، نحوه چیدمان اجزاء تشکیل دهنده واسط کاربر، فعالیتی مربوط به پیاده سازی محسوب می گردد. درحالی که قابلیت بازگرداندن تغییرات انجام شده، یا فراهم آوردن امکان لغو کردن فعالیت های نرم افزار توسط کاربر از جنبه های مربوط به طراحی محسوب می گردد

[۱]  Operational advantages

[۲]   Software

[۳]   Hardware

[۴]  program

بررسی میزان همراستایی فناوری اطلاعات و کسب و کار الکترونیک (با بهره گرفتن از تکنیک AHP) مطالعه موردی(مجتمع پتروشیمی اصفهان)

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...